Første sykkel tråd nummer tusen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
burny_
Innlegg: 42
Registrert: 10 mai 2016, 22:27
Motorsykkelen din: Ingen enda

Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av burny_ »

Hei!

Skal begynne med tung mc lappen nå, og håper på å være klar for å kjøpe sykkel neste sesong.
Kjørt en del moped, lett sykkel, og litt cross i oppveksten, og var alltid klar på at jeg skulle ha motorsykkel når jeg ble 18.
Nå er jeg 26, og har holdt meg unna ting med to hjul siden 2007 da jeg vraket en 125 KTM.
Fikk rett og slett skrekken, men lysten på mc vokser hvert eneste år, så nå er jeg klar til å begynne med lappen.

Alltid elsket alt av mcer, vokste opp med tanken på at Harley måtte være tingen. Men har funnet ut at eg vil ha noe litt mer morsomt til førstesykkel.
R-sykkel er uaktuelt da jeg kjenner meg selv for godt, kommer til å miste alle hemninger.
Supermotard er også uaktuelt, til tross for at etter Harley er dette min favoritt type sykkel. Hadde vært for fristende til å kjøre bajas.

Bruken kommer til å være alt fra svipptur til butikken, til en 3-4 timers tur nå og da.
Så da har eg kommet frem til at noe litt mer cafe racer / naken sykkel, eventuelt en mer tur enduro ala bmw GS kunne vært noe.
Budsjett er 0-80000kr ca. Driftsikkerhet er viktig, vil kjøre mer enn jeg skrur. Kan skru og ta småting selv (har fagbrev som industrimekaniker).
Er 185cm og veier 120kg så er redd for å få en sykkel som er for liten.

Noe av det eg har kikka på er:
- BMW GS800
- Honda Hornet
- Suzuki Bandit
- KTM 690 Duke

Noen gode forslag / tanker?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av AJ »

Hey burny_ :vs
Velkommen til oss her på MCsiden.no!

Artig trådtittel :knegg . Sånt no' liker vi :twothumbs: !!

185 cm og 120 kg... og budsjett på inntil 80.000,-. ... :-k
Hva med en Yamaha TDM 900?
Er flere på Finn.no som ligger godt innafor budsjettet ditt.
En fin sykkel som egner seg både til korte og lange turer og passer bra for folk med din kroppslengde.
Hadde en 2006 mod. i fire år og nesten 60.000 km, som jeg var veldig fornøyd med.

Ikke allverdens effekt i TDM 900, men overraskende sprek likevel. Også er det en fin tursykkel med bagasje og passasjer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av kjellv »

burny_ skrev:Hei!

Skal begynne med tung mc lappen nå, og håper på å være klar for å kjøpe sykkel neste sesong.
Kjørt en del moped, lett sykkel, og litt cross i oppveksten, og var alltid klar på at jeg skulle ha motorsykkel når jeg ble 18.
Nå er jeg 26, og har holdt meg unna ting med to hjul siden 2007 da jeg vraket en 125 KTM.
Fikk rett og slett skrekken, men lysten på mc vokser hvert eneste år, så nå er jeg klar til å begynne med lappen.

Alltid elsket alt av mcer, vokste opp med tanken på at Harley måtte være tingen. Men har funnet ut at eg vil ha noe litt mer morsomt til førstesykkel.
R-sykkel er uaktuelt da jeg kjenner meg selv for godt, kommer til å miste alle hemninger.
Supermotard er også uaktuelt, til tross for at etter Harley er dette min favoritt type sykkel. Hadde vært for fristende til å kjøre bajas.

Bruken kommer til å være alt fra svipptur til butikken, til en 3-4 timers tur nå og da.
Så da har eg kommet frem til at noe litt mer cafe racer / naken sykkel, eventuelt en mer tur enduro ala bmw GS kunne vært noe.
Budsjett er 0-80000kr ca. Driftsikkerhet er viktig, vil kjøre mer enn jeg skrur. Kan skru og ta småting selv (har fagbrev som industrimekaniker).
Er 185cm og veier 120kg så er redd for å få en sykkel som er for liten.

