Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av SuperMorten »

MickeyMouse skrev:
Så.....folkens.......IKKE vask doningen, vent til våren med dette. Den tåler skitten i vinterhalvåret.
Min salige svigerfar hadde en sånn billig plast-sprayflaske som han hadde rein motorolje på. Denne brukte han til å dusje på blant annet sommerdekk (felgene) når han la de bort for vinteren, og alt annet som ble sesonglagret. Han hadde dog ikke motorsykkel. Husker det var olje på alt man tok i. Sykler, gressklipper, snøfreser, som sagt felgene.. Men det var aldri noe rust der i gården..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av detvarvondtdet »

Har min stående i uisolert garasje. står en luftavfukter og montert opp ovn/frostsikring med termostat. Krysser fingre på at det går greit.

KawaKjetil

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av KawaKjetil »

Har garasje med betongvegger og gips i tak. Merket at det ble rimelig fuktig der ute. En Claes Ohlson katalog bla. som lå over vinteren var dobbel så tykk etter å ha dradd til seg fuktighet. Alt annet papir bar også preg av det. Iom garasjen har betongvegger ble det å surfe nettet hvor jeg fant denne http://meaco.no/product/meaco-dd8l-stan ... -avfukter/ Denne funker helt ned til null grader. Problemet med de fleste avfuktere er at de ikke funker under 10-12 grader.

Etter denne ble satt inn forrige sommer har ikke fuktighet vært et tema. Vannet som renner av bilen er borte på noen timer og bilene tørker rimelig fort.
Jeg kjører den på laveste hastighet på vifte, og har satt den til 60% luftfuktighet. Strømforbruket er da også minimalt. (kan også sette 50 og 40%, men da går strømforbruket opp uten at det egentlig gir noe effekt)

Klippet fra brosjyren:
Når målet for den relative luftfuktighet er nådd, går viften i ytterligere 5 minutter for å kontrollere luften og forvisse seg om at alt er OK. Etter dette slår den seg automatisk av for å spare strøm. Etter 30 minutters stillstand starter viften igjen automatisk og går i 5 minutter for å kontrollere luften. Dersom den relative luftfuktigheten har økt over ønsket nivå så starter den avfuktingsprosessen. Hvis den relative luftfuktigheten er OK så går den til hvile igjen i nye 30 minutter

Istedet for å bruke tanken som jeg måtte tømme hver annen time har jeg borret et hull på 12mm i garasjegulvet. Vannet går direkte fra en slange og ned i gulvet. En meter fra ytterveggen har jeg ikke vært plaget med noe frost i drainet i gulvet.
Varme fra luftavfukteren gjør at jeg uansett har 6+ i garasjen. Over 8+ inne ser jeg når gradestokken er over null ute.
Har både veteran og bruks sykkel i garasjen som ikke bærer preg av å ha blitt lagret der.

Så denne kan jeg anbefale til de som kunne trenge avfukter :thumleft

KawaKjetil

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av KawaKjetil »

reldor skrev:
olepeder skrev:Det ser ut til at jeg må lagre i uisolert garasje dessverre. Til nå har jeg ikke klart å finne et oppvarmet sted i nærheten.
På siden til Mc-avisen har de en Vci-pose : http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381356" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har synspunkter på denne?
Hei , jeg har brukt denne til en lagring.
Pakket inn sykkelen når frosten hadde satt inn(tørr luft), sykkelen var rengjort og klar for lagring .
Den holdt sykkelen ren og helt uten antydning til rust.
Så jeg har tro på den :D

R.
Tar opp igjen denne tråden.
Har tenkt å lagre min siste ervervelse i en slik pose. Så lurer på om det er flere som har erfaring med denne posen?
Har lest et par steder at posen kan brukes 3-4 ganger, så var det søppel. Kan det stemme?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37898
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av AJ »

Kommer til å vinterlagre hos nærmeste MC-forhandler ca. 20 minutters kjøring unna.
Men skulle jeg lagret MC'en i egen kalde uisolerte garasje ville jeg gjort dette veldig enkelt ved å legge et vanlig laken over sykkelen.
Dette holder støv og skitt unna.

God klargjøring som grundig vask, oljebytte, fylle tanke med 98 oktan bensin og kanskje også en dusj spray med ACF-50 før vinterlaging er en forutsetning.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av tunmag »

Sitter å lurer litt på om jeg skal vinterlagre sykkelen i stua, når en først er ungkar med egen fuglekasse (leilighet). Noe jeg bør være obs på? Vil det bli vel mye bensindamp og drit?

Hondabølla
Innlegg: 24
Registrert: 18 mai 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CB 750f 1983, H-D fat boy 92

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Hondabølla »

http://www.dinside.no/935412/dette-maa- ... r-den-bort" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av spidair »

Lagrer sykkelen i stua/kjøkkenet i min "fuglekasse" (som er opp en trapp i den firemanns boligen jeg bor i annen etasje i) og ja, bensin damp er ikke noe særlig, men det lukter du jo ganske fort da. Har ikke luktet noe av min.

Det greieste med lagring inne er at jeg alltid kan fikle litt med ting og tang når jeg er hjemme. Nå har jeg byttet olje og oljefilter, luftfilter, drev foran og bak, nytt kjede og nye bremser foran og bak og er snart klar for sesong 2016... Alt sammen gjort i min egen stue og du kan tryggt si at jeg ikke angrer et sekund på at jeg tok sykkelen inn, og kommer til å gjøre det neste år også...

