Dominere vinteren

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Dominere vinteren

Legg inn av snøgg »

Hei, er en nokså fersk kjører, som vurderer å kjøpe en rimelig sykkel nr. 2 for vinterkjøring til og fra jobb, mellom Oslo og Lier, altså stort sett motorvei. Har en konkret sykkel i tankene, en HOnda Dominator fra 1996.
Har gjort litt research sjøl, men vil gjerne ha tips fra erfarne folk: :-k
Hva slags dekk bør jeg gå for? Pigg eller ikke? Er jo strengt tatt ikke mye is og snø jeg kjører på. Og hvordan er pigger på asfalt? Pluss et sikkert veldig elementært spørsmål:
Dominatoren har flg dekkspesifikasjoner: Framdekk 90/90–21, bak 120/90–17. Er dette greie dimensjoner å få tak i egnede vinterdekk til?
Pluss noe for de med personlig erfaring: Noe spesielt å være obs på med Dominatoren, dvs. med tanke på vinterkjøring? Har f.eks.sett noe om problemer med ising i forgasser ved temperatur rundt 0 på tilsvarende sykler (XT 600). Takker for alle innspill

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Dominere vinteren

Legg inn av MLeikarnes »

Pigg!
Helt greie dimensjoner å få tak i dekk til, se på online mc. Merker ikke så stor forskjell når man kjører med pigg, man må såklart ta det mer med ro i svinger og nedbremsing. Jeg tror dominatoren vil klare seg bra, hadde ingen problem med ising på GS500e i 20 minus, og heller ikke på DR750 i 10 minus, så det tror jeg du slipper unna...

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Dominere vinteren

Legg inn av jongsanim »

Jeg kjører kun i Oslo på vinteren og har kjørt piggfritt i fjor og i år, men til neste år blir det nok pigger på meg også.. Ikke fordi jeg trenger det ofte, men de få gangene det trengs er de sårt savnet ;)

Men, jeg har jo ingen erfaring på pigg, så kanskje ombestemmer jeg meg etter den erfaringen..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dominere vinteren

Legg inn av AJ »

snøgg skrev:Hei, er en nokså fersk kjører, som vurderer å kjøpe en rimelig sykkel nr. 2 for vinterkjøring til og fra jobb, mellom Oslo og Lier, altså stort sett motorvei. Har en konkret sykkel i tankene, en HOnda Dominator fra 1996.
Har gjort litt research sjøl, men vil gjerne ha tips fra erfarne folk: :-k
Nå? Ble det vintersykkel :) ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Re: Dominere vinteren

Legg inn av snøgg »

Det ble en Dominator, og er meget fornøyd. God sittestilling, godt overblikk og godt tyngdepunkt. Pålitelig som bare det, med godt batteri og tyntflytende olje ingen startvansker. Gikk for gatepigg fra Heidenau, funker også bra. Kunne nok fungert med piggfrie vinterdekk på E18, men småveiene ned dit krever pigg. Ellers er det prøv-og-feil m. bekledning etc. Møkkete visir er et problem. Er også i tvil ang. rengjøring av sykkel, her står to helt forskjellige syn mot hverandre: Vask ofte m høytrykk, eller spray hele sykkelen grundig med rustbeskyttelse, f.eks. Acf, før saltinga begynner, og la være å vaske gjennom hele vinteren. Logikken skal være at vasking fjerner rustbeskyttelsen og "rydder vei" for saltlaken, og at oppsamlet skitt også gir noe beskyttelse. Er usikker selv, men har gått for det siste. Gikk bra i fjor, men da ble det en kort vintersesong.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dominere vinteren

Legg inn av AJ »

ACF-50 tror jeg absolutt er en god løsning, men er litt usikket på om kjedet har godt av denne oljen... :-k
Antakelig ingen grunn til bekymring. Når jeg tenker meg om så har jeg aldri kommet over noen advarsel om å bruke ACF på kjedet, som et beskyttende lag på sidene, ikke som kjedespray på rullene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar