Lease MC?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Lease MC?

Legg inn av Eirikvestfold »

Sitter med et regnestykke og lurer på om andre også har kikket på det..

Leaseplan har avtale med Kawasaki på et par sykler, så er det opp til hver enkelt om dette lønner seg. De tilbyr avtaler på 2 og 4 år.
Et spørsmål er om de har en realistisk vurdering på antall km. De opererer med 5000 km i året. For de mest ihuga sjåførene er ikke dette nok.

Jeg har leaset bil tidligere og det passet bra. Men sykkel blir noe helt annet. Noen som har innspill?

https://www.leaseplan.no/page/mc-leasing
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Lease MC?

Legg inn av HeHy »

Til en kost av en ny motorsykkel i løpet av 2 år og du sitter uten noenting er ikke det akkurat noe jeg kan se for meg

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Lease MC?

Legg inn av mortenolb »

5000 er jo tre helgeturer.. Og som han over sa; Det er faktisk betydelig bedre å ta lån enn den dealen der.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Lease MC?

Legg inn av Eirikvestfold »

For å stille et spørsmål i stil med "hvor dypt er et hull?" - Hvor langt kjører man i løpet av sesongen om man kun kjører solskinnsdager og ikke drar på helgeturer? Har akkurat fått en arving så ser neppe for meg lange turer de første 2 årene.

Prisen i måneden blir det +/- samme som å ta lån på en helt ny sykkel. Samtidig slipper man servicer og årsavgift, samt kan bytte den i en helt ny sykkel etter to år. Det er jo en grunn til at folk leaser biler, men er usikker på om bruksmønsteret til sykkel gjør det like attraktivt.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Lease MC?

Legg inn av HeHy »

Eirikvestfold skrev:For å stille et spørsmål i stil med "hvor dypt er et hull?" - Hvor langt kjører man i løpet av sesongen om man kun kjører solskinnsdager og ikke drar på helgeturer? Har akkurat fått en arving så ser neppe for meg lange turer de første 2 årene.

Prisen i måneden blir det +/- samme som å ta lån på en helt ny sykkel. Samtidig slipper man servicer og årsavgift, samt kan bytte den i en helt ny sykkel etter to år. Det er jo en grunn til at folk leaser biler, men er usikker på om bruksmønsteret til sykkel gjør det like attraktivt.
Du kan bytte i ny sykkel ja, men du sitter igjen med 0 etter den gamle og hvor mye koster service og årsavgift med så lite kjøring (en liten service i året + 2000kr i årsavgift) og du sitter igjen med en verdi = mer enn 70% i forhold til hva den kosta ny vs 0kr...
Derfor jeg ikke kan se det for meg.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Lease MC?

Legg inn av Eirikvestfold »

Jeg la inn forutsetningene til Leaseplan inn i lånekalkulatoren til DnB. Dog med en 2 år gammel sykkel som hadde gått 1200 kilometer.

Om man bruker Leaseplan sine 4000 etablering som egenkapital og setter nedbetalingstid til fire år, koster det like mye å lease som kjøpe. Samtidig eier man sykkelen etter fire år.

Nesten så jeg vil sende en mail til Leaseplan og høre om det er noen store forskjeller de har glemt å føre opp. Blir som å lease en bil og betale tilsvarende i måneden som om den skal bli nedbetalt på fire-fem år.

Edit - jeg sendte de mail og hørte hva som skjer ved avtalens utløp etter 48 måneder. Da har man betalt 118.000,- som er hva sykkelen koster ny hos forhandler. Spurte de hvilken oppkjøpspris de kan tilby siden sykkelen er betalt.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Lease MC?

Legg inn av Alex-68 »

Høres ut som en god ide.. Om det fungerer som med bil? Km tallet var litt vel lite. Og det er ett par ulemper, som fordeller ang leasing. Spesielt om du forandrer mening ang og bytte sykkel. Da blir avtalen nullstilt og du må starte på nytt ang avtalen. Og annet problem er og få noen andre til og overta leasingen din. Men, om du klarer og forholde deg til sykkelen i ca 4år så kan du jo når som helst kjøpe ut sykkelen ved det restbeløpet som står igjen på sykkelen og da blir den jo din. Og som tidligere nevnt, så slipper man jo alt av kostnader som service og lign. Noe tap må påberegnes, men tror egentlig ikke at fallet blir større en på en ny sykkel. Og skulle det være noen særdeles kjipe tekniske feil så slipper man jo låne sykkel, eller få hele ferien spolert siden den står på verksted. Pga du får ny sykkel, og avdragene og avtalen står ved like. Så ja, faktisk ingen dum ide.
Mc Oslo Suger!

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Lease MC?

Legg inn av Eirikvestfold »

Alex-68 skrev:Høres ut som en god ide.. Om det fungerer som med bil? Km tallet var litt vel lite. Og det er ett par ulemper, som fordeller ang leasing. Spesielt om du forandrer mening ang og bytte sykkel. Da blir avtalen nullstilt og du må starte på nytt ang avtalen. Og annet problem er og få noen andre til og overta leasingen din. Men, om du klarer og forholde deg til sykkelen i ca 4år så kan du jo når som helst kjøpe ut sykkelen ved det restbeløpet som står igjen på sykkelen og da blir den jo din. Og som tidligere nevnt, så slipper man jo alt av kostnader som service og lign. Noe tap må påberegnes, men tror egentlig ikke at fallet blir større en på en ny sykkel. Og skulle det være noen særdeles kjipe tekniske feil så slipper man jo låne sykkel, eller få hele ferien spolert siden den står på verksted. Pga du får ny sykkel, og avdragene og avtalen står ved like. Så ja, faktisk ingen dum ide.
Eneste spørsmålet er hvordan Leaseplan forholder seg til hva som skjer ved avtalens utløp. Da har man med de månedlige avdragene betalt ned hele sykkelens verdi. Det er ikke noe restbeløp igjen og det man eventuelt betaler er rent tap.

Samtidig "sparer" man 8000 over fire år på årsavgift samt litt til for service etc.

Jeg sendte som sagt mail til Leaseplan for å se hva de mener om "restbeløpet" som må betales etter fire år. Skal poste svaret her.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Lease MC?

Legg inn av Alex-68 »

Avtalens utløp, da er jo sykkelen din. Burde jo bli det da? Og du sparer mere enn 8000.-kr 50k servicen er jo passe dyr... Skulle tro du sparer minst 10-15k. Jeg hadde vel passet på datostemplinga på dekkene, så sparer du kr der og.
Mc Oslo Suger!

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Lease MC?

Legg inn av Eirikvestfold »

Alex-68 skrev:Avtalens utløp, da er jo sykkelen din. Burde jo bli det da? Og du sparer mere enn 8000.-kr 50k servicen er jo passe dyr... Skulle tro du sparer minst 10-15k. Jeg hadde vel passet på datostemplinga på dekkene, så sparer du kr der og.
I mitt hode (og ditt sikkert ;) ) eier man sykkelen ved avtalens utløp ja. Men har aldri nedbetalt leasingkjøretøy innen avtaletiden så vet ikke hva Leaseplan sier. Spent på svaret.

50.000 service rekker man ikke å komme til da leaseavtalen begrenser antall km til 5000/året. Dvs man kan maks kjøre 20.000 innen avtaletiden. Mulig man kan forhandle på dette og.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Lease MC?

Legg inn av supersic »

Hva er det som får dere til å tro at dere eier sykkelen etter 48 måneder?
Leaseplan driver business, ikke rentefrielån til forbrukerene.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Lease MC?

Legg inn av rogkas »

Det er bare en part som tjener på leasing; leasingselskapet. Styr unna.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Lease MC?

Legg inn av Eirikvestfold »

supersic skrev:Hva er det som får dere til å tro at dere eier sykkelen etter 48 måneder?
Leaseplan driver business, ikke rentefrielån til forbrukerene.
Jeg tror egentlig ikke det, men dealen er så fantastisk dårlig at jeg tror jeg må ha oversett noe. Jeg forstår marginene på leasing av bil, men med mc var de så fantastiske i favør til Leaseplan at jeg trodde jeg leste feil.

Etter fire år sitter Leaseplan med en ferdig nedbetalt sykkel som har gått maks 20.000. Som de kan selge med ren gevinst.

Tror jeg må starte et leasingselskap... :twothumbs:
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Lease MC?

Legg inn av Eirikvestfold »

rogkas skrev:Det er bare en part som tjener på leasing; leasingselskapet. Styr unna.
Med bil fikk vi en ok deal. Men dette var noe helt annet :)
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lease MC?

Legg inn av ATWindsor »

rogkas skrev:Det er bare en part som tjener på leasing; leasingselskapet. Styr unna.
Slik er det jo med alle typer lån/leie, men det er jo ikke nødvendigvis slik at alle har muligheten til å styre unna lån.

Svar