Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

mortenolb skrev:Hva slags sykkel og prisnivå snakker vi om? Må da være flere gode alternativer i tillegg?
Er vel forsåvidt åpen for det meste, har vel for det meste sett på naken/streetfigher men noe med kåpe skader heller ikke da det kommer til å bli en del kjøring på motorvei.
Prøver å holde meg under 80k.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av mortenolb »

Ikke tenk så mye på kåpe med motorvei. Nesten bedre å ikke ha det/vindskjerm mtp støy og turbulens.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

mortenolb skrev:Ikke tenk så mye på kåpe med motorvei. Nesten bedre å ikke ha det/vindskjerm mtp støy og turbulens.
Det som er ulempen med å ikke ha lappen enda da jeg ikke får prøvekjørt noe.
Men har også lyst å få kjørt litt i år før en lang vinter venter.

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Forbipasserende »

22.000km er det jeg kjører i året, ikke hvert år. Men har gjort... Hvis den ikke er kjørt mer enn det, så er det lite servicer som inneligger. Tenker jeg da.

Det er snakk om nye slitedeler, dekk, drev, kjede, klosser, filter, flytende.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4727
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har kjørt sykler både med og uten kåpe og vindskjerm og jeg liker best kåpe+vindskjerm. Mest fordi man er godt skjermet for vær og vind, og det er greit å ha i et land som Norge dersom man skal kjøre sykkel hver eneste dag. Om man bare skal lufte seg litt i finvær, så kan man likegreit handle uten.

Sykkelen min har vindskjerm, ingen turbulens eller støy, men BMW har laget en utsparing nederst for å hindre det. Kan i tillegg justeres opp og ned. Andre BMW sykler jeg har kjørt har elektrisk vindskjerm, K1100LT, denne har en kåpe som nesten kan bli i varmeste laget på varme dager, perfekt dersom man bruker sykkelen i all slags vær. K1300GT har en litt annen kåpe som gjør det litt mindre skjermet bak, igrunn akkurat passe, vindskjermen er fantastisk og monterer man en høyere vindskjerm kan man fint få den over hjelmen om man vil.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Geiroe »

Når det gjelder angrefrist, så er det vanskeligere jo eldre sykkelen er, kanskje du kan få en tilgodelapp. :lol
Har vel den erfaringen at det ofte lønner seg å velge ut den som er litt høyt priset, og heller prøve å få prutet litt på den. Da tror jeg du kommer best ut av det, og blir fornøyd. Kanskje du må betale 5k mer, men hva er vel en pølse i slaktetida. Du får kanskje en sykkel som er godt behandlet med servicehefte, og gjerne litt bagasjeløsninger også.
Få med deg en til å se på sykkelen, vanskelig å være objektiv når du nesten har bestemt deg på forhånd. :yeyeye
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Toven

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Toven »

Syntes som Mortenolb at nakensykkel funker best mtp turbulens. Alle de "kule" syklene jeg har prøvekjørt har det vært turbulens rundt hjelm på grunn av vindskjerm. Men dette må nesten testes og se hva man selv liker.. :)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av ATWindsor »

FredrikE24 skrev:Dra og se på den. Man merker veldig fort hva slags type selger er.. Har unnlatt å kjøpe sykler kun fordi jeg ikke har tro på at selger har ivaretatt ting godt nok(rotete hjemme hos selger, virker å ikke ta lagring og vedlikehold så nøye osv.).

Utover det, 20 000km er jo ingenting for en motorsykkel. Sykkelen ser jo ganske fin ut bortsett fra mikroriper i tanken. Sjekk opp med AMD, og reis og se på den.

Selv tar jeg servicer selv etter produsentens intervaller og metoder, stoler mer på meg selv enn en verkstedforhandler.
Men for å være djevelens advokat litt igjen her, er slike ting alltid så viktig? Jeg har aldri vært av de som tar "godt vare på sykkelen", og med det mener jeg at jeg ikke er så opptatt av å beskyttelse på tanken for å hindre riper, jeg vasker ikke sykelen så ofte, jeg har ikke garasje, jeg kjører når det er regn osv. Men jeg har den alltid på verksted i forhold til vedlikeholdintervallene, det er et nyttekjøretøy for meg, ikke et utstillings-kjøretøy og således er det det mekaniske som er viktig. Med min forrige sykkel var det ikke det fnugg av trøbbel, nå er den solgt så kan jo ha blitt problemer for kjøperen jeg ikke vet om, men har ikke hørt noe. Jeg skjønner at det selvfølgelig senker bruktverdien noe med riper kontra ikke riper, men er slikt så viktig at man ikke bør kjøpe?

Sier ikke at denne konkrete sykkelen er noen god deal altså, mere noen innspill på generelt grunnlag.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av ATWindsor »

Sprocket skrev:
mortenolb skrev:Hva slags sykkel og prisnivå snakker vi om? Må da være flere gode alternativer i tillegg?
Er vel forsåvidt åpen for det meste, har vel for det meste sett på naken/streetfigher men noe med kåpe skader heller ikke da det kommer til å bli en del kjøring på motorvei.
Prøver å holde meg under 80k.
vindskjerm hjelper stort sett bra mtp på at det er slitsomt å få vind i brystkassa på motorveien i lang tid, og evt noe mindre regn, mtp støy er de ofte verre, spesielt om du er høy er inntrykket mitt. Personlig foretrekker jeg uten vindskjerm i daglig bruk, men har en jeg kan montere på for langturer.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

ATWindsor skrev:
FredrikE24 skrev:Dra og se på den. Man merker veldig fort hva slags type selger er.. Har unnlatt å kjøpe sykler kun fordi jeg ikke har tro på at selger har ivaretatt ting godt nok(rotete hjemme hos selger, virker å ikke ta lagring og vedlikehold så nøye osv.).

Utover det, 20 000km er jo ingenting for en motorsykkel. Sykkelen ser jo ganske fin ut bortsett fra mikroriper i tanken. Sjekk opp med AMD, og reis og se på den.

Selv tar jeg servicer selv etter produsentens intervaller og metoder, stoler mer på meg selv enn en verkstedforhandler.
Men for å være djevelens advokat litt igjen her, er slike ting alltid så viktig? Jeg har aldri vært av de som tar "godt vare på sykkelen", og med det mener jeg at jeg ikke er så opptatt av å beskyttelse på tanken for å hindre riper, jeg vasker ikke sykelen så ofte, jeg har ikke garasje, jeg kjører når det er regn osv. Men jeg har den alltid på verksted i forhold til vedlikeholdintervallene, det er et nyttekjøretøy for meg, ikke et utstillings-kjøretøy og således er det det mekaniske som er viktig. Med min forrige sykkel var det ikke det fnugg av trøbbel, nå er den solgt så kan jo ha blitt problemer for kjøperen jeg ikke vet om, men har ikke hørt noe. Jeg skjønner at det selvfølgelig senker bruktverdien noe med riper kontra ikke riper, men er slikt så viktig at man ikke bør kjøpe?

Sier ikke at denne konkrete sykkelen er noen god deal altså, mere noen innspill på generelt grunnlag.
Jeg kan være enig med deg på at en sykkel skal være mer et nyttekjøretøy en noe jeg har på utstilling, og en mekanisk trygg sykkel er helt klart noe som er høyt prioritert. Når det er sagt så vil jeg jo helst ha noe som ikke er helt herja med og ser sånn nogenlunde greit ut, jeg skjønner jo at riper kan og vil forekomme etter mange års bruk. Og så lenge selger er ærlig om det er ikke det så ille og kan nok overleves greit. Det er som du sier at det mekaniske er i orden som er det viktige.
Setter veldig pris på alle innspill.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

Nå har jeg aldri kjørt noe annen tung motorsykkel enn nakensyklene på kjøreskolen så har vel ikke det beste forutsetning for hva slags sykkel jeg liker best. Etter å ha lest hva dere skriver så tenker jeg at jeg må få prøvekjørt før jeg kjøper noe som helst så jeg får gjort meg opp en mening. Jeg synes det har vært litt slitsomt med nakensykkel på motorvei når jeg har kjørt med kjørerskolen, men jeg vet jo ikke om det er noe bedre med en annen type sykkel. Får se om jeg får med meg noen som kan kjøre etter meg så jeg får prøvekjørt og testet ut om det er stor forskjell med kåpe.
Takker for alle innspill.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Dansekris »

