Oppkjøring A1 - gode råd og tips?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
leif_erikg
Innlegg: 1
Registrert: 09 nov 2015, 09:37
Motorsykkelen din: Suzuki ER 125 - 81
Kontakt:

Re: Oppkjøring A1 - gode råd og tips?

Legg inn av leif_erikg »

Nå håper jeg Sanden allerede har bestått oppkjøringen, men til andre så leser tråden, så ser jeg en ting som gjerne kunne vært nevnt.

Det kan være lurt å være ekstra oppmerksom på de tingene som direkte vil føre til stryk, nemlig brudd på viktige trafikkregler. Feks. klare vikepliktsbrudd, både ovenfor andre kjørende, og fotgjengere, kjøre på rødt lys, klare brudd på fartsgrensen osv.

Generelt sett bedre å være litt forsiktig, enn for aggressiv. Selv om man ikke heller skal kjøre passivt.
Jobber for teoriprøve-nettsiden www.prove.no

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Oppkjøring A1 - gode råd og tips?

Legg inn av YoungRider125 »

Hei!
Lurer på en liten ting: Ikke lenge til jeg skal ta oppkjøring. Er fra en Mc familie med mange mils erfaring på motorsykkel + masse Cross! Pappa sier at: hvis du tar det med ro, bruker speilene ser deg rund og ikke bryter ting som trafikklys, vikeplikt, fotgjenger osv.. så vil du mest sannsynlig bestå. Dette er ikke et problem for meg da jeg er veldig obs på dette! Samtidlig som jeg har drevet med cross er jeg god på kjøre gård øvelsene. Eks: Kryp kjøring, nødbrems, sving og de tingene. Kan også mye om sykler og sjekk etter som jeg har drevet med dette og skrudd en del. Vil oppkjøringen være noe problem for meg da? Er selvfølgelig redd for at noe skal gå galt, eller at jeg skal stryke, selvom jeg er rimelig sikker på ikke skjer. Er det vanskelig og bestå? Er sensor streng, eller går det greit?

Takk på forhånd! Hilsen Ivrig mc Gutt!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring A1 - gode råd og tips?

Legg inn av kjellv »

YoungRider125 skrev:Hei!
Lurer på en liten ting: Ikke lenge til jeg skal ta oppkjøring. Er fra en Mc familie med mange mils erfaring på motorsykkel + masse Cross! Pappa sier at: hvis du tar det med ro, bruker speilene ser deg rund og ikke bryter ting som trafikklys, vikeplikt, fotgjenger osv.. så vil du mest sannsynlig bestå. Dette er ikke et problem for meg da jeg er veldig obs på dette! Samtidlig som jeg har drevet med cross er jeg god på kjøre gård øvelsene. Eks: Kryp kjøring, nødbrems, sving og de tingene. Kan også mye om sykler og sjekk etter som jeg har drevet med dette og skrudd en del. Vil oppkjøringen være noe problem for meg da? Er selvfølgelig redd for at noe skal gå galt, eller at jeg skal stryke, selvom jeg er rimelig sikker på ikke skjer. Er det vanskelig og bestå? Er sensor streng, eller går det greit?

Takk på forhånd! Hilsen Ivrig mc Gutt!
Jeg tror jeg vil råde deg til å innta en litt mer usikker holdning til hvor enkelt det er å ta førerkortet. Ikke det at jeg ikke tror du har mye kjøring bak deg allerede, eller at du har mye kunnskap og erfaring.
Det er egentlig ikke så vanskelig å bestå. Men du må ha gjort leksa di. Både teoretisk og praktisk. Du må også ha en viss mengde flaks, at du ikke kommer opp i situasjoner som du misforstår under oppkjøringa. Det skal ikke mer til enn at en annen trafikant gjør en grov og uventet feil som du må handle riktig etter.
Selv om du har bestått den teoretiske eksamen (teoriprøven), skal du først overbevise kjørelæreren om at du er klar for oppkjøring, og du skal overbevise sensor om at du har forstått betydningen av det du har lært. Teorikunskapen skal omsettes i praktisk handling, og alle trafikksituasjoner som oppstår skal du vise at du har oppfattet og handlet riktig utifra. Du skal overbevise sensor om at du er klar til å fortsette å lære på egenhånd. For tro meg, du blir ALDRI utlært, uansett hvor mange år du har kjørt motorsykkel!

Men fortsett som du gjør her på forumet. Still spørsmål, og du får svar fra folk som har vært igjennom dette før :thumleft
Lykke til!

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Oppkjøring A1 - gode råd og tips?

Legg inn av YoungRider125 »

Takk for svar!! Skal følge rådene dine og fortsette med det jeg gjør! :twothumbs: Skal ta det med ro, og ikke gjøre det vanskeligere enn det det egentlig er!

Mvh Marius :roll

Svar