Folk sier mye rart Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta.kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ?
Vinterlagring
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Vinterlagring
Det skal du ikke si en liten feil på kabelnettet kan utgjøre kjedelig ting av diverse sluttresultater - men ja er alt bra så skal vel det meste gå greit.-FredrikE24 skrev:Folk sier mye rart Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta.kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ?
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterlagring
Helt enig.FredrikE24 skrev:Folk sier mye rart Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta.kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ?
Det er derimot blitt påstått av mange at batterier vil ta skade av å lagres på betonggulv. Dvs. at det tas ut av kjøretøyet, være seg bil eller motorsykkel, for deretter å lagres direkte på betonggulvet. Hvorfor dette evt. skjer har jeg ikke tatt meg bryet med å sjekke nærmere...
Tvilsomt om moderne batterier tappes eller blir ødelagt ved at de ikke lenger tar lading, etter å ha blitt lagret på betonggulv...
Batterier som sitter i kjøretøyet tar på ingen måte skade om kjøretøyet står lenge parkert på betonggulv, heller ikke MC'er på side- eller midtstøtte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Vinterlagring
Neppe noe problem å lagre batterier på betong, i følge denne artikkelen:AJ skrev:Helt enig.FredrikE24 skrev:Folk sier mye rart Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta.kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ?
Det er derimot blitt påstått av mange at batterier vil ta skade av å lagres på betonggulv. Dvs. at det tas ut av kjøretøyet, være seg bil eller motorsykkel, for deretter å lagres direkte på betonggulvet. Hvorfor dette evt. skjer har jeg ikke tatt meg bryet med å sjekke nærmere...
Tvilsomt om moderne batterier tappes eller blir ødelagt ved at de ikke lenger tar lading, etter å ha blitt lagret på betonggulv...
Batterier som sitter i kjøretøyet tar på ingen måte skade om kjøretøyet står lenge parkert på betonggulv, heller ikke MC'er på side- eller midtstøtte.
http://www.homepower.com/articles/solar ... s-concrete
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring
Feil på sykkelen ja. Da går gjerne en sikring, så kan man finne feilen, rette den og sette i ny sikring.kvase. skrev:Det skal du ikke si en liten feil på kabelnettet kan utgjøre kjedelig ting av diverse sluttresultater - men ja er alt bra så skal vel det meste gå greit.-FredrikE24 skrev:Folk sier mye rart Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta.kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ?
Men ingen strøm forsvnner ned i bakken via støtta under noen omstendigheter når sykkelen står normalt parkert.
Har lagret mopeder og motorsykler på betong, en moped har stått lagret på betong og blitt kjørt kanskje 10km pr. år siste 15 årene i snitt, går helt fint. En motorsykkel og en moped brukes kun om sommeren og står lagret på betong ellers i året, det går også helt fint. Her hjemme står syklene på flis, men er jo støpt såle, det går også helt fint
Å lagre batterier på betong har jeg heller aldri hatt problemer med.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Vinterlagring
Rart med strøm som blir borte har lagret en KTM crosser på støtta rett på betong gulv = batteri flatt på kort tid- lagra samme mc med en gummi flik under støtta = strøm er der fremdeles men noe rart er det-
Har aldri opplevd dette før med noen mc er - ja er det noe gæli med meg eller mc en
Har aldri opplevd dette før med noen mc er - ja er det noe gæli med meg eller mc en
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- MGR1
- Innlegg: 500
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
- Sted: Norge
Re: Vinterlagring
Helt enig i at det å starte motoren under vinterlagring er bare noe tull. Ikke bare er det tull, men direkte skadelig. En motor som startes opp slites veldig de første sekundene før den får oljetrykk alle steder. Det er studier på dette som viser at mesteparten av slitasjen en motor utsettes for i løpet av sin levetid skjer under kaldstarter. Hvorfor utsette den for dette unødig?FredrikE24 skrev:....
Videre så er det BARE tull å starte sykkelen jevnlig vinteren i gjennom. Det har ingenting for seg.. overhodet.
