Ulempen ved banekjøring?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av Juicebox »

Ville dere ha kjøpt en sykkel som har vært kjørt på bane? Er det noe negativt ved det? Vil motoren bli dårligere av den grunn? Sykler, ihvertfall rr sykler, er designet for både høy fart og turtall. Og vil motoren gå dårligere om den blir kjørt som om det var en familievan? Temaet kan sikkert ha vært tatt opp før, men fant det ikke nå med en gang...
Folk skriver på salgsannonsene sine om at det ikke har blitt kjørt på bane, som om det er noe veldig positivt.

PS. Nå tenker jeg ikke på velt. Bare motormessig.

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av 929rr »

Ja, ville ikke hatt noen problemer med og kjøpe sykkel som har vært kjørt på bane.
Nå er det jo forskjell på banekjøring og da. Stor forskjell på trackdays og rein konkurangsekjøring.

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av Marshall »

Slik jeg har forstått det har banesykler ofte flere km per time kontra sykler kjørt på vei.
braaAAap :mc1

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av Moby »

Marshall skrev:Slik jeg har forstått det har banesykler ofte flere km per time kontra sykler kjørt på vei.
Du har kanskje bare timeteller på husaberg'n? De fleste gatesykler har km-teller.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av HeHy »

Banesykler vil jo kjøres hardere enn gatesykler, grunnen til timetellere er service innen så så mange timer etter hard kjøring feks crossere mellom 5-20timer med olje/olje og filter skift.
Bremser slites hardere da de blir mer aktivt brukt osv osv.
Positivt er det jo at mange som kjører bane sansynligvis tar vare på sykkelen, men at de blir presset hardt er jo et faktum.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av CB9 »

ikke kjørt på bane er vel tilsvarende opplysning som: er ikke brukt som taxi eller :har ikke vært kjøreskolesykkel.
jeg har ikke noe formening om banekjøring ei heller taxi men jeg har sett kjøreskole-biler og sykler få gjennomgå og det hadde jeg ikke kjøpt. nå går det værst utover slitedeler og det er det vel bare å bytte men sykkelen har fortsatt fått gjennomgå av ukyndig personell og de folka klarer å herpe det utroligste.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av Juicebox »

929rr skrev:Ja, ville ikke hatt noen problemer med og kjøpe sykkel som har vært kjørt på bane.
Nå er det jo forskjell på banekjøring og da. Stor forskjell på trackdays og rein konkurangsekjøring.
Mener ikke ren konkurransekjøring, heller mer at man kjører på bane i ny og ne.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av CB9 »

har du bilde av sykkeln det er snakk om ? for nysgjerrighetens skyld.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av Juicebox »

Nei er ikke snakk om en spesifikk sykkel. Bare mer et spørsmål om man har kjøpt seg katta i sekken om sykkelen har vært på bane. Ulempen og fordelen ved det... bare nysgjerrig om det i det hele tatt er noe negativt ved det.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av CB9 »

er vel positive og negative sider som med alt annet. sykkeln er vel godt innkjørt om ikke annet

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av EasyRider »

Det har jo blitt mer og mer populært å kjøre på "trackdays" de siste årene.
Har svingt innom rudskogen en del ganger bare for å se litt. Det er kjøring der stort sett hver torsdag tror jeg det var.
Uansett. Det er stor forskjell på de som kjører der også. Fra dem forsiktige som ønsker å lære seg mer svingteknikk til de som virkelig passer
å få "brukt" sykelen litt.

Men hadde jeg fått vite at sykelen jeg skulle kjøpe hadde vært brukt noen dager på trackdays i året så jeg ikke gått av den grunn.
Fordelen med at sykelen har fått lufta seg litt er jo at den i hvert fall ikke er full av sot og avleiring.
Går mer på generelt inntrykk av sykkel, eier og hva som er gjort med sykkelen. Har service vært fulgt opp. hva med ventiljusteringer osv.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av cannon »

Banekjørt R-sykkel med skilt er i utgangspunktet helt ok. Det viktigste er å prøvekjøre og vurdere sykkelen. Jeg mener at det er mye "verre" at en sykkel er bakhjulskjørt og herjet med på vei, enn at den er brukt til det den skal brukes til.
Uansett; prøv, se, vurder.
Praktisk erfaring fra meg; hadde en 2008 R6 som ren RR-banesykkel i 3,5 sesong. Den gikk mange 1000 km på bane i den perioden. Motorens tilstand og motorytelse (målt i dynobenk) ved salg i fjor var "som ny".

Det er dessuten vanskelig å kunne stole på selgers uttalelser om brukt sykkel ved privatkjøp, med unntak av at man kjenner selger og at det ikke er noen tidligere eiere. Igjen; Vurder sykkelen selv. Prøvekjøring er helt avgjørende.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av Juicebox »

Ja, det jeg tenker er at sykkelen kan vel ikke ta så mye skade av at den blir brukt til det den er laget for å gjøre, om service og vanlig vedlikehold er utført. Jeg er mer ops på 10 år gamle sykler som har bare kjørt 3000km... Som easyrider skriver, sot og avleiring.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ulempen ved banekjøring?

Legg inn av simpson »

Ikke mye å være redd for. De syklene som går på bane får mye mer service, stell og ettersyn enn de som går på vei.
De har også teknisk kontroll før hvert løp.

Men de alle aller fleste banesykler uten skilt er det ikke betalt avgifter for, så kjøper du en skiltløs sykkel kommer det er del kostnader i tillegg.

Svar