Sotede tennplugger
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Sotede tennplugger
Heia:) Igår begynte "han" å fuske, hostepleier og harke. Idag blei d enda verre, så vidt han ville gå. Av erfaring vet jeg at en kjapp plugg-rens
pleier å hjelpe. Så ut med pluggene. De var ganske så nedsotet, så en vask og litt filing så inn med dem igjen. Og sykkelen starter og går som ei kule!:) Har som sagt opplevd dette før, men da gjerne etter en hel del mil. Disse pluggene har jeg bare kjørt 15-20 mil på. Synes det er vel kort før de soter så ned. Hva kan det være? Har ikke rørt forgasserne, men de trenger kanskje litt justering innimellom uansett?
pleier å hjelpe. Så ut med pluggene. De var ganske så nedsotet, så en vask og litt filing så inn med dem igjen. Og sykkelen starter og går som ei kule!:) Har som sagt opplevd dette før, men da gjerne etter en hel del mil. Disse pluggene har jeg bare kjørt 15-20 mil på. Synes det er vel kort før de soter så ned. Hva kan det være? Har ikke rørt forgasserne, men de trenger kanskje litt justering innimellom uansett?
Re: Sotede tennplugger
Lettere om alle vet hvilken bike det gjelder.
Men kan være choke som henger på, men heller mest mot luftfilteret, IKKE gasserne.
Men kan være choke som henger på, men heller mest mot luftfilteret, IKKE gasserne.
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Sotede tennplugger
Gjelder sykkeln på bilde:) Luftfiltrene er åsså helt nye, kun 15-20 mil på de og. Chokemekanismen ble smurt opp og gådd over når jeg hadde motoren ute i vinter. Merker også stor forskjell på gangen om jeg drar ut choken når han bakker på tomgang, så virker ikke som den henger.
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Sotede tennplugger
Helt tørt, og helt svart. Sku kanskje tatt bilde, men glømte d da æ hadde d litt travelt;)Jompa skrev:Våt eller tørr sot?
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Sotede tennplugger
Bruker motoren olje?
Det skal ganske høyt oljeforbruk til før pluggene soter. Mye blårøyk med kald motor?
Høyt bensinforbruk?
Er forgasserne riktig innstilt ? " Noen" kan ha byttet dyser for å få sykkeln til å gå bedre eller jevnt.
Regner med at du har vak.forgassere og vet ikke hvordan man stiller dem inn, sikkert verkstedjobb.
For kalde plugger?
Prøv med ett nummer varmere plugger.
En plugg som er for kald klarer ikke å brenne seg ren.
Det skal ganske høyt oljeforbruk til før pluggene soter. Mye blårøyk med kald motor?
Høyt bensinforbruk?
Er forgasserne riktig innstilt ? " Noen" kan ha byttet dyser for å få sykkeln til å gå bedre eller jevnt.
Regner med at du har vak.forgassere og vet ikke hvordan man stiller dem inn, sikkert verkstedjobb.
For kalde plugger?
Prøv med ett nummer varmere plugger.
En plugg som er for kald klarer ikke å brenne seg ren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Sted: Porsgrunn
Re: Sotede tennplugger
Ja, ett nr. varmere plugger støttes. Har hatt det samme problemet med min sykkel (Fazer). Forsvant med litt varmere plugger. Verdt et forsøk i alle fall.
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Sotede tennplugger
Takk for tips og innspill. Tror jeg begynner å nærme meg noe. Kjørte en tur igår og han gikk helt fint de første 2-3 mil. Så begynte han å fuske på høyt turtall, før han stoppet helt. Da va batteriet så å si flatt, tiltross for at det var nyladet samme morgen! Fikk trillet sykkeln igang og kom meg hjem ved å slå av alt strømforbruk, måtte kjøre uten lys;) Han harket og stoppet om jeg slo på hovedlyset. Idag har jeg målt ladingen. Den lå på under 13 volt, noe som jo er for lavt. Har slitt de siste 2 årene med ladespenning og har skiftet spenningsregulatoren 4 ganger:( Har idag gått over ledningsnettet og finner ingen problemer der. Har målt og målt igjen, alt som målees kan, men klarer ikke å finne noen feil. Statorn leverer det den skal og finner ingen jord-feil. Er en gåte for meg hvorfor den "spiser" regulatorer. Skal innrømme at jeg ikke har kjøpt regulatorer fra øverste hylle. Kaan det være så enkelt at jeg bare må "investere" i en dyrere og bedre?
