Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Forum for fulleffekt tung-MC
Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av Monstr »

Jeg ville helt klart gått for en FZS1000! Her har du en skuddsikker sykkel, med god kjørekomfort, fin til langturer, og er skikkelig Yamahakvalitet.

Jeg hadde lillebroren (FZS600) i to år, og den var det null problemer med what so ever den tiden, og de 20 000km jeg kjørte den. Utrolig god komfort, samt de er lette å vedlikeholde (tenker da på kjedestramming, oljeskift, og alle de andre småtingene som inngår i daglig vedlikehold som man ikke booker verksted til) :)

Det er også veldig romslige serviceintervaller på disse syklene. På FZS600 var det i alle fall ventinjustering hver 42 000km, og det vil jeg i alle fall kalle innafor.

Leste om en på et engelsk Fazerforum som hadde en FZS1000 som nå har passert 300 000km, og går fortsatt like fint med samme motor og girkasse.

Hvis du skal prøvekjøre en, så sjekk giringa ordentlig, det er et parti av disse syklene (husker ikke årsmodell) som sliter med bøyde skiftegafler i girkassa som gjør den vanskelig å gire mellom 1 og 2 gir. Dette gjelder et minimalt antall sykler, og de fleste av dette partiet er reparert for lenge siden.

Hadde det ikke vært for at jeg har et nærmest autistisk forhold til Suzuki TL1000S, så hadde jeg ikke vært i tvil om å oppgradere min FZS600 til en FZS1000. :) Eneste minuset jeg ser med FZS1000 er at det er forgassere på dem. Yamaha var litt treige med å få fuelinjection. Det har sånnsett ingenting å si, annet enn at du da også har choke. Rent driftsmessig merker du ingenting så lenge de er synkronisert riktig :)

Som du ser på Finn så holder de seg godt i verdi også. Hvis du vil prøve deg på banekjøring duger den fint til det også. Er endel på Rudskogen som kjører FZS1000, og det er ingen sinker for å si det sånn. Rimelig forsikring er det også :)

Lykke til i jakten! :) JEg er i alle fall ikke i tvil om hva jeg hadde valgt! :) :thumleft

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av Chubby-mc »

Takk for alle innspill:)

Det er neimen ikke lett å velge kun en sykkel, man skulle helst hatt 3 (minst!) Jeg har tenkt og diskutert endel med mc-kompiser de siste dagene. Konklusjonen er at det ikke er nødvendig for meg med en sykkel som kan alt. Og at jeg øker budsjettet til 110, men da er det stopp:)

Som småbarnspappa så begrenser det seg jo veldig hvor mye langturer jeg kommer til å kjøre de neste 5 årene (og når det har gått 5 år så får jeg sikkert lyst å bytte uansett). Ikke kommer jeg til å ha passasjer de neste 5 årene heller:)

Jeg har derfor begynt å se mer og mer på rene morosykler som Monster, Street Triple og MT 09. Er det andre i denne kategorien jeg burde vurdere?

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av WikingTnT »

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av ZZR-Erling »

Du må finne ut endel ting..nå har jeg ikke lest alt her, men ting som er viktige for meg, og sikkert mange: skal du ligge litt frempå med aktiv stil, eller litt mer oppreist? Skal du kjøre langt og "fort"? Da må man ha ei bra kåpe. Hvordan vil en eventuell passasjer ha det, og hvor mye bagasje skal dere ha med? Liker du rekkefirer?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av Bjerknez »

Personlig tror jeg med stor sannsynlighet at behovene endrer seg på sikt uavhengig av hva man mener er "riktig" nå. Derfor så mener jeg at man bør kjøpe den sykkelen man vil bli sett på. Kjøp en sykkel som får deg til å sikle. Den første sykkelen mener jeg bør være en sykkel du har lyst på. Så får du danne deg noen erfaringer etter hvert.

Det er ikek for ingenting at mange har begynt på RR sykkel, for så og gått gradene til mer oppreist for så og ende på en cruiser eller traktor på sine eldre dager. Personlig har jeg faktisk gått mot strømmen her, men poenget er at det ikke finnes noen fasit.

Men en ting kan være greit å ha i bakhodet hvis økonomien ikke er på topp. Velg et merke som har et godt forhandlernettverk, og sjekk ut service kostnader etc. Sjekk også ut rykter på verkestedet til merket du velger. Ofte så er det langt til neste verksted og det er dem du må forholde deg til hvis noe skulle skje. Kjipt og stå der med skjegget i postkassa og krangle med dem for den minste ting.

