KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av PetterT »

En ny sykkel som er kjørt bare 20-30 tusen SKAL starte og gå uproblematisk, hvis ikke er det for dårlig.Man bør vel kunne forvente såpass.

Å sammenligne årets modell med en 4 år gammel blir vel litt so so, spesiellt når man tenker på at den gamle har fått ny motor i mellomtiden. Har kikket litt på både SA og GS, og må si at BMW'en har noe som tiltaler meg. Trippel black er jo bare lekker. Forferdelig dyr, da. Sånn sett er jo KTM'en fristende.
Er jo ikke alle som kan ta seg råd å bytte hvert år, heller, så best å være sikker først.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Bergensturen i helga ble litt over 100 mil t/r og 1290'en fungerte selvfølgelig uten et feilslag.
Sykkelen har nå rundet 26K og jeg kan ikke huske at noen av mine tidligere MC'er er blitt kjørt så langt på så kort tid - fra slutten av april i fjor til slutten av mai i år.

Mao. er jeg storfornøyd med sykkelen, selv om salen fortsatt oppleves som litt i hardeste laget og gjør at jeg svært gjerne tar en kort beinstrekk etter sånn ca. 2,5-3 timer i salen.
Men det gjør jeg også når jeg kjører bil. Så ikkeno' uendret atferd i så måte...

Bensinforbruket er det heller ingenting å si på; ca. 22 liter på turen til Bergen må sies å være bra for en slik sykkel og med ei gassgla' høyrehånd... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Her er en ny testrapport publisert 20. sept. av en sykkel som nok ikke har slått til slik KTM kanskje trodde og håpet på...
Noen BMW GS 1200 killer har den ikke blitt, verken her i landet eller på andre markeder.
Men det reduserer ikke sykkelens kvaliteter, etter min mening og erfaring.
Etter snaue 41K er jeg bare mer og mer fornøyd med min, som har bevist gang på gang at den er til å stole på uansett om det er snakk om lange eller korte turer.
"Never missed a beat" er det noe som heter og det gjelder i høyeste grad den sykkelen jeg har :thumleft .

Bilde
Les den ferske testrapporten ved å klikke på bildet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av kvase »

AJ dette ble en lovende test så langt jeg klarte og sette meg inn i alle tekniske navn og ord (sleng) -
Ut i fra mine kjøredistanser så ligger jeg vell rundt 33 til 35 mil på en tank ganske greit avhengig av kjøremåte - 18<L tank :newbie Ingen problem som har oppstått heller av min kjøring heller.- å jeg har bare kjørt ca. 8500 km foreløpig ---Klart min er liten i forhold til 1290 sa .
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

kvase. skrev:Ingen problem som har oppstått heller av min kjøring heller.- å jeg har bare kjørt ca. 8500 km foreløpig ---Klart min er liten i forhold til 1290 sa .
Det er klart det er en viss forskjell mellom 1050 og 1290, men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at 1050'en også sparker fra så det holder :) .
Lavere vekt gjør den også veldig letthåndterlig, vil jeg jeg tro.

På meg virker det som at KTM har lykkes godt med sine adventuremodeller. Skal bli interessant å se hvordan de utvikler disse videre.
Årets EICMA messe i Milano vil antakelig gi oss noen svar... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Hei igjen,

kjører du fortsatt 1290,n Thomas? Eller har du byttet til noe annet?

Etter å ha teste ut BMW,n, så ble det et år med Aprilia 1200 Caponord Rally på meg. Fantastisk sykkel, med masse sprut, nydelig å kjøre, og herlig motorlyd(selv med originalpotten). Men gjett hva jeg har gjort nå?
Jo da, bestilt skveller ny 2017 KTM 1290 Super Adventure. Men i sort versjon(Black Edition). Blir levert om ca 14 dager, og er vi heldige, så er veiene "avsaltet" og tørre innen den tid.
Apriliaen var helt suveren den, men måtte gi tapt for ergonomien. Ktm,n er noe høyere, og gir en noe bedre sittestilling. Så da får vi prøve ut denne sykkelen denne gangen :D
LordShaft skrev:Kjempe bra!!!
Jeg hadde jo som sagt låst meg på Multistrada... Dette var en sykkel jeg bare skulle ha. Men så fikk jeg satt en stund på KTM, å det var ikke tvil om at min kropp passet mye bedre oppå dette godstoget enn lille snertne Multistrada. Å når langturer er målet med sykkelen, ja da kommer en ikke unna komfort :thumleft

