Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2743
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av simpson »

LoneRider skrev:Det virker som E Sande har lagt inn en saftig fortjeneste for de nye modellene. I England ligger prisen på Suzuki godt under tilsvarende Honda, her hjemme en god del høyere. Suzuki har foreløpig ikke en 'limited' model, tilsvarende Honda SP2.

GSX-R1000 £13,249, kr 269 900
CBR1000RR Fireblade £15,225, kr 254 990

GSX-R1000R £16,099. kr 309 900
CBR1000RR Fireblade SP £19,125, kr 299 990
Med ca 10 kr pundet er det ikke rare forskjellen i pristillegget mellom de forskjellige modellene.
i England ca 30.000 i forskjell på Suzuki, Norge ca 40.000
At syklene er mye billigere i england er ikke fordi at importøren legger på fortjenesten her hjemme.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Zettexx »

Pris i Norge påvirkes vel av forbrukerkjøpsloven, med reklamasjonsrett i 5 år, uten hensyn til garantibetingelsene.

Må ikke glemme forskjellig momssats! Det blir mange tusenlapper der også. UK har vel 17%, og er vel ikke pålagt å oppgi pris inkludert "VAT".

Vet ikke hvordan dette er i andre land. M.h.t reklamasjonsrett.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av LoneRider »

Poenget mitt var ikke at syklene er rimeligere i England, men moms, avgifter og reklamasjonsrett er vel det samme for alle merker, så det er underlig at Suzuki er noen titalls tusen rimeligere enn tilsvarende Honda i England, men dyrere enn Honda her i Norge.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Zettexx »

LoneRider skrev:Poenget mitt var ikke at syklene er rimeligere i England, men moms, avgifter og reklamasjonsrett er vel det samme for alle merker, så det er underlig at Suzuki er noen titalls tusen rimeligere enn tilsvarende Honda i England, men dyrere enn Honda her i Norge.

Ja, den ser jeg, uten at jeg koblet den tankegangen. Kanskje Erling Sande har mindre tiltro til kvaliteten og legger på mer for å sikre reklamasjonsretten ?

Men, det er alltid en ide å spørre rette person....direkte. Altså firmaet Erling Sande.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Zettexx »

Kawasaki har også en "Dobbel R" modell som koster. Aner ikke hva den vanlige koster. Gromt skal det være....

"Kawasaki ZX-10RR
Pris
306 990,-"

En av kun 500 tilgjengelige!
Kawasaki ZX-10RR ABS er en "limited edition" utgave av Kawasaki ZX-10R. Med blant annet quick-shift opp og ned, Marchesini felger, Brembo M50 kalippere, modifisert blokk og topplokk er denne så race-ready som du får det. Den kommer også i ett unikt design for året.

Brukeravatar
fridtjofs
Innlegg: 35
Registrert: 03 mai 2014, 10:36
Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
Sted: Oslo

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av fridtjofs »

Den nye firebladen har 192 hk i vongkortet, mot 202? for gixxeren. Avgiftsforskjellen kan kanskje forklare noe?
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av cannon »

fridtjofs skrev:Den nye firebladen har 192 hk i vongkortet, mot 202? for gixxeren. Avgiftsforskjellen kan kanskje forklare noe?
Honda-hester løper fortere og hopper høyere....

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Stian87 »

Ville heller spurt hvorfor Ducati Superleggera koster 890 000. 300k og ett eller annet er jo uansett småpenger om du sammenlikner med en Panigale.

https://ekerperformance.com/portfolio/panigale/
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23156
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er forsåvidt helt enig med deg Stian87. Prismessig blir det feil okke som.

MEN!!... Jeg har ikke så veldig god magefølelse angående kvaliteten på Ducati (selv om denne testen sier noe annet), men å sammenligne en Panigale med en japse bli helt feil. Panigale har i mine øyne bygget sykkelen først, for så og tilpasse motoren til rammen. Er det noe Ducati kan så er det å vekke følelser hos oss mannfolk som liker sykler.

Men om den er verdt tre ganger så mye som japsen? Helt sikkert ikke. Men hadde noen bedt meg velge mellom en Panigale og en Gixxer så hadde jeg lett valgt Panigale. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23156
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Leste nettopp litt kjapt angående Leggeraen og det skal sies at rammen på denne er av karbon og sykkelen veier 156KG! Altså 215HK'er og 145NM med en 1290ccm Twin maskineri er jo bare helt rått.

