Skrytedistanser...dag, uke, år

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av E-strom »

Hmmm... :scratch
Trondheim - Sundsvall - Uppsala - Karlstad - Trondheim blir 1630km, altså litt over1000 miles (bør vel ha litt å gå på), og det er vel oppnåelig i løpet av et døgn?
Det dekker jo kravet til en Ironbutt / Saddlesore :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ZZR-Erling

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av ZZR-Erling »

Dagsturer hjemmefra.. Sa synes jeg 35 50 er fine greier, og da skal der KJØRES, men når jeg har ferie prioriterer jeg å ha kontakt og sosialt om kveldene.. Har møtt endel nordmenn nedi Europa med alt for ambisiøse turlplaner vedrørende avstander og hvor de vil... Hoff sier jeg bare... Er det ferie?
Sist redigert av ZZR-Erling den 23 jan 2017, 10:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

Veldig enig med JohnnyTh, å planlegge mer enn 100 mil til dagen over lengre tid....kan være dumt.

Min erfaring ( jeg kjører også med datteren som er den eneste som holder ut.....hun sitter bakpå) er at lange strekk på veien bør ha hele døgn som avbrekk der en lader de psykiske batteriene. Derfor planlegger vi alltid neste stopp og sørger for at vi er ventet. Hvis ikke, må en begynne å lete etter overnatting allerede ved 16 tiden.

KUDOS for Iron Butt, kanskje det skal prøves på i år igjen....Jeg har Hirtshals Budapest som "naturlig valg" grunnet veier. Men, her ble det full trafikkstopp rundt Hamburg 2 ganger. Har derfor tenkt litt på å starte fra Polen....da har jeg først 80 mil før fergen.

Føler at det viktigste med forsøket er å være innstilt på å gi seg i tide hvis ikke ting klaffer. Ha plastkortet klart, stopp i tide er viktigere enn å dø før tiden.

For egen del er 80 mil greit, også her hjemme. 100 mil krever sitt uansett hvor, og over 120 går utover neste dag. Men hvis alt går greit, er 100 mil noe som er helt kurant. Temperatur og trafikk er like viktig som veiene en kjører på.

Hmmm... :scratch
Trondheim - Sundsvall - Uppsala - Karlstad - Trondheim blir 1630km, altså litt over1000 miles (bør vel ha litt å gå på), og det er vel oppnåelig i løpet av et døgn?
Det dekker jo kravet til en Ironbutt / Saddlesore :prf

E-strom --Det blir en heftig tur å ta hele innen Norge/Sverige... men definitivt mulig. Fartsgrenser og trafikk setter fort på festbremsen. Har tatt rundt 90 mil på en kjøredag i området, og kunne nok kjørt tilbake inne samme døgn.
Sist redigert av Zettexx den 23 jan 2017, 11:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

ZZR-Erling skrev:Dagsturer hjemmefra.. Sa synes jeg 35 50 er fine greier, og da skal der KJØRES, men når jeg har ferie prioriterer jeg å ha kontakt og sosialt om kveldene.. Har møtt endel nordmenn nedi Europa med alt for ambisiøse turlplaner vedrørende avstander og hvor de vil... Hoff sier jeg bare... Er det ferie?

Ja, for noen av oss er det det faktisk.... Det blir fort over 25-30 mil etter jobb her i huset....Hvis en har dagsetapper på 40 mil, står en stort sett stille. Noen vil ha det sosiale, og andre vil kjøre, helt enkelt. Det sosiale dominerer og dreper langturen, tar fryktelig mye tid, og koster mange penger.

Litt usikker på hva som menes med "KJØRES", antar det betyr at det skal kjøres fort og heftig ( ikke nødvendigvis uforsvarlig)....hvilket ikke er et mål hos meg. Når mulig, er farten et verktøy for å nå lengste mulig ikke målet i seg selv. Det viktigste verktøyet er det psykiske der jeg faktisk liker å kjøre, langt. Jeg liker ikke det evig jibbjabbet som det sosiale krever. I passe doser, helt topp, men hver dag....helt utenkelig. Dette kan ha med alder å gjøre, det mest er sagt mange ganger, alt for mange ganger. Det blir gjentagelser .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av AJ »

Jeg er ingen typisk langkjører. Starter gjerne litt sent om morgenen/tidlig formiddag og avslutter gjerne i god tid før sola tar natta.
Og jeg trives veldig godt i eget selskap på turene jeg tar. Én kveld i sosialt lag med andre motorsyklister er helt fint. Men mer enn det blir for mye. Så her er jeg langt på vei enig med Spaghettiræser.

Når dette er nevnt skal det også påpekes at jeg langt fra mener at det er noe "galt" med de man sosialiserer seg med.
Det er bare det at det er så behagelig å være fri fra de sosiale rammene som alltid er tilstede i slike sammenhenger - i ulik styrkegrad, selvfølgelig.
For de som kjører veldig langt hver dag over flere dager, kan jeg se for meg at det kan bli ekstra krevende for en del å ha god sosial omgang dag etter dag...

Men som sagt, en kveld, evt. dag i løpet av en tur som varer over flere dager, er det som regel uten unntak helt topp med slike møter og samlinger med andre MCister.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

:thumleft :yahoo :hallo

Veldig godt forklart AJ. Det er nesten umulig å få dette sagt uten at noen føler vi er usosiale, arrogante, enstøinger m.m.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av AJ »

I trådtittelen står det "dag, uke, år".
Som allerede skrevet i tråden kan jeg ikke skryte på meg ironbuttkjørelengder pr. dag/døgn.
Men! jeg tror jeg ligger godt over snittet når det gjelder årlig kjørerlengde :crazy: !
I snitt godt over 20000 km. hvert år siden sesong 2007.
Kommer neppe til å bli noe mindre i år :mc6 .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

Ja.... årlig kjøredistanse er definitivt tegn på kjøreglede etter min mening. Når en ser 15 år gamle, polerte MC smykker som bare er gått 15000 km.....så er det synd. Særlig på eieren som av en eller annen grunn ikke har fått med seg det viktigste.

