Clutchen har begynt å slure!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
jonnyyyy96
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2016, 16:28
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014

Clutchen har begynt å slure!

Legg inn av jonnyyyy96 »

Heisann, har en liten ninja 300 2013 mod som har gått ca 14k.
Begynte å merke for en liten stund siden at det var noe "off" med clutchen, men da skjedde det bare en sjelden gang, så tenkte ikke noe mer over det. Men nå har den blitt ekstrem, hvis jeg feks ligger rundt 80 i 3. gir, og gir på. Går turtallet opp til rett under turtallsperra så fort jeg gir gass. (Fra 7-8 til 13k) og der ligger den til jeg holder typ 110-120 (Turtallsperra) om jeg ikke slipper gassen. :scratch

Har googlet litt rundt, og det eneste jeg har kommet frem til er at det kan ha vært brukt feil olje når den var på 12k Servicen. Hvis ikke regner jeg med at fjørene må byttes. :-k

Er det noen som har erfaring om clutchproblemer går på reklamasjon eller lignende. Eller er det bare å bite det sure eple og få fiksa det fra egen lomme? :[-o<

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Clutchen har begynt å slure!

Legg inn av Jompa »

Hei.
Tipper at det hverken er oljen eller fjærene, men feil justert mekanisme eller for stram wire.
Juster mekanismen til riktig klaring og wiren etterpå, så skal du se at den blir som ny.

hvis den ble sånn etter siste service er det vel reklamasjon. forutsatt at verkstedet har gjort feil
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

jonnyyyy96
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2016, 16:28
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014

Re: Clutchen har begynt å slure!

Legg inn av jonnyyyy96 »

Jompa skrev:Hei.
Tipper at det hverken er oljen eller fjærene, men feil justert mekanisme eller for stram wire.
Juster mekanismen til riktig klaring og wiren etterpå, så skal du se at den blir som ny.

hvis den ble sånn etter siste service er det vel reklamasjon. forutsatt at verkstedet har gjort feil
Med mekanismen, snakker du fortsatt om wiren da?
Altså, den mekanismen man justerer wiren med, på hendelen?
HAdde vært fint om det gjorde susen :twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Clutchen har begynt å slure!

Legg inn av Jompa »

Tenkte mest på den mwekanismen som sitter nede i motoren og løser ut clutchen, den MÅ være riktig justert.
Hvis det er skrudd for stramt vil ikke clutchen gå skikkelig i inngrep.
det samme skjer om platene er slitt, noe jeg tviler på at de er.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

jonnyyyy96
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2016, 16:28
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014

Re: Clutchen har begynt å slure!

Legg inn av jonnyyyy96 »

Jompa skrev:Tenkte mest på den mwekanismen som sitter nede i motoren og løser ut clutchen, den MÅ være riktig justert.
Hvis det er skrudd for stramt vil ikke clutchen gå skikkelig i inngrep.
det samme skjer om platene er slitt, noe jeg tviler på at de er.
Ah, da henger jeg med vettu!
Da krysser jeg fingra for at det bare er wiren som er stram i første omgang, takk for tips :thumleft

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Clutchen har begynt å slure!

Legg inn av MGR1 »

Når den først har begynt å slure, uansett årsak, vil friksjonsplatene fort bli glaserte og dermed ødelagt. Metallplatene kan slå seg pga. varmen. Hvis ikke en dødgangsjustering på vaieren fikser problemet må du nok bytte i hvert fall friskjonsplatene. Hvis metallplatene er blå eller har slått seg må du bytte de også. Men juster først, og se.

ZZR-Erling

Re: Clutchen har begynt å slure!

Legg inn av ZZR-Erling »

Wire? Isåfall sørg for at det er 2-3mm slakk oppe ved handelen, altså oppe på styret.

https://m.youtube.com/watch?v=PCZoEuuDnmY

Svar