Langtur på vinterstid
Langtur på vinterstid
Hei.
Jeg vurderer å kjøpe meg motorsykkel. Jeg kommer fra Stavanger, men studerer på østlandet på et noe avsides sted i forhold til offentlig kommunikasjon. Å ta fly og buss til og fra studiestedet er mulig, men dette er tungvint og krever mye planlegging, så eget kjøretøy er helt klart å foretrekke. Som student kan jeg ikke kan ha både bil og sykkel, så sykkelen vil eventuelt være mitt eneste kjøretøy og vil bli brukt når jeg skal hjem i ferier osv. En vei tar 6 timer uten pause.
Mitt spørsmål blir derfor om noen har erfaringer med å kjøre slike distanser med mc utenom sommerstid, gjerne i lave temperaturer og regnvær? Når det ikke er snø, men fare for is, tenker jeg at piggdekk kan være et alternativ. Vil gjerne ha tanker rundt dette også.
Ved snøvær tar jeg fly og buss. Jeg ser selvsagt ikke for meg at disse 6 timers turene blir den helt store fornøyelsen, men spørsmålet er om det er realistisk å gjennomføre uten å fryse i hjel - for det hadde jo vært trist . Jeg ser eventuelt for meg en touringsykkel med kåper og varme i holkene til ca. 100 000 kr.
Jeg vurderer å kjøpe meg motorsykkel. Jeg kommer fra Stavanger, men studerer på østlandet på et noe avsides sted i forhold til offentlig kommunikasjon. Å ta fly og buss til og fra studiestedet er mulig, men dette er tungvint og krever mye planlegging, så eget kjøretøy er helt klart å foretrekke. Som student kan jeg ikke kan ha både bil og sykkel, så sykkelen vil eventuelt være mitt eneste kjøretøy og vil bli brukt når jeg skal hjem i ferier osv. En vei tar 6 timer uten pause.
Mitt spørsmål blir derfor om noen har erfaringer med å kjøre slike distanser med mc utenom sommerstid, gjerne i lave temperaturer og regnvær? Når det ikke er snø, men fare for is, tenker jeg at piggdekk kan være et alternativ. Vil gjerne ha tanker rundt dette også.
Ved snøvær tar jeg fly og buss. Jeg ser selvsagt ikke for meg at disse 6 timers turene blir den helt store fornøyelsen, men spørsmålet er om det er realistisk å gjennomføre uten å fryse i hjel - for det hadde jo vært trist . Jeg ser eventuelt for meg en touringsykkel med kåper og varme i holkene til ca. 100 000 kr.
Sist redigert av Langbein den 24 feb 2017, 00:27, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
Artig tråd :) .
Kjøring på vinterføre er skikkelig moro så lenge man har gode dekk og ikke fyser vettet av seg.
Dekkutfordringen løses enkelt. Det burde væere rimelig uproblematisk å få montert piggdekk på sykkelen. Verre kan der være med komforten i salen.
Men det kan også løses på en god måte med ettermontert varmeelement i salen, som f,eks. dette:
http://www.ebay.com/itm/Heat-Demon-Sing ... Sg&vxp=mtr
Av varmeholker finnes det flere alternativer og varmedress fra f.eks. Fellesskjøpet vil være til god hjelp.
Selv har jeg kjørt både korte og lange turer på vinteren i 20 minus og synes dette er langt morsommere og tryggere enn å kjøre ATV under de samme forholdene.
Kjøring på vinterføre er skikkelig moro så lenge man har gode dekk og ikke fyser vettet av seg.
Dekkutfordringen løses enkelt. Det burde væere rimelig uproblematisk å få montert piggdekk på sykkelen. Verre kan der være med komforten i salen.
Men det kan også løses på en god måte med ettermontert varmeelement i salen, som f,eks. dette:
http://www.ebay.com/itm/Heat-Demon-Sing ... Sg&vxp=mtr
Av varmeholker finnes det flere alternativer og varmedress fra f.eks. Fellesskjøpet vil være til god hjelp.
Selv har jeg kjørt både korte og lange turer på vinteren i 20 minus og synes dette er langt morsommere og tryggere enn å kjøre ATV under de samme forholdene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
I disse kyst nære strøk fra Telemark til Sørlandet videre til Stavanger så er det som regel ikke noen tøff vinter å prate om som regel. ofte bare veier men mye vann -- lurer litt på hvor det avsides studie stedet er kommune ?