Er du flink til å skru og kjøper en eldre sykkel så kan du ta vanlige servicer selv som oljeskift etc. Da sparer du noen kroner. SItter pengene litt løsere, så klin til å kjøp det som får dte til å "rykke i pongæne" (som vi sier her i Østfold :knegg )

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av Chubby-mc »

WikingTnT skrev:Yep- finnannonse : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76237551

TnT Cafe.jpg
Fet sykkel, men den gullfargen blir litt for bling bling for meg hehe. Hvordan er kvaliteten på disse syklene? Hvis de er like bra som de er fine å se på, så er jeg åpen for en Benelli også:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av Bjerknez »

Den der tror jeg kanskje er litt i slappeste laget :P

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av Chubby-mc »

ZZR-Erling skrev:Du må finne ut endel ting..nå har jeg ikke lest alt her, men ting som er viktige for meg, og sikkert mange: skal du ligge litt frempå med aktiv stil, eller litt mer oppreist? Skal du kjøre langt og "fort"? Da må man ha ei bra kåpe. Hvordan vil en eventuell passasjer ha det, og hvor mye bagasje skal dere ha med? Liker du rekkefirer?
Jeg har rett og slett ikke prøvd nok sykler til at jeg vet helt hva jeg liker og ikke. Jeg tror jeg foretrekker en litt fremovervendt sittestilling, altstå ikke rett opp og ned men heller ikke Rossistyle.

Jeg har kjørt min fars blackbird xx og den liker jeg veldig godt, men jeg ser ikke for meg det som en dagligsykkel til og fra jobb i byen. Det er jo trossalt en sportstourer som liker seg best godt over norske fartsgrenser.

Jeg skal kjøre kort, men en sjelden gang blir det nok en lengre helgetur. Passasjer har jeg da funnet ut at jeg ikke kommer til å ha de neste årene, og jeg klarer meg sikkert langt med en rommelig tankveske.

Jeg vil ha en lettkjørt sykkel med muskler, men toppfarten er av minimal betydning. Lyden derimot er viktig!

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av supersic »

Lettkjørt,muskler,lyd, MT09 med acra burde dekke det meste og uten kåpe er det lett å holde seg sør for 150

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av Bjerknez »

Eller en XSR9. En bedre sykkel i mine øyne, og motoren er den samme. Men den er muligens litt dyrere...?

Eller så har man jo MT07. En god del slappere motormessig, men også langt gunstigere pris. Lyden i MT07 er dog veldig bra. Hva som er bra drag kommer ann på hva man er vant til :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av WikingTnT »

Chubby-mc skrev:
WikingTnT skrev:Yep- finnannonse : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76237551

TnT Cafe.jpg
Fet sykkel, men den gullfargen blir litt for bling bling for meg hehe. Hvordan er kvaliteten på disse syklene? Hvis de er like bra som de er fine å se på, så er jeg åpen for en Benelli også:)
Den er vel ikke direkte nøytral nei :D , blir godt vant med div spørsmål ved pit-stop. Rå rekketreer med godt bunndrag og feeet lyd , har tre forskjellige fargesett til min så skifter etter humør ;) ( også gull )
Ikke typ Honda kvalitet men jeg har kjørt 56.000 km med min og aldri hatt trøbbel med det elektriske ( mange elsker å disse Italierne på dette ) men det er et par kjente feil som bla er rettet på denne sykkelen ( annonsen ).
Den har vært til sjefen sjøl-Alex i Nurnberg ( www.maniacmotors.de ) og blitt oppgradert.
Hvis du får sjansen så prøv en - Yam MT blir pusekatter i forhold :roll

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37889
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av AJ »

WikingTnT skrev:Yam MT blir pusekatter i forhold :roll
MT-10, også... :scratch

;)

Bilde

http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/ ... stechspecs
(Specs)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev:Den der tror jeg kanskje er litt i slappeste laget :P
Har faktisk prøvekjørt en S1000R Bjerkneze`n og likte motorkarakteristikken til TnT`n bedre , men BMW er hysterisk på toppen :O

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av WikingTnT »

AJ skrev:
WikingTnT skrev:Yam MT blir pusekatter i forhold :roll
MT-10, også... :scratch

;)

Bilde

http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/ ... stechspecs
(Specs)
Well- den er vel en liten tiger ja - men det skiller vel ikke mer enn ca 15 hk på hjulet ift min og da liker jeg R3 bedre enn IL4 - råere drag fra bånn ;)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Skal kjøpe min andre MC og vil ha tips

Legg inn av WikingTnT »

WikingTnT skrev:
AJ skrev:
WikingTnT skrev:Yam MT blir pusekatter i forhold :roll
MT-10, også... :scratch

;)

Bilde

http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/ ... stechspecs
(Specs)
Well- den er vel en liten tiger ja - men det skiller vel ikke mer enn ca 15 hk på hjulet ift min og da liker jeg R3 bedre enn IL4 - råere drag fra bånn ;)
Ser nå at den har CP4 - og den er vel grei på bånn :-)

Svar