Lufte bremser....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden. Misstenker at han ikke åpnet lokket på bremseveskebeholderen.

På beholderen til bakbremsen ser jeg at de siver veske ut fra det lille nivå-vinduet på beholderen, så den er vell bare å skrote.
Forrand har jeg ikke funnet noe lekasjer. Men jeg lufter og lufter og lufter.....

Når jeg åpner nippelen og klemmer hendelet så kommer det et par cm med veske ut i den gjennomsiktige slangen jeg har koblet på. Men det siver ganske raskt tilbake igjen. Samme skjer om og om igjen selv om jeg må etterfylle veske på beholderen.

Har også lest at man kan stripse hendelet fast over natten for å få ut luft. Men gjøres det da med beholder lokket av og/eller lufte nippel åpen?

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Lufte bremser....

Legg inn av 45316 »

Du stenger luftenippelen før du slipper hendelen igjen?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Ja det gjør jeg

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 499
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Canutus »

Bruker du en vanlig slange også åpner/lukker nipplen for hver gang du pumper hendelen, eller har du en slange med ventil ?

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Canutus skrev:Bruker du en vanlig slange også åpner/lukker nipplen for hver gang du pumper hendelen, eller har du en slange med ventil ?
Bruker vanlig gjennomsiktig slange og åpner/lukker hver gang jeg pumper.
Har en tilbakeslagsventil også, men hørt de ikke skal fungere så bra

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Kjellrf »

Har 2 tips, som har hjulpet meg.

1. Parker sykkelen i nedoverbakke når du lufter frambremsen, pass på å få mest mulig loddrett vei fra kaliper til bremsepumpe.

2. Pump på hendelen, og strips/bind fast hendelen med full brems, og la stå noen timer, f.eks. over natta. Kombiner gjerne med punkt 1.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Jompa »

Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Jeg har også tenkt på akkurat dette.. Hva vil man oppnå med å stripse klipa inne :scratch Ville man oppnå at luftbobler finner veien fra kalipper til beholder helt av seg selv over natten, så er nok sjansen større om man lar klipa være ute mens man venter på neste lottotrekning. Skulle man vinne i lotto så har man kanskje så mye flaks at bremser lufter seg selv også :lol

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Hensikten er å få bra hendel. Det virker.
Luft har av en eller annen grunn lettere for å komme til høyeste punkt (altså bremsepumpa) når mediet står under trykk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

Kjellrf skrev:
Jompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Hensikten er å få bra hendel. Det virker.
Luft har av en eller annen grunn lettere for å komme til høyeste punkt (altså bremsepumpa) når mediet står under trykk.
Ser egentlig ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt. Hvorfor vil man ha luftboblene opp mot bremsepumpa når bremsesystemet er bygget opp for enkelt å bli kvitt luft motsatt vei. Fungerer ikke dette slik det skal bør sykkelen ikke brukes før feilen er funnet og i orden.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Kjellrf skrev:Har 2 tips, som har hjulpet meg.

1. Parker sykkelen i nedoverbakke når du lufter frambremsen, pass på å få mest mulig loddrett vei fra kaliper til bremsepumpe.

2. Pump på hendelen, og strips/bind fast hendelen med full brems, og la stå noen timer, f.eks. over natta. Kombiner gjerne med punkt 1.
Når den da skal stå med strips, skal beholderlokket være av og/eller skal nippelen være åpen/stengt?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Zettexx »

Biler med lange rør må luftes med finesse.

MC- med den korte veien mellom pumpe og sylinder, samt plasseringsforholdene så skal det løse seg selv ved rolig bestemt pumping, korte pauser, og mer pumping,
.

Jeg ta et langt rør (slange) i høyde over bremsepumpen koblet til luftenippelen. Da kan jeg gjøre det alene. Slangen må være så lang at den kan kobles til en beholder over styrenivå.

Trenger ikke lukke hver gang, hvis åpen slange høyere enn pumpe.

Det verste vil få ut på dette nivå, men det ligger mye microbobler som vil gjøre det litt svampete i noen uker.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lufte bremser....

Legg inn av cannon »

Kjøp en vacuumlufter fra BT eller mityvac. Da lufter du og skifter bremsevæske på 5 min uten pumping og uten søl.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Lufte bremser....

Legg inn av vim »

Nå får du selvfølgelig alle de "dumme" forslagene, siden det ikke er noen av oss som står med sykkelen i hendne, men det får du leve med :)

Du trenger ikke kjøpe alle verdens lufteverktøy. En slange, beholder og fastnøkkel holder lenge. Evt. biltemas billige returventilløsning, men ikke nødvendig.

Har du en liten lekkasje eller råtten bremseslange, kan du dessuten glemme alle andre tips...

Du har luftet mastersylinderen først og deretter kaliper(e)?

Prøv å lukke lufteskruen mens væsken renner ut og ikke klem inn hendelen helt før du lukker (siden du skriver at det renner tilbake igjen). Lokket av hadde du tydeligvis, men det høres jo ut som det er undertrykk et sted.

Er du usikker, så spander en verkstedtime. Du vil ikke risikere bremser som svikter akkurat i det du trenger det som mest!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1654
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lufte bremser....

Legg inn av pingvin »

Tiller skrev:Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden.
Tro noen av Apriliaene er håpløse ifht luft i kretsen for bakbrems, vet ikke om gjelder din men tror tips på nettet.

Har også hatt hell med stripsing over natten uten at har logisk forklaring på det. Noen ganger hjelper kjøretur for å riste ut boblene. Tidligere jobb hvor holdt på med hydrauliske gir og clutch systemer på lastebil var siste utvei å kjøre på vaskebrett opp til slalåmbakken.

Lykke til og ikke gi opp :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar