Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Forum for fulleffekt tung-MC
arildsat
Innlegg: 6
Registrert: 12 sep 2016, 08:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av arildsat »

ATWindsor skrev:Kun til pendling? 125cc scooter som tidligere foreslått, lave utgifter, smale og fine, og med lasteplass.
Jeg vet. Jeg vet. Klarer bare ikke helt se meg selv på scooter... selv om argumentene er veldig gode.

arildsat
Innlegg: 6
Registrert: 12 sep 2016, 08:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av arildsat »

Dansekris skrev:Jeg skal ikke anbefale deg noen sykkel, men heller dele min erfaring.

Jeg har en Hornet 07-mod. Samme prisklasse som det du jobber ut i fra. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo og bruker sykkelen til og fra jobb hver bidige dag. Nå liker jeg også å kjøre aktivt på landeveien og ta meg en langtur i ny og ne, og jeg har vel funnet ut at en nakensykkel er optimalt for mitt bruk.

Poenget mitt er at de syklene du nevner er perfekt til det du skal drive med. Min Hornet er veldig lett å håndtere i bybildet med biler, busser og fotgjengere overalt. Så får du selv avgjøre om du ønsker deg en rekkefirer eller en V-twin.
Min første sykkel var en Shadow. Fungerte overraskende bra i trafikken, men kanskje ikke optimal. Kjøreskolesykkelen var en Hornet, og den likte jeg svært godt. eneste problemet er at inntil 07 ser lykten ut til å vært knabbet fra en Volvo Amazon. Men Hornet er absolutt en sterk kandidat. Bergen kan jo være litt saltholding året rundt (selv om byen vaskes grundig støtt og stadig), men jeg vet ikke om du merker noe til deti Oslo?

arildsat
Innlegg: 6
Registrert: 12 sep 2016, 08:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av arildsat »

Bjerknez skrev:Kjøp deg en Suzuki SV650. Den koster under 100-lapper klin ny og du får nok også en meget pen en for budsjettet ditt vil jeg tro. Fin lyd (twin), går helt greit og har et litt klassisk utseende. Bremsene er ikke mye å skryte av, men ellers en fin sykkel til prisen :)
Den var ikke dum... har du erfaringer med den?

arildsat
Innlegg: 6
Registrert: 12 sep 2016, 08:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av arildsat »

FredrikE24 skrev:Hadde selv gått for BMW R1150R, evt. R1200R. Hvorfor? Uovertruffen kvalitet, god å kjøre, lettkjørt i trafikk, har muligheter til å laste med kofferter.. ABS, integralbrems...

Selv kjører jeg med Touring-koffertene på min K1200RS(som også er veldig til å anbefale til en prisen) hver dag i Oslotrafikken. Folk mente K1200RS var altfor diger å sno seg rundt med i byen.. Jeg gjør ikke annet og er meget fornøyd! R1150R er nok enda bedre :)

Erfaring? Fikk lappen den 11. Juli og har kjørt 12kkm nå, har ikke kjørt mer enn to lengre turer og litt småturer i hist og pist! Er primært pendling og kjøring rundt i byen med masse last.

BMW K-modeller er rekkemotor, R-Modeller er boxer, alle med Kardang(genialt til denne typen bruk). Siste bokstaver sier noe om sykkeltypen :)
Oj. Den hadde jeg ikke sett for meg. Men den ser jo ut som en virkelig liten lekkerbisken. BMW er jo ikke spesielt billige i innkjøp, men er dette noe man vedlikeholder og skrur på selv? Bokseren ser nesten ut til å kunne ta i bakken i svingene, men jeg antar det ikke er et problem.

Men kardang, ABS og integralbrems er jo sterke argumenter for en våt og mørk vestlandshovedstad. Der ga du meg noe å tenke på...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av gsx750_80 »

arildsat skrev:Hei,

Bergen er en spennende by, men trafikken kan være en prøvelse. Mer enn været. Og med bompenger som pengemaskin, er det på tide å se på alternativer til bilen. Noen år siden lappen, og noen år siden jeg har kjørt sykkel, men det er tydeligvis på tide igjen.

