Zero godkjent som lettvekter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Etter mange frem og tilbake.......

er vi der det startet.

Jeg, som potensiell kjøper, må fremskaffe COC som de kan lese for å se om den er godkjent.........

Vi får se hva/om samferdeselsdept. svarer. :scratch

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av supersic »

Spaghettiræser skrev:Etter mange frem og tilbake.......

er vi der det startet.

Jeg, som potensiell kjøper, må fremskaffe COC som de kan lese for å se om den er godkjent.........

Vi får se hva/om samferdeselsdept. svarer. :scratch
Hvorfor gidder du, hva er poenget?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Noen gidder ikke stå opp om morgenen heller.

Kunnskap kommer ikke gratis, du må jobbe for det.

Men. skjønner, du vil ikke vite hvorfor en mc med 59 HK og over 100 nm i dreiemoment blir registrert som lett motorsykkel ...... men det vil jeg..

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av supersic »

Spaghettiræser skrev:Noen gidder ikke stå opp om morgenen heller.

Kunnskap kommer ikke gratis, du må jobbe for det.

Men. skjønner, du vil ikke vite hvorfor en mc med 59 HK og over 100 nm i dreiemoment blir registrert som lett motorsykkel ...... men det vil jeg..
Hvorfor skulle jeg bry meg om hva den blir registrert som? og hvorfor skulle du? er ikke som om du har tenkt kjøpe en.
Kanskje passe litt på seg selv og ikke bry seg så jævla mye om andre.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Jeg vet en helt del om mye rart, det gjør sikkert du også, og det er ting som dessverre også berører andre. Hvis jeg kun skal forholde meg til øyeblikkets behov for kunnskap, vil jeg være i en konstant tilstand av uvitenhet.

Jeg trenger ikke å vite hva morgendagen heter, før den kommer. Greit er det likevel.

Vi skal bry oss om andre og om annet enn det som gjelder oss selv, ellers blir det et kunnskapsløst og kaldt samfunn.

Du har gått på skolen og lært en hel masse ting som var meningsløse i øyeblikket. Og resten av livet må du oppsøke kunnskapen selv.

Beklager at du blir så fornærmet av dette. Anbefaler at du leser noen andre tråder, så slipper du å irritere på deg hjertesykdom.

:sorry

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av supersic »

Spaghettiræser skrev:Jeg vet en helt del om mye rart, det gjør sikkert du også, og det er ting som dessverre også berører andre. Hvis jeg kun skal forholde meg til øyeblikkets behov for kunnskap, vil jeg være i en konstant tilstand av uvitenhet.

Jeg trenger ikke å vite hva morgendagen heter, før den kommer. Greit er det likevel.

Vi skal bry oss om andre og om annet enn det som gjelder oss selv, ellers blir det et kunnskapsløst og kaldt samfunn.

Du har gått på skolen og lært en hel masse ting som var meningsløse i øyeblikket. Og resten av livet må du oppsøke kunnskapen selv.

Beklager at du blir så fornærmet av dette. Anbefaler at du leser noen andre tråder, så slipper du å irritere på deg hjertesykdom.

:sorry
Så du gjør det for å lære? Den kan du reise lengre ut på landet med.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Jompa »

Om Spagettiracer er ute etter lærdom eller ikke er egentlig litt på sida av temaet, men om det er hans motiv for å grave i saken er
det helt greit.
Han har etter hvert også kledt importøren av sykkelen ganske naken, og det fortjener en importør som ikke vet hva han holder på med.
Mer betenkelig er det at myndighetene ser ut til å sveve i fullstendig uvitenhet.
Spaggetiracer skriver i hvertfall på en saklig måte, i motsetning til deg, supersic.

Litt lenger oppe skrev du at du ikke bryr deg om hva sykkelen blir registrert som,
og da har du en selvfølgelig rett til å bestemme hva andre skal bry seg om ?
Hvis du ikke bryr deg, hvorfor kommer du med provoserende innlegg da ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av supersic »

Jompa skrev:Om Spagettiracer er ute etter lærdom eller ikke er egentlig litt på sida av temaet, men om det er hans motiv for å grave i saken er
det helt greit.
Han har etter hvert også kledt importøren av sykkelen ganske naken, og det fortjener en importør som ikke vet hva han holder på med.
Mer betenkelig er det at myndighetene ser ut til å sveve i fullstendig uvitenhet.
Spaggetiracer skriver i hvertfall på en saklig måte, i motsetning til deg, supersic.

Litt lenger oppe skrev du at du ikke bryr deg om hva sykkelen blir registrert som,
og da har du en selvfølgelig rett til å bestemme hva andre skal bry seg om ?
Hvis du ikke bryr deg, hvorfor kommer du med provoserende innlegg da ?
Tja hva som er saklig eller ikke er oppe til debatt, høres det saklig ut at han er ute etter kunnskap?
Jeg bryr meg ikke en dritt om denne sykkelen, det som bryr meg er hvordan enkelte skal bry seg med hver jævla lille ting, være seg
fartsgrenser, støynivå etc.

Toven

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Toven »

Det er jo litt interessant om en elektrisk sykkel med slik effekt kan bli registret og kjørt på et A1 sertifikat..
Morsomt å få greie på om dette faktisk blir mulig, for det virker ganske sprøtt.. syntes nå jeg, og flere her virker også til å syntes dette er interessant :)

Du bryr deg ikke. Ok. La nå oss være i fred som syntes dette er 'spennende' i denne PMS tiden :vs

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Jompa »

supersic skrev:
Tja hva som er saklig eller ikke er oppe til debatt, høres det saklig ut at han er ute etter kunnskap?
Jeg bryr meg ikke en dritt om denne sykkelen, det som bryr meg er hvordan enkelte skal bry seg med hver jævla lille ting, være seg
fartsgrenser, støynivå etc.
Ja, for meg høres det absolutt saklig ut at en som har vært i kontakt med både importør og myndighetene angående typegodkjenning av en sykkel er ute etter kunnskap.
Støynivå er ikke nevnt før i denne tråden, er vel et ikketema når det gjelder el-mc.
Fartsgrenser er et tema som kan diskuteres i det uendelige, og noe som angår alle som reker langs veiene.
Jeg foreslår at du starter en egen tråd om folk du irriterer deg over i stedet for å trekke inn alt mulig i denne tråden,
som uansett handler om en sykkel du ikke bryr deg en dritt om.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

De som kjenner meg personlig, har nok gjettet hvem som skjuler seg bak "spaghettiræser".

Og de vil garantert underskrive på at jeg til stadighet misbruker tiden til meningsløs informasjonsinnhenting for kjente og ukjente. Og det har jeg gjort i hele mitt syndige liv. I neste omgang blir jeg også spurt om de mest utrolige tingene, som de forventer svar på.

Hvorfor folk ikke vil vite, har alltid vært en gåte for meg.

En viktig rettighet vi har, er retten til å spørre og kreve svar av de som bestemmer. Hadde jeg fått et ordentlig svar ville tråden vært avsluttet for lengst.

Grasrotdiskusjoner er en del av demoktatiet, også når det gjelder å mene noe om fartsgrenser, støy osv. De er ting og bestemmelser som definerer betingelsene for vår deltagelse i samfunnet generelt.

Og her inne diskuteres det ofte tema som er helt uten interesse for de utenfor...

Og mange får kjempegode svar på ting de lurer på.

Livet er en løpende spørrekonkurranse uten premier.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Jompa »

:thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Fsva »

Jeg synes også dette er interessant. I fjor sommer kjørte jeg en A2-registrert ZERO SR med 47kW effekt, langt over de 35kW som er lovlig for vanlige A2 motorsykler.

Jeg har heller ikke greie å finne det smutthullet i diverse lover som skal tillate dette, selv om jeg har brukt et par timer på å lete, minst. Det er også totalt urelevant for min egen del, men fortsatt ganske interessant :P

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Stian87 »

Personlig er ikke dette så veldig relevant for meg. Jeg applauderer likevel spaghettiræser for at han bruker tid og energi på dette. Man må for min del mene akkuratt hva man vil om motivasjonen for å gjøre det. Men dersom informasjonen som ligger i markedet er feilaktig, og av en slik karakter at man som 16-åring kan risikere å ikke kunne bruke sykkelen fordi den i motsetning til hva leverandøren sa, IKKE kan brukes som A1, da er det svært viktig å finne ut av dette og gi riktig informasjon videre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

:scratch

Vet ikke helt om"smutthullet" ville kunne forsvares i en rettsal.

Tanken er definisjonen av "nominell effekt" som da skal være et gjennomsnitt av maksimal effekt over en 30 minutters periode ( tror det er 30 minutter). Hvis maks effekt da kun kan ytes i 10 minutter, fordi batteriet går tomt, så gangrs det med 10/30. Hvis maks 40 hk. 40*10/30=. 400/30 gir nominell effekt = 13.33 hk...

Dette er en logisk slutning ut fra produsentens tekniske sider. Samme mc med større batteri oppgis med høyere nominell effekt.

Dette virker "helt teit"... Men hvis det er riktig kan jeg montere en 1/4 liters tank på min ZX10R og registrere den som mellomtung. Det må være resultatet i den ytterste mest idiotiske konsekvens. Dette faller riktignok bort av seg selv fordi den er bensindrevet. Men jeg vil altså bli frakjørt av en lettvekter fra 0 til 100. Det blir en ny verden...

Svar