Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Hei. Igår 22.09 klokken 12.00 fikk jeg bestått. Fikk bra tilbake meldinger på det meste jeg gjorde. Sensor sa at det var en smule mye sporvalg. Kjørelæreren sa at jeg måtte overdrive. Ha ha snakk om dag og natt på sensorene. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd. Fikk kjørt noen mil igår. Var ute en liten tur i regneret i dag, men det er jo ikke så gøy. Ha en super helg folkens. :) å en ting til. Fikk svar på klagen min i dag. 4 uker tok det å få svar. :) så det var som noen sa, bortkastet.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Gratulerer !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Gratulerer med A-lappen :)
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Hipp hipp!
Kjør vakkert!
Kjør vakkert!
Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Grattis! Kjør pent nå - det begynner å bli mørkt, vått og fullt av hjortedyr i ung alder som krysser veien ukritisk...
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Gratulerer så mye..Men hva sa svaret i klagen da? De bare negativt?
Elrtus
Elrtus
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Gratulerer og GOD HELG!
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Takk for alle gratulasjoner. Klagen ble avvist de mente at det kun var 10 min som ble forkortet med, noe som ikke stemmer. De skrev at jeg fikk ny sensor. De skjønte frustrasjonen og nervøsiteten. Var bare det som sto. :)
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 18 mar 2013, 14:55
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
- Bosted: Søre sunnmøre
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Gratulerer så meget, jeg var selv i ekstase når jeg stod der med en ny bokstav på lappen!
Under min oppkjøring i fjor ble det ikke sagt noe annet enn hvor jeg skulle kjøre, og jeg tolket dette som normalen. Både jeg og sensor var lettere forkjølet så det var vel til det beste. Holdt oss til litt hosting og harking over intercomen istede. Sensor er der for å se på deg, studere hver en lille bevegelse du gjør, så det er forståelig at sensor nødvendigvis ikke ønsker å småprate da fokuset hans skal være på deg og din kjøring, ikke hvor vidt dere begge er fans av Michael Jackson.
En kommentar til en diskusjon tidligere i tråden: Korrekt sporvalg slik man lærer er ikke alltid det som er mest morsomt eller mest effektivt i alle situasjoner, men det er jevnt over en måte å bruke minst mulig energi på kjøringen på. Har sett en del av disse adventure folka som kommer fra langt nedpå kontinentet og kjører langt og lengre enn langt. Sporvalget deres har jeg lagt merke til at er stort sett det vi lærer. Når man kjører så langt som de så er det ikke noe vits i å ligge å kjempe med sykkelen hele veien. Da blir man fort sliten og det som skal være en hyggelig tur blir bare slitsomt og forferdelig. Mindre kjemping med sykkelen betyr også mer fokus på veien, istede for sykkelen, som igjen er en god grunn til at det blir fokusert på.
Under min oppkjøring i fjor ble det ikke sagt noe annet enn hvor jeg skulle kjøre, og jeg tolket dette som normalen. Både jeg og sensor var lettere forkjølet så det var vel til det beste. Holdt oss til litt hosting og harking over intercomen istede. Sensor er der for å se på deg, studere hver en lille bevegelse du gjør, så det er forståelig at sensor nødvendigvis ikke ønsker å småprate da fokuset hans skal være på deg og din kjøring, ikke hvor vidt dere begge er fans av Michael Jackson.
En kommentar til en diskusjon tidligere i tråden: Korrekt sporvalg slik man lærer er ikke alltid det som er mest morsomt eller mest effektivt i alle situasjoner, men det er jevnt over en måte å bruke minst mulig energi på kjøringen på. Har sett en del av disse adventure folka som kommer fra langt nedpå kontinentet og kjører langt og lengre enn langt. Sporvalget deres har jeg lagt merke til at er stort sett det vi lærer. Når man kjører så langt som de så er det ikke noe vits i å ligge å kjempe med sykkelen hele veien. Da blir man fort sliten og det som skal være en hyggelig tur blir bare slitsomt og forferdelig. Mindre kjemping med sykkelen betyr også mer fokus på veien, istede for sykkelen, som igjen er en god grunn til at det blir fokusert på.
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Gratulerer med lappen.
Når jeg tok min bomba jeg helt på krypkjøringa men henta meg inn med resten av øvelsene, fikk til slutt lappen basert på sporvalg avhengig av situasjoner på veidelen, særlig bakketopper. På intercommen holdt vi en ganske normal samtale som hjalp mye på nervøsiteten og endte opp med godkjent kjøring og i tillegg en ganske fornøyelig tur ellers. Hadde avtalt på forhånd at vi kunne snakke sammen aktivt. Glad jeg fikk den sensoren jeg hadde.
