Noe feil med bremsene.. R-sykkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av mekkern »

:sk? Veska "forran" ser 5-6 år for gammel ut...bak bare et par år for gammel...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kusa »

Zettexx skrev: 28 mar 2017, 22:06 I love tools....all kinds of tools...especially the tools I almost never use. The less friends, the more tools.....

Brygg litt kaffe, kok noen pølser.

Få en venn til å hjelpe og pumpe. Det blir en hyggelig stund.
Skulle gjerne det! Men har ikke noen venner her jeg har flytta som driver med sykkel/har greie på det!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av LarsE »

kusa skrev: 28 mar 2017, 09:54 Har da sett over bremsevesken og denne må helt klart byttes fremme. Denne har en skikkelig gul pissefarge, bak er også på vei til å bli slik. Bildene er lastet opp i samme mappe på dropbox. (https://www.dropbox.com/sh/2si05uzljw5j ... NrmDa?dl=0)
Så ikke denne linken før nå, ja du bør bytte væske foran, og da kan du like godt bytte bak og. Mener jeg kjøpte en liter og det holdt godt til å bytte på bilen min, så selv en halvliter burde være nok til foran og bak.

Hvor holder du til? Hvis du er i nærheten kan jeg gjerne hjelpe deg.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Zettexx »

Jeg klarer meg alltid (nesten) selv.....har heller ingen som kan gi meg ekstra hender..... Kona sier alltid det, du må få flere venner eller flere hender....siden det blir ingen av delene, må jeg finne på selvhjelptriks. Og jeg er nyinnflyttet for 51 år siden....det er forskjell på å kjenne mange og å ha dem som hjelpsomme tålmodige venner.

Ved pumping bruker jeg en slangestubb som rekker opp ca 50 cm over styret, og lar det pumpe i en kopp. Siden denne blir høyeste punkt, kan du åpne lufteskruen, sette slangestubben på og pumpe ivei. Etter at du ser, på fargen, at væsken er skiftet ut, kan du la det stå over natten, med lufteskruen åpen. Bruker vanlig plastslange fra rull og henger i taket.

Nesten morgen bør det meste være borte.

Væsken i slangen ( la det være rundt 20 cm fri slange uten væske i den åpne enden) vil hele tiden trykke på, og "massere" luften ut over natten. Det har nå virket for meg hver gang i det minste, og det koster nada.....trenger ingen kompressor eller verktøy. Det er viktig at væsken står godt over styret i slangen som sikrer litt "trykk".

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kusa »

LarsE skrev: 29 mar 2017, 11:02
kusa skrev: 28 mar 2017, 09:54 Har da sett over bremsevesken og denne må helt klart byttes fremme. Denne har en skikkelig gul pissefarge, bak er også på vei til å bli slik. Bildene er lastet opp i samme mappe på dropbox. (https://www.dropbox.com/sh/2si05uzljw5j ... NrmDa?dl=0)
Så ikke denne linken før nå, ja du bør bytte væske foran, og da kan du like godt bytte bak og. Mener jeg kjøpte en liter og det holdt godt til å bytte på bilen min, så selv en halvliter burde være nok til foran og bak.

Hvor holder du til? Hvis du er i nærheten kan jeg gjerne hjelpe deg.
Holder til i Hønefoss. Kan godt reise i en times tid for å fikse! :)
Evt i påsken skal jeg vestover.. Om du er der borte..
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av 45316 »

Nå vet jeg ikke hva et verksted tar for å bytte bremsevæske da jeg alltid har gjort det selv, men det kan ikke være mye. Bruker godt under en time selv.

Dette med tanke på at jeg ville ikke ha kjørt langt med dårlige bremser.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk



Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av LarsE »

kusa skrev: 29 mar 2017, 11:32
LarsE skrev: 29 mar 2017, 11:02
kusa skrev: 28 mar 2017, 09:54 Har da sett over bremsevesken og denne må helt klart byttes fremme. Denne har en skikkelig gul pissefarge, bak er også på vei til å bli slik. Bildene er lastet opp i samme mappe på dropbox. (https://www.dropbox.com/sh/2si05uzljw5j ... NrmDa?dl=0)
Så ikke denne linken før nå, ja du bør bytte væske foran, og da kan du like godt bytte bak og. Mener jeg kjøpte en liter og det holdt godt til å bytte på bilen min, så selv en halvliter burde være nok til foran og bak.