Jeg har ikke prøvd GS'en selv. Men dette er og forblir nok noen år til... den aller beste på alt! Det er en fantastisk sykkel som har forandret livet til alt for mange motorsykkelister. Selv syns jeg ikke noe om bokser motoren. Heller ikke at det går 10 på dusinet. Men det forandrer ikke at det er en kanon flott sykkel.

Treff skal vi få til på begge sider av fjellet. Vi begynner jo å bli en ganske god gjeng som er veldig aktiv på forumet som kjører mye både i øst og vest. Så her er det bare å henge seg med når sjansene byr seg.
De er langt flinkere å arrangere fellesturer osv på øst siden, enn her på vest. Der må jeg kanskje ta litt selvkritikk... Men la gå :lol

Når tenkte du å bytte biken din? Eller når får du din nye? Her i Bergen kommer det ikke nye GS'er før i uke 33 (tidligst)

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: MCsidens store tråd om Plastraketter!

Legg inn av BAJAZZ »

Hei AJ,

ut i fra det jeg kan lese her på forumet, så er vel du en av de som har størst og lengst erfaring med KTM,s 1290 SA.
Har du denne sykkelen fortsatt, og hvis så, har den fungert sånn noenlunde problemfritt?
Har akkurat bestilt en helt ny slik sykkel, og etter en laaaaang reise med masse sykler, så har jeg igjen landet på denne. Var på nippen til å kjøpe den i 2015, men da endte jeg med en BMW i stedet. Etter BMW,n, så har det blitt både Harley Davidson Softtail Slim 1690(herlig sykkel, men håpløs på langtur), samt en Aprilia 1200 Caponord Rally(nydelig sykkel, med overbevisende motor og vanvittig gromlyd).
Solgte den i vinter, da mine nesten 2 meter ikke var helt tilpasset ergonomien på sykkelen. Kunne ikke justere setet på den, så jeg fikk litt feil vinkel på bena på lengre turer. Tar jo litt tid før man oppdager slikt. Ellers en fantastisk sykkel jeg virkelig kan anbefale : ))
Så nå har jeg akkurat tatt en ny runde, og testet ut Honda Crosstourer 1200 DCT(med automatkasse), samt den nye Ducati Multistrada Enduro , og atter en gang KTM,s 1290 SA.
Og denne gangen landet jeg på KTM,n. Nå har den jo hatt et par års fartstid, så eventuelle "barnesykdommer" burde jo være plukket av modellen. KTM har jo noen nye Super-Adventuresykler for året på gang, R og S modellen, men det ble nå en 2017 T modell i Black Edition utgave som tiltalte meg mest. Og da jeg fikk se den, var jeg ikke i tvil. Denne har jo kun blitt levert i hvit utgave, men i matt sort, så ble den ordentlig slem :twisted
Nærmere "jeep" på to hjul skal du lete lenge etter. Det er CBP i Skien som står for utforming og detaljering av sykkelen. Blir levert med litt ekstra beskyttelses-stæsj, samt sorte SW-Motech Trax ADV alu bokser.
Så da er det bare å håpe på en flott sesong med lite tull og tøys.
Om du har noen tips å gi meg vedr denne sykkelen, så er jeg veldig takknemlig for alt du evnt har å meddele. Gleder meg virkelig til sesongens oppstart med bare og saltfrie veier nå :twothumbs:
AJ skrev: 21 jul 2015, 21:09
BAJAZZ skrev: [snip]Alle tre syklene er usedvanlig lettkjørte, men hva med kvaliteten? Her vet jeg BMW virkelig har godt ry på seg, men vet lite om KTM 1290 SA. [snip]
Tar sjansen på å svare jeg også, selv om du har adressert posten til Lordshaft ;-) .
Men vil jeg ønske deg velkommen hit til MCsiden.no :thumleft. Setter pris på at du fant oss og valgte å registrere deg som medlem her.