Du har i tillegg varmesåler som kan brukes å det er smart da du holder kroppstempen bedre ved varme tørre føtter -kan muligens kobles rett i el anlegget på mc en - du har også el varme pute i størrelse ned til 30x20 cm ca 1 cm tykk kjekt på innsiden av bekledningen starter manuelt ved behov kobles rett i 12 volt uttak --- lykke til med planen går helt sikkert bra
Du har i tillegg varmesåler som kan brukes å det er smart da du holder kroppstempen bedre ved varme tørre føtter -kan muligens kobles rett i el anlegget på mc en - du har også el varme pute i størrelse ned til 30x20 cm ca 1 cm tykk kjekt på innsiden av bekledningen starter manuelt ved behov kobles rett i 12 volt uttak --- lykke til med planen går helt sikkert bra
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
Jeg kjenner en her i Molde som kjører hele året. Han kjører mye. Så forresten på motorsyklstenes facebookside at han hadde lagt ut bilde i går av campen sin på Jevnaker. Ja, han ligger i telt når han er på tur.. Tøff pensjonist :-)
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
Han er nok på tur til Primus-treffet, som arrangeres for mange-og-40. gang på Fjorda ved Bjoneroa, alltid siste helg i februar. Kjørte en Husaberg 450 dit for noen år siden selv. En skikkelig artig opplevelse og helt klart et annerledes treff enn man er vant til.kjellv skrev:Jeg kjenner en her i Molde som kjører hele året. Han kjører mye. Så forresten på motorsyklstenes facebookside at han hadde lagt ut bilde i går av campen sin på Jevnaker. Ja, han ligger i telt når han er på tur.. Tøff pensjonist :-)
Sent fra min C6603 via Tapatalk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23391
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
Uten at jeg har noen erfaring, så kan man vel midtvinters kunne oppleve en gjenomsnittstemp i løpet av en dag på rundt 10 minus på strekningen mot Stavanger?
Jeg kjørte fra Eidsvoll til Fredrikstad i 2-3 varmegrader med Klim jakke, ullundertøy etc. og selv om sykkelen hadde varmeholker så ble de siste milene grusomt kalde. Riktignok var dette transportetappe og jeg kjørte E6, men jeg kan ikke huske sist jeg hadde frøset så mye. Jeg stoppet i Moss etter ca. 10 mil for å få meg en varm kopp kakkao og få i meg litt varme. jeg var så frossen at jeg fikk aldri varmen i meg så jeg bestemte meg bare for å kline til med de siste fem milene og få det unnagjort.
Når jeg kom hjem så kan jeg ikke beskrive hvor kald jeg var. jeg hoppet rett i dusjen og der ble jeg stående i nesten en time.
Det skal sies at jeg nok sikkert undervurderte litt hvor kaldt dette kunne bli siden jeg kun hadde ULL undertøy fra topp til tå under vindtett Klim jakke/bukse. Skulle jeg gjort turen i igjen så ville jeg nok kledd meg vesentlig mer inn. Men jeg hadde nok frøset uansett.
Her snakker du om å kjøre ca. 40-50 mil? midtvinters på usikkre våte og glatte veier. Ja, jeg ville garantert sikret meg varmeundertøy i bøtter og spann. :)
Jeg kjørte fra Eidsvoll til Fredrikstad i 2-3 varmegrader med Klim jakke, ullundertøy etc. og selv om sykkelen hadde varmeholker så ble de siste milene grusomt kalde. Riktignok var dette transportetappe og jeg kjørte E6, men jeg kan ikke huske sist jeg hadde frøset så mye. Jeg stoppet i Moss etter ca. 10 mil for å få meg en varm kopp kakkao og få i meg litt varme. jeg var så frossen at jeg fikk aldri varmen i meg så jeg bestemte meg bare for å kline til med de siste fem milene og få det unnagjort.
Når jeg kom hjem så kan jeg ikke beskrive hvor kald jeg var. jeg hoppet rett i dusjen og der ble jeg stående i nesten en time.
Det skal sies at jeg nok sikkert undervurderte litt hvor kaldt dette kunne bli siden jeg kun hadde ULL undertøy fra topp til tå under vindtett Klim jakke/bukse. Skulle jeg gjort turen i igjen så ville jeg nok kledd meg vesentlig mer inn. Men jeg hadde nok frøset uansett.
Her snakker du om å kjøre ca. 40-50 mil? midtvinters på usikkre våte og glatte veier. Ja, jeg ville garantert sikret meg varmeundertøy i bøtter og spann. :)
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Langtur på vinterstid
Kjørte 1,5 mil med ull eg og, ikke direkte kåpe sykkel, tiger 900. Ble kald på beina, og deretter resten av kroppen. Var 2-3 minus. Har sitt sykkler der en har store hele kåper, der varmen fra motor blir ført i kanaler opp på sjoføren, det må vell var en god ting om vinteren?