Noe av det eg har kikka på er:
- BMW GS800
- Honda Hornet
- Suzuki Bandit
- KTM 690 Duke

Noen gode forslag / tanker?
Velkommen i forumet :twothumbs:
Yamaha TDM900 :thumleft
Dette er i mine øyne en perfekt førstesykkel. Den utmerker seg ikke som spesielt god til noe, men er innmari bra til det aller meste. En skikkelig allrounder, en sykkel du kan ha mye glede av både i jobbpendling, koselige kveldsturer eller til langturer.
En herlig motor som drar godt fra lavt turtall. Den har knapt 90hk, men et bra dreiemoment hele veien. I hastigheter fra 0 - 130 holder den følge med det meste, og dette er vel stort sett det de fleste av oss trenger.
En sykkel helt uten problemer. Den har ingen kjente svakheter og bare funker.
Dette var min første sykkel, jeg hadde den i 3 år. Anbefaler den varmt til alle nybegynnere!

burny_
Innlegg: 42
Registrert: 10 mai 2016, 22:27
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av burny_ »

Takk for tips :) .
Høres ut som en veldig ålreit sykkel! Eneste som slo meg var at utseende ikke appellerte like mye til meg som de andre jeg nevnte! Men skal absolutt få testet en for å se om eg blir "frelst" :)

Kikket litt på BMW da eg snakket med ein politimann som sa at disse var vanvittig ålreite både på korte og lange turer.

F 650 GS
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74698132
F 800 GS
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=75081072
Noe tanker om disse to? Ser begge er 800ccm, men ørlitt forskjell på hester og vekt.

Likte også denne KTM 990en, men ser for meg mye vedlikehold av en eller annen grunn. Litt for høyt priset, men kunne vurdert det til neste år:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=75691295

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av Bjerknez »

burny_ skrev:Hei!

Skal begynne med tung mc lappen nå, og håper på å være klar for å kjøpe sykkel neste sesong.
Kjørt en del moped, lett sykkel, og litt cross i oppveksten, og var alltid klar på at jeg skulle ha motorsykkel når jeg ble 18.
Nå er jeg 26, og har holdt meg unna ting med to hjul siden 2007 da jeg vraket en 125 KTM.
Fikk rett og slett skrekken, men lysten på mc vokser hvert eneste år, så nå er jeg klar til å begynne med lappen.

Alltid elsket alt av mcer, vokste opp med tanken på at Harley måtte være tingen. Men har funnet ut at eg vil ha noe litt mer morsomt til førstesykkel.
R-sykkel er uaktuelt da jeg kjenner meg selv for godt, kommer til å miste alle hemninger.
Supermotard er også uaktuelt, til tross for at etter Harley er dette min favoritt type sykkel. Hadde vært for fristende til å kjøre bajas.

Bruken kommer til å være alt fra svipptur til butikken, til en 3-4 timers tur nå og da.
Så da har eg kommet frem til at noe litt mer cafe racer / naken sykkel, eventuelt en mer tur enduro ala bmw GS kunne vært noe.
Budsjett er 0-80000kr ca. Driftsikkerhet er viktig, vil kjøre mer enn jeg skrur. Kan skru og ta småting selv (har fagbrev som industrimekaniker).
Er 185cm og veier 120kg så er redd for å få en sykkel som er for liten.

Noe av det eg har kikka på er:
- BMW GS800
- Honda Hornet
- Suzuki Bandit
- KTM 690 Duke

Noen gode forslag / tanker?
Min første tanke om hva som var "livet" med tanke på MC for tre år siden var en cruiser. Jeg hadde laget meg et bilde av at alt utenom cruiser var noe dritt å kjøre med tanke på sittestilling. Jeg hadde sett for meg å "cruise inn i solnedgangen" med en cruiser. Dog vurderte jeg aldri en Harley. Jeg synes bare det blir litt harry... Men det ble en Yamaha XVS1300 cruiser og strengt tatt så hadde jeg utrolig mange flotte turer på denne!

Det tok ikke lang tid før denne cruiseren gikk fra å virke "dyrisk" til litt "lat". Man blir fort vant til kreftene og faktisk langt fortere enn jeg hadde trodd også. Prøvekjøring av andre sykler som er friskere i frasparket skulle vert vært forbudt, men jeg er nok for nyskjerrig og søkende til at jeg klarer å la være.

Jeg har ikke hatt lappen mer enn ganske nøyaktig to år, men har rukket og prøvekjørt/eid flere sykler allerede så har dannet meg et bilde av hvordan de forskjellige syklene mer eller mindre fungerer i praksis.

