MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Ladsen
Innlegg: 35
Registrert: 15 sep 2015, 09:17
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stripe 2016
Sted: Fredrikstad

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Ladsen »

Noen her som har noen gode og billige tips til Intercom på eBay? Som evt kunne linket..!? Dual..

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Anaxim »

Jeg har et gammelt Cardo Scala Rider Teamset, som har fungert og fremdeles fungerer helt utmerkt. Det finnes sikkert brukte sett å få kjøpt på EBay, bl.a. Det er mange som - av en eller annen grunn - absolutt skal ha det siste som er kommet på markedet. De tror vel at alt nytt er bra (?)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

Anaxim skrev:Jeg har et gammelt Cardo Scala Rider Teamset, som har fungert og fremdeles fungerer helt utmerkt. Det finnes sikkert brukte sett å få kjøpt på EBay, bl.a. Det er mange som - av en eller annen grunn - absolutt skal ha det siste som er kommet på markedet. De tror vel at alt nytt er bra (?)
Jeg har også et gammelt Scala Rider Teamset liggende, fortsatt utbrukt. Men som god beredskap til den dagen Cardo Scala G9 systemet slutter å virke, et intercom system jeg må si jeg har svært blandede erfaringer med...
Kanskje nettopp fordi systemet på død og liv skal inneholde alt nyttig og unyttig mellom himmel og jord :sk? .
Blir omtrent som mobiltelefon; det som virker dårligst er nettopp telefonen mens alt annet som er innebygd er av langt bedre kvalitet.
Ofte synes det å være slik i hvert fall...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Zettexx »

:prf

Har første generasjon INTERPHONE. Uten stereo. Helt rå kvalitet på lyd og komm., men begrenset avstand som B2B. Fungerer utmerket der det er viktig, i byer og trafikk. Mottak av telefonsamtale i 150 på autobahn, no problem.

Skulle til med litt opplæring, og da tenkte jeg det var på tide med oppdatering...dyrt, veldig dyrt. Ville kunne bruke ny og gammel om hverandre, så de ble Interphone Off Road. Stereo (2 høytalere, ikke direkte stereo). Wow, ble overrasket.

Den nye, etter 5 års utvikling, har topp rekkevidde, men med mindre volum og mer blikkboks lyd. Den gamle kan brukes selv med ørepropper, men ikke den nye.

Og styringsknappene er så knallharde at du får nakkesleng ved betjening. For å sette i riktig modus, må hjelmen av. Men deretter virker det stabilt.

Musikk kan kobles via en app som fåes på nett.

Denne blir veldig hjelmavhengig ...høytalere må være helt i kontakt med øret, ellers forsvinner lyden ut i intet.

Brukeravatar
frksudine
Innlegg: 11
Registrert: 30 mai 2016, 20:20
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f ABS - 650cc - 2007
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av frksudine »

Har nettopp kjøpt meg Cardo Scala Rider Q3. Alt funker, og jeg er fornøyd med kjøpet så langt - men det jeg lurer på er hvordan det fungerer når det er regnvær. Bør jeg skru av selve klossen og kun la festet sitte igjen da, eller tåler de vannet? Ikke at jeg kjører veldig mye når det regner hunder og katter, men man blir jo overraska innimellom - og siden det er utgang for høyttalere etc der så tenkte jeg det var greit å høre om noen har erfaring med det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

frksudine skrev:tåler de vannet?
Det vil jeg tro.
Cardo G9 som jeg har, gjør i hvert fall det. Det har vi fått prøvd til gangs både i år og tidligere år... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
frksudine skrev:tåler de vannet?
Det vil jeg tro.
Cardo G9 som jeg har, gjør i hvert fall det. Det har vi fått prøvd til gangs både i år og tidligere år... ;) .
Har også Cardo G9x, fikk testet det skikkelig for vanntetthet på siste dag av Nordnorgeturen i sommer. Ingen problemer med den.
Men dette er nesten det eneste jeg kan si meg fornøyd med også! Den er alt for avansert, og alt for mange funksjoner man ikke trenger. Stemmestyring? Skulle du være så uheldig å hoste eller nyse mens du kjører så slår den på radioen. Da er det bare sus på høyt volum. Vil du høre radio må du finne deg i kanalsøk hvert 10 minutt. Sammenkobling av kjørevenner funker hvis du er heldig, men jeg får aldri inn mer enn en av følget. Mulig det er jeg som ikke har tatt meg tid til å sette meg skikkelig inn i den kompliserte brukerveiledningen på Svensk, men mitt neste skal bli et langt billigere og enklere sett!