Ser på noe som tar meg frem og tilbake på jobb med minimum krøll og problemer. Lave driftsutgifter er viktig. Smidig i trafikken er et kjempepluss.. Ser for meg noe i klassen rundt omkring 50-60 tusen, og ca 600 ccm. Og ikke alt for gammel, så før år 1999-2000 begynner fort å bli litt gammelt. Ikke noe problem om den i tillegg ser litt bra ut.

I utgangspunktet har jeg sett på nakensykler (hornet, fz-6n, er6n), men er åpen for kåpesykler med menneskelig sittestilling. Jeg tenker da for eksempel CBR600F som jeg forstår er mer oppreist og menneskevennlig i byhastigheter fremfor, for eksempel, CBR600RR.

All hjelp fra kunnskapsrike mennesker mottas med takk.
Folk har naturligvis ulike prioriteringer og bruksområder for mc. Jeg har pendlet med en Kawasaki 250R siden 2012. Når jeg for en stund tilbake regnet på kostnadene, antok jeg en restverdi på sykkelen på 35 000 NOK (Den kostet 62000 ny). Servicer, forsikring, drivstoff og veiavgift mm hadde på det tidspunktet summert seg til litt mer enn det jeg betalte for sykkelen. Jeg har estimert kostnader på ca 2.85 NOK
per kilometer.
Ikke så billig å bruke mc, selv om det er en liten 250, med drivstoffkostnader tilsvarende ca 0.4 liter per mil, og lite absolutt verditap.

Skulle jeg gjøre det så billig som mulig burde jeg antakelig kjøpt feks en eldre mellomklassesykkel, feks en Honda 500, evt Kawasaki GPZ 500, og gjort enkelt vedlikehold selv, som skifte av olje / filter samt kjede og drev.

En fordel med å ha en ny sykkel, der jeg følger servicer, er at jeg slapper av mer når jeg kjører, og ikke lytter etter ulyder hele tida.. ;-)
Jeg har også nådd et stadium der jeg gir blaffen i at jeg "bare" kjører en 250. Når jeg var mye yngre derimot, var det de raskeste og
mest brutale syklene (på den tida) som var mest stas. Burde ikke bli sett på noe med mindre enn 900 cc den gangen. ;-)

Har du råd, så kjøper du det hjertet begjærer - om det så er dyrt- , så kan du tenke tilbake på det senere, med glede.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Bjerknez »

arildsat skrev:
bergenser83 skrev:Hva med en scooter med automatgir. Finnes ikke raskere i trafikk. Ikke like gøy på helgetur. Men skulle jeg bare pendlet hadde jeg ikke lurt mye
Objektivt er jeg enig, men er kanskje ikke trygg nok på egen seksualitet til å gå for akkurat den løsningen. Det er helt sikkert fornuftig, men... du vet... :sk?
Haha, ærligere kan man ikke bli. Helt enig er jeg også. Styr for all del unna en scooter. Om ikke annet så for min skyld vertfall :lol

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Kwak »

El-motorsykkel? Driftskostnader og vedlikehold nesten lik null
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Bjerknez »

Denne... så kan du kjøre på gangstier også :)

Bilde

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Kwak »

Kan virke som Bjerknez ikke har planer om å selv skaffe seg el-motorsykkel med det første. Ikke med det siste heller.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Bjerknez »

Kwak skrev:Kan virke som Bjerknez ikke har planer om å selv skaffe seg el-motorsykkel med det første. Ikke med det siste heller.
Hvor i alle dager har du fått det fra? :lol :twothumbs:

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av gsx750_80 »

