Suleskarvegen og Lysebotn

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av Tiki »

Hei, planlegger en helgetur (Tor-søn) på forsommeren fra Oslo og har hørt at Sulekarvegen skal være en fin strekning.
Vi pleier å ha dagsetapper på rundt 30-40 mil.

Noen med tips og erfaringer fra strekningen (must see, overnatting osv)?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37889
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av AJ »

Tiki skrev:Hei, planlegger en helgetur (Tor-søn) på forsommeren fra Oslo og har hørt at Sulekarvegen skal være en fin strekning.
Vi pleier å ha dagsetapper på rundt 30-40 mil.

Noen med tips og erfaringer fra strekningen (must see, overnatting osv)?
Har overnattet i hyttene til Suleskard Fjellsenter noen ganger og trives godt der nede. Brukbar standard på hyttene og fjellbutikk og bensinpumpe med kortautomat rett over veien for campingen

Fra Oslo til Suleksard er det sånn ca. 360 km å kjøre om du velger innlandsruta - Kongsberg - Notodden - Dalen - Suleskar.
Om det er behov for overnatting på halvveien kan Dalen Bed & Breakfast anbefales, selv om det ikke er spesielt billig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av Kjellrf »

Ta båten ut eller inn Lysfjorden. En flott opplevelse :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37889
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:Ta båten ut eller inn Lysfjorden. En flott opplevelse :)
Eller hopp av midtfjords og ta turen videre fra Songesand ;) :

Bilde
Jeg gjorde det i 2014 og kommer antakelig til å gjøre det samme igjen senere. Om ikke i år, så kanskje i 2017 :) .
En morsom kjørestrekning opp til fergeleiet i Hjelmeland.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av ireit »

Hadde i sommer en slik tur fra Oslo med tre overnattinger. Riktignok via Rjukan. Og første natt var på Dalen B&B. Ikke rimelig, men hadde en super kveld på brygga der. Neste gang må vi også få med oss fergeturen.
https://www.youtube.com/watch?v=OzhCH2YzTCs
2015-Dalen-01.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av Anaxim »

Flott der. Men vær obs på at Suleskardvegen åpner ganske seint, som oftest litt ut i juni. Selv da kan det være 3-4 m. brøytekanter på toppen... Tror nettstedet Suleskardvegen.no fremdeles eksisterer. Der finner du ut om veien er åpen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22934
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av Bjerknez »

ireit skrev:Hadde i sommer en slik tur fra Oslo med tre overnattinger. Riktignok via Rjukan. Og første natt var på Dalen B&B. Ikke rimelig, men hadde en super kveld på brygga der. Neste gang må vi også få med oss fergeturen.
https://www.youtube.com/watch?v=OzhCH2YzTCs
2015-Dalen-01.jpg
Haha! Artig den der hvor hun rygger "for langt" :lol
Godt det gikk bra til slutt :thumleft

Flott video forresten :prf

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av spidair »

Kjørte over der i fjor sommer, fra Hokksund, Notodden, Dalen, byglandsfjord, Sirdal og til lysebotn. Utrolig fint over der, men også utrolig smal vei med MASSE digre legoklosser på i form av campingbiler og med sjåfører som ikke akkurat er vant til svingete, åletrange norske veier... Spesielt om du skal kjøre forbi... Opplevde flere ganger å bli sett i speilet av sjåførene i disse kollossene men allikevel brukte de hele veibanen når jeg skulle kjøre forbi og ved et par anledninger måtte jeg ty til grøfta... Så vær på vakt, da både bobiler og lastebiler kjører relativt hardt over der!

I fjor sommer var det en til to meter snø over der i tillegg, noe som gjorde veien våt i partier....

Sto på utsiden av kafeterian på toppen der og nøyt utsikten da en buss med japanere eller kinesere stoppet og dørene føyk opp og det sa klikk, klikk, klikk, klikk mens det ble kaklet høylydt på et språk jeg ikke dro kjensel på før alle forsvant inn i bussen igjen, dørene klasket igjen og bussen forsvant med et brøl... Og en eller annen bak meg sa, "Hva faan var det som nettopp skjedde??!". Akkurat det jeg sto der å tenkte også... Masse turisme på sitt drøyeste... De kan skryte av femten sekunder på toppen av lysebotn liksom... :)

Hvis jeg ikke tar feil så er det mulig at du må bestille plass på ferja mellom Lysebotn og Stavanger... Dette fordi det er mange som tar ferja inn og ut igjen til Lysebotn og de vet derfor ikke helt om det er ledig ut igjen... Som sagt, dette bare tror jeg, da jeg kjørte opp igjen også, hadde ingen planer med den ferja.... Lysebotn er uansett en tur man bare MÅ ta på sykkel, for det er en fantastisk tur på en fantastisk vei som EGENTLIG kun skulle vært lovlig for motorsykler....

mordor
Innlegg: 37
Registrert: 15 apr 2014, 15:13
Motorsykkelen din: Ducati 1199 Panigale S

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av mordor »

Tok den turen i høst fra Kongsberg med en overnattning på sirdal høyfjells hotell, helt greit sted. En liten avstikker som kan være morsom som jeg tok var blindveien 465 inn til Knaben miner og ut igjen på veien til lysebotn. Litt dårlig vei innover på 465, men jeg syntes det var fint å se litt omkring der inne i dalen. Når jeg var på tur så var høysesongen over, så det var så dårlige avganger med fergen så jeg droppet fergen og holdt meg på veiene.

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av ireit »

Takk for hyggelig tilbakemelding Bjerknez
All honnør til Proppen (Ellen). Tenk å starte å kjøre å kjøre når du blir 50, fordi du er lei av å sitte bakpå... Og som hun selv sier det – livet ble helt annerledes. Så kom igjen jenter. :thumleft
Og så skal vi gutta, som er vokst opp med å koke kjede, være tålmodige...
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

ZZR-Erling

Re: Suleskarvegen og Lysebotn

Legg inn av ZZR-Erling »

Synes det er greit å ligge på Turistforeningens sin hytte i Lysebotn...dvs rom..der får man også middag og frokost. Rommene har egen dusj.

http://www.ut.no/hytte/3.2342/

Svar