Konklusjonen min så langt (for egen del) er at man strengt tatt klarer seg samt kan ha det ekstremt gøy med sykler rundt 100HK'er også, men dog ikke fire sylindrede. Skal man ha en fire sylindret sykkel så bør man opp i 1000ccm i mine øyne. Alt under 1000ccm. er bare slitsomt å kjøre og forskjellen er faktisk ganske stor også.

Men nå sikter jo du deg inn på et litt "snillere" segment og når det kommer til de syklene du nevner over så er det nok 690 Duke som hadde blitt mitt valg. Jeg har kjørt en KTM 690 SMCR som jeg antar har den samme motoren og selv om den ikke akkurat er noen "racer" så er det en morsom sykkel. På langtur ville jeg nok valgt noe annet.

Mange her inne anbefaler TDM900 og jeg har faktisk kjørt en slik også (gamle sykkelen til Kjellv her inne) men det er så lenge siden at jeg ikke husker hva jeg mente om denne. Jeg var også såpass fersk den gangen at jeg hadde dårlig med sammenligningsgrunnlag.

Hadde jeg driti penger så hadde jeg faktisk kjøpt meg en cruiser som nummer to sykkel. Man er liksom mer på "tur" med en cruiser. Men skal du holde følge med "gutta boys" på svingete landevei så er ikke cruiser veien å gå.

Hvis du liker utseendet kan jeg anbefale denne på det varmeste:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=75232341

Eller hva med en Tiger 1050:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74691712

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av Svolp »

Jeg hadde Suzuki bandit GSF650S som første tunge sykkel. Veldig fornøyd med denne. Jeg er like høy som deg men veier en del mindre (ikke at det betyr så mye) kreftene holdt for meg i 2 sesonger men som som andre skriver ble lysten etter noe heftigere større og større. Dog, uten tvil en god førstegangssykkel til en fornuftig pris..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

burny_
Innlegg: 42
Registrert: 10 mai 2016, 22:27
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av burny_ »

Bjerknez skrev:
burny_ skrev:Hei!

Skal begynne med tung mc lappen nå, og håper på å være klar for å kjøpe sykkel neste sesong.
Kjørt en del moped, lett sykkel, og litt cross i oppveksten, og var alltid klar på at jeg skulle ha motorsykkel når jeg ble 18.
Nå er jeg 26, og har holdt meg unna ting med to hjul siden 2007 da jeg vraket en 125 KTM.
Fikk rett og slett skrekken, men lysten på mc vokser hvert eneste år, så nå er jeg klar til å begynne med lappen.

Alltid elsket alt av mcer, vokste opp med tanken på at Harley måtte være tingen. Men har funnet ut at eg vil ha noe litt mer morsomt til førstesykkel.
R-sykkel er uaktuelt da jeg kjenner meg selv for godt, kommer til å miste alle hemninger.
Supermotard er også uaktuelt, til tross for at etter Harley er dette min favoritt type sykkel. Hadde vært for fristende til å kjøre bajas.

Bruken kommer til å være alt fra svipptur til butikken, til en 3-4 timers tur nå og da.
Så da har eg kommet frem til at noe litt mer cafe racer / naken sykkel, eventuelt en mer tur enduro ala bmw GS kunne vært noe.
Budsjett er 0-80000kr ca. Driftsikkerhet er viktig, vil kjøre mer enn jeg skrur. Kan skru og ta småting selv (har fagbrev som industrimekaniker).
Er 185cm og veier 120kg så er redd for å få en sykkel som er for liten.

Noe av det eg har kikka på er:
- BMW GS800
- Honda Hornet
- Suzuki Bandit
- KTM 690 Duke

Noen gode forslag / tanker?
Min første tanke om hva som var "livet" med tanke på MC for tre år siden var en cruiser. Jeg hadde laget meg et bilde av at alt utenom cruiser var noe dritt å kjøre med tanke på sittestilling. Jeg hadde sett for meg å "cruise inn i solnedgangen" med en cruiser. Dog vurderte jeg aldri en Harley. Jeg synes bare det blir litt harry... Men det ble en Yamaha XVS1300 cruiser og strengt tatt så hadde jeg utrolig mange flotte turer på denne!