Så til 1290'en.
Jeg kjøpte en av de første som kom hit til landet og har så langt kjørt over 11000 km med denne.
Ingen problemer så langt annet enn et blinklys foran som har sluppet inn litt fuktighet.
Så jeg tør påstå at kvaliteten er god.
Sykkelen har serviceintervaller på 15000, men jeg bytter olje mellom intervallene på mine sykler. Også denne. Intet oljeforbruk så langt.

Fikk etter hvert mistanke om at verkstedet hadde justert kjedet litt for stramt etter førstegangsservice. Har nå justert slakken ned til det bedre.
Tror jeg dermed kan slå fast at kjedet på sykkelen er solide saker med stor slitestyrke.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Først av alt; gratulerer med godt valg og flott sykkel :bb_p: :crazy: !

Jeg var en av de aller første som kjøpte denne her i landet og hadde min første kjøretur fra forhandler i april 2015:
viewtopic.php?p=260189#p260189

viewtopic.php?p=267149#p267149

Nå har sykkelen gått ca. 42000 km og jeg ser virkelig fram til å starte en ny sesong med den :D .

Dette er den beste sykkelen jeg har hatt og jeg har hatt veldig lite tull med den. Ingen startproblemer eller problemer av teknisk art.
De tingene jeg har reklamert på og fått godkjent av AMD i Oslo hvor jeg kjøpte sykkelen er følgende:

- Head mask skjermen rundt fronlykta sprakk opp flere steder. Denne ble byttet på service uten kostnader.
- Det ene LED blinklyset foran begynte å dugge. Byttet på service uten kostnad.
- Det ene kurvelyset begynte å dugge, noe jeg for øvrig fikk fjerne med WD-40 og forsiktig bruk av luft. Men fikk også denne reklamasjonen godtkjent slik at jeg nå har et ekstra kurvelys i reserve.
- Låsene på de originale sideveskene, som jeg for øvrig synes er veldig praktiske, sviktet to ganger og endte med at jeg fikk nye sidevesker med oppgradert låsesystem. Etter dette har jeg ikke hatt problemer med låsene.

Andre feil og svakheter har jeg ikke opplevd.
Derimot greide dekkverkstedet jeg bruker å punktere gummiinnlegget i bakdekket, som er der for å gjøre det mulig å kjøre disse eikehjulene med slangeløse dekk. Dette skjedde fordi mekanikeren var bittelitt uoppmerksom da han skulle løsne ventilen og dekktrykksensoren.
Verkstedet la seg flate og vi ordnet opp i dette på en god måte for begge parter.

Det eneste jeg synes ikke holdt helt mål på sykkelen var det originale CZ kjedet. Dette tsjekkiske kjedet slites for fort, så hvis din sykkel også har dette må du antakelig påregne kjedebytte rundt 15-20000 km.
D.I.D. kjedet jeg byttet til virker langt mer solid.

1290'en har hatt to recalls, den første hvor det kunne forekomme oljelekkasje fra bakdemperen. Dette var ikke et problem på min sykkel.
Den andre recallen dreier seg om å stripse en ledning under batterdekselet under salen slik at denne ikke gnisser mot en skarp metallkant, som kan føre til kortslutning. Så ikke ut tiul å være noe problem på min sykkel, men jeg sørget likevel for litt ekstra stripping når jeg først hadde tatt av batteridekselet.

Kjøremessig synes 1290'en er helt topp. Voldsomme krefter og fasrtsressurser! Noe mer er det egentlig ikke å si om den saken... ;) .
Salen kan av mange oppleves som i hardeste laget. Selv har jeg kommet til at Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde før KTM'en har en mer komfortabel sal.
Likevel har jeg tilbakelagt opp til 800 km etapper i salen på sykkelen, med saueskinnfell på salen, og det funker helt fint med pauser underveis.
Kona har så langt ikke klagd på passasjersalen.

