Radiatorvifte(r) til Honda
Radiatorvifte(r) til Honda
Jeg kom over en annonse på eBay, hvor man kan kjøpe en radiatorvifte til Honda Varadero 125cc og da lurer jeg: Radiatoren på Varadero er ikke av den største og som man ser av bildet, er heller ikke vifta veldig stor, så hvordan blir effekten av vifta da ? Jeg ser for meg at man kommer til å trenge to vifter, for at man skal ha noe effekt og da lurer jeg på om batteriet vil tåle belastninga ? Jeg er klar over at de blir termostatstyrt og at de ikke vil gå konstant, men når det er to vifter som dras i gang, er jeg usikker på hvor mye strøm de trekker fra batteriet.
Varaderoen(e) i 125cc klassen har ikke radiator og jeg er usikker på om det bare er å ettermontere noe sånt, eller om det blir en omstendig prosess ?
Link: http://www.ebay.ie/itm/HONDA-XLV-125-XL ... SwMmBV0hH9
Varaderoen(e) i 125cc klassen har ikke radiator og jeg er usikker på om det bare er å ettermontere noe sånt, eller om det blir en omstendig prosess ?
Link: http://www.ebay.ie/itm/HONDA-XLV-125-XL ... SwMmBV0hH9
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Har du problemer med overoppheting siden du vil ha kjølevifte?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Nei faktisk ikke.. Og det er på en måte litt overraskende, siden det ikke er verdens største motor eller radator. Jeg ble egentlig mest nyskjerrig på dette med kjølevifte, siden jeg kom over det på eBay. Og tanken har slått meg mer enn en gang, at det må være bedre for motoren om jeg får inn mer kjølig luft. Og jeg tenker: Hvorfor ikke ? Hvorfor ikke få inn mer kjøling om man kan ?Kjellrf skrev:Har du problemer med overoppheting siden du vil ha kjølevifte?
Som sagt, jeg ble bare litt fascinert da jeg så vifta på eBay. Jeg har ikke et veldig stort behov, men klart, om det kan hjelpe, så er jeg absolutt ikke i mot det.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Det er ikke en ubetinget fordel med mer kjøling på de fleste, kanskje alle, motorene der ute.
Selv ble jeg ganske overrasket da jeg fant ut at Moto Guzzi Stelvio'en jeg eide før KTM'en jeg har nå, ikke hadde kjølevifte bak oljekjølerregisteret (oljeradiatoren, om man vil), noe Moto Guzzi Norge har.
Begge er i utgangspunktet luftavkjølte motorer, men med oljekjøler. Ingen væskekjøling som på andre sykler utover dette.
Disse motorene er laget for å tåle høye temperaturer og det har vist seg at Stelvio faktisk ikke alltid oppnår optimal motortemperatur i nordiske land i tillegg (fuktige og ofte regntunge...) Storbritannia. Noe som ikke var særlig bra for enkelte deler i motoren, uten at jeg skal gå inn i altfor tekniske detaljer rundt det.
Tror også det er slik med væskekjølte motorer. De kan oppleves som svært varme, men er ganske sikkert innenfor "trivselsvarmen", for å si det slik.
Ekstra kjøling vil neppe gagne slike motorer.
Legger til at dette er min teori basert på erfaringen med de syklene jeg har hatt, spesielt Moto Guzzi Stelvio. Særlig på Europaturen i 2013 i skikkelig varmt sommervær i Italia, hvor nettopp denne sykkelen gikk bedre enn noen gang og hvor jeg aldri opplevde noen form for motorproblemer selv i godt over 40 graders varme i rimelig stillestående Milanotrafikk.
Selv ble jeg ganske overrasket da jeg fant ut at Moto Guzzi Stelvio'en jeg eide før KTM'en jeg har nå, ikke hadde kjølevifte bak oljekjølerregisteret (oljeradiatoren, om man vil), noe Moto Guzzi Norge har.
Begge er i utgangspunktet luftavkjølte motorer, men med oljekjøler. Ingen væskekjøling som på andre sykler utover dette.
Disse motorene er laget for å tåle høye temperaturer og det har vist seg at Stelvio faktisk ikke alltid oppnår optimal motortemperatur i nordiske land i tillegg (fuktige og ofte regntunge...) Storbritannia. Noe som ikke var særlig bra for enkelte deler i motoren, uten at jeg skal gå inn i altfor tekniske detaljer rundt det.
Tror også det er slik med væskekjølte motorer. De kan oppleves som svært varme, men er ganske sikkert innenfor "trivselsvarmen", for å si det slik.
Ekstra kjøling vil neppe gagne slike motorer.