Har til og med startet sykkelen inne (stakk bakenden av sykkelen ut av veranda døren og startet den. greit å la oljen få smøre litt med jevne mellomrom). Var overraskende lite med lyd til å være inne (Har vært på fest der noen startet en motorsag i stua og det var langt høyere lyd....) og har i etterkant spurt begge naboene mine om de har hørt noen "mistenkelige" lyder fra min leilighet, men ingen har lagt merke til noe :-)

Må bare ned trappa først og jeg er litt i tvil om jeg skal prøve å kjøre selv (har to rister som nesten dekker hele trappa...) eller om jeg skal winche sykkelen ned trappa... Får se hvor tøff jeg føler meg og om jeg har noen til å hjelpe meg med winchen... :-)

Så vinterlagringen neste år er i boks. Og året etter der... Har aldri hatt finere "pynt" i stua jeg :-)

(Og neida, jeg kommer ikke til å få noen ny dame som kommer til å nekte meg dette eller noe slikt... Om det valget kommer opp (hvis jeg finner ei dame, tro meg, jeg leter ikke...) vil den dama fort finne ut hvordan en motorsykkel som er vinterlagret i en garasje trives med det.....)

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Voksen »

spidair skrev: Har til og med startet sykkelen inne (stakk bakenden av sykkelen ut av veranda døren og startet den. greit å la oljen få smøre litt med jevne mellomrom). Var overraskende lite med lyd til å være inne (Har vært på fest der noen startet en motorsag i stua og det var langt høyere lyd....) og har i etterkant spurt begge naboene mine om de har hørt noen "mistenkelige" lyder fra min leilighet, men ingen har lagt merke til noe :-)

Må bare ned trappa først og jeg er litt i tvil om jeg skal prøve å kjøre selv (har to rister som nesten dekker hele trappa...) eller om jeg skal winche sykkelen ned trappa... Får se hvor tøff jeg føler meg og om jeg har noen til å hjelpe meg med winchen... :-)
Det er noe dritt med folk som ikke kan la motorsagen ligge i fred i stua :[-X
Spørs jo hva naboene tenkte på når du sa "mistenkelige" lyder? :-k De er jo allerede vant med motorsagen. ;)
På "Ikke gjør dette hjemme" kjørte de jo rundt med MC inne i huset, også i trappen, men så har jo det programmet også et navn da. :D
Flat pedal ned trappen på ristene og legg filmen ut her. :thumleft

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av spidair »

Voksen skrev:
Det er noe dritt med folk som ikke kan la motorsagen ligge i fred i stua :[-X
Spørs jo hva naboene tenkte på når du sa "mistenkelige" lyder? :-k De er jo allerede vant med motorsagen. ;)
På "Ikke gjør dette hjemme" kjørte de jo rundt med MC inne i huset, også i trappen, men så har jo det programmet også et navn da. :D
Flat pedal ned trappen på ristene og legg filmen ut her. :thumleft
Har vært på fest for mange år siden der han som holdt festen kjørte 250 crosseren sin inn i stua og opp trappa utpå natta, full som et øsekar... Tipper at foreldrene hans ikke ble videre imponert når de kom hjem dagen etter og så parketten og tre trappa opp i annen etasje hadde dype spor etter crosseren... he he.

Tror jeg bruker båt vinchen jeg lagde for å få sykkelen opp trappa i fjor når jeg skal ned igjen også... Tror det er tryggest... Må finne meg en trapp og øve litt først tror jeg før jeg tar sjansen på å kjøre opp og ned den trappa...

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Salaren »

[quote="Bergen"]Har garasje med betongvegger og gips i tak. Merket at det ble rimelig fuktig der ute. En Claes Ohlson katalog bla. som lå over vinteren var dobbel så tykk etter å ha dradd til seg fuktighet. Alt annet papir bar også preg av det. Iom garasjen har betongvegger ble det å surfe nettet hvor jeg fant denne http://meaco.no/product/meaco-dd8l-stan ... -avfukter/ Denne funker helt ned til null grader. Problemet med de fleste avfuktere er at de ikke funker under 10-12 grader.

Etter denne ble satt inn forrige sommer har ikke fuktighet vært et tema. Vannet som renner av bilen er borte på noen timer og bilene tørker rimelig fort.
Jeg kjører den på laveste hastighet på vifte, og har satt den til 60% luftfuktighet. Strømforbruket er da også minimalt. (kan også sette 50 og 40%, men da går strømforbruket opp uten at det egentlig gir noe effekt)

Klart det er vesentlig å ha så lav luftfuktighet som mulig der hvor man lagrer materialer som korroderer. En slik luftavfukter som det refereres til her og som i tillegg fungerer i kalde omgivelser f.eks garasjer må jo være midt i blinken. En annen fordel er jo den at om man skulle ta seg noen timer og stulle og stelle litt med sykker'n en kald vinterkveld så går det så meget fortere å varme opp luften i garasjen når luftfuktigheten er lav. En liten elektrisk drevet byggtørke en halvtimes tid og så kan man kose seg med doningen.
Ellers når det kommer til lagring i garasjer som ikke er oppvarmet så gjelder jo regelen om å preservere litt. Utgangspunktet er alltid gullende ren gjenstand. Her bruker jeg en helt vanlig multispray på absolutt alt bart metall og dæsjer på med silkonspray på lakkerte deler og det som ikke er metall. Plenklippere og sager, hageting i metall osv. Samme behandling. Mange lurer på hvordan jeg klarer å holde tingene som nye år etter år og forklaringen er som nevnt.
Grovere saker som traktorer og tilhørende redskap beiser jeg vanlig motorolje på. Bilfelger samme behnadling.

Enkelt, hvis man gidder og har litt basiskunnskap. Det er vel der det skorter
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Svar