Kjøpt usett - Learning the hard way...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Hei folkens.

Da har jeg i en alder av 65 klart å gjøre noe man strengt tatt ikke burde. Jeg har kjøpt en mc usett, basert på dialog, bilder, beskrevet historikk, garantier om prima tilstand osv. Jeg falt for fristelsen fordi sykkelen befant seg lengst nord i landet, mens jeg befinner meg i andre enden. Skiikkelig naivt, og skal ikke gjenta seg.....

Men altså.... Selger skulle sørover og hente en ny sykkel til seg selv, så da ble transporten enkel. Da jeg hentet sykkelen på avtalt sted på østlandet var det mørkt og glatt og kaldt, så den ble bare happet rett opp på en henger, fraktet hjem, og trillet rett inn på et vinterlager. Så dro jeg på ferie.

Men da jeg kom hjem, så måtte jo herligheten tas i nærmere øyensyn naturligvis. Og da ble det dessverre tydelig at jeg er ført bak lyset. Det er en rekke små feil og mangler, sykkelen har vært i bakken en tur, øvre del av styrekåpa er skjev, bremsepedalen er bøyd, osv. Alt det der er forsåvidt greit, for det er enkelt å fikse sjøl. Det som derimot ikke er greit, er at det er en liten oljelekkasje i kardangen, og en betydelig større oljelekkasje fra motoren. I sum er det mangler i bøtter og spann som det ikke ble opplyst om, på tross av mine direkte spørsmål om tilstand, evt feil osv. Jeg føler meg derfor overbevist om at jeg i h.h.t Kjøpsloven har krav på å få hevet kjøpet. Det er naturligvis et praktisk problem at selger befinner seg i den andre enden av landet, men det får så være, det er jo kun en praktisk utfordring.

Og selger? Nei han vil jo ikke ha en dialog om dette. Han tror at det er så enkelt at han bare kan overse hele problemstillingen. Så der kommer jeg ingen vei.

Jeg ser at dette har vært tema her tidligere, så det jeg egentlig lurer på, er om det har noe for seg å gå via Forbrukerrådet, eller om jeg bør gå direkte til advokat? Dersom Forbrukerrådet ikke har noen rettskraftig myndighet, har det da noe for seg å gå via dem?

Er det noen som har dyrekjøpte erfaringer de kan dele her, eller besitter juridisk kompetanse?

Setter pris på gode innspill :)

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av kusa »

Hei!

Føler med deg i dette her, det her er det verste en kan være utfor. Du burde gå til forbrukerrådet, høre med dem hva du kan gjøre. Deretter ville jeg oppsøkt advokat (om ikke selger allerede blir redd for en sak). Du har naturligvis dine spørsmål og svar fra selger som du kan ha som bevis? Da er det i allefall plankekjøring for en advokat.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Ja, jeg har hele dialogen skriftlig. Både i form av mailer, og screenshot av meldinger på Finn, sms'er osv. I tillegg da kjøpekontrakten hvor det er huket av for at det ikke er noen problemer med motor, gir eller kraftoverføring. Føler at saken er god, men vil jo gjerne velge den mest effektive og korteste vei til en løsning.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av SverreOlsen »

Hvor mye kostet sykkelen?
Få ett eventuelt prisoverslag fra verksted hva det vill koste å fikse, send prisoverslag osv til selger.
Aviser han, ville eg tatt det til forbrukerådet eventuelt til egen advokat for fortgang i saken.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av AJ »

Lei situasjon å havne i dette, rett før en ny sesong er i gang.
En litt vanskelig situasjon også, vil jeg tro...
Mest med tanke på hva Forbrukerrådet skal forholde seg til, tenker jeg:
som f.eks om det foreligger skriftlig kjøpekontrakt med tilstandsopplysninger om motorsykkelen undertegnet av begge parter?

