Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Oljelekkasje i gaffelbeina...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Uten at jeg har noe peiling å dette så synes jeg det ser ut til at oljen har rent nedover gaffelbeinet og dryppet fra bremseskiven og ned på felgen?
Kan vel kanskje ikke være så mye annet enn olje fra gaffelbeina dette nei?
Er vel ikke så mye annet av olje som befinner seg så langt fremme på sykkelen?
Bremseveske kanskje? Men den er vel lysere...?
Kan vel kanskje ikke være så mye annet enn olje fra gaffelbeina dette nei?
Er vel ikke så mye annet av olje som befinner seg så langt fremme på sykkelen?
Bremseveske kanskje? Men den er vel lysere...?
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Oppdaget nettopp det samme på kross sykkelen min, simringen i gaffelbenet.
Er billligt hvis en gjør det selv, hvis en eventuelt demonterer og leverer selve gaffelbenet koster det rundt 1500 kr, leverer en hele sykkelen koster det c.3000-5000 kr alt etter hvor mye så må demonteres for å løsne gaffel benet :-)
Men å demontere benet selv er en lett jobb på de fleste sykkler.
I verste tilfelle kan det vær stenaprut eller lignende som har laget ett hakk inn i den blanke delen av gaffelen som igjen ødelegger simringen og forårsake lekasjen. Da kan det bli litt dyrere.
Er billligt hvis en gjør det selv, hvis en eventuelt demonterer og leverer selve gaffelbenet koster det rundt 1500 kr, leverer en hele sykkelen koster det c.3000-5000 kr alt etter hvor mye så må demonteres for å løsne gaffel benet :-)
Men å demontere benet selv er en lett jobb på de fleste sykkler.
I verste tilfelle kan det vær stenaprut eller lignende som har laget ett hakk inn i den blanke delen av gaffelen som igjen ødelegger simringen og forårsake lekasjen. Da kan det bli litt dyrere.
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Lett jobb er subjektivt Jeg er helt håpløs på det, og tenker bare: Få sykkelen min på verksted asap, men mener dere at dette er noe man klarer selv, eller kan betale noen en grei som for?
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Supersic viser til 2 Youtube klipp som er grei veiledning.
"Seal Mates" fix er greit hvis det er det det dreier seg om, hvilket ofte er tilfellet. Jeg har gamle "overhead" plast ark. De har jeg flere ganger brukt for å renske opp i griseriet som kan legge seg. Send privat melding med adresse, så kan jeg sende deg et ark, det er i A4 størrelse og du kan klippe til noe med saks. Vær forsiktig med plasten du velger. Den må være formstabil uten å kutte i gummien. Du kan også kutte noe fra en spylervæske kanne ( sparer alltid på dem, de kan brukes til mye rart). Pass på å dra litt over kantene med fint sandpapir før du kjører det inn i pakningen.
Etter pakning fixen... få jekket opp fronten så gaffel henger fritt. Med vannfast 1400-1600 pussepapir... smør på litt motorolje, og poler rundt og rundt mens du jobber deg nedover. Med olje på vil eventuelle hakk bli lettere å se. Tørk godt av med bomullsfille, polergarn eller poleringspapir. Sett hjulet på bakken igjen. Pump med så mye tyngde du kan få til mens du sitter på. Etter en del ganger, vet ikke helt hvor mange, men når du føler du har gjort en jobb.... Se etter, er det nå noe olje nedenfor pakningen ?
Hvis du har olje.... ok, da virket ikke dette.
Da tar du av gaffelbenene, som de fleste klarer greit. Lever dem på verksted eller hos noen som har gjort det før. Sørg for å få lov til å se på det, da lærer du det til neste gang. Innrømmer at jeg kan dette fra mange år tilbake, men gidder ikke.....greit å støtte de lokale verkstedene med slike jobber. Når de skal tilbakemonteres, se etter alle bolter og skruer flere ganger. Husk å notere hvordan skims og mellomstykker skal være på hjulakslingen. F.. så mange ganger jeg har gjort det feil, og måttet begynne på nytt....for så å gjøre det feil igjen.... Lærer aldri at hukommelsen er som dopapir i regnvær på slike "bagateller".
"Seal Mates" fix er greit hvis det er det det dreier seg om, hvilket ofte er tilfellet. Jeg har gamle "overhead" plast ark. De har jeg flere ganger brukt for å renske opp i griseriet som kan legge seg. Send privat melding med adresse, så kan jeg sende deg et ark, det er i A4 størrelse og du kan klippe til noe med saks. Vær forsiktig med plasten du velger. Den må være formstabil uten å kutte i gummien. Du kan også kutte noe fra en spylervæske kanne ( sparer alltid på dem, de kan brukes til mye rart). Pass på å dra litt over kantene med fint sandpapir før du kjører det inn i pakningen.
Etter pakning fixen... få jekket opp fronten så gaffel henger fritt. Med vannfast 1400-1600 pussepapir... smør på litt motorolje, og poler rundt og rundt mens du jobber deg nedover. Med olje på vil eventuelle hakk bli lettere å se. Tørk godt av med bomullsfille, polergarn eller poleringspapir. Sett hjulet på bakken igjen. Pump med så mye tyngde du kan få til mens du sitter på. Etter en del ganger, vet ikke helt hvor mange, men når du føler du har gjort en jobb.... Se etter, er det nå noe olje nedenfor pakningen ?
Hvis du har olje.... ok, da virket ikke dette.
Da tar du av gaffelbenene, som de fleste klarer greit. Lever dem på verksted eller hos noen som har gjort det før. Sørg for å få lov til å se på det, da lærer du det til neste gang. Innrømmer at jeg kan dette fra mange år tilbake, men gidder ikke.....greit å støtte de lokale verkstedene med slike jobber. Når de skal tilbakemonteres, se etter alle bolter og skruer flere ganger. Husk å notere hvordan skims og mellomstykker skal være på hjulakslingen. F.. så mange ganger jeg har gjort det feil, og måttet begynne på nytt....for så å gjøre det feil igjen.... Lærer aldri at hukommelsen er som dopapir i regnvær på slike "bagateller".
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Jeg ville sagt at fargen på oljen tyder på at du kanskje bør vurdere litt mer enn kvikk fix. Jeg vet ikke hvor lenge det er siden sist du har hatt demperoverhaling/hvor langt det har vært kjørt. Har sykkelen gått over 50000 km ville jeg i tillegg til tetninger og olje, også ha byttet sliteringen når gaffelbeina likevel er demontert. Den koster ikke mye i denne sammenhengen, og det er ikke ekstra arbeid å bytte den.
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Simmerringene i gaffelen ryker ofte pga overivrig vasking/avfetting om høsten, uten at man tar en kjøretur etterpå for å få olje på gaffelbeina igjen.
Har aldri vaska Kawan min om høsten uten å kjøre litt til, og har ikke byttet simmerrringer på de 25 årene jeg har hatt den.
Ut fra hva du sier, ville jeg satt jobben til et bra verksted. Husk også at hvis bremseklossene får olje på seg, bør/skal de byttes. De suger olje som en svamp. Vask skivene før du flytter sykkelen.
Olja ser møkkete ut, så det er på høy tid å bytte den i alle fall...
Lykke til!
Har aldri vaska Kawan min om høsten uten å kjøre litt til, og har ikke byttet simmerrringer på de 25 årene jeg har hatt den.
Ut fra hva du sier, ville jeg satt jobben til et bra verksted. Husk også at hvis bremseklossene får olje på seg, bør/skal de byttes. De suger olje som en svamp. Vask skivene før du flytter sykkelen.
Olja ser møkkete ut, så det er på høy tid å bytte den i alle fall...
Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Takker for tips. Mistenker at den blir satt til Yamaha. Evnt, er det noen verksteder man anbefaler å levere en FJR1300?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Kommer nok litt an på hvor du bor...Holtemann skrev:Takker for tips. Mistenker at den blir satt til Yamaha. Evnt, er det noen verksteder man anbefaler å levere en FJR1300?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Der ser du hvor dum man blir på internett. Sykkelen står på Skøyen i Oslo nå, så Osloområdet er vel nærliggende.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
Holtemann skrev:Der ser du hvor dum man blir på internett. Sykkelen står på Skøyen i Oslo nå, så Osloområdet er vel nærliggende.
Hadeland MC og Fritid på Jaren, ca. 7 mil nord for Oslo, fikset fint lekkasjen jeg hadde på Stelvio'en min for nor år siden.
Gaffelbeina på FJR'en er ikke veldig annerledes slik at disse gutta ordner helt sikkert dette helt fint også.
Men det kan vel kanskje hende at sykkelen bør hentes? I så fall kan det hende at Tor eller Reimar gjør dette også.
Men selvfølgelig, det finnes verksteder langt nærmere enn dette når sykkelen er parkert i Oslo...
Asker MC, f. eks., som også er Yamahaforhandler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Deprimerende syn, oljelekkasje på FJR1300
MC partner på Skedsmokorset har jeg god erfaring med. Spesialitet er Kawa men garantert ikke noe problem med en fjr heller.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk