Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av Pug-Nose »

Det er mange som har reist langt og lenge på MC her inne. Snart skal jeg på langtur og lurer på hvor nødvendig det er med internasjonalt førerkort. NAF har en oversikt over hvilke land som trenger dette (det er i tillegg to forskjellige typer som kompliserer det hele enda mer: https://www.naf.no/tjenester/internasjonalt-forerkort/).

Jeg har en følelse av at det er en gimmick og lurer på om noen her inne har fått dette kontrollert, og da spesielt ved grenseoverganger i Øst-Europa (Slovakia, Tsjekkia, Slovenia, Ungarn etc..).

Kjedelig å bli nektet innreise i et land pga dette.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37986
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av AJ »

Godt spørsmål!

Dette lurer jeg også på, selv om vi bare skal innom "sikre og trygge" land som Tyskland Østerrike og Italia på Euro-turen vår til sommeren.
Det koster vel litt å anskaffe internasjonalt førerkort også...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av gsx750_80 »

Har blitt spurt om det i USA, men er ikke 100 % sikker på i hvilken forbindelse. Det var enten i forbindelse med bilkjøp i California eller uttak av leiebil.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av The Cowboy »

Ikke blitt spurt ved reise inn til ett land.. Men ble stoppet i tyrkia på leid mc, der sjekka de kun det internasjonale.. (usikker på om mitt vanlige plastkort hadde virket der men, hadde no ett fra min tur til bali, så da var det greit å ha det med)

Pris for ett slikt kort er den svimlende summen av 90 kroner og ett passfoto (dette må du ha med ned på NAF kontoret)..
Så nei, dyrt er det ikke.. ;) hehe
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av JohnnyTh »

Måtte ikke vise internationalt førerkort på noen av mine grenseoverganger når jeg kjørte til Tyrkia og hjem. Men fikk bruk for det når jeg ble stoppet av politiet i Tyrkia. Begge ganger faktisk. Offentlige tjenestemenn i Tyrkia liker papirer, så jo fler du kan gi dem jo bedre. Helst med masse stempel på.

I Korea så kreves det internationalt førerkort for uttak av leiebil.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av cevillan »

Etter at vi fikk EU/EØS-standardiserte førerkort, er ikke dette et reelt problem lengre, da ordet førerkort er oversatt til over 20 språk på kortet. Har blitt stoppet av politiet i USA som bad meg peke på hvor han kunne skjønne at dette var et førerkort. Da han så "Driving licence" var alt ok. Har også leid bil i Russland med kun "norsk" førerkort. Og funker det i skjemaveldet Russland, så funker det vel overalt... :prf Men møter man feil person så kan alt skje.

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-fo ... i-utlandet

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av JohnnyTh »

Er nok litt vågalt å si at det funker over alt. Som du ser på siden du linket til så er det godkjent i EU og EØS land. Tror ikke du skal stole på at det fungerer i hele verden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av cevillan »

Nå er vel alle land som trådstarter ramser opp EØS-land, så det norske førerkortet er uproblematisk uansett hva du måtte mene er vågalt. Tror ikke dette er et stort problem i resten av verden heller, min begrensende erfaring tilsier at det går helt fint. Men så jeg er ganske vågal i utgangspunktet. Har verken int.førerkort eller refleksvest.

ZZR-Erling

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av ZZR-Erling »

cevillan skrev:Etter at vi fikk EU/EØS-standardiserte førerkort, er ikke dette et reelt problem lengre, da ordet førerkort er oversatt til over 20 språk på kortet. Har blitt stoppet av politiet i USA som bad meg peke på hvor han kunne skjønne at dette var et førerkort. Da han så "Driving licence" var alt ok. Har også leid bil i Russland med kun "norsk" førerkort. Og funker det i skjemaveldet Russland, så funker det vel overalt... :prf Men møter man feil person så kan alt skje.

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-fo ... i-utlandet
..møter man feil person i Russland, er det bestikkelser som gjelder, desverre

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av Jarle »

Jeg har aldri blitt spurt, men har hørt om folk som måtte vise internasjonalt sertifikat i Syd Amerika.
Er så billig at jeg valgte å ta det med.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av simpson »

Nå er jo ikke dette noe gyldig førerkort.
Det er rett og slett bare en oversettelse av hva som står i det originale førerkortet på flere språk.
NAF har ikke autorisasjon til å utstede førerkort.
De nye norske har også engelsk tekst og det har holdt for meg i over 30 land.
Internasjonalt førerkort har gått ut på dato for mange år siden og er strengt tatt ikke noe å tenke på lenger mener jeg.
Sist redigert av simpson den 02 apr 2016, 16:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av E-strom »

ZZR-Erling skrev:...møter man feil person i Russland, er det bestikkelser som gjelder, desverre
Du får føre slike utgifter på kontoen for "adventure opplevelser" :eh
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av Pug-Nose »

Tusen takk for mange gode svar. Jeg regnet nesten med at det var unødvendig og kommer ikke til å skaffe dette.

Grønt kort tar jeg med for sikkerhets skyld (se: https://www.tff.no/no/hoved/forside/gront-kort/).

Kani
Innlegg: 46
Registrert: 17 feb 2015, 17:35
Motorsykkelen din: KTM 1190R 2016

Re: Har du blitt spurt om internasjonalt førerkort?

Legg inn av Kani »

Hvis det koster hele 90 kroner OG et passbilde å skaffe seg dette, så hadde i hvert fall jeg tenkt meg om både én og to ganger før jeg hadde punget ut...

Svar