20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

gorbys skrev: 14 mar 2017, 13:31 Er fleire plasser rundt omkring i verden dei kun har E10 og både biler og mopper går like godt som før. Som regel med litt høyere bensinforbruk men dei går. Det du må tenke på er at bensinslangene dine tåler etanol, og om du har glasfibertank eller innvendig coating som ikkje er kompatibel med etanol så kan du få problem da etanolen angrip og løyser opp glasfiberen og coating, som kan føre til lekkasje eller dritt i drivstoffsystemet. ...
For det første er det mange eksempler på at kjøretøy som går på etanolholdig drivstoff ikke går så godt som før, i betydning ytelse.
Det er også mange andre problemer forbundet med etanol i drivstoff enn de du nevner.
Dette har vært tema her gjentatte ganger..
Flere produsenter av biler og mc opprettholder ikke garantier ved såpass etanolinnhold som 10 %.
Det hadde vært en fordel om du gjorde et minimum av innsats for å sette deg inn i problematikken før du bagatelliserer etanol slik
du gjør innledningsvis. Enten så har du minimal peiling på hva du snakker om, eller du vrøvler mot bedre vitende.
Holder en knapp på første.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: RE: Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gorbys »

gorbys skrev: 14 mar 2017, 13:31 Er fleire plasser rundt omkring i verden dei kun har E10 og både biler og mopper går like godt som før. Som regel med litt høyere bensinforbruk men dei går. Det du må tenke på er at bensinslangene dine tåler etanol, og om du har glasfibertank eller innvendig coating som ikkje er kompatibel med etanol så kan du få problem da etanolen angrip og løyser opp glasfiberen og coating, som kan føre til lekkasje eller dritt i drivstoffsystemet. ...
gsx750_80 skrev:For det første er det mange eksempler på at kjøretøy som går på etanolholdig drivstoff ikke går så godt som før, i betydning ytelse.
*men no var ikkje spørsmålet om ytelse, men om kor vidt kjøretøyet går på E10 kontra e5. Eg og veit at ein går på ein smell mtp rein ytelse men kor vidt den gjengse forbruker kjem til å merke det er eit anna spørsmål.
gsx750_80 skrev:Det er også mange andre problemer forbundet med etanol i drivstoff enn de du nevner.
*nevn gjerne fleire enn eg har ramsa opp, set pris på all info ein kan få!
gsx750_80 skrev:Dette har vært tema her gjentatte ganger..
*beklager at eg ikkje kan følge med på alt som blir skrevet her til ein kvar tid.
gsx750_80 skrev:Flere produsenter av biler og mc opprettholder ikke garantier ved såpass etanolinnhold som 10 %.
*men E5 og E0 skal fortsatt være i salg, så dei som må ha det kan fortsatt tanke det. Forutsatt at bensinkjedene velger å ha det tilgjengelig. Det er ein an sak. Som nevnt tidligere blir det lenger og lenger imellom stasjonene som sel 98 fordi folk ikkje kjøper det. Kanskje blir det annleis når E10 og E20 kjem.
gsx750_80 skrev:Det hadde vært en fordel om du gjorde et minimum av innsats for å sette deg inn i problematikken før du bagatelliserer etanol slik
du gjør innledningsvis. Enten så har du minimal peiling på hva du snakker om, eller du vrøvler mot bedre vitende.
Holder en knapp på første.
*etter tabloidpressens oppslag og skremselspropaganda om at fleire hundre tusen biler kjem til å bli øydelagt av dette drivstoffet føler eg at eg har undersøkt greit igrunn. Min snart 40år gamle gs kjem til å gå fint på E10 ifølge brukere på thegsresources.com som faktisk kjører med E10 til daglig. Min sv1000s tåler E10 ifølge Suzuki sjøl.
Peugeoten min er fra 2015 og tåler det. Når det gjeld mine to andre biler fra henholdsvis 91 og 82 så kan eg enten leve med litt etanol eller kjøre 98. Begge to har datasprut så om ein vil kan det bli rett hyggelig med meir etanol...
Sist redigert av AJ den 15 mar 2017, 07:35, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Satte inn siteringstaggene slik at innlegget ble mer oversiktlig med hvem som har skrevet hva... Husk for øvrig at det er begrensning i siteringsdybde (antall sitat pr. innlegg)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Stian87 »

