ECU flashing, erfaring?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

ECU flashing, erfaring?

Legg inn av badkernel »

Hei

Lurer på om noen av dere har opdatert/flashed ECU ?
Er spesielt interesert i mulighet å fikse "snatchy throttle" :scratch
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av HeHy »

Orginalt kommer de vel med for mager blanding på lav registeret for å komme gjennom EUs utslippskrav.
En flashing av ECU for å rette opp og fikse blandingsratio vil i mange tilfeller fikse akkurat slike problemer og man kan øke effekten sin.
Gjøres på verksted med dyno og muligheter for å gjøre dette, koster som oftest noen tusen i arbeid.

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av badkernel »

HeHy skrev:Orginalt kommer de vel med for mager blanding på lav registeret for å komme gjennom EUs utslippskrav.
En flashing av ECU for å rette opp og fikse blandingsratio vil i mange tilfeller fikse akkurat slike problemer og man kan øke effekten sin.
Gjøres på verksted med dyno og muligheter for å gjøre dette, koster som oftest noen tusen i arbeid.
Takker HeHy, det er akkurat det jeg opplever ved lav turtall.

Da må jeg finne verksted i Stavanger som kan fikse det for meg (burde kanskje fikse det etter innkjørings perioden er over) ??
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av AJ »

Noen påstår at man får bukt med lavturtallsnykkingen på gassen om man kobler fra lamdasonden(e)...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...

Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av badkernel »

AJ skrev:Noen påstår at man får bukt med lavturtallsnykkingen på gassen om man kobler fra lamdasonden(e)...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...

Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
Takker for forum linken AJ men det ser ut som at yamaha tracer støttes ikke av rexxer ?
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av AJ »

Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest et eller annet sted at Rexxer satser mest på italienske sykler...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av cannon »

Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av EasyRider »

cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Ja, kan ikke si noe annet en positivt om Espen. Han flashet min ECU fikk mye moment og del mer hk i det lavere registeret.
Siden jeg hadde satt på slip on og åpent luftfilter på min sykkel, viste dyno testen at sykkelen min gikk litt magert så dette ble justert inn.

NB en del som tilbyr at du kan sende inn ecu for reflash. Dette er helt greit MEN du får ikke optimalisert den i forhold til din motor og oppsett. For å få til dette må den i benken.

Prisen hos Klev er vel fra 3500 til 4000 for reflash. Kommer litt ann på hvilken sykkel.

på min sykkel økte det fra 91Nm til 115Nm ved 3100 rpm etter reflash.
Sykkel ble nesten som ny. Drar som et beist i det lavere turtallsregisteret. :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av Fjeldern »

Vet ikke om det hjelper, men her er en video av en tracer på ECU flashing ihvertfall:
https://www.youtube.com/watch?v=eEepr8bO0jQ

Mener det er litt info og besvarelser som kan være nyttig under kommentarene der og i filmen. Så den i fjor en gang, så husker ikke helt spesifikt

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av gsx750_80 »

badkernel skrev:Hei

Lurer på om noen av dere har opdatert/flashed ECU ?
Er spesielt interesert i mulighet å fikse "snatchy throttle" :scratch
I noen tilfeller kan garanti bortfalle dersom man reprogrammerer sykkelen, heter det i en fersk artikkel:
http://www.motorcyclistonline.com/ecu-p ... -your-bike .

"...The warranty on your brand-new bike may be declared null and void if you modify your bike, including software programming. ..."

Dersom sykkelen er såpass ny at garanti fortsatt er aktuell, kunne det muligens være verdt å undersøke dette..
mvh

-gsx750_80

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av Fjeldern »

gsx750_80 skrev:
I noen tilfeller kan garanti bortfalle dersom man reprogrammerer sykkelen, heter det i en fersk artikkel:
http://www.motorcyclistonline.com/ecu-p ... -your-bike .

"...The warranty on your brand-new bike may be declared null and void if you modify your bike, including software programming. ..."

Dersom sykkelen er såpass ny at garanti fortsatt er aktuell, kunne det muligens være verdt å undersøke dette..
Gudskjelov noen som har tatt denne kampen i rettsystemet og satt en standard for dette (ihvertfall i USA, men vil tro den saken ville vært eksempelet man går ut i fra også her)

"though we know from the Magnusson-Moss protections that the denying manufacturer will have to prove the modifications caused or contributed to the failure in the first place."

Dette gjør de fleste saker mye mer aktuelle for rettsaker, hvis selskapene tenker å dra det så langt

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av biker7 »

cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

ECU flashing, erfaring?

Legg inn av HeHy »

AJ skrev:Noen påstår at man får bukt med lavturtallsnykkingen på gassen om man kobler fra lamdasonden(e)...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...

Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
Dette med å ta bort lambda varierer, da noen sykler (særlig ktm, som jeg vet om) hat noe de kaller closed loop, som gjerne går fra veldig lite gass lite rpm, som gjerne går enda magrere enn normalt. Her vil lambda si ifra til ECU eller fi eller hva det er som tar i mot signalet, om blandingen og justere ut fra den. Tar man derimot bort lambda er det en forhåndsprogrammert standardverdi den går ut ifra, som kan hjelpe og noen ganger bare gjøre at man bruker mer bensin.
Selv har jeg fått tak i en mod man kobler inn i denne sensoren som setter en verdi som lurer systemet og sier "denne spenningen og dette signalet kommer fra lambda", som skal hjelpe på nøyaktig dette med rykking på ktm 690.
Edit: har tydeligvis klart å blande snatchy med rykking 0,0
Flere sykler nå til dags som leveres for magert og får rykking på lave turtall
Sist redigert av HeHy den 14 apr 2016, 06:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av HeHy »

biker7 skrev:
cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)
Synes jeg husker å ha lest om dette med "snarchy" gass på mt-09, mener jeg fant ut av at mange mente det kom av ride by wire og rett og slett at folk ikke var vant til det? Litt/en del mer følsomt enn vanlig gasshåndtak, og dermed mest en vanesak?
I A-mode skjerpes vell gassen enda mer så er kanskje ikke så rart at du merker det mer her?

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: ECU flashing, erfaring?

Legg inn av badkernel »

Helt riktig, det blir en vanesak og det kan jeg leve med men at blanding er magert like jeg ikke i det hele tatt.
Merkes spesielt i 2 gir mellom 2800 og 3800 omdreninger. Muligens forsviner alle små bugs etter innkjørings perioden (500 km so far :knegg ) men gud såååå irriterende.
Er kjempe fornøyd med Tracer'n så langt og håper at overnevnte bugs forsvinner med tiden :thumleft
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Svar