Legger til at dette er min teori basert på erfaringen med de syklene jeg har hatt, spesielt Moto Guzzi Stelvio. Særlig på Europaturen i 2013 i skikkelig varmt sommervær i Italia, hvor nettopp denne sykkelen gikk bedre enn noen gang og hvor jeg aldri opplevde noen form for motorproblemer selv i godt over 40 graders varme i rimelig stillestående Milanotrafikk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Du har et poeng. Jeg er ikke sånn kjempe redd for motoren og som jeg også skreiv, jeg ble bare fascinert av prinsippet, fordi det ikke virker som at en så liten vifte som jeg linka til, kan gi noen effekt av noen grad til at det er nytte i det. Men igjen så tenker jeg alltid: "kjek å ha" ikke sant.. "Bedre å være føre var" osv. Du vet, du skulle ha en skrutrekker. Og så drar du til biltema. Og ender opp med pokker så mye mer enn du trengte.. Been there done that.AJ skrev:Det er ikke en ubetinget fordel med mer kjøling på de fleste, kanskje alle, motorene der ute.
Selv ble jeg ganske overrasket da jeg fant ut at Moto Guzzi Stelvio'en jeg eide før KTM'en jeg har nå, ikke hadde kjølevifte bak oljekjølerregisteret (oljeradiatoren, om man vil), noe Moto Guzzi Norge har.
Begge er i utgangspunktet luftavkjølte motorer, men med oljekjøler. Ingen væskekjøling som på andre sykler utover dette.
Disse motorene er laget for å tåle høye temperaturer og det har vist seg at Stelvio faktisk ikke alltid oppnår optimal motortemperatur i nordiske land i tillegg (fuktige og ofte regntunge...) Storbritannia. Noe som ikke var særlig bra for enkelte deler i motoren, uten at jeg skal gå inn i altfor tekniske detaljer rundt det.
Tror også det er slik med væskekjølte motorer. De kan oppleves som svært varme, men er ganske sikkert innenfor "trivselsvarmen", for å si det slik.
Ekstra kjøling vil neppe gagne slike motorer.
Legger til at dette er min teori basert på erfaringen med de syklene jeg har hatt, spesielt Moto Guzzi Stelvio. Særlig på Europaturen i 2013 i skikkelig varmt sommervær i Italia, hvor nettopp denne sykkelen gikk bedre enn noen gang og hvor jeg aldri opplevde noen form for motorproblemer selv i godt over 40 graders varme i rimelig stillestående Milanotrafikk.
Vel, hvis en gammal Moto Guzzi overlever 40gr i milano og man tenker med gru på italiensk kvalitet, ala fiat i gamle dager, så burdej o min væskekjølte tåle det. Jeg har kun hatt problemer en gang og det var da jeg hadde kjørt borti en stein og det var for lite kjølevæske i motoren. Da kokte den før jeg kom meg 5km hjemmefra, men bortsett fra, har jeg ikke hatt problemer.
Jeg får vel bare legge tanken fra meg og tenke at, Norge er et såpass kaldt land og har ikke såå mange dager med temperaturer over 30gr over lang nok tid til at det er noe poeng med radiatorvifte.
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Husker en bekjent monterte oljetemperaturmåler på sin SRX600, han blei skremt over hvor lav oljetemperaturen var, stort sett under 70 grader på dager med vanlige, norske temperaturer. Og sånt sliter faktisk ekstra på motoren.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Gammal og gammal.Honda2004 skrev: Vel, hvis en gammal Moto Guzzi overlever 40gr i milano og man tenker med gru på italiensk kvalitet, ala fiat i gamle dager, så burdej o min væskekjølte tåle det.
Vil vel ikke si at en 2012 mod. Moto Guzzi Stelvio er direkte gammal, men...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Italiensk kvalitet ...AJ skrev:Gammal og gammal.Honda2004 skrev: Vel, hvis en gammal Moto Guzzi overlever 40gr i milano og man tenker med gru på italiensk kvalitet, ala fiat i gamle dager, så burdej o min væskekjølte tåle det.
Vil vel ikke si at en 2012 mod. Moto Guzzi Stelvio er direkte gammal, men...
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Jøss. Når folk snakker om Moto Guzzi så tenker jeg 30-40år tilbake i tid. Cafè Racer, James Dean osv.WikingTnT skrev:Italiensk kvalitet ...AJ skrev:Gammal og gammal.Honda2004 skrev: Vel, hvis en gammal Moto Guzzi overlever 40gr i milano og man tenker med gru på italiensk kvalitet, ala fiat i gamle dager, så burdej o min væskekjølte tåle det.