Siste i denne saken, det kan jo være gode nyheter for oss :) Mulig man må være abonnent for å lese saken
http://www.aftenposten.no/norge/Elbil-s ... 7097b.html
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Jompa »

Noen som så Debatten på NRK i går kveld ?
Det handlet riktignok ikke om etanol, men palmeolje i dieselen.
Jeg ser i alle fall vedtaket om 20% innblanding av "bærekraftig biodrivstoff" som et vedtak gjort halvveis i søvne, nå var vel forhandlerne også en smule trøtte da forslaget til statsbudsjett ble lagt frem etter noen lange døgn på overtid ?
I tillegg kan EU stoppe hele gjennomføringa ettersom drivstoff vel også skal lages etter felles europeiske standarder.
Det rare, som ikke ble tatt opp i programmet, er at oljeselskapene allerede blander inn mer biodrivstoff i dieselen enn kravet er pr i dag.
Selv om de sier at de egentlig ikke vil det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

solan
Innlegg: 5
Registrert: 01 feb 2015, 10:55
Motorsykkelen din: Tempo moped 1956

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av solan »

Lenge siden jeg har vært her, ser jeg. Og mange meninger om etanol er det også kommet siden budsjettforliket i fjor høst. Dere får bære over med at jeg ikke har anledning til å dele innlegget mitt for å svare enhver tidligere skribent på siden her.

Her er en del generell informasjon om etanol som jeg har samlet etter hvert de siste årene og som jeg mener det er dekning for å presentere som reellt:

Påstanden om at 470000 kjøretøy kan bli skadelidende av økt etanoltilsetning er ganske sannsynlig ut fra hvor mange skader som har rammet eldre kjøretøy i andre land, som i USA. Det er stort sett KUN kjøretøy laget etter 2001 som går fri for mulige problemer med etanol, forsikringsselskaper og motorfabrikker. Hva med alle oss som har eldre kjøretøy? Skal vi tvinges til å bruke et drivstoff som på sikt ødelegger våre eiendeler? Bar fordi Regjeringen overlater til oljeselskapene å "rydde opp"?

Svært mange kjøretøy fra før det året vil få eller kunne få påført skader relatert til etanol, og særlig ved lengre tids bruk. Det har vist seg gjennom de siste årene at med desto høyere tilsetning og desto lengre påvirkning vil dette resultere i desto mer skade. Det har også forsikringsselskapet If funnet ut nå. De har alt svart at de vil avslå erstatninger på kasko og delkaskoforsikringer dersom dette skyldes etanolskader over tid. Slikt må da vi eiere selv dekke, selv om vi blir påtvunget bensinkvalitet som kjøretøyet (eller en motor) IKKE er konstruert for. Det er mange bilprodusenter som heller ikke godtar erstatningsansvar ved motorskader forårsaket av "for høy" etanol% på kjøretøy eldre enn bestemte år. Det er varslet klart og tydelig bl.a. fra USA.

Etanol er hygroskopisk, dvs. den suger til seg luftfuktighet/vanndamp som legger seg i bunnen av åpne tanker. Det skaper rustangrep og gir etter kort tid grobunn for bakterier. Om forholdene er gunstige formerer de seg raskt og avgir sterk eddiksyre som avfallstoff. Syren, sammen med vannet skaper enda tyngre rustangrep, og desto verre dess lengre kjøretøyet blir lagret uten å kjøres. Rust, vann og syre skaper motorfusk og stopp og er ikke noe positivt å få i drivstoffsystemet. Biodrivstoff skaper enda verre forhold for bakterievekst og dette tetter både dyser, filtere og tanker selv på nye biler. Vær klar over at etanolen, i kombinasjon med vann også "ruster i stykker" forgassere, selv på ganske nye motorsykler. Skaden skjer i løpet av innesesongen og koster eieren bry og en god del å erstatte.

Etanol har langt flere alvorlige heftelser ved seg utenom det at den er hygroskopisk:

Etanol er elektrostatisk, dvs. den skaper elektrisk spenning mellom metaller. Dette "spiser opp" og perforerer etter hvert det bløteste metallet. Man bruker anoder på jernbåter i sjøen for å hindre skoget fra å spises opp. Det er ikke mulig å få til med små enheter som forgassere til kjøretøy. Dette skjer uansett alder på metallene som blir påvirket. Reaksjonen tar knekken på forgasserdyser, den direkte innsprøyting og andre metalldeler i drivstoffsystemet.