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Sted: Søndenfor Nord
Re: Langtur på vinterstid
Jeg kjører ikke helårs mer, dessverre. Har ikke mc til det, men fantaserer stadig om det...
Gerbings varmetøy løser mye. Her er de en som har skrevet litt om det http://kant1.blogg.no/1444900323_gerbin ... _varm.html
Ser at Kvase fant frem den til Biltema, som jeg faktisk ikke har oppdaget.... Den kommer neste gang jeg er innom og tar en BT pølse.
Mitt viktigste vinterplagg er allikevel ordentlig vegvesen kvalitet regntøy, for å holde all den gode varmen inne, og Kong Vinter ute.. Elegant, nei, men en blir fort vant til å sitte i sitt eget lille mikromiljø..
Oss gamle vil nok for det meste svare et betinget ja til vinterkjøring, med riktig forberedelse, varsomhet og innstilling.
Det er ikke så mange av dagens mc som egner seg. De er blitt for pene, velutstyrt og tunge. En må beregne noen småvelt som krever løft på speilblank is eller ut fra en snøfonn. Da er det ikke greit om det er ødelagt for 30.000 i plastdeler eller stæsj. Jeg er dessverre for lite bevandret i den klassen, men ser for meg under 400ccm og ikke over 160 kg.
Gerbings varmetøy løser mye. Her er de en som har skrevet litt om det http://kant1.blogg.no/1444900323_gerbin ... _varm.html
Ser at Kvase fant frem den til Biltema, som jeg faktisk ikke har oppdaget.... Den kommer neste gang jeg er innom og tar en BT pølse.
Mitt viktigste vinterplagg er allikevel ordentlig vegvesen kvalitet regntøy, for å holde all den gode varmen inne, og Kong Vinter ute.. Elegant, nei, men en blir fort vant til å sitte i sitt eget lille mikromiljø..
Oss gamle vil nok for det meste svare et betinget ja til vinterkjøring, med riktig forberedelse, varsomhet og innstilling.
Det er ikke så mange av dagens mc som egner seg. De er blitt for pene, velutstyrt og tunge. En må beregne noen småvelt som krever løft på speilblank is eller ut fra en snøfonn. Da er det ikke greit om det er ødelagt for 30.000 i plastdeler eller stæsj. Jeg er dessverre for lite bevandret i den klassen, men ser for meg under 400ccm og ikke over 160 kg.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
Blir du kall på beina så begynner resten av kroppen å fryse fort også-. har erfaringer av dette med kajakk padling hele vinteren helt ned til 25 kalle blå - så føttene er viktig og holde varme -dernest hånda de så midja ved rygg sia - Halsen/nakke --hodet ser jeg bort fra da den er polstra inni en hjelm - Er disse områdene på kroppen sikra da er det lettere å holde seg varm.
PS. Zettexx ser også at biltema har varme hansker vind/vanntette for strøm å på siden for arbeidsklær
PS. Zettexx ser også at biltema har varme hansker vind/vanntette for strøm å på siden for arbeidsklær
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- Flattop
- Innlegg: 413
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Langtur på vinterstid
Selvom de fleste touringsykler har varme både i holkene og i salen, gjerne i flere trinn, så er det under forhold som det ikke er 'normalt' å bruke MC, et behov for tilleggsvarme.
Jeg har selv kjøpt jakken og buksen her:
http://www.varmekle.no/Motorsport-MC-AT ... Show/5601/
og har kun brukt det litt på sykkelen, da jeg kjøpte det seint i fjor. Men har jo tatt på jakka i bilen for å teste det ut. Og jeg kan si det at dette varmer godt!!
Resten av bekledningen kan jo være bortimot vanlige MC-klær, skjønt jeg antar at skinndress ikke nødvendigvis er det mest optimale.
Du kobler dette inn på et 12V uttak på sykkelen og da trenger du ikke bekymre deg for at batteriet i klesplagget ditt skal gå tomt under kjøringen.
Såler og oppvarmede hansker kan det suppleres med etter ønske og behov.
Jeg har selv kjøpt jakken og buksen her:
http://www.varmekle.no/Motorsport-MC-AT ... Show/5601/
og har kun brukt det litt på sykkelen, da jeg kjøpte det seint i fjor. Men har jo tatt på jakka i bilen for å teste det ut. Og jeg kan si det at dette varmer godt!!
Resten av bekledningen kan jo være bortimot vanlige MC-klær, skjønt jeg antar at skinndress ikke nødvendigvis er det mest optimale.
Du kobler dette inn på et 12V uttak på sykkelen og da trenger du ikke bekymre deg for at batteriet i klesplagget ditt skal gå tomt under kjøringen.
Såler og oppvarmede hansker kan det suppleres med etter ønske og behov.
