Erfaringer med Senior MC kurs Gardemoen/Rudskogen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Erfaringer med Senior MC kurs Gardemoen/Rudskogen

Legg inn av Bjarne89 »

Hei. Noen som har vært på senior mc sitt kurs som går på Gardemoen og rudskogen? Er det lærerikt? Når man har tatt det kurset så kan man møte opp på rudskogen å kjøre litt på banen?

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Erfaringer medSenior mc kurs Gardemoen/rudskogen

Legg inn av cevillan »

Har akkurat meldt meg inn og tenkte å troppe opp på Gardermoen for modul 1-3 på mandag. Vet mere da :)

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med Senior MC kurs Gardemoen/Rudskogen

Legg inn av Bjarne89 »

Okey:) jeg tenkte og ta det 13 juni:) gi meg en tilbakemelding på hvordan du syns det var da:)?

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Erfaringer med Senior MC kurs Gardemoen/Rudskogen

Legg inn av cosmogs »

Tok del 1 på Gardermoen i fjor, sammen med flere andre her inne. Kjempefornøyd, har definitivt gjort med til en bedre MC-fører. Dessverre fikk jeg ikke anledning til å ta del 2 på Rudskogen i fjor, men håper det i år skal klaffe med en torsdag hvor det er godvær og jeg har fri. Når man har vært gjennom del 2, kan man møte opp på Rudskogen torsdager for egentrening. Det jo være gøy! :twisted
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Erfaringer med Senior MC kurs Gardemoen/Rudskogen

Legg inn av cevillan »

Kurset på Gardermoen Raceway var i stor grad repetisjon av kjøregårdsøvelser. Greit å få det repetert, men det var litt kaotiske tilstander da vi var over 50 sykler på et ganske lite område tilgjengelig på grunn av asfaltering. Det ble en del venting i varme skinndresser, spesielt i starten. Tok lang tid før vi kom igang, og når vi kom igang, innebar dette å stå i kø. Ble bedre utover kvelden.

Tips til Senior MC er å selge mat fra grillen og vann/brus. Her bør de kunne tjene noen kroner. Nå var det bare instruktørene som gikk å gumlet pølser. Når man er der i ca 5 timer i stekende sol, hadde noe næring vært ok.

Men alt i alt et greit kurs, og repetisjon på grunnleggende teknikker er alltid velkomment. Men slipper ikke helt følelsen av at det er et litt nødvendig "onde" for å komme seg på Rudskogen og primært en inntektskilde for Senior MC. 50 stk som betaler 600 (1000 for ikke-medlem), gir minst 30 000 kr i kassen. Kanskje derfor de ikke gidder å selge pølser, når jeg tenker meg om.

En gikk i bakken under nødbremsing fra 80 km/t. Aldri gøy å se. Ellers var det deltakere fra tilsynelatende nybegynner til mer drevne og alle mulige prisklasser på sykler. Ingen korrelasjon mellom de to for øvrig...

Nå er jeg klar for Rudskogen på torsdag når modul 4 gjennomføres med sporvalg.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Erfaringer med Senior MC kurs Gardemoen/Rudskogen

Legg inn av cannon »

Ja, har erfaring med det. Bare positivt å melde fra meg. Mandagen på Gardermoen er teknisk kjøring. Siste modul på Rudskogen er sporvalg. Veldig nyttig. Og gøy/nyttig med banekjøring "resten av livet" hvis det frister. Anbefales!

SMC har også opplegg som "Rustløser" på bane hver vår.

Mange i RR-miljøet kommer fra SMC sine opplegg og ønsker å komme over i mer organisert banekjøring med sykler som er bygget for dette formålet. Det anbefales også. SMC-kjøringen på Rudskogen har lite med RR å gjøre, og det er bra :-)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: RE: Re: Erfaringer med Senior MC kurs Gardemoen/Rudskogen

Legg inn av cevillan »

cevillan skrev:50 stk som betaler 600 (1000 for ikke-medlem), gir minst 30 000 kr i kassen. Kanskje derfor de ikke gidder å selge pølser, når jeg tenker meg om.
Her må jeg korrigere meg selv; de 600 kr dekket også modul 4 på Rudskogen, og da er dette alt i alt ikke noen dårlig deal.

Etter å ha gjennomført del 4 er jeg nå klar for Rudskogen hver torsdag fremover. Sporvalgdelen jeg måtte gjennom var helt ok, men det skal bli bra med litt mer fart. De andre som deltok på ordinær Senior MC kjøring dro på noe helt sinnsykt og jeg tror neppe jeg trenger å gå opp på noe RR-kjøring med det første...

Det var tre velt, inkludert en Ducati som brant opp, så det sier kanskje noe om innsatsen.

Dette blir nok fast tradisjon fremover og tilgang til bane var noe jeg absolutt savnet da jeg bodde i Bergen. 1 time og 20 min fra Oslo er helt ok. Jeg fatter ikke at folk i Østfold møtes på Høk hver torsdag i stedet for Rudskogen.

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med Senior MC kurs Gardemoen/Rudskogen

Legg inn av Bjarne89 »

Da har jeg gjennomført modul 1-3 på Gardemoen i går:) så da er jeg klar for modul 4 på rudskogen til torsdag hvis det ikke blir regn:) blir morro:)

Svar