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Sotede tennplugger
Ladespenninga bør ligge rundt 14 V, 13,8 har vært nevnt som absolutt minimum både på dette forumet og mange steder, så det stemmer nok.
Elektronikken til tenninga kutter ut ved 11-12 V, så det er årsaken til stoppen.
Men sotinga på pluggene har nok en annen årsak.
Elektronikken til tenninga kutter ut ved 11-12 V, så det er årsaken til stoppen.
Men sotinga på pluggene har nok en annen årsak.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Sotede tennplugger
Tror jeg nærmer meg en løsning på strøm-mysteriet! Startet opp med fulladet batteri idag. Han gikk helt nydelig på tomgang og på litt rusing. Målte ladingen, som lå på 13,5-14 V ved ca 2000 rpm. Ved rusing steg den fint til rundt 14,5-14,6. Men, når jeg slår på langlysene detter ladingen til litt over 10 V! Da var det bare tomgang i noen ganske få minutter, så var det ikke strøm nok til å starte på nytt. Dette er en feil som er kommet nå nylig og ganske plutselig. Jeg pleier å kjøre med langlys hele tiden, etter tips fra min gamle kjøreskolelærer;) Og har alldri hatt dette problemt tidligere. Prøvde å slå av og på stort sett alt av eletriskt, men ladingen faller kun på langlys. Mon tro hvor strømmen tar veien?
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Sted: Skedsmokorset
Re: Sotede tennplugger
Ligg bak meg med fjernlysa på så skal vi få testet ut hvor bra du er på nødbremsing
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Sotede tennplugger
Gamle slitne halogenlykter på en 24 år gammel sykkel lyser vel omtrent som 3 telys! Før meg er det mye viktigere at mine medtrafikanter enn om jeg skulle komme til å blende noen med telysene mine. Refleksvestene som mange bruker blender meresupersic skrev:Ligg bak meg med fjernlysa på så skal vi få testet ut hvor bra du er på nødbremsing
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Sotede tennplugger
Du har overslag mellom Lang/nærlysbryteren og pæra eller mellom releet og pæra, hvis det er lysrele på din sykkel.
Og der forsvinner mindre enn 10 AMP hvis ikke strømmen forsvinner før sikringa, mellom batteri og sikring ?
Rart egentlig, sikringa er vel plassert nært batteriet. Det burde egentlig begynne å ryke en plass.
Og der forsvinner mindre enn 10 AMP hvis ikke strømmen forsvinner før sikringa, mellom batteri og sikring ?
Rart egentlig, sikringa er vel plassert nært batteriet. Det burde egentlig begynne å ryke en plass.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Sotede tennplugger
Det va det jeg også tenkte. Når såpass mye strøm blir borte burde det vel bli varmgang, evt. at sikringen går. Ledningsnettet er jo ganske enkelt på denne, så er vel bare å begynne og feilsøke:)Jompa skrev:Du har overslag mellom Lang/nærlysbryteren og pæra eller mellom releet og pæra, hvis det er lysrele på din sykkel.
Og der forsvinner mindre enn 10 AMP hvis ikke strømmen forsvinner før sikringa, mellom batteri og sikring ?
Rart egentlig, sikringa er vel plassert nært batteriet. Det burde egentlig begynne å ryke en plass.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Sotede tennplugger
Dersom det er 3 faset stator på sykkelen, da ville jeg målt utgangene omigjen. Typisk tegn til en gåen fase.
If it ain't broke, I'll break it.