Hvis ikke noe skriftlig foreligger, hva kan kjøper slå i bordet med som dokumentasjon/bevis på opplysninger selger har gitt om sykkelens tilstand?
Er det f.eks gjort opptak av telefonsamtaler med selger, noe som veldig sjelden gjøres naturlignok. Vi nordmenn pleier vel ikke akkurat å være så mistroiske at vi gjør slike ting... :-k .

Uansett vil anbefale deg å ta kontakt med Forbrukerrådet der du bor.
Gjorde dette selv i forbindelse med en annen type sak og fikk såpass god hjelp at saken løste seg til min fordel - og mange tusen kroner spart.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Dette handler om en BMW K1200RS, 1998, med 69k på telleren, til ca 50 lapper.

Jeg har 90% av dialogen skriftlig. Kjøpekontrakt med avkrysset for "ingen feil eller problemer med motor, gir eller kraftoverføring". Screenshots fra Finn-meldinger, sms'er, mailer osv, av skriftlige forsikringer om hvor godt vedlikeholdt og velholdt sykkelen er osv. Ferdig servet, bare å starte opp og kjøre liksom... Så det hersker ingen tvil om at sannheten er en helt annen enn hva jeg ble forespeilet.

Men nå bestilte jeg nettopp time for tilstandsrapport hos Speed Mc i Sandefjord. Da får jeg en skriftlig rapport med tilstands-grad på alt ved hele sykkelen, inkl. prisoverslag på hva utbedring vil koste.

Problemet er at selger ikke vil ha noen dialog om dette. Han svarte kun én gang, og avviste hele problemet med å si at jeg hadde overtatt sykkelen uten anmerkninger. Joda, det stemmer det. Overtok den sent om kvelden den 17 januar, på en isbelagt mørk parkeringsplass ved Gardermoen. Ikke akkurat et egnet sted for en total gjennomgang av sykkelen. I følge Kjøpsloven er det heller ikke nødvendig.

Det jeg lurte på, var egentlig bare om det har noe for seg å bruke Forbrukerrådet, dersom de ikke kan avsi en rettskraftig kjennelse. Da kan jo selger bare fortsette å nekte å svare? Leste i en annen eldre tråd her at en kar hadde holdt på i 2 år, og måtte til Forliksrådet for å få en rettskraftig kjennelse. Kjenner at jeg har lite lyst til å la sykkelen stå urørt i 2 år .....

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av AJ »

Forliksrådet er jo en mulighet. Men slike ting tar jo tid... som du allerede har nevnt.
Jeg tror fortsatt du bør ta saken opp med Forbrukerrådet med den dokumentasjonen du har.
Kan hende selger ser seg tjent med å komme deg i møte vurdert opp mot alternativene hvis du som kjøper velger å kjøre løpet fullt ut.

Ønsker deg uansett lykke til og håper sterkt på at du når fram. Må si jeg synes det vil være bra om en selger som vedkommende du beskriver, får seg en skikkelig en på nesa etteråpenbart salgslureri som i dette tilfellet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av AJ »

Er dette skjemaet som er brukt, forresten?

https://eskjema.forbrukerradet.no/skjem ... ate?lang=1
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

AJ skrev:Er dette skjemaet som er brukt, forresten?

https://eskjema.forbrukerradet.no/skjem ... ate?lang=1
Nei, det er brukt skjemaet / standardkontrakten til NAF.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av AJ »

TGR skrev:
AJ skrev:Er dette skjemaet som er brukt, forresten?

https://eskjema.forbrukerradet.no/skjem ... ate?lang=1
Nei, det er brukt skjemaet / standardkontrakten til NAF.
Ok.
Men det er kanskje ikke helt ulikt dette fra Forbrukerrådet?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

AJ skrev:Forliksrådet er jo en mulighet. Men slike ting tar jo tid... som du allerede har nevnt.
Jeg tror fortsatt du bør ta saken opp med Forbrukerrådet med den dokumentasjonen du har.
Kan hende selger ser seg tjent med å komme deg i møte vurdert opp mot alternativene hvis du som kjøper velger å kjøre løpet fullt ut.

