Hva sjekkes ved import av sykkel?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Hva sjekkes ved import av sykkel?

Legg inn av MrVilla »

Hei

Jeg funderer på å importere en motorsykkel fra Sverige.
Prøver så godt det lar seg gjøre å lese meg opp på regler og krav i den forbindelse, men det ligger fortsatt en usikkerhet rundt dette med godkjenning.

Slik som jeg har forstått det så skal det gå rimelig greit dersom den er typegodkjent og helt original.

Jeg ser derimot at flere av syklene som jeg ser på har en powercommander og andre typer eksospotter.
Er dette noen som man med første øyekast kan si at ikke vil gå gjennom en kontroll?
Hva dersom det er bredere dekk og lignende (custom)

Ettersom jeg er usikker på hva dem faktisk sjekker på en slik kontroll så blir det litt dumme spørsmål:)

Er det mulig å gå innom en trafikkstasjon og høre med dem?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hva sjekkes ved import av sykkel?

Legg inn av HeHy »

Du kan ringe svv og høre med dem.
Hvis sykkelen har vært registrert i et EU-land så skal de gå ganske glatt gjennom, men uorginale eksospotter og bredere dekk osv hvis ikke det står i vognkortet så vil du nok slite litt mer.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Hva sjekkes ved import av sykkel?

Legg inn av MrVilla »

Tenkte å ta en telefon ja.
Dersom det ikke står i vognkortet så vil det vel si at vedkommende som har bygget dem om ikke har vist den og fått modifiseringen godkjent. Stemmer det? Tror isåfall ikke at jeg tar sjangsen på noe slikt.

Dersom jeg kjøper fra forhandler så bør jeg vel regne med at papirarbeidet er i orden. Har sendt et par forespørsler til noen firmaer som annonserer mc på blocket.se, men ser ikke ut som at dem har tenkt å svare.....

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Hva sjekkes ved import av sykkel?

Legg inn av thewiz »

De fleste selger med orignalt eksosanlegg, så det er bare å sette på dette ved innføring av sykkel til norge. Pass på at du får med det orignale anlegget, ellers blir det veldig dyrt for deg å kjøpe dette bare for visningen på vegvesenet.

Powercommander kan du bare ta av. Så ingen av disse tingene er et problem så lenge du får med originalt utstyr. De fleste sparer på originalt eksosanlegg når de kjøper effektanlegg.

Svar