Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av Holtemann »

Jeg prøvde å kontakte Hestmann i fjor før sesongen for service, men tror ikke jeg fikk noe svar. Jeg kan jo fyre avgårde en mail

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av SverreOlsen »

Med tanke på å kjøre sykkelen, for å frakte den fra ett sted til ett annet, så lenge du har skive på hver side, ville eg barre avfettet og vaskt vekk olja før eg eventuelt hadde kjørt den, brukte en vulcan 750 med lekasje på ene demperen, eg hadde da bestilt nytt ben pga skade fra tidligere eier, så brukte sykkelen i mellomtiden.

Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av Holtemann »

Jeg er jo null teknisk. Så dere mener det er trygt å kjøre sykkelen til verksted?
Det er ikke motorolje, men gaffelolje?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av Bjerknez »

Hva som er trygt kommer jo ann på mye. Noen synes dem tar en risk når dem fiser offentlig, mens andre kaster seg selv i vannet med et batteri bundet rundt beina.

Personlig ville jeg nok kjørt sykkelen til verkstedet med en slik lekasje, hvis det ikke er så alt for langt. Men husk at olje på bremseskiver ikke gir deg særlig med bremsekraft :)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av SverreOlsen »

Bjerknez skrev:Hva som er trygt kommer jo ann på mye. Noen synes dem tar en risk når dem fiser offentlig, mens andre kaster seg selv i vannet med et batteri bundet rundt beina.

Personlig ville jeg nok kjørt sykkelen til verkstedet med en slik lekasje, hvis det ikke er så alt for langt. Men husk at olje på bremseskiver ikke gir deg særlig med bremsekraft :)
Bremseskive på begge sider framme på denne, så har jo bremseefekt på ene sida uansett, men klossene (100-300 kr) bør byttes etter å vært i olje. (min mening, ikke fasitt)

Spørsmålet om hvilken olje dette er, så er det olje som er inni gaffelbenet, har ingenting med motoroljen, men vede hard oppbremsinger blir det mer belastning på det gaffelbenet uten olje lekasje, så hard og aktiv kjøring er ikke til å anbefale før du har fikset det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7033
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av kjellv »

Jeg hadde nok også med forsiktighet kjørt sykkelen selv til verkstedet jeg også, men lagt inn litt ekstra sikkerhetsmargin. Litt ekstra avstand til bilen foran, og roligere inn mot veikryss. Ikke bare har du redusert bremsekraft, du har også redusert demperfunksjon. Men det er slett ikke sikkert du vil merke noe til det. Men ta kontakt med aktuelle verksteder og gjør en avtale først. De fleste verksteder tilbyr fastpris på slike jobber.
Men svært få verksteder (ingen?) ville nok tilby kunden å bli med på verkstedet og se på mens jobben gjøres som Spaghettiræser foreslår. Dette er slett ingen selvfølge.

Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av Holtemann »

Hjertelig takk for svar. Det blir vel med bileskorte foran sykkelen, tenker jeg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4913
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av FredrikE24 »

Er det fra demperne er det jo ingen big deal, kjør til verksted og få det fikset når sjansen byr seg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev:Er det fra demperne er det jo ingen big deal, kjør til verksted og få det fikset når sjansen byr seg.
Enig.
Ingen stor sak, dette.
Hadde en lekkasje på ene gaffelbeinet til Stelvio'en jeg hadde. Lekkasjen ble kjapt fikset på merkeverkstedet.
I mitt tilfelle fikk jeg dekket dette på garantien så jeg vet ikke hva en fiks utenom garantiordningen koster...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av SverreOlsen »

AJ skrev:
FredrikE24 skrev:Er det fra demperne er det jo ingen big deal, kjør til verksted og få det fikset når sjansen byr seg.
Enig.
Ingen stor sak, dette.
Hadde en lekkasje på ene gaffelbeinet til Stelvio'en jeg hadde. Lekkasjen ble kjapt fikset på merkeverkstedet.
I mitt tilfelle fikk jeg dekket dette på garantien så jeg vet ikke hva en fiks utenom garantiordningen koster...
Har skrevet normal pris lengre oppe, litt etter hvor mye kåper osv så må demonteres for å løsne gaffelbenet, og om di skal ta å skifte på begge to, greit å ta begge. Gjore ingenting selv på en Honda vf 750 c. Der ble det 4500 kr for begge.
Demonterte og leverte gaffelbena til ett verksted som driver med veteranbil og mc ute på jæren og betalte 1500 for begge. Vulcan 750.
Spurte om pris på KX 450 min og der skulle di ha 2200 kr for å demontera og bytta på begge på kawasaki forhandler på forus.

Tror det å bytte olje og simringer ligger inne i serviceintervallen uten eg skal si det sikkert, gjør ihvertfall dette relativt ofte på kross sykkler som brukes aktivt på bane.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1611
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av Kjellrf »

Bytte olje på forgaffelen skal gjøres på service, simmeringene byttes ved behov. I en test Motorrad gjorde, var olja merkbart dårligere og sliten etter 10.000km. På min gamle CX byttet jeg en simmering i 87, og så bytte på begge i ca 2005, da den hadde stått en stund og begynte å lekke. Er på tide i gjen nå, pga lite bruk (og uoriginale simmerringer?).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

iamelg
Innlegg: 3
Registrert: 05 des 2012, 12:11
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Bosted: Oppegård

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av iamelg »

AR Tunning er det beste Yamaha verksted i osloområde. Adr. er Nygårdveien 34, 1400 Ski. Tlf.64963030....Alle som har Yamaha burde kjenne Jørn.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1308
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av biker7 »

Hvis lekkasje i simmering: Tørk rent demper, dekk og bremseskive. Snurr litt tørkepapir eller lignende øverst på demperen (evt. tape fast litt) for å samle opp den værste lekkasjen og kjør til verkstedet. Ingen fare. :) Skulle kjøre Mjøsa Rundt med min zx12r for noen år tilbake. Kjørte 4,5mil og hadde en liten stopp. Merket da at det var en forholdsvis stor lekkasje fra ene demperen. Snurret rundt litt papir, og fullførte runden på litt over 30mil. Men kjørte selvfølgelig litt forsiktig da. Og lekkasjen ble selvfølgelig fikset rett etter dette. :D
Sist redigert av biker7 den 12 feb 2017, 16:53, redigert 2 ganger totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av Holtemann »

For en flott gjeng med MCfolk som faktisk kan hjelpe til med å dempe irritasjon og fortvilelse. Setter umåtelig pris på det

Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300

Legg inn av Holtemann »

Fant forsåvidt ut at SIMringene og gaffelolje var byttet sensommer 2015, ca. 10.000 km siden. Er det tidlig at de har "røket" igjen?

Svar