......
En annen ting er at en motor som startes kald utsettes for kondens i oppvarmingstiden. Denne kondensen er selvsagt skadelig, og fordamper ikke før høy oljetemperatur er nådd. Denne temperaturen vil neppe oppnås av litt tomgangskjøring i en garasje. Jeg har sett flere motorer som har vært skadet av kondens inni, både MC-motorer og en flymotor. Ikke noe pent syn. Leste om en sjelden racerbil med en flott V12 motor som ble funnet i nærheten av Oslo. Eieren hadde hatt den stående i mange år, og sørget for å starte den hver måned, 'for å holde den i trim'. Motoren ble fullstendig ødelagt av korrosjon inni.
En tredje ting er at det ikke er smart å starte opp en motor i en garasje, og puste inn CO'en, HC'ene, NOX'en og de andre giftstoffene.
En fjerde ting er at tomgangskjøring generelt bør minimeres. Det dannes kondens som nevnt ovenfor, pluss at kamkjeder og strammere generelt ikke liker de lavfrekvente pulsene rundt tomgang og rett over.
Re: Vinterlagring
Det er stort sett litt hysterisk dette med å parkere for vinteren, for det er ikke lagring, det er parkering.
Ingen grunn til å bytte olje hvis det ikke er tid for det etter serviceintervallene.
Hjula får ikke flat spots, bare ha riktig med lufttrykk, fyll gjerne opp tanken, men for vinteren går det fint å stå med halv/kvart tank...
Og IKKE start sykkelen før du skal ut og kjøre, det blir det bare krøll av. Vedlikeholdslading er lurt, men ikke påkrevd hvis du har et friskt batteri og en sykkel som er i orden.
Skal du lagre sykkelen i flere å så kan du bytte olje, fylle tanken, fjerne batteriet, og sette sykkelen på depostøtter.
Ingen grunn til å bytte olje hvis det ikke er tid for det etter serviceintervallene.
Hjula får ikke flat spots, bare ha riktig med lufttrykk, fyll gjerne opp tanken, men for vinteren går det fint å stå med halv/kvart tank...
Og IKKE start sykkelen før du skal ut og kjøre, det blir det bare krøll av. Vedlikeholdslading er lurt, men ikke påkrevd hvis du har et friskt batteri og en sykkel som er i orden.
Skal du lagre sykkelen i flere å så kan du bytte olje, fylle tanken, fjerne batteriet, og sette sykkelen på depostøtter.
Re: Vinterlagring
Liker å bytte olje før lagring og etter... men det er opptil enhver :) Slenger på BT ( ) olje
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring
Det er fint å skifte olje før vinteren, kjører den en runde med rein olje før parkering. Så er olja frisk og fin når våren kommer. Tut og kjør :)
-
- Innlegg: 263
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Vinterlagring
Lader batteri, fyller tanken og setter sykkel på depotstøtte.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Vinterlagring
Nå står min i oppvarmet garasje om vinteren, så har ikke det kondensproblemet. Står på depotstøtta med riktig lufttrykk og full tank, vedlikeholdslader et par ganger i løpet av vinteren. Olje skiftes på våren. Har aldri opplevd å få urundt dekk, tror rett og slett ikke det er nok vekt på forhjulet. Deilig når den står tørt og fint, er akkurat slik den var da jeg satt den bort.
Når det gjelder batteri på betonggulv har jeg lagret et bilbatteri på betonggulv i seks år, har ikke tatt skade av det.
Når det gjelder batteri på betonggulv har jeg lagret et bilbatteri på betonggulv i seks år, har ikke tatt skade av det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Vinterlagring
2 alternativer for vinterlagring:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Re: Vinterlagring
Bør ikke 2-komp epoxymaling till betong egne seg bedre enn gulvmaling?
-
- Innlegg: 830
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Vinterlagring
2-komp epoxy er absolutt og anbefale :) lett og rengjøre og tåler endel bank :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille.