Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Enten så er det bare tilfeldig eller så er det noe voldsomt tiltrekkende med meg, men jeg kan ikke huske sist en annen motorsyklist (harley eller ikke) ikke hilste tilbake. Svært sjeldent det skjer og de få gangene det skjer så tror jeg det har en grunn. Type like før rundkjøring, midt i en ukontrollert sving etc. Det er så klart fult forståelig.

Men på motorvei (fire felt) hilser jeg ikke. Å veive med hendene i 120-130km/t er ikke noe jeg har spesielt lyst til.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:Noen ganger så hender det at jeg setter meg ned og reflekterer litt over diverse ting. Hva er greia med oss motorsyklister?

Jeg har et inntrykk av at mange nevner «frihetsfølelsen» som hovedargument for å kjøre motorsykkel. Jeg har reflektert litt rundt dette og jeg klarer ikke helt å se at «frihetsfølelse» er noe hovedargument for min del.



Hva mener dere andre? Tenker dere helt annerledes eller har dere andre grunner for å kjøre av gårde på to hjul inn i solnedgangen?
Ja, jeg tenker annerledes,,,, :P


Yes,,,frihetsfølelsen er store deler av greia...
Hvor mye friere man faktisk er om man måler på den ene eller andre måten kan sikkert diskuteres, MEN følelsen av frihet er langt større på sykkel enn bil for meg,,, Vi, dvs kona og jeg, kommer i en helt annen modus så fort begynner å snakke om eller planlegge "a ride", eller fra når vi finner fram hjelmer og jakker,,,
Vi vet sjeldent når vi drar og aldri når vi kommer hjem,,,,det er frihet...
Kun noen ganger 1 mai kjører vi sammen med andre...ellers aldri,,,,fordi vi vil ha vår frihet..
Vi bruker GPS når vi føler for det og ikke ellers,,,det er frihet...
Vi kjører cruiser fordi vi finner dette mer avslappende....det er frihet
Vi kjører cruiser for å være mer avslappet med kjørestil..mer komfortbelt med klær og utstyr. ...bl.a. halvhjelm for å slippe dårlig ånde :knegg ..og heller gi bedre inntak av vind, vær, lukt... det føles friere og bedre for oss!
Vi bestiller aldri overnatting fordi det stjeler vår frihet...Vi bestiller ikke ferger før helt i siste timen fordi dette stjeler vår frihet.
Vi avtaler ingen ting med noen..fordi da er vi fri ...
Vi legger igjen alt stress og press hjemme så for vi krabber på sykkelen og drar...

Sann nytelse!
;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Jompa »

Jeg gremmes litt over å skrive i din blogg og kanskje bidra til at din blogg øker forspranget på min ytterligere når det gjelder visninger.
Men siden det er Valentines day skal jeg legge småligheta til side for ei lita stund.

Jeg har faktisk tenkt mange av de tankene du kom med for noen innlegg siden selv.
Skal ikke kommentere avsnitt for avsnitt, bare etpar.

Jeg er fullstendig enig med deg i det su skriver om frihet.
Selv kan jeg ha den samme frihetsfølelsen om jeg spenner på meg skiene eller tar en scootertur til fjells, har ei overnatting alene på hytta eller sitter å venter på tur hos frisøren en lørdag formiddag uten kjerringa.