Vil vel ikke si at en 2012 mod. Moto Guzzi Stelvio er direkte gammal, men...
http://www.moto.it/moto-epoca/moto-guzzi/anno-1945 Sånn tenker jeg når folk sier Moto Guzzi og ikke http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... oncept.htm
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Joda, Moto Guzzi har en lang historie.Honda2004 skrev: Jøss. Når folk snakker om Moto Guzzi så tenker jeg 30-40år tilbake i tid. Cafè Racer, James Dean osv.
http://www.moto.it/moto-epoca/moto-guzzi/anno-1945 Sånn tenker jeg når folk sier Moto Guzzi og ikke http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... oncept.htm
Men holder på i fint driv fortsatt.
Det er til og med kommet en ny og omfattende brosjyre som viser at de har mange fine sykler å by på - for de som vil ha noe ikke alle andre har... :
http://issuu.com/loxkelas/docs/no-motog ... 0/35547264
Alle er luft- og oljekjølt og så vidt jeg vet er det kun Moto Guzzi Norge og California modellene som har kjølevifte bak oljekjølerregisteret/radiatoren.
Nevnt sånn at jeg holder meg sånn noenlunde innafor topic... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Honda2004 skrev:Jeg kom over en annonse på eBay, hvor man kan kjøpe en radiatorvifte til Honda Varadero 125cc og da lurer jeg: Radiatoren på Varadero er ikke av den største og som man ser av bildet, er heller ikke vifta veldig stor, så hvordan blir effekten av vifta da ? Jeg ser for meg at man kommer til å trenge to vifter, for at man skal ha noe effekt og da lurer jeg på om batteriet vil tåle belastninga
Varaderoen(e) i 125cc klassen har ikke radiator og jeg er usikker på om det bare er å ettermontere noe sånt, eller om det blir en omstendig prosess ?
Link: http://www.ebay.ie/itm/HONDA-XLV-125-XL ... SwMmBV0hH9
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Har den ikke radiator?
Iflg det lille jeg sjekket av specs på sykkelen er den væskekjølt, den må mao ha radiator.
Iflg det lille jeg sjekket av specs på sykkelen er den væskekjølt, den må mao ha radiator.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Den har en radiator. Jeg lurte på å sette inn radiatorvifte(r) for å forbedre kjølinga.Jompa skrev:Har den ikke radiator?
Iflg det lille jeg sjekket av specs på sykkelen er den væskekjølt, den må mao ha radiator.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
I avsnittet jeg siterte skrev du at sykkelen ikke har radiator.
Sett inn ei vifte hvis du har lyst, alltid artig å fikse ting selv.
Det holder nok lenge med ei vifte, fabrikken har jo ikke sett behovet.
Og det er bare når sykkelen står helt i ro eller beveger seg veldig sakte at det ikke er luftstrøm gjennom radiatoren.
Sett inn ei vifte hvis du har lyst, alltid artig å fikse ting selv.
Det holder nok lenge med ei vifte, fabrikken har jo ikke sett behovet.
Og det er bare når sykkelen står helt i ro eller beveger seg veldig sakte at det ikke er luftstrøm gjennom radiatoren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Sted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Radiatorvifte(r) til Honda
Varadero XL125 har radiatorvifte, er ikke nødvendig å montere to stk... Jeg har hatt Varadero XL125 (03-mod.) i 5 år, har aldri hatt trøbbel med kjøling i det hele tatt, selv ikke etter boring til 170ccm. Den gikk ca 50.000km i mitt eie, og hadde gått over 70.000km når den ble solgt.
Om det ikke er en vifte der så må den ha blitt tatt bort. Ikke enkelt å se om den er der eller ikke på en orginal Varadero med all plasten på, må nesten se inn under på en side og opp bak radiatoren under all plasten. Viften sitter montert på baksiden av radiatoren, midt på, rett over den fremre toppen.
Eneste trøbbelet jeg hadde med kjøling er faktisk at den kjøler for godt når man kjører i kraftig motvind og om vinteren, motoren hadde det med å gå under driftstemperatur
Om det ikke er en vifte der så må den ha blitt tatt bort. Ikke enkelt å se om den er der eller ikke på en orginal Varadero med all plasten på, må nesten se inn under på en side og opp bak radiatoren under all plasten. Viften sitter montert på baksiden av radiatoren, midt på, rett over den fremre toppen.
Eneste trøbbelet jeg hadde med kjøling er faktisk at den kjøler for godt når man kjører i kraftig motvind og om vinteren, motoren hadde det med å gå under driftstemperatur
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/