Lading av batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Toalmar
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Lading av batteri

Legg inn av Toalmar »

Kjøpte meg i sommer en Optimate 4 lader som har eget program for å lade motorsykler med Can Bus. Min R1200GS har Can Bus og for den skal visst denne være helt topp. Kobler den til på strømuttaket under setet og laderen fikser resten. I følge hjemmesiden til laderen er det helt greit å la den stå tilkoblet over lang tid. I følge andre steder så sies det at det skal man ikke gjøre. Vet ikke om dette har noe med batteritypen å gjøre, men uansett så har jeg originalt batteri. Om dette er fra 2010 vet jeg ikke, men det er i hvert fall merket med BMW. Så er det noen som kan fortelle meg om det er skadelig for batteriet om laderen står tilkoblet over lang tid?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lading av batteri

Legg inn av cannon »

Ikke skadelig når laderen er laget for oppgaven. Men samtidig helt unødvendig.
Generelt er det jo lurt å unngå elektrisk utstyr i drift når det ikke trengs og ikke er under tilsyn. En lading når sesongstart nærmer seg holder i massevis. Og trolig trengs ingen lading i det hele tatt.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 214
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Lading av batteri

Legg inn av Atrox »

Har vedlikeholdslader som i teorien skal kunne stå på hele tiden men jeg sover dårlig om natta om jeg veit at dette står og surrer i kjellern. Lader heller både mc og båt-batterier en gang i jula, og rett før de skal i bruk igjen.

Brukeravatar
Super Glide Custom
Innlegg: 58
Registrert: 04 mai 2013, 15:58
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2016
Sted: Lillestrøm

Re: Lading av batteri

Legg inn av Super Glide Custom »

Har en R1200RT 2016 og spurte om dette i høst i forbindelse med service. Har samme lader som deg og ble anbefalt av Speed Motorsenter og skru orginal kabel fra Optimate direkte på batteripolene isteden for å benytte canbus.

Toalmar
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Lading av batteri

Legg inn av Toalmar »

Super Glide Custom skrev:Har en R1200RT 2016 og spurte om dette i høst i forbindelse med service. Har samme lader som deg og ble anbefalt av Speed Motorsenter og skru orginal kabel fra Optimate direkte på batteripolene isteden for å benytte canbus.
Sa de hvorfor?
Har også den kabelen og kan gjøre det, men kunne vært greit å vite fordelen med det

Brukeravatar
Super Glide Custom
Innlegg: 58
Registrert: 04 mai 2013, 15:58
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2016
Sted: Lillestrøm

Re: Lading av batteri

Legg inn av Super Glide Custom »

Mere effekt på ladingen å bedre sikkerhet var noen av grunnene hvis jeg husker riktig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lading av batteri

Legg inn av kjellv »

12V uttaket kan greit benyttes for tilkobling av lader dersom det ikke er relestyrt. Dvs, hvis du måler ca 12V når tenning er slått av.
Canbus skal ikke tilkobles lader uansett. Dette er et lukket signalsystem som gir de forskjellige elektriske funksjonene beskjed om når de skal i funksjon eller slås av. Prøver du å måle spenningen i canbuskabel vil du få verdier betydelig svakere enn 12V.
Koble hurtigkontakt direkte til batteri er i de fleste tilfeller det greieste. Det finnes også fine hurtigkontakter med lysdioder i rødt, gult og grønt som viser batterispenning og kan gi en indikasjon på om lading er nødvendig.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lading av batteri

Legg inn av Kjellrf »

Pratet med en som hadde Optimate 4 som stod på konstant, og ved juletider døde ett relativt nytt batteri brått.
Mens andre har brukt optimate i flere år konstant uten tull.

Personlig ville jeg koblet den fra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lading av batteri

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:Pratet med en som hadde Optimate 4 som stod på konstant, og ved juletider døde ett relativt nytt batteri brått.
Mens andre har brukt optimate i flere år konstant uten tull.

Personlig ville jeg koblet den fra.
Hva med Banner 900?
Har vedlikeholdsladet batteriet i KTM'en med denne to ganger i vinter og koblet fra når ladindikatorlampen lyser grønt.
Har dog ikke prøvd å starte etter ladingene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Lading av batteri

Legg inn av ZZR-Erling »

Du kan jo lade det til det blinker/lyser grønt, koble av også følge med ved å måle det av og til. Faller det under 12.35V skal du lade det igjen.

ZZR-Erling

Re: Lading av batteri

Legg inn av ZZR-Erling »

En annen Enkel måte å følge med på spenningen, er å installere Battery Sence fra CTEK, gjort på 5min. Jeg har den selv på min Z4 cab.
Da kan du vha bluetooth og mobilen følge med. Anbefales!
http://www.torshovbil.no/ctek-battery-s ... oCixfw_wcB

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lading av batteri

Legg inn av FredrikE24 »

Har en Cetek lader.. Helt super.

Har typ 6-7 ting som lades i tur og orden vinteren gjennom :)

Svar