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Langtur på vinterstid
Her spiller en god kåpe som skjermer for all fartsvind en stor rolle.. Kan grille så mye jeg vil med holkene, men blir like fordømt kald på oversiden av henda Kjøpte derfor politibreddere til kåpa på min. Det var enorm forskjell.Bjerknez skrev: Det skal sies at jeg nok sikkert undervurderte litt hvor kaldt dette kunne bli siden jeg kun hadde ULL undertøy fra topp til tå under vindtett Klim jakke/bukse. Skulle jeg gjort turen i igjen så ville jeg nok kledd meg vesentlig mer inn. Men jeg hadde nok frøset uansett.
Skulle jeg hatt en real arbeidhest man kan velte litt med og varme seg og ha det fint, så hadde nok valgt på en BMW K1100LT.. Den er (grusomt)varm. Min far kjørte sin nedover Europa og over alpene i Desember for noen år siden, var visst 12-13 kuldegrader på det verste.
I tillegg er dette meget slitesterke og enkle saker.
- Bjerknez
- Innlegg: 23391
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
På de kaldeste vinterdager så ser jeg faktisk poenget med vindskjerm. Rett og slett fordi den kalde vinden får største prioritet. Men nå kjører jo uansett ikke jeg (normalt) sykkel når det blir for kaldt så da sverger jeg til sykler uten vindskjerm :)
Selv om det finnes noen unntak, så må vel konklusjonen være at de fleste synes motorsykkel er et forferdelig dårlig fremkomstmiddel om vinteren.
Selv om det finnes noen unntak, så må vel konklusjonen være at de fleste synes motorsykkel er et forferdelig dårlig fremkomstmiddel om vinteren.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Langtur på vinterstid
Godt tips .Flattop skrev: Jeg har selv kjøpt jakken og buksen her:
http://www.varmekle.no/Motorsport-MC-AT ... Show/5601/
Varmeholker er en bra ting, men de mangler selvfølgelig det som funker aller beste, nemlig varme på håndbaken, slik hanskene på Varme kle siden har.
For vinterkjørere må jo disse bare være 'the shit'
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Langtur på vinterstid
Spennende tanke... Her er det nok viktigst å høre på de som får det til og trives med det.
Når det gjelder å holde varmen er det mye flott utstyr som er blitt utviklet, hvor det er å få tak i vet jeg ikke, men det er bare å søke på nettet.
Muffe og votter til hendene feks.
Mener og tror at pigging av mc dekk er fritatt fra reglene på bil da det er lite dekk som er laget for pigging til mc, så her er det bare å pigge i vei.
Å velge en mc med veltebøyler (det må du bare regne med) og som leder varmen opp over tanken eventuelt langsmed tanken tror jeg vil være en fordel for å holde varmen.
Salt er jo ett ett annet problem som jeg kanskje tror vil være ett større problem. Her på Østlandet forsker vegvesenet ennå på hvor mye salt de kan ha på veien før den blir speilblankt og klink is. Ser for meg rust og is dannelse på blant annet bremser (ikke hyggelig når du finner ut at bremsebelleget sitter fast på skiva) , men har du mulighet til å vaske og tørke så hvorfor ikke.
Personlig tror jeg at jeg hadde valgt en billig bil til vinteren og mc til sommeren, da jeg ikke vet om noe som smaker så vondt som vegsalt.
Kjør på. Let å finn de beste løsningene og ikke hør på de som sier at det ikke går.
Når det gjelder å holde varmen er det mye flott utstyr som er blitt utviklet, hvor det er å få tak i vet jeg ikke, men det er bare å søke på nettet.
Muffe og votter til hendene feks.
Mener og tror at pigging av mc dekk er fritatt fra reglene på bil da det er lite dekk som er laget for pigging til mc, så her er det bare å pigge i vei.
Å velge en mc med veltebøyler (det må du bare regne med) og som leder varmen opp over tanken eventuelt langsmed tanken tror jeg vil være en fordel for å holde varmen.
Salt er jo ett ett annet problem som jeg kanskje tror vil være ett større problem. Her på Østlandet forsker vegvesenet ennå på hvor mye salt de kan ha på veien før den blir speilblankt og klink is. Ser for meg rust og is dannelse på blant annet bremser (ikke hyggelig når du finner ut at bremsebelleget sitter fast på skiva) , men har du mulighet til å vaske og tørke så hvorfor ikke.
Personlig tror jeg at jeg hadde valgt en billig bil til vinteren og mc til sommeren, da jeg ikke vet om noe som smaker så vondt som vegsalt.
Kjør på. Let å finn de beste løsningene og ikke hør på de som sier at det ikke går.