Det sosiale var ikke grunnen til at jeg begynte å kjøre mc igjen, heller en bonus som kom nærmest av seg sjøl etter hvert.
Jeg har vært på ett treff eller en lengre tur hvert år de siste årene.
Både kjørt alene og i følge med andre, og begge deler fungerer like fint for min del.
Mange av de jeg har truffet, har jeg blitt "kjent med" på forhånd gjennom dette forumet og ingen har så langt overrasket meg negativt når vi har møttes "live".
Overraskelsen har heller vært særdeles positiv.
Jeg setter også stor pris på somerkvelder ved "Statoilbenken" med gamle kjente og nyere bekjentskaper, der vi kan sitte i flere timer
å bare prate om mc og alt annet mellom himmel og jord.
Så for min del har sykkeln absolutt en sosial funksjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6965
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Veldig enig i det meste av definisjoner her om hva friheten er, og hvor man finner den. Jeg tror nok hver og en av oss definerer dette på sin egen måte, og finner selv utløp for sin frihetstrang på forskjellige måter alt etter hva man i øyeblikket har behov for.
Jeg opplever nok størst frihet når jeg kjører lengre turer alene. Relax har veldig mange gode poeng synes jeg, jeg kjente meg igjen i mange av de. Turer tatt helt på sparket der turen blir til underveis har jeg veldig sans for. Minimalt med planlegging, kjører dit nesa peker gir en ufattelig frihetsfølelse. Når man ikke har noe bestemt mål men en god grunntanke, da blir turen til underveis. Man kan tillate seg å utforske en ukjent vei man plutselig oppdager, endre totalt kurs og grunnplan om værmeldingene endrer seg. Dette er noe som man nesten kun kan gjøre på tur alene. Sammen med flere må det mye mer planlegging til. Overnattinger må ofte planlegges og bestilles på forhånd. Kjører man i følge med flere er det alltid noen som enten må fylle tanken, spise, røyke, pisse eller kjøre videre. Er det noe du har lyst å stoppe og fotografere eller se nærmere på, er det kanskje ingen andre i følget som bryr seg om det. Men noen kilometer senere er det kanskje andre som vil stoppe og se ett eller annet totalt uinteressant..
Men selvfølgelig: Enkelte ganger er det nettopp fellesturen, det sosiale samholdet og fellesskapet som er det riktigste og mest fristende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

"Frihet" kan nok defineres på mange måter ja. En viss frihet er det jo (det har jeg ikke lagt skjul på) men de ter ikke hovedargumentet mitt med å dra frem sykkelen. Hovedargumentet MITT er nok at jeg liker kreftene og smidigheten rundt det å kjøre sykkel. Jeg liker muligheten til å filtrere i trafikken, parkere på MC parkeringer, kjøre gratis i bommer, komme raskt forbi andre biler samt vite at jeg har krefter nok til å kjøre fra en kvisete 18-åring i sin splitter nye Golf GTI med lån langt oppunder øra. Med en hånd på styret.

Jeg liker å kunne foreta kjappe forbikjøringer uten problemer og jeg slipper og irritere meg ovenfor annen trafikk (stort sett). Jeg liker råskapen og lyden til en motorsykkel. Med kjøredress og hjelm så er vi også alle mer eller mindre like "tøffe". Vi suser av gårde helt anonyme og mange av oss kan man ikke engang gjette kjønnet på med alle klærne. Det eneste som avslører oss er skiltplaten bak på sykkelen, men den er det jo få som rekker å få med seg :knegg

I tillegg til dette så liker jeg så klart det sosiale. Andre som jeg har for meg liker det samme som meg, mer eller mindre. Vi har alle det samme målet og det er å ha det gøy på to hjul.

Så det eneste stedet her jeg ser ordet "frihet" passe inn er den anonyme delen nevnt over. Med sotet visir og sorte skinnklær så vet ingen åssen jeg ser ut. Jeg kan glane folk rett i trynet uten at dem ser det og jeg kan være litt bajass i trafikken uten å bekymre meg for at en bilist skal nå meg igjen og gi meg huden full. Her kan jeg se en viss frihet når det kommer til selve kjøringen, men å kalle det det nettopp "frihet" blir i mitt hode samtidig litt feil.

Men den totale opplevelsen vedrørende MC turer kan jeg kalle frihet. Altså hvis man tar med kaffebålet og utsikten samt pilsen forran teltet etc. Men selve kjøringen kan jeg da altså ikke si gir meg store mengder frihet. Men derimot så vil jeg si det styrker egoet mitt og det er for meg nok :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Agurknytt...

I dag/natt har jeg installert et SSL Sertifikat i bloggen min 8)

Google kommer snart til å kreve dette av alle nettsider så da kan jeg like godt være føre var. Alle nettsider som i fremtiden ikke har et slikt sertifikat vil gi brukerne en tydelig beskjed om at dem finner seg på en side som ikke er sikker.

Slikt vil skremme bort mange brukere og de ter jo ikke bra.