Det tok ikke lang tid før denne cruiseren gikk fra å virke "dyrisk" til litt "lat". Man blir fort vant til kreftene og faktisk langt fortere enn jeg hadde trodd også. Prøvekjøring av andre sykler som er friskere i frasparket skulle vert vært forbudt, men jeg er nok for nyskjerrig og søkende til at jeg klarer å la være.

Jeg har ikke hatt lappen mer enn ganske nøyaktig to år, men har rukket og prøvekjørt/eid flere sykler allerede så har dannet meg et bilde av hvordan de forskjellige syklene mer eller mindre fungerer i praksis.

Konklusjonen min så langt (for egen del) er at man strengt tatt klarer seg samt kan ha det ekstremt gøy med sykler rundt 100HK'er også, men dog ikke fire sylindrede. Skal man ha en fire sylindret sykkel så bør man opp i 1000ccm i mine øyne. Alt under 1000ccm. er bare slitsomt å kjøre og forskjellen er faktisk ganske stor også.

Men nå sikter jo du deg inn på et litt "snillere" segment og når det kommer til de syklene du nevner over så er det nok 690 Duke som hadde blitt mitt valg. Jeg har kjørt en KTM 690 SMCR som jeg antar har den samme motoren og selv om den ikke akkurat er noen "racer" så er det en morsom sykkel. På langtur ville jeg nok valgt noe annet.

Mange her inne anbefaler TDM900 og jeg har faktisk kjørt en slik også (gamle sykkelen til Kjellv her inne) men det er så lenge siden at jeg ikke husker hva jeg mente om denne. Jeg var også såpass fersk den gangen at jeg hadde dårlig med sammenligningsgrunnlag.

Hadde jeg driti penger så hadde jeg faktisk kjøpt meg en cruiser som nummer to sykkel. Man er liksom mer på "tur" med en cruiser. Men skal du holde følge med "gutta boys" på svingete landevei så er ikke cruiser veien å gå.

Hvis du liker utseendet kan jeg anbefale denne på det varmeste:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=75232341

Eller hva med en Tiger 1050:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74691712
Takk for innspill og tips!
Hvordan er holdbarheten på disse engelske sykkelene? Begge to var aktuell rent utseende messig :)

burny_
Innlegg: 42
Registrert: 10 mai 2016, 22:27
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av burny_ »

Svolp skrev:Jeg hadde Suzuki bandit GSF650S som første tunge sykkel. Veldig fornøyd med denne. Jeg er like høy som deg men veier en del mindre (ikke at det betyr så mye) kreftene holdt for meg i 2 sesonger men som som andre skriver ble lysten etter noe heftigere større og større. Dog, uten tvil en god førstegangssykkel til en fornuftig pris..
Høres bra ut! Bandit står absolutt til vurdering.
Har du prøvd noen av de andre sykkelene som er nevnt her, sånn for sammenligning? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av Bjerknez »

Takk for innspill og tips!
Hvordan er holdbarheten på disse engelske sykkelene? Begge to var aktuell rent utseende messig :)
Jeg aner egentlig ikke hvordan holdbarheten er, men jeg har vertfall selv eid en Street Triple R og dte er en uhyre flott sykkel. Dog hadde jeg den nye typen og ikke den med runde lykter. Men sykkelen i seg selv har fått skryt samt vunnet mange tester rundt om. Personlig ville jeg valgt denne med budsjettrammen du har.

Hvordan Tigeren er aner jeg ikke. Har kun kjørt Explorer 1200. :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av WikingTnT »

Tror kanskje Street`n blir litt liten til deg , ville sett på 800 serien XC etc - super sykkel med nok power og lettkjørt. Ville gått for en med ABS som første sykkel hvis innenfor budsjett.

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=75248198

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Første sykkel tråd nummer tusen

Legg inn av Tommas »

På første sykkel så hadde jeg ikke stresset så mye med holdbarhet (du er jo nevenyttig), og heller ikke kjøpt etter hvor praktisk de er på alle måter. Finn en som du digger utseendet på, prøv en tur, og kjøp når magefølelsen skriker "JAAAAAAA".

"Alle" sykler håndterer helt greit turer på 3-4 timer - opp til en dagstur. Tror det er mye "viktigere" at du får lyst til å kjøre sykkelen når du ser den i garasjen :thumleft

Lykke til ;-)

Svar