Sykkelen går kun med choke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Smr125
Innlegg: 3
Registrert: 14 jun 2016, 11:43
Motorsykkelen din: Husqvarna Smr 125 2012

Sykkelen går kun med choke

Legg inn av Smr125 »

Hei, jeg har en Husqvarna Smr 125 som ikke vil gå som den skal. (1 cyl med forgasser)

Den starter kun med choken på, og da går den som den pleier å gjøre når jeg har på choke. Så fort jeg prøver å skru av choken, dør den ut. Den dør også ut om jeg prøver å gasse. Man kan helt fint "krypkjøre" med choken på, men som sagt, så dør den ut ved gasspådrag.

Problemet oppsto plutselig igår under kjøring. Det eneste jeg har prøvd foreløpig er å bytte plugg, og blåse luftfilteret rent, begge deler uten noen forbedring. Har kjørt mye i sand og støv de siste dagene hvis det har noe å si.

Noen forslag til hva det kan være?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 720
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Sykkelen går kun med choke

Legg inn av haakeik »

Hei
Kan kanskje være tomgangsdysa i forgasseren som har tettet seg. Ellers tror jeg du kan finne tips her:
https://4strokes.com/viewtopic.php?t=66 eventuelt søke etter "engine runs only on choke" på Google.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sykkelen går kun med choke

Legg inn av simpson »

DA går den for magert.
Enten får den for lite bensin eller suger falsk luft en plass.

Smr125
Innlegg: 3
Registrert: 14 jun 2016, 11:43
Motorsykkelen din: Husqvarna Smr 125 2012

Re: Sykkelen går kun med choke

Legg inn av Smr125 »

Takk for svar, da tar jeg iallefall å ser om dysene er tette. Hvis jeg skal sjekke om den drar falskluft, er det bare å spraye startgass rundt forgasser/innsug?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sykkelen går kun med choke

Legg inn av simpson »

Ja da merker du fort om den suger falsk luft ja.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sykkelen går kun med choke

Legg inn av FredrikE24 »

Demonter gassern og vask den ordentlig og sett sammen igjen. Da tenker jeg du er der.

Normalt holder det å blåse gjennom hoveddysa.. Men som regel så tetter det seg fort igjen, så å ta seg tiden med å vaske alle delene er nok ikke så dumt.

Mitt råd vil være å unngå å justere noe på gassern før du har fått rensa den innvendig. Typisk justerer folk seg bort før man har fått rensa.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sykkelen går kun med choke

Legg inn av Geiroe »

En god regel før man begynner å justere, er å forsikre seg hvor langt lufteskruen er justert ut først. Er den langt unna 1,5 runde ut, er den vel feil stilt, men det er ingen fasit.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

ZZR-Erling

Re: Sykkelen går kun med choke

Legg inn av ZZR-Erling »

...å begynne å justere er vel ikke rette veien å gå når en motor plutselig dør ut.
Jeg heller mot skit i forgasser. Er du nøye med rengjøring og innoljing av luftfilter?
Normalt sett skifter vi filter etter hver trening på mx-banen.
Er det fuktig under kjøringa og filteret ser ok ut, kjører jeg en gang til med det, men ikke mer.

Kan og være greit å ha et filter mellom tank og forgasser.

Smr125
Innlegg: 3
Registrert: 14 jun 2016, 11:43
Motorsykkelen din: Husqvarna Smr 125 2012

Re: Sykkelen går kun med choke

Legg inn av Smr125 »

Takk for alle svarene, det var dysene som var tette. Nå går den fint igjen. Burde nok ta en grundigere rens av forgasser snart, og kanskje sette inn ett bensinfilter :)

Svar