Sprocket skrev:Jeg synes det har vært litt slitsomt med nakensykkel på motorvei når jeg har kjørt med kjørerskolen, men jeg vet jo ikke om det er noe bedre med en annen type sykkel. Får se om jeg får med meg noen som kan kjøre etter meg så jeg får prøvekjørt og testet ut om det er stor forskjell med kåpe.
Takker for alle innspill.
Det vender man seg fort til. Syns også det var ganske slitsomt på motorvei i starten, men nå er det ikke så gærnt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4727
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker spesielt på hvordan personen er, og hvordan det ser ut rundt eiendommen etc. Var og så på en sykkel en gang hvor det så ut som en taterleir. Sykkelen var i dårlig stand, ikke bare utseendemessig, men selger synes jo ikke det var så ille. Sykkelen hadde jo stått ute hele vintern, batteriet var flatt, han hadde satt det på lading et kvarter før vi kom, så vårens første oppstart ble gjort av meg, og bensinen han hadde hatt på tanken var nok oljeblandet, for det røyk ordentlig godt av den og det lukta motorsag lang vei.
Dette er typen som dreit i alt.

Neste sykkel jeg var og så på(og som jeg kjøpte), fyren var ryddig og sykkelen hadde vært på alle servicer siden ny. Sykkelen sto i garasjen, men var ikke vasket, hadde estetiske skrammer og slitasjer.. For meg, ikke noe problem.. Han virka ryddig og grei, han hadde nok behandlet sykkelen fint ellers. Problemet er litt der at han selv ikke vet hva som har blitt gjort på sykkelen annet enn at servicer er fulgt.
Jeg overtar sykkelen og har vel jevnt og trutt rettet opp i en masse slurv fra verksted sin side, løse skruer, for lange skruer(synd om man hadde kjørt veldig mye lenger, da det ikke var langt unna gnagd hull i bensintank), oljekjøler ikke festet osv.
På kjøreturen i kveld så ryker en bremseslange. Nå hadde jeg uansett tenkt å skifte alle bremseslangene til vintern, men kan se ut som jeg må skifte den ene nå. Er ikke bremseslanger et servicepunkt? Jeg skifter nå hvertfall alle slike deler preventivt og stoler ikke på et verksted sånn sett.

Poenget er, at selv om sykkelen ikke har et servicehefte, så trenger ikke det være et problem om eieren selv har passet godt på sykkelen. En som pitler med sykkelen og skifter ut slitte deler og følger opp sykkelen på en god måte selv, er i mine øyne langt tryggere enn å kjøpe en sykkel som kun har vært på verksted.
Sprocket skrev:Nå har jeg aldri kjørt noe annen tung motorsykkel enn nakensyklene på kjøreskolen så har vel ikke det beste forutsetning for hva slags sykkel jeg liker best. Etter å ha lest hva dere skriver så tenker jeg at jeg må få prøvekjørt før jeg kjøper noe som helst så jeg får gjort meg opp en mening. Jeg synes det har vært litt slitsomt med nakensykkel på motorvei når jeg har kjørt med kjørerskolen, men jeg vet jo ikke om det er noe bedre med en annen type sykkel. Får se om jeg får med meg noen som kan kjøre etter meg så jeg får prøvekjørt og testet ut om det er stor forskjell med kåpe.
Takker for alle innspill.
Jeg synes det å passere 70km/t med skolesykkelen var et helvette.. Med BMWen kan jeg kjøre i 140-150 på motorveien uten å plages av vind :P Med skolesykkelen var det som om en vegg som pressa deg bakover konstant.. Folk er forskjellige, jeg synes det er behagelig og trygt å sitte godt skjermet bak kåpa og vindskjermen :)

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

FredrikE24 skrev:Jeg tenker spesielt på hvordan personen er, og hvordan det ser ut rundt eiendommen etc. Var og så på en sykkel en gang hvor det så ut som en taterleir. Sykkelen var i dårlig stand, ikke bare utseendemessig, men selger synes jo ikke det var så ille. Sykkelen hadde jo stått ute hele vintern, batteriet var flatt, han hadde satt det på lading et kvarter før vi kom, så vårens første oppstart ble gjort av meg, og bensinen han hadde hatt på tanken var nok oljeblandet, for det røyk ordentlig godt av den og det lukta motorsag lang vei.
Dette er typen som dreit i alt.

Neste sykkel jeg var og så på(og som jeg kjøpte), fyren var ryddig og sykkelen hadde vært på alle servicer siden ny. Sykkelen sto i garasjen, men var ikke vasket, hadde estetiske skrammer og slitasjer.. For meg, ikke noe problem.. Han virka ryddig og grei, han hadde nok behandlet sykkelen fint ellers. Problemet er litt der at han selv ikke vet hva som har blitt gjort på sykkelen annet enn at servicer er fulgt.
Jeg overtar sykkelen og har vel jevnt og trutt rettet opp i en masse slurv fra verksted sin side, løse skruer, for lange skruer(synd om man hadde kjørt veldig mye lenger, da det ikke var langt unna gnagd hull i bensintank), oljekjøler ikke festet osv.
På kjøreturen i kveld så ryker en bremseslange. Nå hadde jeg uansett tenkt å skifte alle bremseslangene til vintern, men kan se ut som jeg må skifte den ene nå. Er ikke bremseslanger et servicepunkt? Jeg skifter nå hvertfall alle slike deler preventivt og stoler ikke på et verksted sånn sett.

Poenget er, at selv om sykkelen ikke har et servicehefte, så trenger ikke det være et problem om eieren selv har passet godt på sykkelen. En som pitler med sykkelen og skifter ut slitte deler og følger opp sykkelen på en god måte selv, er i mine øyne langt tryggere enn å kjøpe en sykkel som kun har vært på verksted.
Sprocket skrev:Nå har jeg aldri kjørt noe annen tung motorsykkel enn nakensyklene på kjøreskolen så har vel ikke det beste forutsetning for hva slags sykkel jeg liker best. Etter å ha lest hva dere skriver så tenker jeg at jeg må få prøvekjørt før jeg kjøper noe som helst så jeg får gjort meg opp en mening. Jeg synes det har vært litt slitsomt med nakensykkel på motorvei når jeg har kjørt med kjørerskolen, men jeg vet jo ikke om det er noe bedre med en annen type sykkel. Får se om jeg får med meg noen som kan kjøre etter meg så jeg får prøvekjørt og testet ut om det er stor forskjell med kåpe.
Takker for alle innspill.
Jeg synes det å passere 70km/t med skolesykkelen var et helvette.. Med BMWen kan jeg kjøre i 140-150 på motorveien uten å plages av vind :P Med skolesykkelen var det som om en vegg som pressa deg bakover konstant.. Folk er forskjellige, jeg synes det er behagelig og trygt å sitte godt skjermet bak kåpa og vindskjermen :)
Jeg er enig i deg med at om eier virker å være genuint interessert i å holde sykkelen i topp stand ikke trenger å være et dårlig tegn på at sykkel mangler service stempel, man hører jo mye rart om sykler som ikke har fått riktig stell hos et merkeverksted også.Som andre har påpekt så er det jo begrenset hva en service inneholder hvis sykkel virkelig ikke har gått lenger enn 22 k.
Jeg får se hva magefølelsen sier når jeg ser på den.

Nå syntes jeg det ikke var et helvete akkurat når man kjørte på motorvei, men det var jo som du sier en vegg som presser deg bakover konstant. Nå er det ikke sånn at jeg kommer til å ferdes konstant på motorvei heller, men det blir jo litt når man har familie i Fredrikstad og bor i Bærum. Kan fort finne på å ta turen til Drammen, Holmestrand og området rundt til tider også.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av WikingTnT »

Passere 70??

Svar