4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Jeg har anskaffet en 1984 Honda XL250R. Denne har kickstart, og det går stort sett bedre å starte den kald enn varm, mens jeg etter kort tids
kjøring har benyttet "springstart" i 3. gear for å få den i gang. Da går det ganske lett.

På thumpertalk fikk en 8bla) følgende svar på spørsmål om hvorfor 4-taktere var vanskelige å kickstarte:

"First of all WELCOME SHIFT23. A four stroke has much higher compresstion which doesn't allow for brisk kick throughs. Its kind of like a ritual that becomes easy if you know what to do. Every four stroke old and new that I have started require that the rider do the following.
1. do regular stuff (turn gas on, choke it Ect)
2. slowly turn kickstarter a couple times until you get a hard resistance, this is when the piston is at top dead center.
3 When the piston is at tdc bring the kickstarter all the way back to the top and give one hell of a mighty kick. Most four strokes will fire right up

..."

Det er automatisk dekompresjon på denne sykkelen. Den har to forgassere, og en sylinder. På forhandler i California fikk jeg rådet om å gi full gass ved varm start. Det fungerte en gang, utenfor butikken ( ;-) ), men ikke senere..
Andre steder påstås det at forgasser flyter over ved forsøk på å gi full gass ved start.

Det kan virke som at 4.taktere med kickstart trenger individuell behandling, i noen grad. Noen som har peiling på disse syklene?
Det går greit å trillstarte i 3. gear om det er en liten bakke i nærheten. Kompresjonen virker høy, så 2. gear er neppe aktuelt normalt sett..

Har batteriets tilstand betydning ved kickstart eller "trillstart"? Er det sannsynlig at skifte av tennplugg vil kunne hjelpe?

Thanks in advance..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6971
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av kjellv »

Ja, prøv å bytt tennplugg. Det er gjerne en klassisk indikasjon på pluggproblemer når motoren blir tungstartet når den er halvvarm/varm.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:Ja, prøv å bytt tennplugg. Det er gjerne en klassisk indikasjon på pluggproblemer når motoren blir tungstartet når den er halvvarm/varm.
Takk for råd. Det skal jeg gjøre.. Jeg vil også skifte olje og filter, men det er en helt annen historie. Oljen så ikke så verst ut, men man vet jo aldri.. Denne sykkelen ble vel produsert når syntetiske oljer ikke var særlig utbredte. Får forsøke å finne ut hva som er best. Relativt varmt
store deler av året her i sørlige california, noe som muligens også har betydning. Typisk 18-20 grader C på dagtid nå i januar, mens det var
rundt 30 stort sett fra august til langt ute i oktober, og delvis i november. Sett 43 - 44 grader C på freeway'en, i september.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6971
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av kjellv »

Et kjapt søk viser at i hvert fall Castrol anbefaler syntetisk olje på denne. Syntetisk olje tåler også høyere temperatur enn mineralsk. 10W-50 er også et godt valg i varme strøk av verden.
http://applications.castrol.com/oilsele ... 1973-1988)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av SverreOlsen »

Hadde en XL 250 L 89 modell, der var dekomprisjonen fjernet og startett lett hver eneste gang (kun waieren opp til den pinnen på toppen) startet alltid like lett varm som kald, ved kald hadde eg full choke, snudde gassen en gang, tråkk. Den hadde stått i 8 år når eg fikk den og startett etter rensing av gasserene og tennpluggbytte.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av SverreOlsen »

Får eg lov til å spør hvor mye du måtte ut med for denne?:-)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

SverreOlsen skrev:Får eg lov til å spør hvor mye du måtte ut med for denne?:-)
Hei

Ja, 1400 USD "out the door" pris, dvs ca 1400 * 8.82 NOK , eller oppunder 12500 NOK med dagens kurs. Fikk da en bra Arai-hjelm med på kjøpet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

SverreOlsen skrev:Hadde en XL 250 L 89 modell, der var dekomprisjonen fjernet og startett lett hver eneste gang (kun waieren opp til den pinnen på toppen) startet alltid like lett varm som kald, ved kald hadde eg full choke, snudde gassen en gang, tråkk. Den hadde stått i 8 år når eg fikk den og startett etter rensing av gasserene og tennpluggbytte.
Jeg skal sjekke pluggen med det første, og evt bytte. Forgasserrengjøring gjøres titt og ofte her borte. Det har bla sammenheng med bensinkvaliteten. Det er ikke uvanlig med 10 % etanol i bensinen. Håper jeg sliper arbeid med de to forgasserne.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
SverreOlsen skrev:Hadde en XL 250 L 89 modell, der var dekomprisjonen fjernet og startett lett hver eneste gang (kun waieren opp til den pinnen på toppen) startet alltid like lett varm som kald, ved kald hadde eg full choke, snudde gassen en gang, tråkk. Den hadde stått i 8 år når eg fikk den og startett etter rensing av gasserene og tennpluggbytte.
Jeg skal sjekke pluggen med det første, og evt bytte. Forgasserrengjøring gjøres titt og ofte her borte. Det har bla sammenheng med bensinkvaliteten. Det er ikke uvanlig med 10 % etanol i bensinen. Håper jeg slipper arbeid med de to forgasserne.
mvh

-gsx750_80

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av Hjallis »

Ikke lett å fyre gamle endunkere med kick .kick den over til toppdead å ikke rør gassen er det varmt ingen choke alt ligger i teknikken når dy fyrer er som regel enda mere tungstarta når de er varme .har hatt nortons Yamaha xs og har nå en te 570 og en shovelhead alle med kick only å jeg digger det selv om leggen min er full av gamle sår