Kwak skrev:El-motorsykkel? Driftskostnader og vedlikehold nesten lik null
Mulig feks vedlikehold koster lite, men elbiler er ikke nødvendigvis så rimelige i drift. Evt gevinst ligger vel for en stor del i gratis lading, frie bompasseringer og redusert køkjøring, for en del.
Så for ikke lenge siden at leasingselskaper oppga halvering i nybilpris etter ca 5 år.
Ut fra bruktpriser på en del elbiler, inkludert Nissan Leaf, kan det virke som om disse faller mye raskere i pris.
Har også hørt at enkelte har sagt at de synes det koster i meste laget for service på elbil, og at leverandørene
tar seg godt betalt for å opprettholde garanti.
Siden elbil ikke nødvendigvis er så billig per km, ser jeg ingen grunn til at det skulle være vesentlig bedre stelt med
elmotorsykler.
Kunne vært interessant å vite typiske kostnader forbundet med elbil, per kilometer. De siste estimatene jeg så på kostnad per kilometer for en typisk familiebil var 6 kroner per km.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Kwak skrev:El-motorsykkel? Driftskostnader og vedlikehold nesten lik null
Mulig feks vedlikehold koster lite, men elbiler er ikke nødvendigvis så rimelige i drift. Evt gevinst ligger vel for en stor del i gratis lading, frie bompasseringer og redusert køkjøring, for en del.
Så for ikke lenge siden at leasingselskaper oppga halvering i nybilpris etter ca 5 år.
Ut fra bruktpriser på en del elbiler, inkludert Nissan Leaf, kan det virke som om disse faller mye raskere i pris.
Har også hørt at enkelte har sagt at de synes det koster i meste laget for service på elbil, og at leverandørene
tar seg godt betalt for å opprettholde garanti.
Siden elbil ikke nødvendigvis er så billig per km, ser jeg ingen grunn til at det skulle være vesentlig bedre stelt med
elmotorsykler.
Kunne vært interessant å vite typiske kostnader forbundet med elbil, per kilometer. De siste estimatene jeg så på kostnad per kilometer for en typisk familiebil var 6 kroner per km.
Halvering i pris gjaldt diesel- og bensindrevne kjøretøy.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Dansekris »

arildsat skrev:
Dansekris skrev:Jeg skal ikke anbefale deg noen sykkel, men heller dele min erfaring.

Jeg har en Hornet 07-mod. Samme prisklasse som det du jobber ut i fra. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo og bruker sykkelen til og fra jobb hver bidige dag. Nå liker jeg også å kjøre aktivt på landeveien og ta meg en langtur i ny og ne, og jeg har vel funnet ut at en nakensykkel er optimalt for mitt bruk.

Poenget mitt er at de syklene du nevner er perfekt til det du skal drive med. Min Hornet er veldig lett å håndtere i bybildet med biler, busser og fotgjengere overalt. Så får du selv avgjøre om du ønsker deg en rekkefirer eller en V-twin.
Min første sykkel var en Shadow. Fungerte overraskende bra i trafikken, men kanskje ikke optimal. Kjøreskolesykkelen var en Hornet, og den likte jeg svært godt. eneste problemet er at inntil 07 ser lykten ut til å vært knabbet fra en Volvo Amazon. Men Hornet er absolutt en sterk kandidat. Bergen kan jo være litt saltholding året rundt (selv om byen vaskes grundig støtt og stadig), men jeg vet ikke om du merker noe til deti Oslo?
Med ditt budsjett skal du ikke trengte å få noe eldre enn 07. Jeg har ikke merka noen saltproblematikk.

Bilde Syns min ser ganske tøff ut må jeg innrømme.

Ville også sjekka ut den nye SV650. Mye dyrere, men den V-twin-motoren er visst veldig fin.
Det som forøvrig er fint med Horneten er at tanken er ganske brei, hvert fall sammenligna med MT07, SV650 osv. Det både ser og føles bedre ut imo.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av ATWindsor »

Kwak skrev:El-motorsykkel? Driftskostnader og vedlikehold nesten lik null
De er ganske dyre i innkjøp dog, synes ikke det virker som et spesielt økonomisk valg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av FredrikE24 »

Når det gjelder kostnadene ved å pendle med sykkel.. Min prioritering er å spare tid. Å sitte i kø er hvertfall helt dødfødt.

BMW er dyre i innkjøp, men du får mye for pengene.. Oljeskift på motor, girkasse og kardang, to tennplugger i ny og ne, bremsevæske-skift bør gjøres årlig på modellen. Gjøres selv om man går inn for det. Selv gjør jeg alt på min K1200RS selv.

Svar