Etanol er et agressivt rensemiddel som"spiser opp" pakninger, slanger, membraner som ikke er beregnet på den tilsetningen til bensin. De sprekker og blir lekk noe som skaper stor brannrisiko både under lagring og kjøring, uansett type kjøretøy. Eier kan skifte til pakninger, osv. laget av f.eks. neoprene og noen få materialer til. Ren gummi brukes sjelden og ødelegges.

Etanol som løsemiddel: Mange glassfibertanker til motorsykler har også "gått opp i limingen". De løser seg opp på grunn av etanolen og gir en utrygghetsfølele i tillegg til brannrisikoen.

Sakset fra Bikeport.no: Det er godt dokumentert at etanol angriper glassfibertanker og enkelte tetningsmidler brukt i slike bensintanker. Allerede ved 5 prosent etanol er disse skadene oppdaget. 10 prosent vil derfor være dobbelt så aggressivt. Hva som vil skje med en glassfibertank når etanolinnholdet økes til 20 prosent i 2020, tør vi egentlig ikke helt tenke på…

Etanol er som napalm: Bensin er brannfarlig men når det tilsettes etanol blir dette langt verre. Desto høyere etanolinnhold desto verre brann. Det har vært en del flere bilbranner i Norge de to siste årene, ofte med totalhavari som resultat. Etanolbranner er i seg selv noen av de vanskeligste å slukke, selv med spesialutstyr. Ren etanol brenner med svakt blå eller nesten usynlig flamme og utvikler varme på samme nivå som napalm. I det den går over i gassform og antenner eksploderer brannområdet i en glohet ildkule.

Etanoltilsetningen gjør motoren varmere, og forbrenningen magrere noe som påvirker både kjølevannstemperaturen og temperaturen nær forgasseren. Blir det for varmt så går vann og bensin over i dampform. Det dannes da en "bensinlås" (vapor lock) og ganske raskt etterpå blir det en ukontrollert motorstopp. I verste fall kan det resultere i et ubehagelig opphold på et kanskje farlig, uoversiktlig sted. Da må motoren/forgasseren og vannet først kjøles ned før turen kan fortsette. I en del tilfeller har hurtiggående motorer, både på MC og småmotorer på høy hastighet skåret seg på grunn av plutselig varmgang, med bråstopp og stor ulykkesrisiko for fører og passasjer til følge.
For å kunne kompensere for "for mager blanding" må man ta sjansen på å drille opp dysene i forgasseren. Om det nesten er umulig å skaffe en "ny" (som til min 1916 Chevrolet) så vil de fleste eiere vegre seg mye før drillen tas i bruk.

Etanol gir mindre "skyvekraft" (energi) enn ren bensin, og det resulterer i noe høyere forbruk = høyere regning.

Etanol gir dårligere startvillighet i kulde og desto kaldere, desto vanskeligere å få start.

Her er hva en fagmann med flere tiårs erfaring skrev om dette nylig: (Han skrev noe annet for et år siden)

– Innblanding av etanol i bensin – i størrelsesorden 10 prosent og mer – vil føre til havari i innsprøytningssystemet hos et ikke ubetydelig antall biler. Motorer med tidlig generasjon direkte innsprøytning vil være særlig utsatt, sier Knut Skårdalsmo i Fuel Consulting til BT.
Han mener det ikke er realistisk å blande inn 10 prosent etanol i bensinen, og at bruk av biodrivstoff kan føre til at bilforsikringene ikke lenger gjelder. Også dieselbiler står i fare for å bli ødelagt om de bruker biodrivstoffet.

Skårdalsmo advarer mot at katalysatorer kan ryke, filtre tettes og at det i verste fall kan føre til motorhavari om man bruker drivstoffet.
Personbiler produsert før 2002 tåler ikke bensin med ti prosent etanol, mens nærmest alle biler av nyere modell enn 2010 kan kjøre med etanol i tanken. Når det gjelder dieselbiler er det kun enkelte bilmodeller fra Citroën- og Peugeot som kan bruke drivstoff med mer enn syv prosent etanol.

Her er en teknisk riktig og treffende uttalelse fra generalsekretæren i Norsk Petroleumsinstitutt, Inger-Lise M. Nøstvik datert så tidlig som 30. 11. 2009:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /a/577646/ Dette er fortsatt samme situasjon selv så mange år etterpå.

En artikkel i Teknisk Ukeblad tar for seg etanol og 470.000 kjøretøy. Der opplyser Thomas Hansen, TSI at det kun er noen få modeller som ikke kan gå på E 10. Da teller han neppe med alle entusiastkjøretøyene i Norge og mange veterankjøretøy som vi allerede vet ikke kan bruke E 10 uten å få problemer både ved lagring og bruk. Han skulle vært med til USA i fjor hvor det var omtrent umulig å få tak i lavere innblanding enn E 10 langs Route 66 så hadde pipa fått en annen lyd. Det endte med at flere av bilene hadde flere småfat med racing fuel (uten etanol) i baksetet eller i bagasjen for å kunne kjøre noenlunde problemfritt videre mot LA.

De som bruker og holder vedlike motorhistoriske kjøretøy gjør dette som oftest ut fra ønsket om å bevare og kjøre det originalt, uten modifikasjoner som ikke er tidsriktige. Da er man helt på linje med Riksantikvarens syn på et bevaringsverdig kjøretøy. Derfor motsetter vi oss også å bli tvunget til å bruke etanolholdig bensin og vil heller ikke kjøre på biodiesel.

Riktignok er de ikke kjøretøy men selv nye hurtiggående småmotorer, som gressklippere, motorsager, o.l. og hurtiggående båtmotorer (både innen og utenbords) vil kunne skjære seg på grunn av hard belastning og påfølgende varmgang. Det kan dere lett få bekreftet fra reparasjonsverksteder i mange land. Dette har også skjedd med motorsykler, spesielt 2-taktere.

Noen skriver som om 2. generasjons etanol alt er på markedet, f.eks. skogsavfall fra norske skoger. Så langt jeg vet er den eneste i Norge som allerede produserer dette Borregaard og det kvantumet er disponert. Verken Follum eller Tofte har noen mulighet til å levere før i 2021/22, ikke 2020. I mellomtiden må slik etanol kjøpes fra Sverige eller mest trolig Finland. HVis ikke må det tas fra USA eller Brasil. Blir ikke det en del dyrere pr. liter enn nåværende bensin? Jeg tror heller ikke at Regjeringen mente eller mener 2 x 10% når det snakkes om 20% etanol innblanding fra 2020. Det er vedtatt i budsjettforliket fra i fjor at det skal være en sikringskvalitet (98 oktan) på plass når 95 blir tilsatt 10% etanol, dvs. i 2018.

Nå begynner imidlertid Regjeringen å rygge ser det ut til: http://www.newsjs.com/url.php?p=http:// ... odrivstoff

Både AMCAR og KNA insisterer på at at det skal opprettholdes en sikringskvalitet for de kjøretøy og motorer som ikke er konstruert for etanol, og det er mange flere enn 470.000. Det bør også være en sikringskvalitet for dieselkjøretøy. Vi har rike tradisjoner for å ta vare på mengder av rutebiler, lastebiler, traktorer, fiskebåtmotorer, osv. som skal kunne kjøres på drivstoff de er konstruert for.

Mange dieselkjøretøy har alt nådd grensen for økt tilsetning av biodrivstoff. Garantiene på maks 7% er nådd så økningen må skje på bensin.
Det er også et stort spørsmål om det er fysisk mulig å skaffe nok råstoff til å innblande 20% etanol dersom man ikke skal/kan bruke palmeoljeprodukter som mangler troverdig sertifisering for bærekraft.

AMCAR jobber fortsatt videre med saken på politisk plan. Kryss fingre og fyll 98 i mellomtiden.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av kjellv »

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen hadde en kommentar til temaet på NMCU sin stand lørdag under MC Messen. Jeg opplevde den som betryggende. Ketil er bilentusiast, og har selv en gammel Cadillac veteranbil. Denne ville han fortsette å kjøre sine koseturer med, og forsikret at bensin med lavere etanolinnhold fortsatt skulle være tilgjengelig.
Men det spørs nok hva som skjer med avgiftsnivået på dette. Jeg er redd avgiftsverktøyet blir brukt for alt det er verdt. Spesielt hvis V og MDG får for mye makt, eller Avgiftspartiet kommer i regjeringsposisjon igjen sammen med SV :-k

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

solan skrev: 11 apr 2017, 17:11 Lenge siden jeg har vært her, ser jeg. Og mange meninger om etanol er det også kommet siden budsjettforliket i fjor høst. Dere får bære over med at jeg ikke har anledning til å dele innlegget mitt for å svare enhver tidligere skribent på siden her.

Her er en del generell informasjon om etanol som jeg har samlet etter hvert de siste årene og som jeg mener det er dekning for å presentere som reellt:

Påstanden om at 470000 kjøretøy kan bli skadelidende av økt etanoltilsetning er ganske sannsynlig ut fra hvor mange skader som har rammet eldre kjøretøy i andre land, som i USA. Det er stort sett KUN kjøretøy laget etter 2001 som går fri for mulige problemer med etanol, forsikringsselskaper og motorfabrikker. Hva med alle oss som har eldre kjøretøy? Skal vi tvinges til å bruke et drivstoff som på sikt ødelegger våre eiendeler? Bar fordi Regjeringen overlater til oljeselskapene å "rydde opp"?

Svært mange kjøretøy fra før det året vil få eller kunne få påført skader relatert til etanol, og særlig ved lengre tids bruk. Det har vist seg gjennom de siste årene at med desto høyere tilsetning og desto lengre påvirkning vil dette resultere i desto mer skade. Det har også forsikringsselskapet If funnet ut nå. De har alt svart at de vil avslå erstatninger på kasko og delkaskoforsikringer dersom dette skyldes etanolskader over tid. Slikt må da vi eiere selv dekke, selv om vi blir påtvunget bensinkvalitet som kjøretøyet (eller en motor) IKKE er konstruert for. Det er mange bilprodusenter som heller ikke godtar erstatningsansvar ved motorskader forårsaket av "for høy" etanol% på kjøretøy eldre enn bestemte år. Det er varslet klart og tydelig bl.a. fra USA.

Etanol er hygroskopisk, dvs. den suger til seg luftfuktighet/vanndamp som legger seg i bunnen av åpne tanker. Det skaper rustangrep og gir etter kort tid grobunn for bakterier. Om forholdene er gunstige formerer de seg raskt og avgir sterk eddiksyre som avfallstoff. Syren, sammen med vannet skaper enda tyngre rustangrep, og desto verre dess lengre kjøretøyet blir lagret uten å kjøres. Rust, vann og syre skaper motorfusk og stopp og er ikke noe positivt å få i drivstoffsystemet. Biodrivstoff skaper enda verre forhold for bakterievekst og dette tetter både dyser, filtere og tanker selv på nye biler. Vær klar over at etanolen, i kombinasjon med vann også "ruster i stykker" forgassere, selv på ganske nye motorsykler. Skaden skjer i løpet av innesesongen og koster eieren bry og en god del å erstatte.

Etanol har langt flere alvorlige heftelser ved seg utenom det at den er hygroskopisk:

Etanol er elektrostatisk, dvs. den skaper elektrisk spenning mellom metaller. Dette "spiser opp" og perforerer etter hvert det bløteste metallet. Man bruker anoder på jernbåter i sjøen for å hindre skoget fra å spises opp. Det er ikke mulig å få til med små enheter som forgassere til kjøretøy. Dette skjer uansett alder på metallene som blir påvirket. Reaksjonen tar knekken på forgasserdyser, den direkte innsprøyting og andre metalldeler i drivstoffsystemet.

Etanol er et agressivt rensemiddel som"spiser opp" pakninger, slanger, membraner som ikke er beregnet på den tilsetningen til bensin. De sprekker og blir lekk noe som skaper stor brannrisiko både under lagring og kjøring, uansett type kjøretøy. Eier kan skifte til pakninger, osv. laget av f.eks. neoprene og noen få materialer til. Ren gummi brukes sjelden og ødelegges.

Etanol som løsemiddel: Mange glassfibertanker til motorsykler har også "gått opp i limingen". De løser seg opp på grunn av etanolen og gir en utrygghetsfølele i tillegg til brannrisikoen.

Sakset fra Bikeport.no: Det er godt dokumentert at etanol angriper glassfibertanker og enkelte tetningsmidler brukt i slike bensintanker. Allerede ved 5 prosent etanol er disse skadene oppdaget. 10 prosent vil derfor være dobbelt så aggressivt. Hva som vil skje med en glassfibertank når etanolinnholdet økes til 20 prosent i 2020, tør vi egentlig ikke helt tenke på…

Etanol er som napalm: Bensin er brannfarlig men når det tilsettes etanol blir dette langt verre. Desto høyere etanolinnhold desto verre brann. Det har vært en del flere bilbranner i Norge de to siste årene, ofte med totalhavari som resultat. Etanolbranner er i seg selv noen av de vanskeligste å slukke, selv med spesialutstyr. Ren etanol brenner med svakt blå eller nesten usynlig flamme og utvikler varme på samme nivå som napalm. I det den går over i gassform og antenner eksploderer brannområdet i en glohet ildkule.

Etanoltilsetningen gjør motoren varmere, og forbrenningen magrere noe som påvirker både kjølevannstemperaturen og temperaturen nær forgasseren. Blir det for varmt så går vann og bensin over i dampform. Det dannes da en "bensinlås" (vapor lock) og ganske raskt etterpå blir det en ukontrollert motorstopp. I verste fall kan det resultere i et ubehagelig opphold på et kanskje farlig, uoversiktlig sted. Da må motoren/forgasseren og vannet først kjøles ned før turen kan fortsette. I en del tilfeller har hurtiggående motorer, både på MC og småmotorer på høy hastighet skåret seg på grunn av plutselig varmgang, med bråstopp og stor ulykkesrisiko for fører og passasjer til følge.
For å kunne kompensere for "for mager blanding" må man ta sjansen på å drille opp dysene i forgasseren. Om det nesten er umulig å skaffe en "ny" (som til min 1916 Chevrolet) så vil de fleste eiere vegre seg mye før drillen tas i bruk.

Etanol gir mindre "skyvekraft" (energi) enn ren bensin, og det resulterer i noe høyere forbruk = høyere regning.

Etanol gir dårligere startvillighet i kulde og desto kaldere, desto vanskeligere å få start.

Her er hva en fagmann med flere tiårs erfaring skrev om dette nylig: (Han skrev noe annet for et år siden)

– Innblanding av etanol i bensin – i størrelsesorden 10 prosent og mer – vil føre til havari i innsprøytningssystemet hos et ikke ubetydelig antall biler. Motorer med tidlig generasjon direkte innsprøytning vil være særlig utsatt, sier Knut Skårdalsmo i Fuel Consulting til BT.
Han mener det ikke er realistisk å blande inn 10 prosent etanol i bensinen, og at bruk av biodrivstoff kan føre til at bilforsikringene ikke lenger gjelder. Også dieselbiler står i fare for å bli ødelagt om de bruker biodrivstoffet.

Skårdalsmo advarer mot at katalysatorer kan ryke, filtre tettes og at det i verste fall kan føre til motorhavari om man bruker drivstoffet.
Personbiler produsert før 2002 tåler ikke bensin med ti prosent etanol, mens nærmest alle biler av nyere modell enn 2010 kan kjøre med etanol i tanken. Når det gjelder dieselbiler er det kun enkelte bilmodeller fra Citroën- og Peugeot som kan bruke drivstoff med mer enn syv prosent etanol.

Her er en teknisk riktig og treffende uttalelse fra generalsekretæren i Norsk Petroleumsinstitutt, Inger-Lise M. Nøstvik datert så tidlig som 30. 11. 2009:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /a/577646/ Dette er fortsatt samme situasjon selv så mange år etterpå.

En artikkel i Teknisk Ukeblad tar for seg etanol og 470.000 kjøretøy. Der opplyser Thomas Hansen, TSI at det kun er noen få modeller som ikke kan gå på E 10. Da teller han neppe med alle entusiastkjøretøyene i Norge og mange veterankjøretøy som vi allerede vet ikke kan bruke E 10 uten å få problemer både ved lagring og bruk. Han skulle vært med til USA i fjor hvor det var omtrent umulig å få tak i lavere innblanding enn E 10 langs Route 66 så hadde pipa fått en annen lyd. Det endte med at flere av bilene hadde flere småfat med racing fuel (uten etanol) i baksetet eller i bagasjen for å kunne kjøre noenlunde problemfritt videre mot LA.

