Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Tenkte da jeg kunne skrive litt her om alt mulig rart jeg driver med som er MC relatert. Akkurat i dag skulle jeg vel heller lest til ei prøve, men har vært prioritert prøvekjøring av motorsykler på GMS istedet. Og siden det da ikke med lesing da man er i MC humør, så vart det en tur innom forumet her å lese litt.

Jeg kjører da en CBR500R (til salgs folkens!) og har dratt på den ca 11 000 km, mens forrige eier kjøre rundt 2000. De 2000 han hadde kjørt den, passerte jeg mellom 20. august det året og sesongslutt. Og det med god margin.
Før mellomtung, så hadde jeg lettsykkel. Kjørte vel den et sted mellom 14-22 000, om jeg ikke husker helt feil. Da tida kom for mellomtung, var jeg så treig av meg at jeg dessverre måtte følge de nye reglene. Ekstra dyrt og fikk tunglappen seinere. Men nå har jeg da tunglappen, så da trenger jeg ikke bekymre meg om sånne ting lengre.

Titter for tiden da på sykler. Vi er en del MC interesserte i klassen, og selv om jeg synes jeg har delvis koll på det meste på finn, så er det folk som veit alle syklene der flere timer før meg.
Kunne egentlig tenkt meg noe R-sykkel lignende, men da far min sa han betaler halvparten av sykkelen hvis han også kan kjøre den, så sa de økonomiske sansene mine at det var smart, og jeg hørte da på de.
Derfor titter jeg da på Yamaha MT-09 Tracer ol. Han er da mest interessert i BMW F800GT, men som jeg tenker blir litt kjedelig. Derfor heller jeg heller mot Traceren.

Aproppo Traceren, så fikk jeg prøvd den på åpen dag hos Motorspeed i Lillehammer 9. mai. Veldig leken og artig sykkel! Litt juks at dem da også hadde KTM 1190 Adventure vedsiden av. Man merket godt de ekstra hestene, og at det var en sykkel for nesten 100 000 ekstra for å si det sånn.
Men den økonomiske sansen sier klart i fra det ikke blir noen KTM på meg med det første.

I dag så har jeg da fått prøvd Kawasakier hos GMS. Langt ifra like mye folk som det var på Motorspeed, men så er det tross alt arbeidsdag, og litt små dårlig vær. Egentlig like greit, så en slapp noe særlig med kø for å prøve ting.
Mye artig å prøve der. Prøvde da Z1000, Z1000SX, Versys 1000 og ZX-10R. Og for en som ikke har kjørt noen 1000cc R-sykkel før. Fy faen. Jeg forventet pådraget, men alikevel noe helt annet når en faktisk kjører. Merket stor forskjell fra de andre syklene i svingene, da spesielt med fartsfølelsen.
Som jeg og en annen kom fram til, så skulle en ha handlet tre-fire forskjellige type sykler hvis en tok lottoen. Så har en noe for alle anledninger. Så er jo da bare å håpe på at en blir millionær i nær fremtid.

Ellers håper jeg på mye fin vær i sommer, så jeg får noen flere kilometer enn det ble i fjor. Kjørte tross alt ikke i sol en eneste gang på hele sommeren..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ »

Se der, ja :) .
Ny MCsiden loggfører her inne. Bra!

Skal bli interessant å følge med på salget av sykkelen du har nå og hva du ender opp med etter at det er gjort ;) ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Da er sykklelen solgt! Så da er det rett på Finn for å finne noe for sesongen! Står fortsatt på at det blir en Yamaha MT-09 Tracer, men kan hende det heller venter til neste sesong, og at det bare blir noe litt eldre, billigere frem til da.
Tittet litt på Honda VFR fra 2002 og nyere, og så klart CBR av alle slag. Har tross alt hatt CBR 125 og 500, så en ny CBR ville jo vært det neste steget ;P
Tar gjerne i mot forslag til sykkel videre for sesongen!

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av KiMedic »

Tracer 900 blir nok mitt valg også! Elsker den motoren!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

KiMedic skrev:Tracer 900 blir nok mitt valg også! Elsker den motoren!
Hehe. Jeg hadde personlig gått for en R-sykkel av noe slag, eller en litt mer sportslig sports-tourer, men når far min er villig til å betale halvparten hvis det er litt mer touring preg, så blir det heller en Tracer!

Var en fin sykkel å kjøre på prøvekjøring ihvertfall.

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av KiMedic »

Fjeldern skrev:
KiMedic skrev:Tracer 900 blir nok mitt valg også! Elsker den motoren!
Hehe. Jeg hadde personlig gått for en R-sykkel av noe slag, eller en litt mer sportslig sports-tourer, men når far min er villig til å betale halvparten hvis det er litt mer touring preg, så blir det heller en Tracer!

Var en fin sykkel å kjøre på prøvekjøring ihvertfall.
Du har jaggu en snill pappa! :twothumbs:
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

KiMedic skrev:
Fjeldern skrev:
KiMedic skrev:Tracer 900 blir nok mitt valg også! Elsker den motoren!
Hehe. Jeg hadde personlig gått for en R-sykkel av noe slag, eller en litt mer sportslig sports-tourer, men når far min er villig til å betale halvparten hvis det er litt mer touring preg, så blir det heller en Tracer!

Var en fin sykkel å kjøre på prøvekjøring ihvertfall.
Du har jaggu en snill pappa! :twothumbs:
MC-interresert. Og han synes det er dyrt å kjøpe seg en egen sykkel for de to turene han kjører i året. Så da klager ikke jeg :D

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av WikingTnT »

Fjeldern skrev:
KiMedic skrev:Tracer 900 blir nok mitt valg også! Elsker den motoren!
Hehe. Jeg hadde personlig gått for en R-sykkel av noe slag, eller en litt mer sportslig sports-tourer, men når far min er villig til å betale halvparten hvis det er litt mer touring preg, så blir det heller en Tracer!

Var en fin sykkel å kjøre på prøvekjøring ihvertfall.
Da hadde jeg gått for denne :thumleft : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=63455862

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av KiMedic »

WikingTnT skrev:Da hadde jeg gått for denne :thumleft : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=63455862
Oi!! Den var fin!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

WikingTnT skrev:
Fjeldern skrev:
KiMedic skrev:Tracer 900 blir nok mitt valg også! Elsker den motoren!
Hehe. Jeg hadde personlig gått for en R-sykkel av noe slag, eller en litt mer sportslig sports-tourer, men når far min er villig til å betale halvparten hvis det er litt mer touring preg, så blir det heller en Tracer!

Var en fin sykkel å kjøre på prøvekjøring ihvertfall.
Da hadde jeg gått for denne :thumleft : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=63455862
Noen grunn til at du anbefaler den, bortsett fra at den er mer unik enn f.eks. Yamaha MT-09?

Toven

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Toven »

Fin sykkel, men italiensk :-# :x :vs

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av WikingTnT »

Fjeldern skrev:
WikingTnT skrev:
Fjeldern skrev:
KiMedic skrev:Tracer 900 blir nok mitt valg også! Elsker den motoren!
Hehe. Jeg hadde personlig gått for en R-sykkel av noe slag, eller en litt mer sportslig sports-tourer, men når far min er villig til å betale halvparten hvis det er litt mer touring preg, så blir det heller en Tracer!

Var en fin sykkel å kjøre på prøvekjøring ihvertfall.
Da hadde jeg gått for denne :thumleft : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=63455862
Noen grunn til at du anbefaler den, bortsett fra at den er mer unik enn f.eks. Yamaha MT-09?
Yamahaen er helt sikkert en fin kombo pris/ytelser etc etc og kommer til å bli en storselger og et fornuftig kjøp.
Mv`n skiller seg ut i dette segmentet med design,valg av komponenter og en elektronikkpakke next to none !

Tidsriktig elektronikk
Elektronikken inneholder de velkjente moderne godbitene som er typiske for MV Agusta. I tillegg til tre ferdige kjørenivåer finnes nivået Custom, som føreren kan konfigurere selv med henblikk på effekt, motorbrems, hvordan turtallssperren aktiveres, gassrespons – ja, kort sagt alt. MVICS-systemet har fått oppdatert software, og inneholder som vanlig 8-trinns traction control som kan slås av. Også den tillitvekkende dobbeltvirkende quickshifteren EAS 2.0 er original. Bremsekaliperne fra Brembo jobber sammen med 9+-ABS fra Bosch, som er utstyrt med et system som hindrer bakhjulsløft (RLM – Rear Lift Mitigation på fagspråket).


Har prøvd den og Turismo`en som er mer touringpreget og syns de er fantastiske kjøremaskiner og samtidig noe som teller for meg personlig - vakker å se på. Har lyst til å gå ut i garasjen og polere den når du våkner om morran ;) .
Mc betyr så mangt for mange - jeg liker å ha noe som skiller seg litt ut og ikke risikere å sette seg på feil sykkel når det er flere enn 10 sykler samlet - hvor 8 er MT07 eller MT09 , men der er jeg forholdsvis alene med mitt valg og stortrives med det :D

Har også hørt bare positivt om Snellingen som forhandler og får du sjansen - prøv den , mulig du ikke liker den i det hele tatt men aldri feil å prøve mange forskjellige sykler før man snevrer inn og bestemmer seg.

Savner den tiden med å scanne sykler før kjøp - men benytter sjanser til demokjøring hver gang jeg får muligheten , lykke til med jakten :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av WikingTnT »

Toven skrev:Fin sykkel, men italiensk :-# :x :vs
Farsken - enda en fordel jeg glemte å nevne :prf

Her er forresten en i samme gata : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76682668

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Da er jeg tilbake med MC igjen.

Jeg endte med en 2016 modell Yamaha MT-09 Tracer. Sykkelen har gått 40 000, men det er en del ekstra utstyr. Eksosanlegg, ledblink, kort skiltholder, kofferter, varmeholker, ekstra lys.

Selv om jeg mest heller mot R-sykkel, litt på kjørestil og høyde og type sykkel som jeg er vant med, så ble det nå en mye høyere sykkel.

Hittil merker jeg at Traceren går veldig bra. Den lurer deg til å tro den har mye mer krefter enn det som står på papiret, og man har alltid noe drag, samme hvilket gir man bruker. Det er i den kjedeligste fargen som sykkelen kom med i det året, men det får gå. Heller ikke så glad i utseendet på koffertene.
MEN, jeg kommer nok til å ha mye moro på den uansett.

Bilde

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Jajo82 »

Hvis salen tar livet av baken din( som den gjorde med min etter en 50 mils etappe) så finnes sergeant seats o England. Den salen derfra fungerte meget bedre. Bortsett fra det er den knall sykkel du har fått deg. Gratulerer😊

Svar