Starter du disse to ved siden av hverandre så vil man ikke høre Gixxeren. :)

Ducati er rått.... rett og slett... bare jeg slipper å eie en så er jeg fornøyd, hehe.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av JK95 »

Voldomt til hate for Ducati da, Bjerkiz? :P Så dårlig som BMW kommer ut på den der kvalitetstesten må jo Ducati nesten være bedre? ^^

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Stian87 »

Men 890k da... :-# :x

Se til sammenlikning denne sykkelen ffra Norton http://www.nortonmotorcycles.com/bikes/new-v4.html Ganske like tall, men prisen er jo heeeelt annerledes. :crazy:

Har jo Ducati selv da.. Kan sikkert si mye rart om kvalitet, men kjøreegenskapene er meget gode. Dessuten er jo den testen ganske irrelevant, den viser bare antall feil, det er jo feilens alvorlighetsgrad som er mest relevant. Selv om jeg mistenker at på disse syklene vil selv alle feil kunne få et alvorlig utfall :scratch
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23156
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Bjerknez »

JK95 skrev:Voldomt til hate for Ducati da, Bjerkiz? :P Så dårlig som BMW kommer ut på den der kvalitetstesten må jo Ducati nesten være bedre? ^^
Haha, jeg "hater" ikke Ducati. Faktisk har jeg sansen for Ducati når det kommer til design/lyd etc. Jeg liker også Twin. Men jeg lytter heller til magefølelsen enn til statistikk. Så får jeg heller angre den dagen jeg biter meg selv i ræven :thumleft

Nå kom jo heller ikke Ducati så veldig godt ut av denne testen...

Jeg kommer aldri til å eie en Honda/Suzuki, uansett hvor god kvalitet de har på statistikkene. Faktisk så mener jeg Ducati gruser de fleste sykler på alle måter når det kommer til utseende og lyd. Ja...også BMW'en :knegg

Kanskje tar jeg feil og at mine opplevelser angående bekjente med problemer er tilfeldigheter. En klin ny sykkel kan godt ha barnesykdommer som kjapt rettes opp, men når man får motorstopp...FLERE ganger, også etter flere verkstedbesøk og hele ledningsnettet, hjernen og gudenes oldemor må byttes, ved siden av en annen som hadde skyhøyt oljeforbruk også på en klin ny Ducati så blir jeg skeptisk.

Om en knapp løsner eller man i værste fall får en oljelekkasje i en demper etc. bryr meg langt mindre.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: ...
Jeg kommer aldri til å eie en Honda/Suzuki, uansett hvor god kvalitet de har på statistikkene. ...
Kan være morsomt med slike "fundamentalistiske" standpunkter. Selv vil jeg feks ikke ha iPhone, om jeg så får den gratis.
Dette i en slags protest mot at samtlige av familiens kvinnelige medlemmer innbiller seg at de absolutt må ha svindyre iPhone,
til tross for at de ikke er spesielt gode mhp ytelse eller kvalitet.
Har noe av det samme forholdet til bilmerket Audi, som virker å være dyrt og ofte dårlig. Når det er sagt har jeg eid en av de verste
drittbilene som er laget, Opel Vectra (ikke så dyr i innkjøp, men svindyr å eie), så konsekvent er jeg på ingen måte. ;-)

Kunne vært artig å høre hvorfor du ikke vil ha Honda eller Suzuki ?

Suzuki GSX-R 1000 R virker grovt overpriset, til rundt 300 000.- Det ble frafall av en del avgifter på mc for ikke lenge siden, men jeg lurer
på om ikke forhandlerne har "kompensert" ved å legge på prisene i en del tilfeller. Men, nå er vel ikke kronekursen så sterk lengre, så det
blir antakelig dyrere for forhandlerne å handle sykler.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2743
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av simpson »

Nå er nå både Panigale R og ikke minst Super Leggera for meget spesielt interesserte.
Super Leggera har mere effekt og lettere vekt enn vanlig Panigale pga bruk av ektremt dyre materialer som karbon, magnesium og titan osv. Dette forklare en del av den ektreme prisen.
Mens Panigale S er Ducati sitt alternativ til BMW S1000RR HP4, GSXR 1000R, Yamaha RM 1 osv.
Og den er ikke såååå mye dyrere enn de.

Svar