De som bruker og holder vedlike motorhistoriske kjøretøy gjør dette som oftest ut fra ønsket om å bevare og kjøre det originalt, uten modifikasjoner som ikke er tidsriktige. Da er man helt på linje med Riksantikvarens syn på et bevaringsverdig kjøretøy. Derfor motsetter vi oss også å bli tvunget til å bruke etanolholdig bensin og vil heller ikke kjøre på biodiesel.

Riktignok er de ikke kjøretøy men selv nye hurtiggående småmotorer, som gressklippere, motorsager, o.l. og hurtiggående båtmotorer (både innen og utenbords) vil kunne skjære seg på grunn av hard belastning og påfølgende varmgang. Det kan dere lett få bekreftet fra reparasjonsverksteder i mange land. Dette har også skjedd med motorsykler, spesielt 2-taktere.

Noen skriver som om 2. generasjons etanol alt er på markedet, f.eks. skogsavfall fra norske skoger. Så langt jeg vet er den eneste i Norge som allerede produserer dette Borregaard og det kvantumet er disponert. Verken Follum eller Tofte har noen mulighet til å levere før i 2021/22, ikke 2020. I mellomtiden må slik etanol kjøpes fra Sverige eller mest trolig Finland. HVis ikke må det tas fra USA eller Brasil. Blir ikke det en del dyrere pr. liter enn nåværende bensin? Jeg tror heller ikke at Regjeringen mente eller mener 2 x 10% når det snakkes om 20% etanol innblanding fra 2020. Det er vedtatt i budsjettforliket fra i fjor at det skal være en sikringskvalitet (98 oktan) på plass når 95 blir tilsatt 10% etanol, dvs. i 2018.

Nå begynner imidlertid Regjeringen å rygge ser det ut til: http://www.newsjs.com/url.php?p=http:// ... odrivstoff

Både AMCAR og KNA insisterer på at at det skal opprettholdes en sikringskvalitet for de kjøretøy og motorer som ikke er konstruert for etanol, og det er mange flere enn 470.000. Det bør også være en sikringskvalitet for dieselkjøretøy. Vi har rike tradisjoner for å ta vare på mengder av rutebiler, lastebiler, traktorer, fiskebåtmotorer, osv. som skal kunne kjøres på drivstoff de er konstruert for.

Mange dieselkjøretøy har alt nådd grensen for økt tilsetning av biodrivstoff. Garantiene på maks 7% er nådd så økningen må skje på bensin.
Det er også et stort spørsmål om det er fysisk mulig å skaffe nok råstoff til å innblande 20% etanol dersom man ikke skal/kan bruke palmeoljeprodukter som mangler troverdig sertifisering for bærekraft.

AMCAR jobber fortsatt videre med saken på politisk plan. Kryss fingre og fyll 98 i mellomtiden.
Mange problemer forbundet med etanol i drivstoff rammer også nyere kjøretøy. Etanol bidrar til faseseparasjon i bensintanker feks, uavhengig av alder på kjøretøyet. Det er en myte at etanol i drivstoff kun er skadelig for kjøretøy produsert etter en viss dato
(selv om skadevirkningene kan være enda større for eldre forgasserdrevne kjøretøy og feks arbeidsredskaper som benyttes relativt
sjeldent, samt båtmotorer feks)
Iboende korrosive egenskaper er også til stede selv om metallene er bearbeidet etter en viss dato..
Siden sterke krefter ønsker stadig mer innblanding av etanol i drivstoff ville jeg ikke stolt på Storvik's angivelige forsikringer om at sikringskvalitet skal være tilgjengelig. (Tilgjengelighet kan også bli et relativt begrep, bla avhengig av hvor man bor).

Tror nok det fortsatt er nødvendig å kjempe for etanolfri bensin, siden feks et organ som Teknisk Ukeblad arbeider "politisk" for
å bagatellisere skadevirkninger av etanol i drivstoff (feks J. Seehusen).