Når jeg tok min bomba jeg helt på krypkjøringa men henta meg inn med resten av øvelsene, fikk til slutt lappen basert på sporvalg avhengig av situasjoner på veidelen, særlig bakketopper. På intercommen holdt vi en ganske normal samtale som hjalp mye på nervøsiteten og endte opp med godkjent kjøring og i tillegg en ganske fornøyelig tur ellers. Hadde avtalt på forhånd at vi kunne snakke sammen aktivt. Glad jeg fikk den sensoren jeg hadde.
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 08 jul 2021, 20:56
- Motorsykkelen din: Harley -Davidson FXR
- Bosted: Oslo
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
I det store å hele er det latterlig system i Norge med en sensor som kan synse det han vil. Kjører du trygt uten feil skal du bestå.
Ser at dette er noen år siden. Men det er like gyldig i dag. Så jeg har klaget. Jeg skal lese videre å se om det hjalp å klage.
Ser at dette er noen år siden. Men det er like gyldig i dag. Så jeg har klaget. Jeg skal lese videre å se om det hjalp å klage.
_________________________________________________________________________
Harley Davidson Custom - Verksted og butikk - https://hdmechanic.no
Harley Davidson Custom - Verksted og butikk - https://hdmechanic.no
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Tenker det er greit å ha den ordningen man har før man slippes løs lovlig ut på veien uten ledsager. Stryker sensor deg, så er det en eller annen grunn til det. Da må man kjøre mer. Jeg kjører i gruppe stort sett noen gang i året, grupper med både gamle og unge. Det synes godt hvem som har fått god opplæring og ikke på kjøringen. Vi kjører stort sett på rekke og rad, og det funker fint. Lite til ingen rykk og napp og alt det er fint, men valg enkelte gjør når man kommer bortfor en eller annen situasjon får meg til å lure på hvorfor det går så bra som det går..!
De med fersk lapp har hatt grundig opplæring og dette sitter i ryggmargen. Verstingene går igjen i gruppa, de tok lappen for mange mange år siden typ, med en runde rundt huset til bilsakkyndig en gang på 70-tallet..
Uten å ha kjennskap til statistikk har vel ulykkene gått nedover til tross for et økende antall registrerte sykler på veien.
De med fersk lapp har hatt grundig opplæring og dette sitter i ryggmargen. Verstingene går igjen i gruppa, de tok lappen for mange mange år siden typ, med en runde rundt huset til bilsakkyndig en gang på 70-tallet..
Uten å ha kjennskap til statistikk har vel ulykkene gått nedover til tross for et økende antall registrerte sykler på veien.
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Jeg håper virkelig ikke du mener at de som nettopp har tatt lappen kjører bedre enn de som har lengre erfaring med MC kjøring?FredrikE24 skrev: ↑08 jul 2021, 23:37 De med fersk lapp har hatt grundig opplæring og dette sitter i ryggmargen. Verstingene går igjen i gruppa, de tok lappen for mange mange år siden typ, med en runde rundt huset til bilsakkyndig en gang på 70-tallet..
Jeg tok MC lappen for 19 år siden, og har kjørt hver sesong siden den gang. Jeg var 18 når jeg tok lappen, så relativt "ung" i dag i forhold til mange andre MC førere, men jeg ser veldig fort hvem som nettopp har tatt lappen samma året eller bare hatt den noen få sesonger.
Skolen jeg gikk på gikk gjennom de samma tinga de går gjennom på skolene i dag. Dette vet jeg fordi jeg har øvelseskjørt med en i sommer som nettopp fikk lappen.
Ikke glem at kjøreerfaring teller ekstremt mye da det gir deg mye erfaring med farlige episoder man lærer av. Og ikke minst håndtering av sykkelen. Det er som gitar: de som spiller mest og øver bra over tid, blir best.
Og som jeg og de fleste har fått med oss så vet vi at det er unge MC førere som dør mest ved utforkjøring i sving; For stor fart og for lite erfaring. Stivner av skrekk og blikket låses på faren.
Sist redigert av 127Tom den 09 jul 2021, 03:06, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Jaja... da er jeg en ubruklig versting siden jeg har kjørt siden -79...
Det er jo kjekt å vite.
Det er jo kjekt å vite.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 317
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Tror dere begge har litt rett, det spørs hvem man spesifikt ser på når det gjelder "de eldre". Spektrumet er ganske bredt, alt fra de som fikk klasse A uten å sitte på en sykkel i det hele tatt, til de som mye mindre opplæring enn i dag, men tar det igjen i mye erfaring, til de som har lært like "mye" som man gjør i dag, men litt andre ting.
Ser spesielt de som tok lappen for rundt 10 år siden. De har hatt solid opplæring, men det er et par vesentlige forskjeller i opplæringen, f.eks. sporvalg i sving. Her sies det at dagens læreplan er utarbeidet basert på statistikk (spesielt nevnte utforkjøring i sving) og det er et enormt fokus på handlingsrom, mens for 10 år siden var det mer fokus på sikt inn i svingen. Sporvalgene er ganske forskjellige, så kan man jo diskutere i det uendelige hva som er "best".
For ikke å snakke om andre variabler. Det er nok stor forskjell på meg som tok lappen i år i en alder av 36 - etter nesten 20 år bak rattet på bil og et par år på moped før det igjen - og noen som tar lappen nå i en alder av 16-24, med ingen eller lite erfaring på vei og i trafikk. Vi er like ferske på sykkel, men jeg har fortsatt masse erfaring fra kjøring som jeg tar med meg hver gang jeg setter meg på sykkelen.
Holdninger spiller også inn, flere av de jeg kjenner med mange år på to hjul kan være rimelig bajas. Der jeg er opptatt av å kjøre trygt og bidra til en god trafikkavvikling så er andre mer opptatt av å få ut kneet og bli kvitt kyllingstriper - men bare glem å prøve å snakke sikkerhet med de, de har jo tross alt "kjørt sykkel siden før du ble født". Det hjelper ikke nødvendigvis så mye å være erfaren og flink til å kjøre når du uansett konsekvent tøyer strikken med tanke på risikovurdering, da kjører man ikke nødvendigvis tryggere totalt sett enn en fersking med fokus på sikkerhet.
Med andre ord så er det vanskelig å dra alle over en kam siden vi alle er ganske så forskjellige
Til sist så skal det nevnes at det også er store forskjeller mellom både skolelærere og sensorer rundt om, så slik noen kjører og får bestått i ett sted trenger ikke nødvendigvis være likt som noen andre kjører og får bestått i et annet sted. En uting, spør du meg, men sånn er det nå.
Ser spesielt de som tok lappen for rundt 10 år siden. De har hatt solid opplæring, men det er et par vesentlige forskjeller i opplæringen, f.eks. sporvalg i sving. Her sies det at dagens læreplan er utarbeidet basert på statistikk (spesielt nevnte utforkjøring i sving) og det er et enormt fokus på handlingsrom, mens for 10 år siden var det mer fokus på sikt inn i svingen. Sporvalgene er ganske forskjellige, så kan man jo diskutere i det uendelige hva som er "best".
For ikke å snakke om andre variabler. Det er nok stor forskjell på meg som tok lappen i år i en alder av 36 - etter nesten 20 år bak rattet på bil og et par år på moped før det igjen - og noen som tar lappen nå i en alder av 16-24, med ingen eller lite erfaring på vei og i trafikk. Vi er like ferske på sykkel, men jeg har fortsatt masse erfaring fra kjøring som jeg tar med meg hver gang jeg setter meg på sykkelen.
Holdninger spiller også inn, flere av de jeg kjenner med mange år på to hjul kan være rimelig bajas. Der jeg er opptatt av å kjøre trygt og bidra til en god trafikkavvikling så er andre mer opptatt av å få ut kneet og bli kvitt kyllingstriper - men bare glem å prøve å snakke sikkerhet med de, de har jo tross alt "kjørt sykkel siden før du ble født". Det hjelper ikke nødvendigvis så mye å være erfaren og flink til å kjøre når du uansett konsekvent tøyer strikken med tanke på risikovurdering, da kjører man ikke nødvendigvis tryggere totalt sett enn en fersking med fokus på sikkerhet.
Med andre ord så er det vanskelig å dra alle over en kam siden vi alle er ganske så forskjellige
Til sist så skal det nevnes at det også er store forskjeller mellom både skolelærere og sensorer rundt om, så slik noen kjører og får bestått i ett sted trenger ikke nødvendigvis være likt som noen andre kjører og får bestått i et annet sted. En uting, spør du meg, men sånn er det nå.