Hvordan få sorte deler sorte igjen?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av vim »

Bjerknez skrev:Wd40 har ingen slipemidler i seg og gjør ingenting annet med overflaten enn å legge igjen en hinne som får metallet til å SE blankere (mer sort) ut.

Super Resin polish er bare en slags lakkrens. Verdt forsøket ja, men jeg har ikke tro på denne. Biltema selger nok ikke skikkelig rubbing. Hvilken rubbing fra Biltema er for grov mener du? Link?
Denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ekste ... 000022874/
Har brukt den på en gitar og det gikk kjapt gjennom lakken, for å si det sånn. Burde heller kalles paintremover :)

Greia med WD-40 og Super Resin (som har ørlitegrann slipemidler) er å se om oksideringen forsvinner med minimalt med slip (eller ingen slip i det hele tatt).
Neste nivå vil være en mildere rubbing og evt. polere opp igjen. Bilnerden.no, Scandishine og andre har bra ting. Vil man handle lokalt, er Autoglym Paint Renovator helt OK. AG er dyrt, ikke mer enn OK kvalitet, men til gjengjeld veldig tilgjengelig.

Neste nivå deretter er vannslip og polere opp.

Siste utvei er slipe ned, ny motorlakk osv. osv.

Derfor mine forslag :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev:Jeg ser nå at Biltema har en rubbing, men det står ingenting om hvilken "cut" denne har og det er heller ingen beskrivelse på den. Er den beregnet for maskin eller ikke? Uansett.. jeg ville styrt langt unna denne.

Ta en titt på Scholl sin rubbing serie på Scandicshine. S17+ er en god allrounder og det er denne jeg har brukt på både bil og sykkel til å fjerne små riper etc. Mulig man må ha en med litt mer "cut" på disse motordekslene, men regelen er så klart å begynne med noe som er snilt og at man alltid prøver på et lite område først.
Ganske utrolig hvor mye rart folk mener om BT-produkter, selv når de ikke kjenner produktene.
Den smarteste parten her er nok BT selv, som gir blaffen i alle rare skriverier og bare selger bra produkter i bøtter og spann til vettuge priser.
Selv har jeg brukt BT-produkter fra omtrent alle avdelinger i mange år. Ennå ingen skuffelser, og jeg opplever at jeg får mye for penga.
Beklager til trådstarter for avsporingen.....bare måtte;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke sagt noe negativt om denne rubbingen. Jeg har ikke testet den en gang. Det jeg derimot kommenterer er at det ikke finnes noen beskrivelse av hva den inneholder og hva slags rubbing "cut" den gir.

Det blir litt som å gå på Rema 1000 og kjøpe en burk det står "mat" på... Man må jo vite hva slags cut en rubbing har da det finnes flere forskjellige typer. Noen fir dype riper og andre kun for å rense lakken.

Derfor hadde jeg ikke kjøpt denne på Biltema. Det står heller ikke noe om angående om den er beregnet for maskin eller ikke. Ganske vesentlig informasjon.

Toven

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Toven »

Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?
Den må du forklare Toven?

Toven

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev:
Toven skrev:Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?
Den må du forklare Toven?
Hvis du polerer med eks SRP på motordeler.. kan det bli skjolder av polishrester/fyllere som ligger på overflaten - når motordelene blir varme?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville brukt en ren rubbing. Den legger ikke igjen noe som helst, så lenge man husker på og tørke av godt etter polering. Jeg har både polert og vokset de sorte mototdelene på Triumphen jeg hadde og det fungerte utmerket.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Elruts84 »

Bjerknez skrev:Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.

Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.

Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no
Støtter Polytrolen. Kjøper den hos båtforhandlere. Men er jo helt fantastisk.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Hansien »

Bjerknez skrev:Jeg har ikke sagt noe negativt om denne rubbingen. Jeg har ikke testet den en gang. Det jeg derimot kommenterer er at det ikke finnes noen beskrivelse av hva den inneholder og hva slags rubbing "cut" den gir.

Det blir litt som å gå på Rema 1000 og kjøpe en burk det står "mat" på... Man må jo vite hva slags cut en rubbing har da det finnes flere forskjellige typer. Noen fir dype riper og andre kun for å rense lakken.

Derfor hadde jeg ikke kjøpt denne på Biltema. Det står heller ikke noe om angående om den er beregnet for maskin eller ikke. Ganske vesentlig informasjon.
Mye av produktene til biltema mangler ofte vesentlig informasjon, som bjerknez skriver.

Ellers så har jeg som oftest blitt skuffet av bilpleieprodukter fra biltema da det som oftest enten ikke fungerer noe særlig eller krever mer arbeid og/eller mengde enn hva man kan forvente av mer kjente merker.
Biltema sitt er godt nok for de som er i garasjen en eller to ganger i året og synes at bilpleie er oppskrytt nødvendighet. Men for min del så brukes det såpass til tid i garasjen for bilpleie for meg selv, familie og venner at jeg faktisk foretrekker at at utstyr og verktøy fungerer bra.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av vim »

Nå sporer det kanskje av og blir en Biltemadebatt, men jeg iler til og poengterer at det overhodet ikke er noe galt med nevnte rubbing - annet enn at den er grovere enn jeg ville ha startet med til denne jobben.

Jeg har holdt på med bilpleie og -mekking som overivrig amatør i 30 år og har brukt mye fra Biltema som fungerer glimrende. Og annet som ikke er like bra. Problemet er at det er litt vanskelig å forutsi kvaliteten før man tester det, men prisene gjør det til gjengjeld mulig å teste litt.
Nesten alt mitt verktøy kommer fra BT (eller Jula, Clasern eller andre, som har samme greiene i litt forskjellige farger) og det er gjennomgående veldig mye bra.

Toven

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Toven »

Ville prøvd med noe mildere enn rubbing først :) Blir ikke det bra nok så kjør på med grovere

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Zettexx »

Rubbing er slipemiddel. Noen heter lakkrenser og er tilsatt løsemidler.

Rubbing er forarbeidet til polering.

Dersom en følger denne tråden... vil en stå med helt matt lakk.

Og hva anbefales å påføre...for å få det blankt igjen? Så det holder mer enn en tur rundt kvartalet.

Det er vel motoren det er snakk om ikke plastdelene, som det er hundrevis av remedier til.

Kanskje jeg bare har lastet en del av tråden.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av vim »

Spaghettiræser skrev:Rubbing er slipemiddel. Noen heter lakkrenser og er tilsatt løsemidler.

Rubbing er forarbeidet til polering.

Dersom en følger denne tråden... vil en stå med helt matt lakk.

Og hva anbefales å påføre...for å få det blankt igjen? Så det holder mer enn en tur rundt kvartalet.

Det er vel motoren det er snakk om ikke plastdelene, som det er hundrevis av remedier til.

Kanskje jeg bare har lastet en del av tråden.
Kanskje det ja :)
Jeg trodde det fremgikk av mitt svar: Prøv uten slip (med løsemiddel) først og deretter med veldig mild slip OG POLERING...

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Zettexx »

Til ,Vim: da er vi jo enige. Jeg anbefaler metallpolish som jeg faktisk også bruker på visiret.

Som deg tar jeg ofte BT og de andre. Bomkjøpene har en råd til...

BT metallpolish har tålt sylinder temp. Motorlakken på spray er ikke så gal den heller i siste instans.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

vim skrev:Nå sporer det kanskje av og blir en Biltemadebatt, men jeg iler til og poengterer at det overhodet ikke er noe galt med nevnte rubbing - annet enn at den er grovere enn jeg ville ha startet med til denne jobben.

Jeg har holdt på med bilpleie og -mekking som overivrig amatør i 30 år og har brukt mye fra Biltema som fungerer glimrende. Og annet som ikke er like bra. Problemet er at det er litt vanskelig å forutsi kvaliteten før man tester det, men prisene gjør det til gjengjeld mulig å teste litt.
Nesten alt mitt verktøy kommer fra BT (eller Jula, Clasern eller andre, som har samme greiene i litt forskjellige farger) og det er gjennomgående veldig mye bra.
Bruker du maskin når du polerer med denne Biltema rubbingen? Evt. hvilken maskin? Oscilerende/roterende?
Hvilke pads bruker du? Soft/medium/hard cut?

Svar