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: RE: Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: Har også Cardo G9x, fikk testet det skikkelig for vanntetthet på siste dag av Nordnorgeturen i sommer. Ingen problemer med den.
Men dette er nesten det eneste jeg kan si meg fornøyd med også! Den er alt for avansert, og alt for mange funksjoner man ikke trenger.
Dette kunne jeg sagt selv også. Og har vel også gjort det tidligere i tråden, mener jeg å huske...
Men gjentar gjerne.
Det gamle Cardo Scala Teamset fungerte ypperlige til det formålet jeg var ute etter, nemlig god og effektiv stemmestyring, dvs. start av samtalen med passasjeren og enkel tilkobling til GPS og telefon.
Men regnet tok dessverre knekken på det systemet.
Dermed ble G9 innkjøpt og jeg hadde et svare strev med å få stemmestyringen til å fungere bortimot like godt som på det gamle systemet.
Det meste av det andre fjaset G9 er utstyrt med trenger jeg absolutt ikke!
Cardo har falt i smarttelefonfella; skal absolutt ha med alt mulig i systemet sitt slik at de grunnleggende funksjonene blir skadelidende.
Jeg har et av de siste produserte Teamset'en liggende, som reserve i tilfelle G9 slår seg fullstendig vrang.
Dette Teamset'et skal også være vanntett, ikke bare vannavstøtende, iflg. produsenten.

Fornøyd med gamle Teamset, altså. Men atskillig mer skeptisk til G9.
Mulig produsenten av de nye Cardo systemene har gått tilbake til røttene og funnet ut at disse greiene tross alt handler om best mulig kommunikasjon mellom fører og passasjer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører Schubert sin krage på C3 Pro, er vel Cardo-basert. Funker prima, både som intercom mellom andre Cardo-enheter(kanskje fler?) som FM-radio(RDS!!), handsfree, talestyring av telefon/radio samt streaming av musikk. Batteriet lader jeg en gang i uka, hører på radio rundt 50 minutter om dagen.

Cluet med C3 Pro er at den har innebygget antenne for kraven i hjelmskallet/foret, dvs. at den har så godt som best mulig antenne for intercom og FM-radio. Å høre på P1/P2 på langtur er helt uten skurr og fjas. RDSen hjelper med å skifte frekvens underveis.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Dansekris »

Ladsen skrev:Noen her som har noen gode og billige tips til Intercom på eBay? Som evt kunne linket..!? Dual..
BT S2 Bluetooth intercom

https://www.youtube.com/watch?v=c56S4ICbCm4 - Ble overbevist av denne videoen og kommentarene under. Jeg og en kamerat har bestilt, menikke testa ut enda. For den prisen er det jo verdt forsøket.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=BT ... h&_sacat=0

Laffen
Innlegg: 8
Registrert: 17 aug 2016, 17:06
Motorsykkelen din: Vespa GTS 300 i, 2016 jubileum modell

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Laffen »

Når jeg tok lappen i forrige århundre så brukte kjøreskolen et system med kabel. Ofte er det enkle det beste... jeg skal bare snakke litt med sjefa som sitter bakpå. Kan selvsagt bruke mobilen med vanlig tråd-headset og ringe hverandre, men det finnes vel ok intercom med kabel til noen hundrelapper?

Noen forslag?

Takk :-)
2 hjul:
Panter 50, Vespa Piaggio Bravo 50, Suzuki GSF 600 F (89 mod), Suzuki GSF 600 F (91 mod), Yamaha XT 600, Honda Wave 110 (Thailand), Vespa GTS 300 i :twothumbs:

Brukeravatar
frksudine
Innlegg: 11
Registrert: 30 mai 2016, 20:20
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f ABS - 650cc - 2007
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av frksudine »

Noen som har erfaring med ScalaRider Q3 mtp lyd på telefon? Opplevde tidenes skuff da jeg sååå fornøyd skulle ta det første testanropet. Det ringte - alt bra så langt, og jeg hørte at den jeg ringte til svarte - også bra. Men der stoppa det. De hørte ikke meg, så jeg la på til slutt. De ringte meg så opp igjen - og da hørte de meg også, men de sa det hørtes som om jeg satt et stykke unna telefonen selv om mic'en var rett ved munnen min (sånn mic-pinne, ikke den fastmonterte lille klossen, pga åpningshjelm).
De hørte likevel hva jeg sa - bare litt lengre unna fra.
JEG derimot - hørte bra, helt til jeg kom opp i rasende 50 (!!) km/t ca, da blei det bare skurr hver gang de prata - som når den man kjører på tur sammen med begynner å komme for langt unna.. Hørte IKKE hva som ble sagt - men den i andre enden hørte meg fremdeles likt som før.

Noen tanker? Evt noen som er hendige med sånt som kanskje tilmed kunne hjulpet en stakker MCjomfu i nøden? :[-o<

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Elruts84 »

frksudine skrev:Noen som har erfaring med ScalaRider Q3 mtp lyd på telefon? Opplevde tidenes skuff da jeg sååå fornøyd skulle ta det første testanropet. Det ringte - alt bra så langt, og jeg hørte at den jeg ringte til svarte - også bra. Men der stoppa det. De hørte ikke meg, så jeg la på til slutt. De ringte meg så opp igjen - og da hørte de meg også, men de sa det hørtes som om jeg satt et stykke unna telefonen selv om mic'en var rett ved munnen min (sånn mic-pinne, ikke den fastmonterte lille klossen, pga åpningshjelm).
De hørte likevel hva jeg sa - bare litt lengre unna fra.
JEG derimot - hørte bra, helt til jeg kom opp i rasende 50 (!!) km/t ca, da blei det bare skurr hver gang de prata - som når den man kjører på tur sammen med begynner å komme for langt unna.. Hørte IKKE hva som ble sagt - men den i andre enden hørte meg fremdeles likt som før.

Noen tanker? Evt noen som er hendige med sånt som kanskje tilmed kunne hjulpet en stakker MCjomfu i nøden? :[-o<
Har ikke dirkete erfaring med Q3 men dette skal jo være kvalitet. Kan det bære noe med hjelmen, kabel ect.?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av kjellv »

frksudine skrev:Noen som har erfaring med ScalaRider Q3 mtp lyd på telefon? Opplevde tidenes skuff da jeg sååå fornøyd skulle ta det første testanropet. Det ringte - alt bra så langt, og jeg hørte at den jeg ringte til svarte - også bra. Men der stoppa det. De hørte ikke meg, så jeg la på til slutt. De ringte meg så opp igjen - og da hørte de meg også, men de sa det hørtes som om jeg satt et stykke unna telefonen selv om mic'en var rett ved munnen min (sånn mic-pinne, ikke den fastmonterte lille klossen, pga åpningshjelm).
De hørte likevel hva jeg sa - bare litt lengre unna fra.
JEG derimot - hørte bra, helt til jeg kom opp i rasende 50 (!!) km/t ca, da blei det bare skurr hver gang de prata - som når den man kjører på tur sammen med begynner å komme for langt unna.. Hørte IKKE hva som ble sagt - men den i andre enden hørte meg fremdeles likt som før.

Noen tanker? Evt noen som er hendige med sånt som kanskje tilmed kunne hjulpet en stakker MCjomfu i nøden? :[-o<
MCjomfruer i nød pleier å ha prioritet her inne, så dette ordner seg nok :lol
Har du installert app-en på telefonen din? den finner du her, og kan være et nyttig verktøy for innstillinger av settet. http://cardosystems.com/
Det ligger også masse instruksjonsvideoer på youtube, f eks denne
[video]https://www.youtube.com/watch?v=brKkhmWnlYE[/video]

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Flattop »

Ladsen skrev:Noen her som har noen gode og billige tips til Intercom på eBay? Som evt kunne linket..!? Dual..
har handlet 'noen ganger' på Aliexpress.

Det er enkelt og skipningen er ikke avskrekkende. Noen ganger er det ei uke, noen ganger to uker.

http://www.aliexpress.com/wholesale?cat ... t=intercom

Her kan du finne både kablet og trådløs kommunikasjon for en grei penge.
Bilde

Svar