I USA er det faktisk ULOVLIG å fylle E15 (15 % etanol på motorsykler) ;
"But if you own a motorcycle or other powersports vehicle, you should not be using E15 (it’s not just bad for your vehicle, but it’s actually illegal.) http://www.bikebandit.com/blog/post/e15 ... -your-fuel

Mer om E15:
https://rideapart.com/articles/e15-fuel-sale-banned-us
mvh

-gsx750_80

solan
Innlegg: 5
Registrert: 01 feb 2015, 10:55
Motorsykkelen din: Tempo moped 1956

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av solan »

Her blander man sammen forholdene i to land. Det kan godt være at de blander inn 5% etanol i 98, men det vanlige i Sverige er E 10 nå, så langt jeg kjenner til.

For å gjøre prosentene litt klarere for etanoltilsetningen i NORGE var dette situasjonen ved siste årsskifte:

De betjente stasjonene til Circle K og Best og 1-2-3 automatstasjoner får sine forsyninger fra felles kilde og har i dag kun 95 oktan som tilsettes 7% etanol. Den vil sannsynligvis øke til minst 8,5% neste år om man får tak i nok etanol. Automatstasjonene til St1 (nå eid av Blue Energy Holding) leverer 95 oktan også E 7.

Stasjonene til Shell, Esso, YX/Uno-x, Bunker Oil og Max Bensin/Tynset leverer 95 oktan med 7% etanol på betjente og ubetjente. De leverer fortsatt 98 oktan uten etanol (E 0) men ikke alle stasjoner fører dette lenger. Det er dette som kalles sikringskvalitet og som det er håp om at oljeselskapene generelt vil forsette å tilby til eldre kjøretøy, hurtiggående båtmotorer og småmotorer til plenklippere, motorsager, o.l.

Når det gjelder bioolje til innblanding i diesel har den lenge ligget på 7%. Dette er maksgrensen for mange av bilfabrikkenes krav om blandingsforhold om man skal få godkjent erstatning for skader pga biotilsetninger i diesel. Økningen av biovæsker må derfor komme på tilsetning i bensin når selskapene øker til E 10 og (muligens) til E 20 i 2020.

Ut fra de mange meldingene fra forbund, klubber og medlemmer i mange land gjennom en del år vil økningen fra 5% og oppover kunne bli et mareritt for mange i motorbevegelsen. Fyll derfor bensin med så lavt etanolinnhold som mulig uansett hvor du fyller.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Jompa »

Nå begynner flere politikere å innse Biodrivstofftabben ettersom det viser seg at produksjonen av bioolje og etan, metanol mm faktisk fører til større co2utslipp. I tillegg til avskoging og andre miljøproblemer. Uansett er det viktig at det settes fokus på sakene, politikere er uforutsigbare mennesker
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

solan skrev: 12 apr 2017, 12:21 Her blander man sammen forholdene i to land. Det kan godt være at de blander inn 5% etanol i 98, men det vanlige i Sverige er E 10 nå, så langt jeg kjenner til.
...
Hvem blander hva, bortsett fra at det blandes etanol i drivstoff? ;-)
mvh

-gsx750_80

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Joachim »

Det later til å være en aldri så liten misforståelse om 20 prosent etanol - og den er svært utbredt. Det skal fortsatt selges E10 i Norge, med 10 prosent etanol. De 20 prosentene er kun for klima- og miljøregnskap. De oljeselskapene som blander inn bærekraftig etanol, for eksempel laget av norsk skog, får det godkjent som 20 prosent selv om det faktisk er 10 prosent. De som derimot blander inn etanol av for eksemepl palmeolje får ikke denne regnskapsmessig fordelen.

ZZR-Erling

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det går fin fint med 35%, i alle kjøretøy!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev: 12 apr 2017, 17:36 Det går fin fint med 35%, i alle kjøretøy!
Ja, for passasjerene, men ikke sjåføren.
mvh

-gsx750_80

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av WikingTnT »

gsx750_80 skrev: 12 apr 2017, 19:07
ZZR-Erling skrev: 12 apr 2017, 17:36 Det går fin fint med 35%, i alle kjøretøy!
Ja, for passasjerene, men ikke sjåføren.
:knegg


Svar