Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Baffin »

Ser man på de tusenvis av båter som ligger i opplag nå vinterstid så finner man jo alt fra små joller med 5 hk
til store skjærgårdsjeeper med 250 hk, ja innenbordsmotorer med V8 på flere hundre hk.

Ser jo bort fra vanntilførsel pga. kjøling, men hadde starting vært viktig så er det jo bare å plugge i en vannslange.
Det ligger jo en del større båter i boblehavner som heller ikke blir starta.

Man opplever vel aldri at disse blir starta vinterstid og oppbygginga av motorene er vel rimelig lik den vi har i sykla våre,
men jeg har jo og full forståelse for hvorfor noen velger denne løsningen på mc'n.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av gorbys »

Teknisk sett så har det vel ingenting for seg å drive å fyre en motor midtvinters bare for å sløkke den igjen etterpå. Blir fort kondens av slikt. Og ofte får ein ikkje motoren varm nok uten å kjøre den slik det var meiningen.
Men eg skjønner fristelsen ;-)

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av freddy123 »

Hva man oppnår med å fyre en mc midtvinters ? Det er beroligende og stimulerende og resept fåes kjøpt hos bjerknez :)

Ellers så er det jo som andre nevner kondens i motorolja, at den står og går rolig på tomgang sliter nok ikke så veldig mye på motoren akkurat for den jobber jo fritt og lett da...

Værre med de som på død og liv skal jage motoren opp på rødlinja før den er nådd driftstemp tenker jeg ...




Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av AJ »

freddy123 skrev: Værre med de som på død og liv skal jage motoren opp på rødlinja før den er nådd driftstemp tenker jeg ...
Noe som skjer i ganske utstrakt grad på Trollrally. I hvert fall de årene jeg har vært der.
Et godt stykke utpå kvelden er det alltid noen som starter opp MC' ser som umiddelbart ruses opp til turtallsperra. Galskap... :fool:

Å la sykkelen rusle på tomgang til den blir driftsvarm og deretter gla'gasse litt kan man alltids skjønne. Men å utøve turtallsvold mot kald motor er helt ubegripelig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: Skal jeg være ærlig så har jeg ingen gode argumenter og heller ingen fagbrev og banke i bordet med med tanke på dette, men føler liksom den har "godt" av det. Man har jo lest om at motorer kan "stå seg ihjel" etc. og jeg har for meg at en motor trives best når den får lov til å gå rundt, med tanke på minst mulig slitasje.

Men som sagt.. jeg vet ikke... :sk?
Ja, stå seg i hjel kan skje! Men neppe i løpet av en vintersesong. Flere år kanskje, det kan bli problematisk. For eksempel oljetetninger som setter seg til akselen den skal tette mot, og river seg når akselen begynner å gå rundt. Slikt skjer med andre maskiner som blir stående lenge. Men da snakker vi om l e n g e . . .

Men vi kan snu på flisa. Sykkelen har helt sikkert ikke noe vondt av det, og Bjerknez har helt sikkert veldig godt av det :lol Sørg bare for å lade opp batteriet innimellom.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Da konkluderer jeg med at dette er sundt, om ikke annet enn for meg selv :lol

Siden jeg hørte den dra litt tungdt på starteren i dag (ja jeg prøvde og starte den i dag også...) så koblet jeg til en vedlikeholdslader. Jeg kjøpte en slik Exide 12/7 lader for ett par år siden:
Bilde

Jeg tok dog en råsjans på at jeg hadde et såkalt GEL-batteri i sykkelen og stilte den inn på det. Jeg valgte settingen "1-19ah" og Gel som er den øverste lampen til høyre på laderen. Setter stor pris på rask tilbakemelding hvis IKKE dette er et GEL batteri. Jeg prøvde og lese litt på batteriet, men fant ikke noe med ordet "Gel" på batteriet. Allikevel tror jeg selv at det er et Gel batteri da vel dette er ganske vanlig i dag?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:
Jeg tok dog en råsjans på at jeg hadde et såkalt GEL-batteri i sykkelen og stilte den inn på det. Jeg valgte settingen "1-19ah" og Gel som er den øverste lampen til høyre på laderen. Setter stor pris på rask tilbakemelding hvis IKKE dette er et GEL batteri. Jeg prøvde og lese litt på batteriet, men fant ikke noe med ordet "Gel" på batteriet. Allikevel tror jeg selv at det er et Gel batteri da vel dette er ganske vanlig i dag?
Tviler på om det er gel batteri i sykkelen din.
Tror fortsatt det er ettermarkedsprodusentene som tilbyr slike og at de ikke leveres som standard i syklene vi kjøper.
Men... jeg kan ta feil.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Hmmm... da setter jeg pris på rask tilbakemelding fra noe nher som vet dette sikkert. Tør ikke la denne laderen stå på over natten hvis jeg ikke er sikker...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Hmmm... da setter jeg pris på rask tilbakemelding fra noe nher som vet dette sikkert. Tør ikke la denne laderen stå på over natten hvis jeg ikke er sikker...
Kanskje svaret ligger her? Har ikke lest så nøye, men verd å sjekke, vil jeg tro:

https://www.batterystuff.com/kb/frequen ... ttery.html

Selv har jeg en Banner lader som er noen år gammel og som ikke har noen bryter for gel lading.
Så ingen problemstilling i så måte med vedlikeholdslading på KTM'en i vinter... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av SverreOlsen »

leser på nettet virker det som GEL og AGM batterier blir skadet hvis en lader med feil modus. Det vill si att en kan ikke skade batteriet på GEL modus uansett om du har GEL batteri eller ikke. Det vill barre si att batteriet lader senere da det bruker lavere ``ladings rate``. :-D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

SverreOlsen skrev:leser på nettet virker det som GEL og AGM batterier blir skadet hvis en lader med feil modus. Det vill si att en kan ikke skade batteriet på GEL modus uansett om du har GEL batteri eller ikke. Det vill barre si att batteriet lader senere da det bruker lavere ``ladings rate``. :-D
Okay. det vil jo si at jeg er på trygg grunn, siden jeg har laderen i Gel modus. Lampen lyser vertfall grønt nå. Dette skal vist være en slik "idiotsikker" og "smart" lader som kutter ut hvis noe ikke stemmer. Jeg lar den stå på til i morgen vertfall, så får vi se. Skal se om jeg finner ut med sikkerhet om dette er et Gel batteri eller ikke også.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av SverreOlsen »

Fordelen med gell i sykler vill jo vær att det er ingen veske som kan lekke ut, ingen fare for syrelekkasje ved velt :-) Lader batteriet en gang i blandt eg og, smart lader er kjekt, skal i teorien ikke kunne ødelegge ett batter med dem :-) må du av med salen på din for å lade batteriet? :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Ja, salen må av. Så klart er den festet med to skruer som sitter litt kronglete til også... Men når selv JEG får det til så skulle vel de fleste andre klare det også, hehe. Har jo vert under der en gang før for å koble til den røde "USB'en" som gjør at jeg får "Dynamic pro" som kjøremodus. Dog ser jeg ikke for meg at denne modusen vil bli brukt veldig ofte :redface

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Tommas »

Så vidt jeg kan se har du et forseglet AGM batteri. Så ikke noe gel der i gården.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Okay. Da får jeg endre modusen på laderen i morgen :thumleft

Svar