Spesielle situasjoner i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jacobsen »

Vi har jo en tråd med MC-ulykker på forumet, en tråd jeg følger med stor interesse. Det hender jo vi opplever situasjoner i trafikken som ikke nødvendigvis ble en ulykke, men som var såpass spesiell at det sitter litt i en, og som man kanskje tenker litt over. Mulig det finnes en slik tråd her fra før av også, men jeg fant ingen når jeg søkte.

Hadde en situasjon for et par uker siden som var ganske skremmende. Kjørte på landevei i en 80-sone hvor det kommer en relativ krapp sving. Halvveis inn i svingen møter jeg en bil som kutter svingen og som ligger godt stykke over i mitt felt. Refleksene heldigvis godt innarbeidet og jeg får bråendret retning og unngår med nød og neppe kollisjon med bilen. Stopper opp og snur meg og ser bilen forsvinne, som ingen ting hadde skjedd. Skremmende opplevelse, og noe jeg i senere tid har lagt mye merke til når jeg ligger bak andre biler. Det kuttes svinger over en lav sko av veldig mange bilister, så dette er viktig å tenke på.

I går hadde jeg en annen situasjon som jeg vil nevne. Skulle kjøre ut på E6 nordover på Kløfta, og blir liggende bak en bil fra nederland. Dama i bilen har 50 km/t i det hun svinger inn på E6, LIVSFARLIG! Tenker at her må jeg komme meg unna fortest mulig, og gir på og får lagt meg over i venstre felt og paserer dama i 50 åra og opp i "vanlig" hastighet (120-130km/t) her. Det er mye trafikk og må så bremse ned, og hun kommer opp igjen på høyreside og ligger der til hun kommer bak en lastebil (hun har nå rundt 80 km/t vil jeg anta), hun begynner så å legge seg så over i venstre felt der jeg ligger og holder på å presse meg inn i autovernet men er heldigvis kjapp og får akselrert fort og lagt meg foran henne. Jeg snur meg og ser på henne, men det var ikke reaksjon for fem flate. Var som om hun var i en helt egen verden.

Er helt sikkert mange andre som har lignende episoder å komme med, så vi kan jo dele dem i en slik tråd? :roll

Brukeravatar
K-man
Innlegg: 7
Registrert: 09 aug 2016, 11:17
Motorsykkelen din: BMW K1300S 2009 & KTM 640 Adventure 2001

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av K-man »

Jacobsen skrev:Halvveis inn i svingen møter jeg en bil som kutter svingen og som ligger godt stykke over i mitt felt. Refleksene heldigvis godt innarbeidet og jeg får bråendret retning og unngår med nød og neppe kollisjon med bilen. Stopper opp og snur meg og ser bilen forsvinne, som ingen ting hadde skjedd.
Denne hadde jeg snudd og kjørt etter, for å stoppe de og fortelle dem hva de nesten avstedkom.
Jacobsen skrev:Jeg snur meg og ser på henne, men det var ikke reaksjon for fem flate. Var som om hun var i en helt egen verden.
Dette var sikkert et dophue. Politiet burde sikkert ha blitt varslet med tips om sted, biltype, farge og reg.nr.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av poulet_cavalier »

Tja - i går ble en dame i Jaguar så irritert over en mc som kjørte forbi køen at hun dro forbi MC på innsiden i en rundkjøring (på Skøyen). Slo opp bilnummeret og damen er utdannet lege samt medlem av rådgivningsgruppen for nasjonalt ryggnettverk (!!!)

Ikke den yrkes gruppen man forventer med road-rage og som utsetter andre trafikanter for fare..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Toven

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Toven »

Har også erfart at MANGE bilister kutter svinger på landeveier... Derfor ligger jeg aldri ut til venstre i sving, men heller midt i kjørefeltet :)
Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist :P

Skummel situasjon på motorveien. Ganske mange der ute som er helt i sin egen verden, som du skriver. Ikke nødvendigvis et dophue..
Ikke stol på noen, ta ansvar for egen sikkerhet og kjør forsiktig :D

Brukeravatar
K-man
Innlegg: 7
Registrert: 09 aug 2016, 11:17
Motorsykkelen din: BMW K1300S 2009 & KTM 640 Adventure 2001

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av K-man »

poulet_cavalier skrev:Tja - i går ble en dame i Jaguar så irritert over en mc som kjørte forbi køen at hun dro forbi MC på innsiden i en rundkjøring (på Skøyen). Slo opp bilnummeret og damen er utdannet lege samt medlem av rådgivningsgruppen for nasjonalt ryggnettverk (!!!)

