Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av FredrikE24 »

O-ringer bør få litt smøring ja, da glir det lettere på plass og den vil sitte riktig også etter installasjon. Et lukket lager trenger rullemessig ingen ekstra smøring, men det er en fordel å smøre ytterringen på lageret om det skal presses inn i navet. tynt lag, så er veldig mye gjort, bruk gjerne motorolje, men fett er også bra.

Skal lagrene presses nedpå akslingen først(på den indre ringen) kan det være en stor fordel å fryse ned akslingen på forhånd. Jeg liker ikke å varme opp lagre, men ser mange gjør det, varmer du pittelitt på inner-ringer i tillegg så bør det skli rett på plass.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Ser veldig bra ut dette Cutless :thumleft

Følger med på sidelinjen ;)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Kulelager og annet faenskap

Endelig har jeg fått (nesten) alle deler jeg trenger for å få sykkelen på veien igjen.

Navet (eller hva man kaller det) klar til å få nye lager
Bilde
Bilde

Nytt nålelager på vei ned
Bilde

Nålelager ferdig installert med pakning
Bilde

Så langt hadde ting gått overraskende greit. Jeg var veldig skeptisk til denne operasjonen. Men ting gikk på skinner, helt til kulelageret på den andre siden skulle få siste dytt. Da klarte jeg selvfølgelig å treffe gummipakningen på kulelageret. Jeg brukte et plastrør og en gummihammer. Plastrøret hadde blitt slitt uten at jeg merket det, og det glapp ytterringen og traff gummipakningen på kulelagret.

Jeg pirket ut pakningen og brukte en dor for å rette den ut mest mulig. Slik ble resultatet:

Bilde
Bilde

Planen nå er å ta med hele navet til der jeg kjøpte kulelagrene siden jeg må dit for å hente en O-ring jeg glemte å kjøpe i morgen. Da kan de ta en vurdering på det. Hvis noen har noen synspunkter så er de veldig ønsket:

Overreagerer jeg, og ser du ikke noe problem med å bruke lageret slik det er?
Kan selve kulelageret ha tatt skade av dette?
Holder det med å bytte pakning?

Jeg siterer skamløst Jompa i håp om at han tar en titt.
Jompa skrev:...

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Når fruen og jeg spiste middag, kom jeg på en ide.

Jeg tok trelokkene til salt og sukker koppene.

Bilde

La pakningen i mellom med gris
Bilde
Bilde

Tanken var at tre gir litt etter, slik at jeg fikk klemt flatt pakningen igjen uten å skade metallet.

Den ble litt bredere og vanskeligere å få på, men det gikk. Det burde jo være en god ting, da vil det jo bli bedre forsegling...? Tar den uansett med til sjekk i morgen. Her er ihvertfall resultatet:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av kjellv »

Cutless skrev:Når fruen og jeg spiste middag, kom jeg på en ide.

Jeg tok trelokkene til salt og sukker koppene.
Dette så egentlig ganske bra ut. Godt håp om at dette kan fungere.
...men det store spørsmålet vi ikke har fått svar på er hvordan du forklarte fruen hvor lokkene til både salt og sukkerkoppene ble av? :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Jompa »

Hei, ser at du siterer meg, men ikke hva du siterer. Ok, samme det.
Skulle likt å se fruen din når ho oppdaga hva du bruker kjøkkenutstyret til, mi kjerring hadde i alle fall ikke vært noe pent syn i et sånt tilfelle.

Det lageret du var uheldig å ødelegge tetninga på skal du bare bytte med en gang.
Det blir aldri tett igjen kan jeg garantere. En liten skade og ujevnhet på tetningsringene er nok til at det blir lekkasje.
Synd, men jeg har prøvd og erfart. ( og enda prøvd igjen :redface )
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg leser slikt så får jeg regelrett vondt inni meg. Jeg merker at både lager og akslinger hadde gått gjennom diverse vinduer i nabolaget. Men bra og se at du ikke gir deg og beholder roen. Man står liksom der og skal montere sammen de siste delene før man kan begi seg ut på tur for så og kanskje ødelegge noe vesentlig. For ikke å snakke om alle kjøredagene du har gått glipp av grunnet dette. :O

MEN!... jeg vet jo du ikke tar til takke med halveise løsninger og jeg er ganske sikker på at denne sykkelen kommer til å bli god som ny (mer eller mindre) når du er ferdig med "oppdateringene". Nå er det bare ett par uker til vi fyrer løs og da må jo alt være på stell.

Dessverre har jeg overhodet ingen kunnskap og bidra med i denne tråden. Jompa er nok kanskje den du bør støtte deg til her. Men jeg er jo ikke menneskevond. Skulle du oppleve en havari på sommerturen så skal du så klart få sitte bak på BMW'en :knegg

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jompa skrev:Hei, ser at du siterer meg, men ikke hva du siterer. Ok, samme det.
Skulle likt å se fruen din når ho oppdaga hva du bruker kjøkkenutstyret til, mi kjerring hadde i alle fall ikke vært noe pent syn i et sånt tilfelle.

Det lageret du var uheldig å ødelegge tetninga på skal du bare bytte med en gang.
Det blir aldri tett igjen kan jeg garantere. En liten skade og ujevnhet på tetningsringene er nok til at det blir lekkasje.
Synd, men jeg har prøvd og erfart. ( og enda prøvd igjen :redface )
Takk for at du la den diskusjonen død. Men når du sier bytte med en gang, mener du hele kulelageret eller bare tetninga?

Videre; originalt er tetningene tatt av på den ene siden på begge lagrene (Det er 2 stk som står paralellet), også er det en plastikk ring som står i mellom og holder de sammen. Kanskje et alternativ å ta av tetningen på det andre lageret og stille de opp slik de er originalt :-k

Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal klare å få de ut igjen uten at de tar mer skade...

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

kjellv skrev:
Cutless skrev:Når fruen og jeg spiste middag, kom jeg på en ide.

Jeg tok trelokkene til salt og sukker koppene.
Dette så egentlig ganske bra ut. Godt håp om at dette kan fungere.
...men det store spørsmålet vi ikke har fått svar på er hvordan du forklarte fruen hvor lokkene til både salt og sukkerkoppene ble av? :lol
For å si det sånn. Mekkingen min oppgjennom årene har gått hardt utover fruens yogamatter, bordlamper, kjøkkenkluter og diverse annet :twisted

Jeg sa bare at de trenger jeg, og at hun ikke får se de igjen...

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Når jeg leser slikt så får jeg regelrett vondt inni meg. J.... :knegg
Hehe, ja. Det er jo slik jeg skrev tidligere at det alltid er en risiko for feil når man gjør ting første gang. Heldigvis kan det meste løses med tålmodighet og penger. Førstnevnte har jeg blitt flinkere til å ha. Tidligere skulle alt fikses på samme kveld, selv om jeg ikke hadde riktig verktøy. Nå tar jeg meg bare en pause og venter til jeg får tak i riktig verktøy for eksempel :)

Joda, litt kjipt å gå glipp av noen kjøredager. Men garasjedager er heller ikke å forakte :knegg

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Geiroe »

Er det bare jeg som ikke ser bildene?
Du skal bytte hele lageret, det vil ikke bli tett igjen. Vann vil vaske vekk fettet, slik at lageret slites raskt ned. Skift det nå mens du har det oppe. Har gjort akkurat det samme, forbanna ergerlig men bare å krype til korset.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Wohoo.

Maskinserviceverkstedet sjekket lageret nøye og godkjente det. De var overrasket over at jeg hadde klart å fikse pakningen så godt. Det var eieren av verkstedet som sjekket lageret og han konstanterte at det ikke var noen subbing og at det tettet godt. Han har solgt lager i 15 år, så da stoler jeg på han.

Lageret er lett tilgjengelig, og jeg kommer uansett til å ta en sjekk av det i vinter. Jeg kan lage en oppdatering på det, også kan vi se om det har holdt eller ikke :)

Takk for alle innspill, og er enig med det dere sier. Hadde jeg ikke fått det sjekket hadde jeg krøpet til korset å kjøpt to nye lager.

Hvis alt går etter planen nå, så ligger det an til en testtur iløpet av kvelden.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Hmm, nå ble jeg brått litt usikker igjen. Det hadde jo vært veldig deilig å få det 100%. Vurderer å stikke innom bauhaus og kjøpe meg et stk aluminium og forme den til en dor, og prøve å få ut lagrene skånsomt på den måten. Navet er laget av aluminium, og hvis jeg bruker aluminium til å slå de ut på ytterringen så burde det vel gå bra?

Hvis jeg får de ut uten å skade de, kan jeg bruke plastringen og gjøre som det var originalt. Da trenger jeg bare en inntakt pakning på hvert kulelager.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jeg fant en annen skade på tetningen på det andre lageret også.

Så det blir kjøp av dor og aluminium på Bauhaus. Satser på å få de skånsomt ut, og sette de sammen med åpne tettninger mot hverandre med original plastring i mellom.

Holder dere oppdatert :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Alt eller ingenting

Først slipte jeg til dorene og aluminiumsstaget jeg kjøpte for å øke sjansene for en velykket operasjon.
20160629_155045.jpg
20160629_164245.jpg
Deretter begynte det nervepirrende forsøket på å få ut kulelagrene uten å skade de.
20160629_155933.jpg
Etter en god time var de forbanna kulelagrene ute- Ingen skader. Snurret fint uten noe lugging. :twothumbs: :twothumbs:
20160629_170058.jpg
Fikk fjernet de to tetningene som var skadet (en på hvert lager). Og fikk gjort klar plastikkringen som skal holde de sammen.
20160629_170345.jpg
HAHAHA, FANTASTISK. Føltes som å spille Super Mario og falle ned i avgrunnen men ha et liv igjen og slå den forbanna bossn.
20160629_170638.jpg
Nedi med de
20160629_170846.jpg
20160629_171635.jpg
Fikk også byttet kulelagret i "Cushion drive" uten store problemer. Det ble mer en ettertanke etter alt styret som har vært. Virkelig lei av kulelager nå.
20160629_184705.jpg
20160629_190436.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar