Jeg har googlet og googlet, men kun funnet metoder som krever avmontering af framgaffelen.
Er det noen som vet om det finnes en måte å bare skifte olje, uten å måtte ta av gaffelen?
Skulle gjerne slippe å demontere kåper og styr nok en gang. Ille nok, at man ikke en gang kan fylle kjølevæske uten å ta av kåpedeler, med klips som alltid ser ut til å brekke et eller anet sted...
Vet ikke om det er en tappeskrue nederst (tror ikke det), men evt. går det kanskje å tappe oljen med Vakumpumpe og fylle ny fra toppen?
Manualen gjorde meg ikke mye klokere.
Enkel måte å bytte olje i framgaffel (GSXR)?
- HeHy
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Re: Enkel måte å bytte olje i framgaffel (GSXR)?
Vil nok slite med å bytte olje på dempere uten å demontere.
Men hvorfor skal du bytte olje i dem?
Men hvorfor skal du bytte olje i dem?
Tja, hvorfor?
Ikke for annet enn å vite at alt er som det skal, når jeg har kjøpt en 2009 modell.
Har bare gått 8000 km., så det er muligens bare tull - alderen til tross.
Ikke for annet enn å vite at alt er som det skal, når jeg har kjøpt en 2009 modell.
Har bare gått 8000 km., så det er muligens bare tull - alderen til tross.
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Du må dessverre ta av gaffelbein. Gammel olje må tømmes ut og gaffelbein må "pumpes" for å få ut olje i bunn av beina. Anbefaler også å ta ut innmat og gjøre reint i "ventilene" i bunn av gaffelbein. Det er der slushet samler seg. Jeg ville samtidig ha skiftet simmerringer. Dette er billig og fort gjort når du først er der.
Takker. Da blir det verksted og tidligst neste år, tenker jeg.
- haakeik
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
I Service manualen står det at gafflene skal sjekkes hver 12000km frem til 24000km. Ingen lekkasje -> ikke nødvendig å bytte olje.
Bremseveske og kjøleveske skal byttes hvert 2. år.
Men, på den andre siden, i min service manual står det at gaffelolje skal byttes hvert 4.år. Så det er kanskje på tide å bytte, hvis du ikke vet om den har blitt byttet før.
Men, på den andre siden, i min service manual står det at gaffelolje skal byttes hvert 4.år. Så det er kanskje på tide å bytte, hvis du ikke vet om den har blitt byttet før.
Har byttet olje, oljefilter, bremsevæske, kjølevæske, bremseslanger og bremseklosser i vinter og i den forbindelse kom jeg også over en anbefaling om å bytte etter x-antall år. Sikkert typisk internettnevrose, at jeg nå vurderer å bytte gaffelolje, selv om alt fungerer som det skal.haakeik skrev:I Service manualen står det at gafflene skal sjekkes hver 12000km frem til 24000km. Ingen lekkasje -> ikke nødvendig å bytte olje.
Får se om jeg bare rett og slett satser på å kjøre litt et år eller to - ikke bare skru :)
- HeHy
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Da ville jeg absolutt venta med å bytte olje i demperne.
Men som han over sier, hvis man først tar seg jobben så bytter du simmeringer samtidig.
Men som han over sier, hvis man først tar seg jobben så bytter du simmeringer samtidig.
Må si du har en virkelig fin sykkel:) Jeg er fan av gsxr'ene selv om det er mange år til jeg er gammel nok til å kjøpe sykler med disse motorene...
Gsxr 1000cc er jo helt sinnsykt med kraft! Har sett noen syke videoer av den
Gsxr 1000cc er jo helt sinnsykt med kraft! Har sett noen syke videoer av den