Kawasaki Z400 81mod

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Tusen takk for alle svar folkens. Ser jeg har litt å ta tak i etter helga. :) Men det er jo bare kos dette. Kommer tilbakemelding når feilen er funnet.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Haavar »

Hei
Hvis du ikke vet når ventilene ble justert sist så sjekk dem før du gjør noe annet.
På motorsykler blir ofte ventilklaringen for liten eller ingen hvis du kjører for lenge over justeringsintervallene.
Da får du fort dårlig kompresjon, feil vakuum til forgasserne, tregstartet, fusking, "futting", svarte plugger og kanskje brente ventiler.
Jeg har sett sykler som har fått svidd luftfilteret pga tilbakeslag i forgasserne fordi innsugningsventilene ikke tettet.
Det var ikke mye over intervallet han kjørte før han fikk problemer.
Dette gjelder ikke alle sykler. Noen kan kjøre lenger over intervallene enn andre.
Lykke til. :D

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Kjellrf »

Z400 har hatt ett problem gummien på forgasserstempelene, de kan sprekke.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Kjellrf skrev:Z400 har hatt ett problem gummien på forgasserstempelene, de kan sprekke.
Sliter litt med samme symptomene på en av Kawasaki 400 Twin syklene mine som det trådstarter beskriver. Men det ordner seg helt når motoren blir varm.
Jeg ser og at innsugsgummimansjettene er mer eller mindre grad sprukne på mine Kawa 400 Twin Sykler men det er ikke det du mener med sprukket gummi på forgasserstempel eller..?

Husker fra mine unge år som "Sachs hobbymekanikker" at Bing forgasserne hadde stempel men kan ikke huske her var noen slags gummi i designet men det er vel anderledes på Keihin forgasserne på Kawasakiene. Har ikke åpnet opp Kehin forgasserne ennå men forstår jeg deg riktig så er disse stempelen utstyrt med en gummisak som kan sprekke nevner du ikke sant eller misforstår jeg helt. Kunne vært intresant å vite litt mere her hvordan dette designet er hvis du har tid til å skrive noen linjer om det.
Takker selv for all hjelp og håper trådstarter tilgir at jeg benytter tråden til å selv spørre litt.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Kjellrf »

Vacuumforgassere har et forgassermembran vulket på toppen av stemplene, for å dra opp disse når du gir på (pga vacuum i innsuget/forgasseren).
På Z400 Twin har disse hatt en tendens til å ryke, da vil ikke vacuumet løfte forgasserstempelet, og sykkelen går dårlig. Kan også være en ørliten, begynnende rift.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Jompa »

Keihin forgasserne har et stempel som blir styrt av vakum over ett membran. Se bildet.
Ikke sikkert du har denne forgasseren, men prinsippet er det samme.

http://www.google.no/search?q=carbureto ... 80&bih=800
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Heisann og takk for kvikk respons til dere begge. Så det er denne gummimansjetten her altså http://www.ebay.com/itm/Carburetor-Keih ... 1631874882
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Jompa »

[quote="Jompa"]Keihin forgasserne har et stempel som blir styrt av vakum over ett membran. Se bildet.
Ikke sikkert du har denne forgasseren, men prinsippet er det samme.

cv_carb_cutaway.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Tror forøvrig gasserne er 2 X Keihin 32
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Jompa skrev:
Jompa skrev:Keihin forgasserne har et stempel som blir styrt av vakum over ett membran. Se bildet.
Ikke sikkert du har denne forgasseren, men prinsippet er det samme.

cv_carb_cutaway.jpg
Fantastisk kunnskapsdeling dere ofrer, tusen hjertelig takk. Så membranen er item 2 så vidt jeg kan se og membranens ytterkant holdes i posisjon nå man strammer skruene på de blanke toppdekslene på gasserne ser det ut som, eller..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Kjellrf »

Salaren skrev:
Jompa skrev:
Jompa skrev:Keihin forgasserne har et stempel som blir styrt av vakum over ett membran. Se bildet.
Ikke sikkert du har denne forgasseren, men prinsippet er det samme.

cv_carb_cutaway.jpg
Fantastisk kunnskapsdeling dere ofrer, tusen hjertelig takk. Så membranen er item 2 så vidt jeg kan se og membranens ytterkant holdes i posisjon nå man strammer skruene på de blanke toppdekslene på gasserne ser det ut som, eller..?
Stemmer. Er det lekkasje der, går sykkelen dårlig. Kjenner flere som har hatt det problemet med dårlige membraner på Z400.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Slik jeg forstår det så flerrer man bare av den sprukne membranen og så trær man på den nye membranen på stempelet. Det nevnes vulking men holder det her med ett eller annet egnet lim, eller er det unødvendig med lim?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Kjellrf »

Ofte får man ikke kjøpt membranet løst, kun sammen med stempelet. Husker ikke hvordan det er på Z400. Har derfor ikke prøvd å bytte bare membranet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Da er jeg blitt endel klokere og må nok hive meg til å skru litt gasser forstår jeg. Tusen takk for alle bidrag
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Overveldet over hjelp og engasjement her inne på forumet. Tusen takk. Nå står det bare på den som skrur. :)
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Svar