Mitt heftigste år var 29000 km, men kan ikke på noen måte skryte på meg det som snitt. Snittet ligger rundt 15000, altså akkurat litt over et dekk sett...

Å holde rundt 20 tusen i året som snitt over så lang tid, er heftig til å være i Norge. Kanskje noen mener nor annet, men det tror jeg nok de fleste sliter med å matche.

:[-X :[-X Nå må ikke folk begynne å planlegge turer over evne for å hevde seg her. Det er ikke målet, i det hele tatt. Målet er å slå et slag for de som er ensomme ryttere, mil, etter mil, år etter år.... Eller for dem som helt tilfeldig har overgått seg selv uten at noen forstår bragden.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av EasyRider »

Personlig er jeg litt sånn midt på tre når en kommer til kjøring og det sosiale. Jeg har ikke problemer med å kjøre langt, men synes også det sosiale er ok så lenge det ikke blir røykepauser i et. Jeg blir fort rastløs hvis vi har for lange pauser. Kjører jeg alene blir det minimalt med pauser. Kun nødvendige som bensin, mat osv. Jeg liker å "rulle" :) Men det finnes unntak av den reglen også. Kommer veldig an på dagsformen.

Lengste etappe er 161mil på 23 timer og 55 minutter (uoffisielt Iron Butt) Vi lå an til ca 21 timer men så fikk kameraten startor havari 4 mil utenfor Stockholm. Batteriet hans var helt tomt. Mitt batteri passet ikke i hans sykkel så det ble bergingsbil. Kameraten måte sitte på med meg resten av turen. Så vi gadd ikke å dokumentere noe mer. Men når jeg parkerte hjemme så hadde jeg 5 min igjen av tiden. Ruten var for det meste på raske veier i Sverige. (ca rute: Askim, Halden, Göteborg, Kristianstad, Kalmar, Norrköping, Stockholm, Karlstad, Ørje og hjem.

Vi har planer om et nytt forsøk men mulig litt annet rutevalg.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av FredrikE24 »

Selv begynte jeg med fersk lapp 11. Juli og tilbakela rett over 15k, satser på mye mer til kommende sesong :)

ZZR-Erling

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av ZZR-Erling »

Spaghettiræser skrev:
ZZR-Erling skrev:Dagsturer hjemmefra.. Sa synes jeg 35 50 er fine greier, og da skal der KJØRES, men når jeg har ferie prioriterer jeg å ha kontakt og sosialt om kveldene.. Har møtt endel nordmenn nedi Europa med alt for ambisiøse turlplaner vedrørende avstander og hvor de vil... Hoff sier jeg bare... Er det ferie?

Ja, for noen av oss er det det faktisk.... Det blir fort over 25-30 mil etter jobb her i huset....Hvis en har dagsetapper på 40 mil, står en stort sett stille. Noen vil ha det sosiale, og andre vil kjøre, helt enkelt. Det sosiale dominerer og dreper langturen, tar fryktelig mye tid, og koster mange penger.

Litt usikker på hva som menes med "KJØRES", antar det betyr at det skal kjøres fort og heftig ( ikke nødvendigvis uforsvarlig)....hvilket ikke er et mål hos meg. Når mulig, er farten et verktøy for å nå lengste mulig ikke målet i seg selv. Det viktigste verktøyet er det psykiske der jeg faktisk liker å kjøre, langt. Jeg liker ikke det evig jibbjabbet som det sosiale krever. I passe doser, helt topp, men hver dag....helt utenkelig. Dette kan ha med alder å gjøre, det mest er sagt mange ganger, alt for mange ganger. Det blir gjentagelser .
Med KJØRES mener jeg få og korte stopp, aktiv kjøring, lite trafikk og herlige veier!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev: Om jeg hadde klart det hvis jeg faktisk hadde prøvd og gått inn for det? Sikkert.
Jeg pleier å si at de som sier at dette ikke er vanskelig, har aldri prøvd :)
Hehe, du har nok et poeng. Dette er nok ikke noe for værmansen, men jeg er ganske så overbevist om at jeg skulle klart dette. Men jeg måtte nokk hatt en ryggstøtte.

Men så klart... walk in a park er det nok ikke. :thumleft

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

Her er det ikke så mye tale om hva en klarer, med pistol mot tinningen, men faktisk å trives med det.

Vi vil ikke overtales eller overbevises om at det er feil. Innrømmer at jeg er litt lei øyerulling og prusting over distansene. Ved sosiale relasjoner prøver jeg å snakke om annet, det er slitsomt å måtte nærmest unnskylde seg.

Jeg skal ikke forsøke å overtale andre til distansekjøring, det er å sette liv i fare.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Jarle »

Kjørte SaddleSore 1600K i 2011. Brukte 18 timer og 40 minutter med effektiv kjøretid på ca 13 timer og 45 minutter.

Mc kjøring for meg handler noen ganger om å 'se' områdene man kjører gjennom og andre ganger handler det om å 'oppleve' områdene man kjører gjennom. Har man ikke tid / mulighet til å oppleve stedene man ønsker å se, men lysten til å kjøre til disse stedene like vell er tilstede synes jeg det er helt ok å tilbakelegge lengre distanser på kort tid. Hva andre mener om det har mindre betydning.

Legg opp til mange korte pauser så går det bra.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

1600 km på under 14 timer..er snitt på nesten 115 km/t.

Svar