Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

Toven skrev:Vet ikke om intercom på mc skulle vært forbudt på lik linje med telefon.
Nå er det jo ikke slik at samtalen er forbudt... :P .
Men kanskje forbudsfokuset likevel er litt feil, at det er forbudt å "fikle" med elektronisk utstyr (i all hovedsak mobiltelefoner...), som det heter i oversikten over forenklede forelegg.
Dvs. at lovgiverne er av den formening at bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring er det som er trafikkfarlig, mens andre fagmiljøer, etter hva jeg forstår, mener at det er selve samtalen som gjør fører mindre fokusert og konsentrert under kjøring.
Uavhengig av om samtalen skjer handsfree eller ikke.

Når det gjelder intercom på MC så ser jeg egentlig ingen forskjell om det er noe i dette som altså noen mener, at selve samtalen er det risikofylte.
Å forby samtaler under kjøring lar seg selvfølgelig ikke gjennomføre og er naturligvis heller ikke ønskelig.

Men det kunne vært interessant å vite litt mer om dette, rent vitenskapelig, om det er nettopp prating med andre under kjøring som øker risikoen for lavere oppmerksomhet, konsentrasjon og ikke minst økt ulykkesfrekvens i trafikken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

Får håpe en slipper å møte på umodne gærninger som dette til sommeren :evil :fool: :orefk :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=lm4JnDE0r-w[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av The Cowboy »

Jeg selv er nok heller enig i at det er selve samtalen som forstyrrer, ikke hva du prater i.. Jeg kunne holde like gode samtaler med håndholdt mobil, som med slik tannlaus sak..

Men jeg kunne bli like ufokusert pga samtalen uansett hva jeg snakket i.. Man bruker jo hodet til mer enn bare kjøring når man har en samtale!

Når det kommer til slik motorvlogging som disse gutta driver mye med på youtuben, så er det mer en samtale med seg selv.. Du har allerede det du skal snakke om i hodet, du blir ikke forstyrret av utenforliggende input i tankerekka for samtalen.. Ergo er den trygger slik sett, enn den jevne telefon samtale!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

The Cowboy skrev: Når det kommer til slik motorvlogging som disse gutta driver mye med på youtuben, så er det mer en samtale med seg selv.. Du har allerede det du skal snakke om i hodet, du blir ikke forstyrret av utenforliggende input i tankerekka for samtalen.. Ergo er den trygger slik sett, enn den jevne telefon samtale!
Godt poeng.
Tror faktisk du kan ha mye rett i dette :-k .

Men fyren på video'en, som strakk opp KTM føreren, snakket mest med kjørekompisen, virket det som... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Trondgv »

AJ skrev:Får håpe en slipper å møte på umodne gærninger som dette til sommeren :evil :fool: :orefk :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=lm4JnDE0r-w[/video]
Det der er bare fortjent :thumleft

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Juicebox »

Har egentlig ikke kjørt med intercom eller handsfree, bortsett fra kjøreskolen. Syns det er digg å unngå mobilen mens jeg kjører. Om det er noe så får jeg bare stoppe et sted. Hadde aldri gjort det om jeg hadde kjørt bil.

Og ktm mannen kjørte som en idiot... Forbikjøring i en sving og på høyre side, med så store kofferter også! Uansett hvor teknisk god han er så var det ganske idiotisk kjørt...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: Og ktm mannen kjørte som en idiot... Forbikjøring i en sving og på høyre side, med så store kofferter også! Uansett hvor teknisk god han er så var det ganske idiotisk kjørt...
Er vel strengt tatt enig... Ikke minst siden det også er dobbelt sperrelinje der forbikjøringen skjedde...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Toven »

Flere sånne "justice" videor på YT, av idioter som kjører på mc som stort sett setter mc i dårlig lys :P
Idioter på/i de fleste kjøretøy gett... :P

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av L-NA »

Toven skrev:Motovlogging handler jo stort sett om snakking mens man kjører mc...

Han reagerer ofte veldig kraftig kan man si, men jeg skjønner det når det er noe som skjer ofte eks med folk som kjører på rødt lys.

I dette tilfelle så jo, jeg skjønner han godt for å kjefte litt. Kjøre forbi i yttersving der sånn hører ikke hjemme. Hva om Snowcat måtte legge seg ut mot venstre pga hindring i veien eller noe annet som de ikke kunne forutse hadde skjedd? Det er snakk om marginer om noe skal skje.
Er han på KTM'n en proff sjåfør som vet hvor han har sidekassene sine hele tiden?

Greia er vel at pga han på KTM'n økte sjansene for en ulykke betraketlig enn om han holdt seg bak!

Selv HATER jeg når vi bare er f.eks 3-4 stykk sammen som kjører, og noen (nevner ikke navn :P) brenner forbi meg plutselig uten noe form signal først. Det er ganske farlig og kan fort forårsake en ulykke
Ja, jo 100% enig med hva du sier her, Men hva med "lanesplitting" som denne pratemikkelen driver med i forholdsvis stor fart...Hva om en av bilenne bytter felt??

Jo da, Jeg likte ikke den forbikjøringen, jeg heller. Men kansje greit å huske på at det er enklere å gjøre noe med egen kjørestil, and andre sin :redface

Men...på den annen side...greit å gi beskjed når noe er galt også da :prf

Toven

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Toven »

Selv hadde jeg vært pisseredd for å lanesplitte i noe særlig høyere hastighet enn hva trafikken går i, så du sier noe der :P Man vet aldri hva andre plutselig foretar seg, bilister eller mc-ister.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av The Cowboy »

L-NA skrev: Ja, jo 100% enig med hva du sier her, Men hva med "lanesplitting" som denne pratemikkelen driver med i forholdsvis stor fart...Hva om en av bilenne bytter felt??

Jo da, Jeg likte ikke den forbikjøringen, jeg heller. Men kansje greit å huske på at det er enklere å gjøre noe med egen kjørestil, and andre sin :redface

Men...på den annen side...greit å gi beskjed når noe er galt også da :prf
Snowcat driver ikke mye med lanesplitting.. Slikt er ikke lov i kanada.. Og slik som han hyler om alle som ligger 3 cm ut mot midtstripen eller andre ubetydeligheter, så hadde han pisset fint på egen fot om han kjørte ulovlig og.. hehe!

Han har noen poenger til tider, men mange ganger ikke! Akkurat i den videoen over, så har han jo selvsagt rett i at forbikjøringen var idiotisk, og det er greit å si fra, slik at han som kjørte forbi, muligens ikke gjør slikt flere ganger.. Men det er ingen vits å hisse seg opp siden ingen tapte noe på det, og en ulykke skjedde ikke..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Svar