Som fersk mc eier er det en del spørsmål som dukker opp.
Nå kom jeg på det med batteri sån vinterstid. Bør det taes ut å sette på slik vedlikeholdslader? Ser biltema har noen småe slike. Eller er det bare tull.
Vedlikehold batteri
-
- Innlegg: 14
- Registrert: 02 jan 2016, 07:53
- Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 600 2007
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7034
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Vedlikehold batteri
Om du ikke tar det ut av sykkelen, koble i hvert fall fra den ene batterikabelen. Vinteren bør startes med fulladet batteri. Mange (jeg også) pleier å sette på lader en eller annen gang midt på vinteren også, om ikke annet for å se at laderen lyser grønt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vedlikehold batteri
Jeg lar batteriet sitte i gjennom hele vinteren, men vedlikelader det et par ganger i løpet av vintermånedene.
Vet at andre tar ut batteriet og at flere putter det i fryseren gjennom vinteren. Bedre det enn å oppbevare det i romtemp.
Vet at andre tar ut batteriet og at flere putter det i fryseren gjennom vinteren. Bedre det enn å oppbevare det i romtemp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vedlikehold batteri
Jeg har i alle år brukt vedlikeholdslader fast tilkoplet i hele vintersesongen. Batteriet har stått tilkoplet i sykkelen. Tror dette har vært OK, siden mitt første batteri varte i 14 år/sesonger. Men det forutsetter jo at det er bra elektronikk i laderen, som "cycler" det, føler av batterispenning, lader ut og opp og desulfaterer, osv., osv. Etter 14 år byttet jeg batteriet for sikkerhets skyld, for det fungerte fremdeles helt fint...
- Bjerknez
- Innlegg: 24132
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vedlikehold batteri
Mitt batteri står også i sykkelen hele vinteren, men jeg kobler på en vedlikeholdslader et par uker før jeg har planer om å ta den ut. Funker som bare det. men jeg anbefaler en skikkelig lader. Jeg bruker denne laderen som også har vunnet mange tester:
Det fiune med denne er at det følger med et adapter som du kan koble til batteriet med hurtigkontakt. Da kan du lett koble til laderen neste gang uten å måtte fjerne salen og feste koblingene på polene etc. Genialt!
Det fiune med denne er at det følger med et adapter som du kan koble til batteriet med hurtigkontakt. Da kan du lett koble til laderen neste gang uten å måtte fjerne salen og feste koblingene på polene etc. Genialt!
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Vedlikehold batteri
Jeg har sykkelen tilkoblet vedlikeholdslader hele vinteren.
Laderen står på 'vinterlading' og følgelig er den relativt toppladet til enhver tid.
Spesielt på Gel-batterier er det viktig at de ikke blir utladet. Blir de det er det relativt sikkert at batteriet er gåent.
Det fins vel tre måter å behandle batteriet over vinteren.
1: La det stå i og la det skure og gå. Greiere om du har en gammel sykkel uten spesielt mye elektronikk.
2: Vedlikeholdslade under sesongavbrekket.
3: Koble det vekk og la det stå kaldt under kjørepausen. Merk at du må topplade det først.
Laderen står på 'vinterlading' og følgelig er den relativt toppladet til enhver tid.
Spesielt på Gel-batterier er det viktig at de ikke blir utladet. Blir de det er det relativt sikkert at batteriet er gåent.
Det fins vel tre måter å behandle batteriet over vinteren.
1: La det stå i og la det skure og gå. Greiere om du har en gammel sykkel uten spesielt mye elektronikk.
2: Vedlikeholdslade under sesongavbrekket.
3: Koble det vekk og la det stå kaldt under kjørepausen. Merk at du må topplade det først.
Re: Vedlikehold batteri
Lar det stå i med polene på. Tar å lader batteriet 1-2 ganger i løpet av vinteren. Dette gjør en bekjent også, batteriet der er originalt fra sykkelen var ny i 2005.