Reparere..? Eller bytte forgassere? Suzuki GSX 600F 98

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Lindberg
Innlegg: 16
Registrert: 26 mai 2016, 23:02
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
Sted: Oslo

Reparere..? Eller bytte forgassere? Suzuki GSX 600F 98

Legg inn av Lindberg »

Jeg har hatt litt av en vår og forsommer i garasjen, snarere enn på veien, med bakgrunn i denne tråden her: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=10912

Etter å ha lest mye på nett, blant annet på et eget "Katana-forum", hvor flere andre har hatt samme problem som meg, har jeg vel mer eller mindre kommet til konklusjonen at flottør(ene) i forgasserne ikke fungerer tilfredstillende. Planen er å få ut, undersøke og evt. reparere det som er i stykker der.

Da har jeg støtt på to utfordringer:
- Jeg klarer ikke å se hvor jeg kan koble fra akselerasjonsvaieren..? Kan jeg i det hele tatt gjøre det uten spesialverktøy, (eller snarere, mer kompetanse på området..?) Chokevaieren tror jeg at jeg skal klare.
- Jeg prøvde, med forgasserrekken fortsatt koblet til vaierne, og åpne bunnen for å prøve og se på flottørene fra undersiden. Der er det tydelig at det har blitt skrudd før, for flere av skruehodene var helt utslitt. Jeg fikk ikke opp noen av bunndekslene pga. en eller flere ødelagte skruehoder på hver av de (fire skruer på hvert deksel).

Spørsmålet er, skal jeg likevel prøve å reparere dette? Kåle og styre med skrueuttrekkere/skrueutrekker og vinkelslipere og faens oldemor?

Eller er det enklere å rett og slett kjøpe ny rekke forgassere? Og hva vil i så fall det koste? Har sett brukte forgassere på ebay til denne sykkelen, og det begynner på en tusenlapp + frakt fra USA. Og gudene vet hva slags kvalitet det går i.

Eller, skal jeg bare kjøre sykkelen slik den er nå, og krysse fingrene for at remmer og tøy holder? Hvilke forhåndsregler må jeg i så fall ta?

Innspill mottas med takk. Setter stor pris på alle tilbakemeldinger jeg fikk på min forrige tråd :thumleft

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Reparere..? Eller bytte forgassere? Suzuki GSX 600F 98

Legg inn av 650spleisn »

Nå ramlet jeg litt av akselerasjonsvaieren..? ???
Mener du gassvaieren?
Kjenner ikke din motor spesifikt, men har aldri vært bort at det har vært nødvendig med spesialverktøy for å frigjøre
gassvaieren fra forgasserene. Du har muligens en returvaier også.
Men er klar over at det i mange tilfeller kan være ganske plundrete.
Mistenker at jeg er litt ute å sykle nå men har du forsøkt å vri "full gass" for å frigjøre vaieren?
Regner med at andre med mere kompetanse kommer på banen etter hvert.
"Overhalings kit" med pakninger, dyser, etc, finnes på nettet. Sjekk ebay.
Les av nummeret på dine dyser så du er sikker på at du får samme størrelsen på plass.
Men om sporet til skrujernet er skadet så vil dysen fortsatt fungere.
Selvfølgelig kan en ny (bruk) rekke være et alternativ, men vær klar over at en forgasserrekke fra for eksempel usa kan ha andre typer
dyser pga andre utslippsbestemmelser.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Reparere..? Eller bytte forgassere? Suzuki GSX 600F 98

Legg inn av cannon »

Gasswire kan kobles fra og gassere kan overhales hvis nødvendig. Ødelagte skruer er null problem. Be om hjelp og la en mekaniker gjøre overhalingen. Jeg kan tipse deg om svært kyndig mann på området.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Reparere..? Eller bytte forgassere? Suzuki GSX 600F 98

Legg inn av gorbys »

Du kan prøve med en slagskrutrekker på de ødelagte skruehodene, fåes kjøpt hos biltema og Clas O bl.annet. Dersom kryssporet er helt karva så tar du ei baufil eller en dremel og kapper et spor i de slik at du kan bruke flattjernbitsen til slagskrutrekkeren. Erstatt med nye bolter, gjerne med sekskant eller umbraco hode

For å få av gasswire tipper eg du må vri gasspjelda så dei er heilt åpne for å få nok slakk på wiren til å få den ut av sporet.

Svar