Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
jgrlars
Innlegg: 76
Registrert: 04 jan 2009, 00:58
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650
Sted: Oslo

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av jgrlars »

Ragnhild skrev:Den NMCU-testen sier også at gul vest/jakke har mer for seg når det er dårlig sikt, regn/tåke. Da trenger vi alt som kan få andre til å se oss.
Det går kanskje opp i opp. Sies jo også at lyse farger funker dårligere mot lyse bakgrunner..

I knallsol så må det jo være en ulempe med en sånn jakke da.. Hvis vi skal tro på testen.... :eh
Yamaha XVS 650 A DragStar Classic
Bilde
Lars's logg

tryman corp. LTD
Innlegg: 97
Registrert: 07 jan 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
Sted: Kristiansund

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av tryman corp. LTD »

Har hatt nok nestenulykker på MC så noe må man vel prøve. Har fortsatt et klart mål om å være mc-fører den dagen jeg blir pensjonist. At enkelte er negativ til å bruke jakker og vester med sterke farger tror jeg nok heller har litt med forfengelighet og gjøre samt at vi alle må rettferdigjøre innkjøpet av den kjekke svarte drømmejakka. Har da gjort det samme sjøl mange ganger tidligere.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av rogg »

En annen ting er at hvis mange velger å bruke slike jakker eller vester, så blir det kanskje ikke påbudt. Hvis ingen bruker det, vil nok myndighetene innføre påbud..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Misha »

Jakka er flott den, tryman :thumleft

Jeg bruker gul vest hvis det er mørkt om morran når jeg kjører på jobb, dvs sein høst og tidlig vår. Halvtrøtte burister i mørke og pisseregn ser heller dårligt ut sideruten. :[-X Når jeg ellers er ute og kjører når det er lyst, bruker jeg ikke vest. 8)
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Pollti

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Pollti »

Jeg er sikker på at Trønderhælvete kjører med skinnvest. :roll

tryman corp. LTD
Innlegg: 97
Registrert: 07 jan 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
Sted: Kristiansund

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av tryman corp. LTD »

Misha skrev:Jakka er flott den, tryman :thumleft

Jeg bruker gul vest hvis det er mørkt om morran når jeg kjører på jobb, dvs sein høst og tidlig vår. Halvtrøtte burister i mørke og pisseregn ser heller dårligt ut sideruten. :[-X Når jeg ellers er ute og kjører når det er lyst, bruker jeg ikke vest. 8)
Hallo ........ flott er den absolutt ikke, gul derimot er den av det argeste slaget. Innkjøpt av den gode grunn at jeg selv vil bidra med å gjøre meg mer synlig i trafikken. Må vel heller ikke glemme at jeg garantert vil bli gjenkjent som han med den gule jakka på den gamle Kawaen som rasler så jævlig. :)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Intruder »

Har gul vest med påtrykt Gammelkara MK. :thumleft
Under påtrykt MC-bilde. Hadde Ching Chang som sponsor, :[-(
men nå heter de Tom Peng Pung. ](*,) Forbannade........

Og klubbhuset er ei barhytte oppi Nybygda :terge
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøreatferd,oppførsel i trafikken,kjøreteknikker.

Legg inn av Intruder »

Nå må vi repetere litt om ovenstående..........
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Kjøreatferd,oppførsel i trafikken,kjøreteknikker.

Legg inn av SveinT »

Hei, jeg søkte etter "nestenulykker" og fant denne tråden.
Blåser litt liv i den igjen.

Kjørte fra Skien til Vindfjelltunet sist tirsdag.
Dette pleier å gå helt greit, selv om jeg pleier å bruke dekkene litt mer enn bare på midten.

Først i bakkene opp mot Siljan.
Innhenter en bilist som plutselig finner ut at "åja, det er jo her jeg skal svinge til venstre" ,
bråbremser midt i veien, og vrenger bilen over. Joda det gikk greit likevel....
Så... nesten på Vindfjell..passerer innkjørselen til crossbanen... fin venstre kurve der oppover...
Men... så er det en som plutselig har parkert i kjørebanen med en bil der..... bråbrems...
Litt forbannet ruller jeg sakte forbi ham , for å se at han sitter i bilen og taster på mobiltelefonen !
Ingen varselblink. Ingen varseltrekant. Det var bare der det passet å slå av en tast eller ti... ??
Han hører nok stemmen min.
Det er mulig å parkere med god plass på utsiden av veien bare en 100 meter lenger oppe...
Er det rart det smeller av og til.... ??

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd,oppførsel i trafikken,kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

Kom over denne på et utenlands forum:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=r5jtAdH-BjI[/video]
(tillates vist kun på Youtube, virker det som - klikk på Youtube logoen, så kommer den opp...).

Har fyren som kjefter opp 1290 SA føreren grunn til å gjøre det?

Hva med hans egen og kompisens kjøreatferd og oppførsel i trafikken?

Andre eksempler der ute? Egne eller andres erfaringer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Kjøreatferd,oppførsel i trafikken,kjøreteknikker.

Legg inn av The Cowboy »

AJ skrev:Kom over denne på et utenlands forum:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=r5jtAdH-BjI[/video]
(tillates vist kun på Youtube, virker det som - klikk på Youtube logoen, så kommer den opp...).

Har fyren som kjefter opp 1290 SA føreren grunn til å gjøre det?

Hva med hans egen og kompisens kjøreatferd og oppførsel i trafikken?

Andre eksempler der ute? Egne eller andres erfaringer...
Han godeste Snowcat hisser seg opp og klager på ALT.. Selv steder der det ikke er noe å klage på!
Han oppfører seg tidvis som om han kan og vet absolut alt som har med veien å gjøre..

Flere videoer hvor ingenting av det han faktisk klager på, er verdt å løfte et øyenbryn for!!

Hr sluttet å ta han seriøst lenger.. Morsom å se på til tider, men alt i alt er han en blærete tufs som tror han er bedre enn alle andre (i hovedsak bilister og myke trafikanter)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

Ok...
Så fyren er en... skal vi si, gjenganger på klagetoppen ;) ?
Første video'en jeg har sett fra den kanten.
Fæl til å skravle mens han kjører. Kanskje ikke alltid like lurt det heller... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Toven »

Motovlogging handler jo stort sett om snakking mens man kjører mc...

Han reagerer ofte veldig kraftig kan man si, men jeg skjønner det når det er noe som skjer ofte eks med folk som kjører på rødt lys.

I dette tilfelle så jo, jeg skjønner han godt for å kjefte litt. Kjøre forbi i yttersving der sånn hører ikke hjemme. Hva om Snowcat måtte legge seg ut mot venstre pga hindring i veien eller noe annet som de ikke kunne forutse hadde skjedd? Det er snakk om marginer om noe skal skje.
Er han på KTM'n en proff sjåfør som vet hvor han har sidekassene sine hele tiden?

Greia er vel at pga han på KTM'n økte sjansene for en ulykke betraketlig enn om han holdt seg bak!

Selv HATER jeg når vi bare er f.eks 3-4 stykk sammen som kjører, og noen (nevner ikke navn :P) brenner forbi meg plutselig uten noe form signal først. Det er ganske farlig og kan fort forårsake en ulykke

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

Å prate mye mens man kjører, enten med passasjer, sidemann (i bil) eller kjørekompiser man er på tur med, kan kanskje sidestilles med å bruke mobiltelefon?
Mener å ha lest at det ikke er selve telefonen som er problemet, men samtalen som bidrar sterkt til å redusere fokus og konsentrasjon på hva som skjer i trafikken.

Rett eller galt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Toven »

Vet ikke om intercom på mc skulle vært forbudt på lik linje med telefon.

Svar