Noe vindstøy er det på denne sykkelen, slik det alltid vil være på MC'er med stor vindskjerm. Jeg kjlrer med skjermen i nederste stilling og synes dette er best.

Fotpinnene er litt smale og jeg vet om flere som har byttet ut disse til noen som er et par cm. lengre.

Selv har jeg ikke byttet siden jeg synes de som sitter på er helt greie.
I det hele tatt har jeg ikke hatt behov for å modifisere sykkelen, men falt for de originale karbonsidedekslene ;) . Så de spanderte jeg på meg.
Det samme med oppgraderte sideveskefester som gjør sideveis pendelbevegelse mulig, noe som skal gi bedre stabilitet i høy fart.
Noe jeg fikk prøvd på to Europaturer med sykkelen forrige sesong.
Glimrende langtursykkel! Både alene og med passasjer og bagasje.
Og det var fortsatt slik i fjor sommer at det ikke var veldig mange av disse å se nede i Europa :) .

Nevner til slutt at jeg også har montert Tutoro automatic chainoiler som gjør kjedevedlikeholdet til en lek på denne sykkelen.
Skulle du ønske å gå samme ruta med kjdesmører er det bare å spørre mer om hvordan jeg har gjort det.

Det er også verd å nevne at sykkelen er meget utstyrt i originalversjon. Man får mye for pengene etter min vurdering.
På min valgte jeg tilleggsvalget Hillholder - bakkestartassistent - og synes dette i mange tilfeller er greit å ha. Funker veldig bra og noe jeg fikk prøvd skikkelig da en tulling med campingvogn sperra veien helt opp til Stegastein i Aurland.

Ojsann... ble langt innlegg, dette.
Kan sikkert fortelle mer, men du får heller spørre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Hei igjen,
og tusen takk for en lang og ikke minst innholdsrik tilbakemelding. Fikk en (om mulig)enda bedre magefølelse etter å ha lest disse linjene.
Har vurdert å påmontere Cyplops LED pærer på den, eller evnt montere to ekstralys på crash bar,en. Har du noen anbefalinger her?
Skal sjekke dette med kjedet. Blir jo evnt å bytte til nytt og bedre kjede ved 15.000 servicen da.
Forhåpentligvis har de utbedret de andre graverende tingene du snakket om. Uansett så er jo dette en ny sykkel med garanti, så det burde ikke være noe problem om det skulle oppstå noe. Det aller viktigste er jo å unngå drift stans ute i "felten".
Jeg bor i Drammen, og har ikke sett så mange av disse syklene her i området. Men nå blir det jo en endring på det :knegg
AJ skrev: 01 mar 2017, 19:33 Først av alt; gratulerer med godt valg og flott sykkel :bb_p: :crazy: !

Jeg var en av de aller første som kjøpte denne her i landet og hadde min første kjøretur fra forhandler i april 2015:
viewtopic.php?p=260189#p260189

viewtopic.php?p=267149#p267149

Nå har sykkelen gått ca. 42000 km og jeg ser virkelig fram til å starte en ny sesong med den :D .

Dette er den beste sykkelen jeg har hatt og jeg har hatt veldig lite tull med den. Ingen startproblemer eller problemer av teknisk art.
De tingene jeg har reklamert på og fått godkjent av AMD i Oslo hvor jeg kjøpte sykkelen er følgende:

- Head mask skjermen rundt fronlykta sprakk opp flere steder. Denne ble byttet på service uten kostnader.
- Det ene LED blinklyset foran begynte å dugge. Byttet på service uten kostnad.
- Det ene kurvelyset begynte å dugge, noe jeg for øvrig fikk fjerne med WD-40 og forsiktig bruk av luft. Men fikk også denne reklamasjonen godtkjent slik at jeg nå har et ekstra kurvelys i reserve.
- Låsene på de originale sideveskene, som jeg for øvrig synes er veldig praktiske, sviktet to ganger og endte med at jeg fikk nye sidevesker med oppgradert låsesystem. Etter dette har jeg ikke hatt problemer med låsene.

