Vask og polering/voks

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bjerknez »

Biltema har jeg dårlig erfaring med når det kommer til slikt. Kjøp skikkelige saker fra feks. Scandicshine hvis du er glad i sykkelen din. Jeg sier ikke at alt er dritt fra Biltema, men spesielt voks/polish derfra er labre greier.

Dog har jeg hørt mye bra om Jof sin Bilshampoo. Denne selges i kanner på Staples så vidt jeg vet og koster ikke all verden. Sonax såpan fra Clas Ohlson er også bra. Når det gjelder øvrige produkter så bestill fra egnede steder er min mening. Det bør ikke være så dyrt heller.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av vim »

Biltema er fint for glassrens og mikrofiberkluter/håndklær/vaskevott, samt bøtte med rist (for å skille ut møkk i bunnen).
Ellers ville jeg kjøpt bilsåpe i form av JIF (byggevarebutikker etc.) eller Meguiars (Mekonomen).
Ang. polish, ville jeg igjen funnet en OK polish (Autoglym, Meguiars eller Turtle) og lagt en forsegling til slutt (samme merker har masse å velge i). Både polish og forsegling (evt. voks) får du i langt mer sexy merker og ditto prisklasser, men det er kanskje litt unødvendig avansert i starten.
Det har gått sport i å kritisere Autoglym, men AG Super Resin Polish, samt sealer er helt strålende til normalt bruk.

Selv bruker jeg 4-5 vaskemidler for hver vask og 3-4 poleringsprodukter på hver polering. Bare tull selvsagt :)

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Baffin »

mxman skrev:Noen som har erfaring med premium produktene til Biltema ?

Hva trenger jeg ? Aldri drevet noe særlig med vasking/polering ? Supervask ? Polish ? Voks ? og noen kluter av noen slag ? Noe får glass og svarte plastikkdeler ?
Denne fra Auto Glym er super til bla. svarte plastdeler, flere mc folk bruker den, jeg også.

Bilde

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Hansien »

Min erfaring med billigprodukter er ofte at man må bruke mer mengde og tid for å få samme resultat som fra mer anerkjente merker. Ellers er ofte resultat ikke på samme høyde heller.

Men her snakker vi gjerne resultater som hvermannsen ikke er så interessert i å få til.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Monstr »

Jeg er vel litt over middels interessert i polering og bilpleie, og jeg har en fast kombo jeg kjører på mine sykler, og jeg bruker den samme på bilen.

Sprayer først sykkelen med prickbort, overlappet med SurfexHD 1:30. Sypler av dette for så å håndvaske den med bøtte med gritguard, mikrofiber vaskehanske og Chemicalguys Glossworkz. Deretter å maskinpolerer med Scholl S17+ på lilla pad, for deretter en runde med Scholl S40 på orange pad. Topper så det hele med to lag Swissvax Viking ;)

Toven

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Toven »

Ville vært obs på prickbort Monstr. Som du vet er den barsk på plastikk, som kan bli skjoldete/falmet/grå. Oljelokket mitt ble grått etter bruk.
Strengt tatt ikke nødvendig med prickbort om du har vært utfor asfaltsøl eller 1 uke på tur i regnvær (som jeg var i fjor) :P

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av vim »

OK, nå snakker vi :)
Jeg er også en av de som koser meg med vasken.

Enig i at Prickbort kanskje ikke er nødvendig og at det er ganske hardt mot fettstoffene i plastikk. Jeg bruker det max en vask eller to i sesongen.
Fast vask her er enten:
1) Surfex 1:20. Spray på, la stå i 5 minutter, gå over kroker og kriker med en rund kost - spyl av. Deretter to bøtters vask med Meguiars NXT eller Gyeon Bathe +(hver 4. vask). Tørker med trykkluft og mikrofiber håndkle. Hver 4. vask ca. tar jeg en runde med Gyeon Wetcoat eller AutoGlym Aquawax.

Eller 2)
Samme runde som 1), men med skumlegging med høyttrykkspyler og skumkanon med Bilthammer Autofoam, før avspyling og deretter bøttevask.

Etter vask, må jeg nesten alltid gå over mattlakkert ramme med en plastfornyer (bruker nå GTechniq T1) eller Carnaubavoks, da en av såpene (mistenker Surfex) legger igjen litt gråhvit hinne på ramma.Tar gjerne en kjapp runde over all plastikk samtidig.

Innimellom går jeg over alle bevegelige ledd med Biltemas teflonspray etter vask.

Er skeptisk til dekkfornyer på MC (glatt!), så det styrer jeg stort sett unna.

To ganger i sesongen er det full polering. Da kjører jeg full vask - inkludert Prickbort og Korrosol + en runde med claybar, deretter maskinpolering med Menzerna FG2500 på orange pute (tør ikke kjøre tøffere stoff på den tynne Suzukilakken). Til slutt en runde med sort pute og til slutt tørker jeg over med en 50/50 blanding av blåsprit og batterivann for å fjerne polishrester, og så et lag med enten Collinite 845 eller Fusso Coat som lakkforsgler. Plastikk får en runde med Polytrol.
Eksosrør får en omgang med Autosol Antiblau og vanlig Autosol - avhengig av hvor misfarget røret er.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av supersic »

Det som er viktig her er å passe på at Surfex, prickbort etc ikke tørker på sykkelen så skumlegg etter ett par min.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bjerknez »

All avfetting er bannlyst her i gården etter at plast har blitt falmet på to sykler med to forskjellige avfettinger. Skumlegger med såpe og vasker med mikrofiber svamp.

Svar