En annen grunn til at jeg installerte dette er fordi Google prioriterer SSL sertifiserte nettsider i søkeresultater som igjen bør bety økt trafikk på siden.

Samtidig kan jeg jo kanskje lufte tanken til AJ angående sertifisering av forumet i den forbindelse. Kan være noe å tenke på. For en dag MÅ du det uansett :thumleft

Les mer om dette her:
http://money.cnn.com/2016/09/08/technol ... ure-sites/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:
Samtidig kan jeg jo kanskje lufte tanken til AJ angående sertifisering av forumet i den forbindelse. Kan være noe å tenke på. For en dag MÅ du det uansett :thumleft

Les mer om dette her:
http://money.cnn.com/2016/09/08/technol ... ure-sites/
Er dette noe du kan hjelpe oss med eller må det gjøres av de som er host for MCsiden.no?

Ser for øvrig at et stort forum som advrider.com heller ikke har dette sertifikatet på plass enda...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:
Bjerknez skrev:
Samtidig kan jeg jo kanskje lufte tanken til AJ angående sertifisering av forumet i den forbindelse. Kan være noe å tenke på. For en dag MÅ du det uansett :thumleft

Les mer om dette her:
http://money.cnn.com/2016/09/08/technol ... ure-sites/
Er dette noe du kan hjelpe oss med eller må det gjøres av de som er host for MCsiden.no?

Ser for øvrig at et stort forum som advrider.com heller ikke har dette sertifikatet på plass enda...
Dette bør for enkelthets skyld gjøres via dem du hoster siden hos. De fleste tilbyr SSL sertfikater og kan installere dette enkelt. Det eneste problemet er at det KAN dukke opp noen problemer, men ikke værre enn at det kan fikses. Det tror jeg dem du leier webhotell av fikser lett.

ProISP (som jeg bruker) installerte dette for meg gratis og fra bestilling til alt var oppe og gikk så tok det bare en halvtimes tid.

Men hos meg dukket det opp en del småting som jeg måtte fikse. Dette gjaldt spesielt nyhetsbrev funksjonen da det ble litt clinch med sikkerheten rundt dette. Men jeg vil tippe at det er ganske straight forward for et standard forum uten noe spesielt med tillegg.

Så hør med dem du leier serverplass av :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:
Så hør med dem du leier serverplass av :)
Jeg fikk faktisk en mail fra dem for kort tid siden om disse tingene.
Så, ja. Det blir til at jeg tar kontakt. Det er et par andre småting som skal fikses også og da er det greit å få gjort alt samtidig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:
Bjerknez skrev:
Så hør med dem du leier serverplass av :)
Jeg fikk faktisk en mail fra dem for kort tid siden om disse tingene.
Så, ja. Det blir til at jeg tar kontakt. Det er et par andre småting som skal fikses også og da er det greit å få gjort alt samtidig.
Det høres bra ut :thumleft

men husk... du klarer deg med den rimeligste SSL pakken. Jeg betalte 169,- +mva. og må fornyes hvert år. Det er forholdsvis billig i forhold til andre steder jeg har sjekket. Man får også sertfikater til flere tusen kroner, men de tror jeg er mer beregnet for større nettbutikker hvor det er store pengebeløp som kommer via kortbetalinger etc. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Godt tips. Takker!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av hakhap »

Man får og sertifikat for 0.- via https://letsencrypt.org bruker det selv for noen av mine sites og domener.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Ja jeg har sett dette er gratis noen steder. Men vet du hva grunnen er til at de fleste tar betalt for dette?
Altså, finnes det noen argumenter for og i mot?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av hakhap »

De tar betalt for de har kunnet. Er ikke mange som kan utstede sertifikat, fler nå, og da kan ein ta betalt. Etter letsencrypt.org kom på bana så leste jeg for noen uker siden at den ende, hvis jeg husker riktig, i norge som kan utstede sertifikat og ska tilby gratis sertifikat.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av olela »

Bra påminnelse dette her. Fikset SSL på siden jeg administrer i dag. Bruker ProISP jeg også, og er veldig fornøyd med dem. De fikser alt på strak arm, og har hjulpet en kløne som meg mange ganger :)

Svar