Ønsker deg uansett lykke til og håper sterkt på at du når fram. Må si jeg synes det vil være bra om en selger som vedkommende du beskriver, får seg en skikkelig en på nesa etteråpenbart salgslureri som i dette tilfellet.
Ja, det blir vel til at jeg sender saken til Forbruksrådet. Det vil jo uansett representere et godt forarbeid til en evt. sak. Jeg har allerede forsøkt å komme ham i møte, ved å si at jeg kan se bort i fra den skeive kåpa, bøyd bremsepedal, kaput girindikator, og andre evt småfeil, hvis han tar ansvar for lekkasjer fra motor og kardang. Men kroppen gidder jo ikke engang å svare. Man føler seg så jævla tråkka på, utrolig provoserende. Godt egentlig at han befinner seg langt unna..... :evil

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av Zettexx »

Antar det har foregått via Finn.

På alle annonsene i 2017 står det øverst :

Reklamasjonsrett 2 år ihht. kjøpsloven (les mer)

Da det er forbrukerkjøp:

1) Send skriftlig klage i rek. brev. Gir alternativ. Heve kjøpet i sin helhet, eller forslag til kompensasjon i penger, evt. at rep. utføres for selgers regning. Send så fort som mulig.

2) Forbrukerrådet er første stopp, de kan som oftest sette ballen i gang, og de gir deg fremgangsmåten.


Har alltid kjøpt både biler og mc på nett, usett...... og det har gått greit. Den dyreste, over 100.000 som jeg ikke så før 2 mnd. etter betaling. Skriver alltid i avtalene: "MC/BIL er i en tilstand som kan forventes m.h.t. alder og kilometerstand. Selger er ikke kjent med feil, mangler eller skader som ikke er opplyst." Dette med skjulte feil og mangler på såpass gamle sykler virker søkt og umulig å kreve. Men de synlige og kjente skal være opplyst.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Spaghettiræser skrev:Antar det har foregått via Finn.

Har alltid kjøpt både biler og mc på nett, usett...... og det har gått greit. Den dyreste, over 100.000 som jeg ikke så før 2 mnd. etter betaling. Skriver alltid i avtalene: "MC/BIL er i en tilstand som kan forventes m.h.t. alder og kilometerstand. Selger er ikke kjent med feil, mangler eller skader som ikke er opplyst." Dette med skjulte feil og mangler på såpass gamle sykler virker søkt og umulig å kreve. Men de synlige og kjente skal være opplyst.
Jada. Jeg har sendt ham en skriftlig klage på mail. Den første svarte han på ved å avvise det hele, begrunnet i at jeg hadde overtatt den uten anmerkninger. Disse mailene, og det faktum at han svarte på den første, er jo like god dokumentasjon på at han er gjort oppmerksom på forholdet. I min først klage så tilbød jeg også å komme ham i møte ved å se bort i fra småfeil, forutsatt at han tar ansvar for oljelekkasjene. Men han erkjenner ikke noe ansvar i det hele tatt, og har ikke svart på mine to etterfølgende mailer. Så nå skal jeg få en tilstandsrapport fra Speed Mc, og så sender jeg hele saken over til Forbrukerrådet.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av SverreOlsen »

Men hvis det viser seg att oljelekasjen for eksempel er en dårlig pakning på bunpanna eller noe smått som koster deg eventuelt minnimalt å fikse tror eg det er lettere enn å lage sak utav det.
Men det finner du nå snart utav.
Lykke til !

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

SverreOlsen skrev:Men hvis det viser seg att oljelekasjen for eksempel er en dårlig pakning på bunpanna eller noe smått som koster deg eventuelt minnimalt å fikse tror eg det er lettere enn å lage sak utav det.
Men det finner du nå snart utav.
Lykke til !
Jada, takk for det. Er det noe enkelt, så som gamle pakninger, tettering på oljetappeplugg, simmering i kardang e.l., så gidder jeg naturligvis ikke å krangle med en stribukk :roll

Svar