Hvor holder du til? Hvis du er i nærheten kan jeg gjerne hjelpe deg.
Holder til i Hønefoss. Kan godt reise i en times tid for å fikse! :)
Evt i påsken skal jeg vestover.. Om du er der borte..
Hehe, holder til på Vestlandet ja, men skal østover palmehelga. Kjører forbi Hønefoss så kan jo stikke innom hvis du ikke har reist enda ;)

Men ville heller ikke kjørt så mye før du har bytta væske nei.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kusa »

Skal kjøre den minimalt til jeg får skifta bremsevæske!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Jompa »

kusa skrev: 28 mar 2017, 09:54 Har da sett over bremsevesken og denne må helt klart byttes fremme. Denne har en skikkelig gul pissefarge, bak er også på vei til å bli slik. Bildene er lastet opp i samme mappe på dropbox. (https://www.dropbox.com/sh/2si05uzljw5j ... NrmDa?dl=0)
Hei, jeg kjøpte en dunk med bremsevæske på Statoil i går, og den er pissgul så fargen på væska di ( den på sykkelen, altå) er ikke så gal
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av KevinmsR6 »

Den vesken i beholderen fremme så ikke bra ut.. den bak derimot var som jompa sier pissegul og noen er slik...
Men om den en gang var ganske blank hadde jeg byttet alt...
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Zettexx »

Rettelse.

Har aldri opplevd å få/se gul DOT 4 eller 5.1. Heller ikke fått annet enn blå DOT 3.,

Har nå rotet rundt på datablader og opplysninger om dette.

Fargene er altså flere, og ikke pålitelig tilstandsindikator uten å vite opprinnelig farge.

Så der ble jeg "skutt ned"...

I garasjen har jeh DOT 4 og 5.1. Esso (denne må være 15 år gammel og på metal boks),, Biltema, og en jeg ikke husker navnet på kjøpt på Jula....alle er klare. Og...noen rester i en flaske fra Kroon, også klar.

Har også en boks med den gamle FlyBlå fargen.

Og selvfølgelig spygrønn LHM olje fra en Citroen. Helt plutselig er det noen som trenger den....

Men det er altså flere varianter der ute som ikke er klare. Nå lærte jeg i det minste noe nytt idag. Som dere skjønner er min garasje "eksplosiv". Like galt er det i kjelleren med litt tynner, aceton og ting jeg helst vil glemme. Med HB'n er brukt som kondensfjerner for lenge siden.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Stian87 »

Det var godt det, begynte å bli litt stressa for in egen bremsevæske som har vært god og gul hele veien. :-)å
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av cannon »

Når sykkel skal ha dot4 og forrige eier har brukt det så bør du bruke det også. Dot4 fra Biltema er helt ok.

I tillegg anbefaler jeg denne. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022139/
Evt. tilsvarende fra Mityvac.
Disse pumpene gjør det samme et samme som løsninger basert på trykkluft, og med disse skifter du væske og lufter på 5-10 minutter uten
pumping av bremsehendel.

Hvis problemet vedvarer etter skift og lufting så vil jeg anta at det er masterpumpe på styret som trenger et rep-sett med
nye "pakninger". Enkel jobb, bare vær nøye.

Jeg ville også (før skifte av væske/lufting) ha skrudd løs kalippere (uten å løsne bremseslange), fjerne klosser og løse deler, vaske alt i varmt zalovann med tannbørste, skylle med varmt vann, ettervaske med bremserens (også skiver), og sette sammen igjen, helst med nye klosser.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kusa »

cannon skrev: 30 mar 2017, 12:21 Når sykkel skal ha dot4 og forrige eier har brukt det så bør du bruke det også. Dot4 fra Biltema er helt ok.

I tillegg anbefaler jeg denne. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022139/
Evt. tilsvarende fra Mityvac.
Disse pumpene gjør det samme et samme som løsninger basert på trykkluft, og med disse skifter du væske og lufter på 5-10 minutter uten
pumping av bremsehendel.

Hvis problemet vedvarer etter skift og lufting så vil jeg anta at det er masterpumpe på styret som trenger et rep-sett med
nye "pakninger". Enkel jobb, bare vær nøye.

Jeg ville også (før skifte av væske/lufting) ha skrudd løs kalippere (uten å løsne bremseslange), fjerne klosser og løse deler, vaske alt i varmt zalovann med tannbørste, skylle med varmt vann, ettervaske med bremserens (også skiver), og sette sammen igjen, helst med nye klosser.
Takk for tips! :) Setter i gang i morra!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

ZZR-Erling

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

På crosserne pleier vi å stripse hendelen hardt inn til styret over natta. Det får ut mye luft. Ikke spør meg hvorfor. Kan du prøve det?
:-k

Sjekk siste notat her:
https://www.your-adrenaline-fix.com/ble ... rakes.html

Svar