Ikke den yrkes gruppen man forventer med road-rage og som utsetter andre trafikanter for fare..
Ho hadde psikkert PMS... :lol

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av KevinmsR6 »

Hadde en episode på fredag hjem ifra jobb der eg nærmet meg ett kryss med stor rush trafikk forbi.. Så at det stod en polo klar til og bykse ut og regnet ikke med denne personen kom til og se meg, viste seg og være riktig tenkt da persone akslererte ut av krysset. Heldigvis var eg i beredskap og klarte akkurat og stoppe før denne pensjonisten moste inn i siden på meg... Fikk hjertet litt i halsen kan en si..
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
truulte
Innlegg: 9
Registrert: 07 feb 2016, 22:40
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 18'

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av truulte »

Toven skrev:Har også erfart at MANGE bilister kutter svinger på landeveier... Derfor ligger jeg aldri ut til venstre i sving, men heller midt i kjørefeltet :)
Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist :P
Syntes jeg hadde lest det samme, men dette gjelder kun i 100% oversiktlige svinger. I uoversiktlige svinger og smale veier bør man ligge maks i midten av feltet i venstresvinger. Dette strøyk jeg på på første oppkjøring, so I know:-)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av ATWindsor »

Ganske strengt å stryke på maks midten av feltet i mine øyne. Uansett, så ser man vel ikke noe særlig bedre av å legge seg inn mot midten om ikke svingen er litt rar? Man ser endel bedre av å legge seg helt ut på siden i starten dog.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Clockwork »

Jeg er glad i å kjøre litt når jeg først setter meg på sykkelen.
Bare det å fylle bensin blir fort en tur litt lenger enn nødvendig. ( Ferskis, så jeg drar gjerne flere mil for å kjøpe melk og brød)
På vei hjem fra en slik ekskursjon, tok turen meg gjennom et par rundkjøringer i Vestby Nord.
Det var vel i rundkjøringen nærmest Outlet`n, hvor jeg nesten ble rent over av en bilist i en gammel og bulkete fiat som raste tvers over i et forrykende tempo.

Fikk jo bremset ned, men rakk å se litt på personen bak rattet. Så ut til å være en godt voksen jovial fyr, med en finger i nesa og et uttrykk av utilslørt fryd over ansiktet. Han hadde uten tvil fått snusen i billige merkeklær, og hadde ikke tid til å ta hensyn til sånne trivialiteter som trafikk og vikeplikt. Han så rett frem mot målet, ikke et blikk til siden i det hele tatt.

Nå er ikke jeg en hissigpropp i utgangspunktet, og forsto vel raskt at en konfrontasjon med ham neppe ville ført til noe som helst av forståelse eller innrømmelser. Han fikk dundre videre. Men det var like før...

pensjonisten
Innlegg: 2
Registrert: 13 sep 2016, 18:28
Motorsykkelen din: HD Softail Deluxe 1690 2015

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av pensjonisten »

Hei;

Er ny på forumet, registrerte meg i dag i ren frustrasjon over en medtraffikant som nesten kjørte meg ned på vei hjem fra jobb.
Kjørte i 80 sone, fart ca. 90 km/t da jeg møter en liten grå varebil i motsatt kjørefelt. Ca 50 m. foran meg svinger han over i mitt kjøefelt, det er som om han sikter rett på meg med vilje, for så å vrenge tilbake i siste sekund før han treffer meg, og det hyler i dekkene hans.
Dette skjedde så raskt at jeg nesten ikke rakk å reagere, regner med at jeg var kun en hårsbredd fra døden. Har noen andre opplevd det samme?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av AJ »

Høres ikke bra ut, pensjonisten.
Opplever selv mye rart i trafikken hjemme i Norge og tenker hver gang at det nok er langt verre i utlandet.
Mon tro om det er slik :-k .
Den siste uka har jeg kjørt ca. 2500 i Tyskland, Østerrike, Italia og Sveits og må si jeg har tilgode å oppleve kjøreatferd fra bilister jeg har reagert på. Bortsett fra en som viste finger'n i kabriolet Mercedes'en sin siden han ble liggende bak meg i venstre felt ved en forbikjøring et par sekund for mye, åpnbart... :roll .
At bilene i venstrefeltene på autobahn er noe en må regne med og er ikke blant de tingene det er grunn til å reagere på, er min mening.
Noen hasardiøs kjøring fra bilførere har jeg altså ikke opplevd her nede på denne turen. Men at mange stikker "snuta" litt langt ut for å komme seg inn på hovedveiene fra sideveiene, forekommer selvfølgelig ganske ofte. Uten at det har oppståå faresituasjoner, etter min vurdering.
Derimot har jeg sett mye rar over evne kjøring av tilreisende MC-folk... :O .
Men det får bli en annen historie...

Og til slutt; velkommen som bruker her på MCsiden.no :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Zettexx »

Litt oppe i tråden...

"" Derfor ligger jeg aldri ut til venstre i sving, men heller midt i kjørefeltet :)
Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist""

Og det er et problem for de som idag skal ta førerkort på mc.

Det virker som om BT er ute for å stryke uansett på første forsøk. Valg av spor er noe som en må ta ut fra alle slags input og det læres ikek fra en bok uten kjøreerfaring. Vær, vei, omgivelser, trafikk, årstid, erfaring, MC, osv.. Jeg kjører "sporvalg" bevisst og bestemt til andres ergrelse. Jeg prøver å unngå kolonnekjøring da det fører til veldig "Paradeaktig" kjørestil. Kjedelig og farlig, men litt sosial må en være og noen syntes det er så moro.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg skulle til å kjøre forbi en mattsvart Caravelle med regnr BN 9*4*0 for noen få dager siden. Han må ha sett meg, på sykkelen, vha speilet. Like før jeg skulle kjøre opp på siden vrengte han raskt og aggressivt bilen over i motgående kjørebane, for tydelig å signalisere at her skulle jeg ikke komme forbi. Vet ikke hva som plager slike folk. Jeg registrerer relativt ofte folk som forsøker å stenge forbikjøring ved feks innsnevring fra 2 til ett felt, men har aldri sett så brå og tilsynelatende aggressiv oppførsel som dette før.
Jeg sendte regnr til 2282 og fikk opp et navn. Ved googling og treff på purehelp.no, evt proff.no, fant jeg alder. Utseende bakfra (skallet med mye skjegg) gjør at jeg konkluderer med at det antakelig var eieren selv som kjørte bilen.
Jeg fant et mobilnummer som tilsynelatende tilhørte personen, for å høre etter hva han mente med den slags kjøring, men fikk ikke kontakt. Lurte på om jeg skulle rapportere fyren til det lokale politiet, i håp om at det kunne bidra til å gjøre livet litt surere for han, om noen der skulle ha et personlig ønske i slik retning. Siden jeg ikke har noe fotobevis antar jeg at jeg ikke kan bidra til å "ta han" for noe som helst.. Vil muligens vurdere å ringe for å skjelle han ut dog, i tilfelle jeg klarer å opprettholde engasjementet samt avsette tid til formålet.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Dansekris »

Jeg ble forbikjørt på innersida av en middelaldrende mann på en gammel FZ i rundkjøringa før vaterlandstunnelen i kveld.

Veldig merkelig og provoserende oppførsel.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jompa »

Dansekris skrev:Jeg ble forbikjørt på innersida av en middelaldrende mann på en gammel FZ i rundkjøringa før vaterlandstunnelen i kveld.

Veldig merkelig og provoserende oppførsel.

Det er da fullt lovlig å kjøre forbi på innersida i rundkjøring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar