Lufting på oljetanken?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Lufting på oljetanken?

Legg inn av SuperTenere »

Er begynt å sette sammen delene igjen;) Ble plutselig litt usikker... :crazy: På toppen av oljetanken er det en rørstuss hvor det vil passe å sette på en 5-6 millimeter slange. Antar at dette er til lufting. Det jeg lurer på er hvor skal denne slange ende? Skal den bare henge ned bak tanken? Har også en slange som eer koplet på en rørstuss på dekslet over girkassen. Denne slangen er lang nok til å rekke bort till tanken. Er det mulig at den skal koples på der? Takknemmelig for innspill:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av kjellv »

Nå kjenner jeg lite til denne sykkelen du har. Har faktisk aldri sett den på nært hold.
Men jeg kikket litt i en tilfeldig delekatalog, uten å vite nøyaktig hvilken som er riktig for din sykkel. Ja, det ser ut som en lufteslange som skal stå på en nippel som er vendt forover. Det er også slangeklemmer i begge ender på denne, så den skal kobles sammen med ett eller annet lengre fram og lavere ned ser det ut til. Vanskelig å se ut fra katalogen...
Her finner du delekataloger til Yamaha http://www.yamaha-motor.eu/no/tjenester ... index.aspx

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av Jompa »

Man kan vel anta ar denne lufteslangen skal kobles til innsuget, på samme måte som luftinga fra gearkassa?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av SuperTenere »

kjellv skrev:Nå kjenner jeg lite til denne sykkelen du har. Har faktisk aldri sett den på nært hold.
Men jeg kikket litt i en tilfeldig delekatalog, uten å vite nøyaktig hvilken som er riktig for din sykkel. Ja, det ser ut som en lufteslange som skal stå på en nippel som er vendt forover. Det er også slangeklemmer i begge ender på denne, så den skal kobles sammen med ett eller annet lengre fram og lavere ned ser det ut til. Vanskelig å se ut fra katalogen...
Her finner du delekataloger til Yamaha http://www.yamaha-motor.eu/no/tjenester ... index.aspx

Takk:) Det er akkurat det...den slangen som henger på girkassedekslet har nemlig en klemme i enden, så den skal nok koples på noe. Kanskje litt logiskt egentlig, da er det jo olje i begge ender av slangen :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av kjellv »

SuperTenere skrev:
kjellv skrev:Nå kjenner jeg lite til denne sykkelen du har. Har faktisk aldri sett den på nært hold.
Men jeg kikket litt i en tilfeldig delekatalog, uten å vite nøyaktig hvilken som er riktig for din sykkel. Ja, det ser ut som en lufteslange som skal stå på en nippel som er vendt forover. Det er også slangeklemmer i begge ender på denne, så den skal kobles sammen med ett eller annet lengre fram og lavere ned ser det ut til. Vanskelig å se ut fra katalogen...
Her finner du delekataloger til Yamaha http://www.yamaha-motor.eu/no/tjenester ... index.aspx

Takk:) Det er akkurat det...den slangen som henger på girkassedekslet har nemlig en klemme i enden, så den skal nok koples på noe. Kanskje litt logiskt egentlig, da er det jo olje i begge ender av slangen :-k
Få tak i en bit vakuumslange og koble sammen disse to punktene. Slik det er nå vil støv og smuss kunne trenge inn både i oljetanken og i girkassa. Det er nok ikke særlig sunt :-k Vakuumslanger får du i metervis hos bilrekvisitaforretninger

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av Jompa »

Hvor blir det av luftinga da?
Eller er det enda en slange?
Mellom gearkassa og luftfilterboksen, f eks?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Hvor blir det av luftinga da?
Eller er det enda en slange?
Mellom gearkassa og luftfilterboksen, f eks?
Akkurat dette har jeg også spekulert litt på.
Dette skaper jo ikke lufting, men vakuum på oljetanken. Jeg antar veivhusventilasjonen er koblet til innsuget, og det vil derfor være et vakuum også i girkassa og dermed også på oljetanken hvis det er koblet slik :-k Det må da bli slik?

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av SuperTenere »

Går en fet tjukk slange fra toppdekslet og inn på noe som ser ut som en liten plasttank som igjen er koplet på luftfilteret. Som jeg ser det kan dette være "hovedluftingen" fra motoren. Alle steder i motoren som har olje deler jo oljetank, så da deler de vel luft å, kanskje? Da sjønner jeg mere av slangen mellom girkasse og oljetank.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av Jompa »

Tror du har funnet løsninga på"påskenøtten"
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Lufting på oljetanken?

Legg inn av SuperTenere »

Jompa skrev:Tror du har funnet løsninga på"påskenøtten"
Ja, mulig det;) Men det artie med skruing e jo at det tar ikkje så lang tid før det dukke opp ei ny nøtt, åsså må man finne ut av det;)

Svar