Andre feil og svakheter har jeg ikke opplevd.
Derimot greide dekkverkstedet jeg bruker å punktere gummiinnlegget i bakdekket, som er der for å gjøre det mulig å kjøre disse eikehjulene med slangeløse dekk. Dette skjedde fordi mekanikeren var bittelitt uoppmerksom da han skulle løsne ventilen og dekktrykksensoren.
Verkstedet la seg flate og vi ordnet opp i dette på en god måte for begge parter.

Det eneste jeg synes ikke holdt helt mål på sykkelen var det originale CZ kjedet. Dette tsjekkiske kjedet slites for fort, så hvis din sykkel også har dette må du antakelig påregne kjedebytte rundt 15-20000 km.
D.I.D. kjedet jeg byttet til virker langt mer solid.

1290'en har hatt to recalls, den første hvor det kunne forekomme oljelekkasje fra bakdemperen. Dette var ikke et problem på min sykkel.
Den andre recallen dreier seg om å stripse en ledning under batterdekselet under salen slik at denne ikke gnisser mot en skarp metallkant, som kan føre til kortslutning. Så ikke ut tiul å være noe problem på min sykkel, men jeg sørget likevel for litt ekstra stripping når jeg først hadde tatt av batteridekselet.

Kjøremessig synes 1290'en er helt topp. Voldsomme krefter og fasrtsressurser! Noe mer er det egentlig ikke å si om den saken... ;) .
Salen kan av mange oppleves som i hardeste laget. Selv har jeg kommet til at Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde før KTM'en har en mer komfortabel sal.
Likevel har jeg tilbakelagt opp til 800 km etapper i salen på sykkelen, med saueskinnfell på salen, og det funker helt fint med pauser underveis.
Kona har så langt ikke klagd på passasjersalen.

Noe vindstøy er det på denne sykkelen, slik det alltid vil være på MC'er med stor vindskjerm. Jeg kjlrer med skjermen i nederste stilling og synes dette er best.

Fotpinnene er litt smale og jeg vet om flere som har byttet ut disse til noen som er et par cm. lengre.

Selv har jeg ikke byttet siden jeg synes de som sitter på er helt greie.
I det hele tatt har jeg ikke hatt behov for å modifisere sykkelen, men falt for de originale karbonsidedekslene ;) . Så de spanderte jeg på meg.
Det samme med oppgraderte sideveskefester som gjør sideveis pendelbevegelse mulig, noe som skal gi bedre stabilitet i høy fart.
Noe jeg fikk prøvd på to Europaturer med sykkelen forrige sesong.
Glimrende langtursykkel! Både alene og med passasjer og bagasje.
Og det var fortsatt slik i fjor sommer at det ikke var veldig mange av disse å se nede i Europa :) .

Nevner til slutt at jeg også har montert Tutoro automatic chainoiler som gjør kjedevedlikeholdet til en lek på denne sykkelen.
Skulle du ønske å gå samme ruta med kjdesmører er det bare å spørre mer om hvordan jeg har gjort det.

Det er også verd å nevne at sykkelen er meget utstyrt i originalversjon. Man får mye for pengene etter min vurdering.
På min valgte jeg tilleggsvalget Hillholder - bakkestartassistent - og synes dette i mange tilfeller er greit å ha. Funker veldig bra og noe jeg fikk prøvd skikkelig da en tulling med campingvogn sperra veien helt opp til Stegastein i Aurland.

Ojsann... ble langt innlegg, dette.
Kan sikkert fortelle mer, men du får heller spørre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Har vurdert Cyclops selv, men slått det fra meg foreløpig. Mer å lese her, forøvrig:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=315276#p315276

Synes lyset er godt nok som det er til min kjøring. Det blir nemlig ikke allverdens kjøring i nattemørket.
Ellers har jeg aldri opplevd å ikke bli lagt merke til i dagslys med denne sykkelen. Og det tolker jeg som at lyset er godt og blir lagt merke til.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Sted: Svelvik

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av perhjalmar »

Hei BAJAZZ, gratulerer med ny sykkel. Har ikke sett bilde av den i Svart, blir spennende. Bor i Svelvik, så vi ser hverandre sikkert på torvet eller på Smia. Hentet en 1290 SA i Molde i Oktober. Har bruket vinteren på litt modifisering. Er opptatt av å synes i trafikken, så har fått lakkert veltebøylen orange, byttet til orange handgards. Har satt på radiatorbeskytter og aluplate under motor. Har bestilt Wings eksos og lithiumbatteri. Blir nok kjedesmører også. Skal mappe den hos Klev Tuning, KTM går hvis litt magert på lavt/mellom register. Vurderer å bytte dekk til noe mere 50-50 grusdekk og bruke de orginale neste sommer på Europatur med kona.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

perhjalmar skrev: 02 mar 2017, 09:23 har fått lakkert veltebøylen orange,
Dette har jeg også vurdert. Kanskje gjøre alvor av det?
Hvor mye kostet denne lakkering? Og hvor lett var det å få tak i lakkoden?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Sted: Svelvik

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av perhjalmar »

Har en lakkerer som leier hos meg, ga 500 kr. De finner koden. Driver også å kikker etter ekstralys, må lyse på dagen også.

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Hei Per,
takk for det, dette var jo moro :D
Jeg holder til i Drammen, men er mye ute på hytta mi ute ved Bjerkøya, og det er jo bare noen minutter(sekunder med 1290,n) fra Smia. Var innom der på det store årstreffet i fjor sommer.
Må jo komme å titte på sykkelen din da, når den kommer på veien. Spennende å høre hvordan erfaringene med mappingen blir også.
Min står fortsatt hos CBP i Skien, for klargjøring, lakkering og montering av 6mm bukplate. Den kom fersk og varm fra fabrikken for 3 uker siden, så jeg må bruke litt tid på å kjøre den inn, samt bli kjent med sykkelen. Etter det jeg kan lese av tilbakemeldinger, så er det visst en meget spenstig sak vi snakker om her, så jeg gleder meg virkelig :yeyeye
Det blir laget 3 svarte i Norge i 2017, alle på CBP. Går under navnet Special Edition 1, 2, og 3.
Ellers vet jeg det finnes noen fine foil-varianter i forskjellige farger man kan sette på disse syklene.
Må jo få til noen turer i nærområdet også, når tid og anledning måtte by seg.
Da er det bare å se frem til tørre saltfrie veier, så er det bare å sette i gang :D Det er jo bare snakk om noen uker nå, om vi er heldige med en tidlig vår :thumleft

perhjalmar skrev: 02 mar 2017, 09:23 Hei BAJAZZ, gratulerer med ny sykkel. Har ikke sett bilde av den i Svart, blir spennende. Bor i Svelvik, så vi ser hverandre sikkert på torvet eller på Smia. Hentet en 1290 SA i Molde i Oktober. Har bruket vinteren på litt modifisering. Er opptatt av å synes i trafikken, så har fått lakkert veltebøylen orange, byttet til orange handgards. Har satt på radiatorbeskytter og aluplate under motor. Har bestilt Wings eksos og lithiumbatteri. Blir nok kjedesmører også. Skal mappe den hos Klev Tuning, KTM går hvis litt magert på lavt/mellom register. Vurderer å bytte dekk til noe mere 50-50 grusdekk og bruke de orginale neste sommer på Europatur med kona.

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Sted: Svelvik

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av perhjalmar »

Takk, ser jo bilde nå, blir kjempetøff. Tok 100 milservise hos CBP, (fine veier over Siljan) virket som en veldig seriøs butikk. Hadde 4 stk. mc på Finn, solgt 2, så nå har jeg penger til mere stasj....Vi ses

Svar