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Hjallis skrev:Ikke lett å fyre gamle endunkere med kick .kick den over til toppdead å ikke rør gassen er det varmt ingen choke alt ligger i teknikken når dy fyrer er som regel enda mere tungstarta når de er varme .har hatt nortons Yamaha xs og har nå en te 570 og en shovelhead alle med kick only å jeg digger det selv om leggen min er full av gamle sår
Jeg kicker gjerne forsiktig gjentatte ganger uten å registrere økt motstand, og finner dermed som regel antakelig ikke top dead center.
Denne mopeden har automatisk dekompresjon. Jeg har lest at dersom denne er feiljustert så hjelper ikke det..
Sykkelen sies å ha nylig "top end rebuild" som de sier her, så man skulle jo tro at den mekanisk var i orden. På den annen side er GP Motorcyles i San Diego primært forhandler av Ducati og andre europeiske merker, så det er ikke sikkert mekanikerne er så vante med lunene til en gammel Honda..( Ser feks at de har en Vincent Black Shadow 1951 til 100 000 USD, eller nærmere 900 000 NOK !!)
Jeg bør nok vurdere fottøyet ved kickstart - adidas joggeskoene minte mest om gymsokker i møte med kicken på Hondaen.

Jeg har merket tendensen til at den har slått tilbake på kicken et par ganger. Undrer på hva som skjer den dagen den treffer meg "skikkelig" ;-)

En sak jeg ikke forstår: Hvorfor er den forholdsvis enkel å løpe i gang, mens den kan virke kul umulig å kickstarte?
Kan det være at tenningsanlegget fungerer bedre ved trillstart enn kickstart?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Hjallis skrev:Ikke lett å fyre gamle endunkere med kick .kick den over til toppdead å ikke rør gassen er det varmt ingen choke alt ligger i teknikken når dy fyrer er som regel enda mere tungstarta når de er varme .har hatt nortons Yamaha xs og har nå en te 570 og en shovelhead alle med kick only å jeg digger det selv om leggen min er full av gamle sår
Jeg kicker gjerne forsiktig gjentatte ganger uten å registrere økt motstand, og finner dermed som regel antakelig ikke top dead center.
Denne mopeden har automatisk dekompresjon. Jeg har lest at dersom denne er feiljustert så hjelper ikke det..
Sykkelen sies å ha nylig "top end rebuild" som de sier her, så man skulle jo tro at den mekanisk var i orden. På den annen side er GP Motorcyles i San Diego primært forhandler av Ducati og andre europeiske merker, så det er ikke sikkert mekanikerne er så vante med lunene til en gammel Honda..( Ser feks at de har en Vincent Black Shadow 1951 til 100 000 USD, eller nærmere 900 000 NOK !!)
Jeg bør nok vurdere fottøyet ved kickstart - adidas joggeskoene minte mest om gymsokker i møte med kicken på Hondaen.

Jeg har merket tendensen til at den har slått tilbake på kicken et par ganger. Undrer på hva som skjer den dagen den treffer meg "skikkelig" ;-)

En sak jeg ikke forstår: Hvorfor er den forholdsvis enkel å løpe i gang, mens den kan virke kul umulig å kickstarte?
Kan det være at tenningsanlegget fungerer bedre ved trillstart enn kickstart?
Vincent'en her: http://www.gpmotorcycles.com/bikes/preowned.php
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gorbys »

Når du løper den igang så slår vel ikke dekompen in og dermed så sier det pang mye lettere ;-) det kan og være grunnen til at du ikke finner tdc når du kicker den rundt, kanskje du kicker for hardt. På 250 kawaen eg hadde slo dekompen inn dersom en kikka for kjapt, så da måtte man rolig kikke rundt til den var på topp og så dra på skikkelig. En godt oppsatt sykkel burde starte på 1-3 kick :-)

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Hjallis skrev:Ikke lett å fyre gamle endunkere med kick .kick den over til toppdead å ikke rør gassen er det varmt ingen choke alt ligger i teknikken når dy fyrer er som regel enda mere tungstarta når de er varme .har hatt nortons Yamaha xs og har nå en te 570 og en shovelhead alle med kick only å jeg digger det selv om leggen min er full av gamle sår
Denne har en dekompresjonsventil knyttet til kickstarteren med en wire. Jeg vet ikke om dette gjør det vanskelig å finne top dead center.
I en test av XL350R i mainummeret av Cycle World, i 1984, sto det følgende prosedyre for kaldstart av 350'en. Antar 250 kan ha nytte av samme;
Det sto:
3 kick med full choke. Ligg unna gassen. (Don't even think about it)
3 kick uten choke.
Ble påstått vanligvis å fungere for KALD motor.

Ved varm motor er det vel uaktuelt med choke, antar jeg. Har sett at noen påstår at det i slike tilfeller bør gis noe gass, men vet ikke..

Siden sykkelen starter lett forutsatt at jeg får tilstrekkelig friksjon til å få rotert bakhjulet, ved rullstart, har jeg begynt å lure på om det kan
være dekompresjonswiren som er i feil posisjon. XL250R'en har hatt "top end rebuild", og etter ventiljustering skal "starter decompressor" justeres. Her skal det være et visst "free play at the tip of the decompression upper lever", som det står i manualsidene for Honda XL250S, som
jeg antar også kan gjelde for XL250R. En wire justeres for riktig "free play". Det står også "CAUTION. Excessive free play causes hard starting. Insufficient free play may cause erratic engine idle and valve burning".

Må få undersøkt dette..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gorbys »

Trur du kan være inne på noko der.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Svar