Moment?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Moment?

Legg inn av SuperTenere »

Hei:) Da er jeg godt igang med lakkingen av motoren, og snart klar for sammenskruing igjen. Har nettopp justert ventilene og sitter nå og leseer meg opp på tiltrekkingsmomenter på boltene. Ifølge boka skal kam-lagrene trekkes med 10nm! Min momentnøkkel går bare ned till 40 nm. 10 nm er jo ikke mere enn man trekker med fingrene! Kan det være riktig? Bør jeg isåfall "fylle" på emd locktite?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Moment?

Legg inn av Jompa »

Ja, 10 nm er nok riktig. Det er vel M6 bolter ?
Ikke nødvendig med Locktite, muttrene låser mot aluminiumen når momentet er riktig.
Dessuten risikerer du å rive gjengene neste gang det taes løs.
Toppdekslet skal man være litt forsiktig med å trekke til med oppgitt moment, bare så du er obs.
Det er veldig lett å ødelegge gjengene i godset.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Moment?

Legg inn av SuperTenere »

Det er M6 bolter ja. Tror jeg må få han på veien og kjøre noen mil før jeg stoler HELT på 10 nm;) Sier en som skrur hjulmutterne på biln så hardt at man må frem med vinkelsliper for å få de av igjen:-DD

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Moment?

Legg inn av gorbys »

Overtalte ein motor i haust, og i den anledning kjøpte eg ein momentnøkkel som går fra 10-30nm eller noko sånt. Det var egentlig ganske bortkasta for ti NM er ikkje meir enn du skrur til sånn passelig med ei lita 1/4" skralle, så den vart ikkje så mykje brukt...
Men ikkje dra til det du makter, m6 bolter knekker lettere enn du trur og det å borre ut en bolt i et sylinderhode er ganske kjipe greier, fort en må av med hele toppen...
Du kan forresten gjer deg sjølv og bilen din ein stor tjeneste og slutte å dra til hjulboltene så hardt og ;-)
stol på fabrikanten når de sier hvilket moment som gjelder!

Sent fra min C6903 via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Moment?

Legg inn av ZZR-Erling »

Pleier å trekke kambukkene for hånd, og i kryss på min YZ250F. Ingen problem ;-)

Svar