Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av AJ »

Liten hendelse i dag som ga meg idéen til denne tråden, som jeg tror vi ikke har her inne fra før .
Ingen dramatikk, bare for å understreke det, men likevel verd å nevne.
Tenningsnøkkelen knakk nemlig ved styreutslag i gangfart på et sted hvor jeg skulle glane på noen MC'er.
Det viste seg at nøkkelknippet kom i klem og la såpass press på nøkkelen slik at den rett og slett knakk:

Bilde

Går an å bruke den fortsatt, men det blir til at ny bestilles slik at jeg fortsatt har to.

Av dette har jeg lært (tror jeg... :redface ) å ikke henge altmulig rart på nøkkelknippet heretter...
Hadde KTM kostet på seg nøkkelløs tenning så ville ikke dette skjedd... :sk?

Noen med lignende erfaring og som har peiling på hva ny nøkkel koster?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av Kjellrf »

AJ skrev:Liten hendelse i dag som ga meg idéen til denne tråden, som jeg tror vi ikke har her inne fra før .
Ingen dramatikk, bare for å understreke det, men likevel verd å nevne.
Tenningsnøkkelen knakk nemlig ved styreutslag i gangfart på et sted hvor jeg skulle glane på noen MC'er.
Det viste seg at nøkkelknippet kom i klem og la såpass press på nøkkelen slik at den rett og slett knakk:

Bilde

Går an å bruke den fortsatt, men det blir til at ny bestilles slik at jeg fortsatt har to.

Av dette har jeg lært (tror jeg... :redface ) å ikke henge altmulig rart på nøkkelknippet heretter...
Hadde KTM kostet på seg nøkkelløs tenning så ville ikke dette skjedd... :sk?

Noen med lignende erfaring og som har peiling på hva ny nøkkel koster?
Masse nøkler/figurer/rariteter på knippet er vel den største synderen når det gjelder å slite ut tenningslåser. :[-X
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Trond C
Innlegg: 29
Registrert: 15 mar 2016, 19:31
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2015

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av Trond C »

Hvis startsperre-elektronikken sitter i nøkkelen koster det vel raskt som til biler ett til flere tusen for ny komplett nøkkel. Hvis den henger løst på bør ikke ny nøkkel koste noe overraskende mye. Eventuelt, om det første er tilfelle, kan kanskje den gamle nøkkelklumpen med sperreelektronikk henges på ny nøkkel uten elektronikk. Hvis det ikke er startsperre så..........enklest :)
Vennlig hilsen Trond
BMW R1200R
Tidligere: Yamaha XS500 ´78, Yamaha XS750 ´77, Suzuki GS1000L ´81, Honda VFR800 ´99, BMW F800ST ´07, BMW R80ST ´83

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av AJ »

Kan se ut som at ny nøkkel ikke behøver å koste allverdens siden nye nøkler skal aktiveres ved hjelp av en egen aktiveringsnøkkel.
Det vil jeg tro betyr at tenningsnøkkelen i seg selv ikke er spesielt avansert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av mortenolb »

Bare ikke mist alle :D En kompis mista nøkkelen til bilen, og fikk beskjed om at det kosta mellom 3000 og 30 000 for ny :P Han kjøpte heller ny bil :lol

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av kvase »

Jeg oppdaga i dag at bakre blinklys på høyre side brått hadde knekt pussig siden de er laga i litt tøyelig plast/gummi -
Noen påstå at det mulig kom av vibrasjonene i Sykkelen XTZ 660 tennere -
Kjedelig med knekte nøkler å
mmmm
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

ZZR-Erling

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hehe...vel, lett å være etterpåklok, men jeg pleier aldri å ha noe hengende i den, først og fremst fordi det lager stygge merker, også fordi elektronikken kan bli fuzzy. Også sliter det på mekanismen ja.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av Kawagutten »

Ny nøkkel koster ca 2800 på et mcverksted.Jeg ville hørt med en låsesmed for da kommer det sikkert godt under tusingen inkludert koding.Mulig du må kjøpe et emne på ebay hvis ikke de har.Driver de med koding så har de sikkert brikke liggende på lager.Kun nøkkel emne og sliping koster ca 250.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av MGR1 »

Fatter ikke at folk bruker nøkkelknipper eller henger på annet dingeldangel? Det lager jo stygge merker.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av ATWindsor »

Jeg valgte å ikke ha nøkkelløs tenning når jeg kjøpte ny MC, virker ikke særlig praktisk, og jeg angrer ikke akkurat når jeg ser historier på forum med folk som ikke får opp tanklokket og sånn med sin fancy radio-nøkkel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev:Fatter ikke at folk bruker nøkkelknipper eller henger på annet dingeldangel? Det lager jo stygge merker.
Jeg har i hvert fall lært av denne hendelsen; kun tenningsnøkkelen alene heretter... Alt annet dingeldangel i egen nøkkelpung... :redface
Kawagutten skrev:Ny nøkkel koster ca 2800 på et mcverksted.Jeg ville hørt med en låsesmed for da kommer det sikkert godt under tusingen inkludert koding.Mulig du må kjøpe et emne på ebay hvis ikke de har.Driver de med koding så har de sikkert brikke liggende på lager.Kun nøkkel emne og sliping koster ca 250.
Har sendt en mail til KTM verkstedet og regner med å få (sjokk... :scratch )svaret til uka.
Nøkkelen som er knekt kan dog fortsatt brukes. Den er jo knekt akkurat der selve nøkkelemnet går inn i plasthodet/håndtaket. Tro om det lar seg gjøre å forlenge den litt og få på plass et lite håndtak uten store kostnader? I så fall vil den funke helt fint som reservenøkkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva skjedde med motorsykkelen i dag?

Legg inn av Kawagutten »

En låsesmed har helt sikkert plast til å sette på nøkkelen.Koster nok ikke mer enn en femtilapp.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar